Totalni ribrending ili veliko spremanje
06:48Ne postoji magična formula, međutim postoji metodičan pristup koji treba izvesti na pažljiv način
Da li ste znali da su četiri JATova
aviona DC-10 sa 13,22 sata dnevnog naleta postavila apsolutni rekord među
evropskim kompanijama. Ili da je JAT bio prva kompanija u Evropi koja je 1985.
nabavila u to vreme najmoderniji avion Boing 737-300. Nacionalni avio-prevoznik
je bio prvi kupac DC-11 koji, doduše, nikada nije isporučen zbog sankcija prema
SR Jugoslaviji. Posada JATa sa avionom 707-321 je 10. novembra 1974. krenula na
put oko sveta dug 19 dana (Beograd- Bejrut-Bombaj-Sidnej-Tokio-Honolulu- Los
Anđeles-Njujork-London-Beograd), što je izazvalo priličnu pažnju svetskih
medija...
Ali, kompanija koja je u svojoj zlatnoj eri sa
35 modernih aviona letela na četiri kontinenta, prevozeći i po pet miliona
putnika godišnje, doživela je sunovrat tokom prethodne dve decenije. Stoga je
ovih dana ponovo aktuelizovana priča o stvaranju novog nacionalnog
avio-prevoznika na ostacima stare kompanije zaokupila pažnju javnosti.
Najavljeno je da će kroz partnerstvo Republike Sribije i kompanije Etihad iz
Ujedinjenih Arapskih Emirata biti osnovano novo preduzeće sa modernim avionima,
kvalitetnom uslugom i novim imenom - Er Srbija. Kompanija će od stare zadržati
samo raspored letova, sve ostalo će biti podvrgnuto "total
ribrendingu". Šta to znači?
- Total ribrending nije isto što i redizajn
pakovanja. Reč je o sveobuhvatnim promenama koje mogu biti organske, odnosno
uzrokovane iznutra ili spoljne, kada ih diktira stanje na tržištu, recimo
energična konkurencija. To je velika stvar za kompaniju, jer ako ne dođe do promene
u poslovanju, onda je ribrending samo kozmetički - kaže Katarina Jovanović,
strateški planer u McCann-u iz Beograda. Ona dodaje da će takav postupak u
slučaju nacionalnog avio-prevoznika biti veoma zahtevan i osetljiv jer je reč o
skoro sedamdeset godina tradicije.
CITAT: Ne postoji tako jaka
reklama kao dobra reputacija koja putuje brzo, Brajan Koslov, internacionalno priznati predavač, autor bestselera iz oblasti start-ap biznisa |
Ribrending se preduzima u različitim
situacijama. Na primer, zbog dinamične konkurencije na tržištu koja najčešće
dolazi usled pojave novih, energičnih konkurenata. U slučaju civilnog
vazduhoplovstva, tu su niskobudžetne kompanije koje su takozvanim velikim
kompanijama već preuzele priličan broj putnika sa Beogradskog aerodroma. Tu je
i beg od negativnog imidža koji se razvio zbog loših manira u poslovanju, zatim
da bi se izbegao bankrot, kada se promeni vlasničko menadžerska struktura firme.
Stari brend obavezno dolazi na tapet jer, kako to primećuju neki autori
vrednost akcija na berzi, osim od know how radne snage i portfolija proizvoda,
najviše zavisi od vrednosti brenda.
Brend je resurs sadržan u poslovnom modelu
koji treba da generiše ekonomsku dobit u budućnosti. To je opšteprihvaćena
definicija čiji autor je Rodžer Sinklar, vodeći ekspert za valorizaciju
brendova. Kada brend dobije negativnu konotaciju, poslovanje se kreće ka
sigurnoj propasti i tada je ribrending primarna nužnost. Ne postoji magična
formula, međutim postoji metodičan pristup koji treba sprovesti na pažljiv
način, tako da ne razljuti, razočara i otera stare, verne klijente, a da
privuče nove. Zato, ribrending podrazumeva i onaj emotivni momenat koji će
angažovati „i staro i mlado“, svojevrsni zajednički imenitelj privlačan za obe
kategorije klijenata.
Lidija Milovanović, senior art direktor u
McCann-u upozorava da poduhvati ove vrste treba da anticipiraju dugotrajno
rešenje, naravno uspešno, a ne da se svedu na privremeni
"hokus-pokus". Transformisani brend mora da sačuva ono najbolje što
je imao prethodni, ali i da ponudi nove vrednosti, da pobudi jaku, pozitivnu
emociju. U slučaju avio-prevoznika to je tačnost u redu letenja, kvalitetna
usluga, ljubaznost osoblja... Suština je u tome da se brending ne odnosi samo
na vizuelnu komunikaciju brenda, njegovu vizulnu pojavnost već je važno da se
kroz rebranding proces menja, unapređuje (ili je bar ideja da bude unapređen)
čitav „brand experience” – celokupan doživljaj i iskustvo sa određenim brendom.
Dobra knjiga: "The New Rules of
Marketing&PR",
David Meerman Scott
David Meerman Scott
Početkom jula pojavilo se četvrto izdanje
knjige koja je u prethodna tri doživela globalnu popularnost. Međunarodni
bestseler prodat je u tiražu većem od 300.000 primeraka na 25 jezika. Kako je
to pošlo za rukom autoru Dejvidu Mermanu Skotu? Njegova knjiga za koju kritika
kaže da je orijentir u savremenoj publicistici na temu marketinga je zapravo
nenametljiv vodič, bukvalno korak po korak koji ukazuje na značaj modernih
tehnika martketinga i PRa. Akcenat je stavljen na direktnu komunikaciju sa
kupcima, na dizanje vidljivosti brenda što u krajnjem ishodištu za cilj ima
poboljšanje prodaje proizvoda ili rast u potražnji za uslugama.
Merman Skot
ističe da bez obzira na veličinu, dakle velike i male kompanije, neprofitne
organizacije mogu da generišu sadržaj na internetu tako što će ponuditi pravu
informaciju pravim ljudima u pravo vreme, ali za mnogo manje troškove u odnosu
na masivne kampanje koje iziskuju velike budžete. Knjiga je potkrepoljena sa
studijama slučajeva koje pokazuju uspešne kampanje. Tu su i osvrti na nove
"alate" kao što su infografike ili fotošering na specijalizovanim
portalima. Dejvid Merman Skot je marketinški strateg, autor osam knjiga, od
kojih su tri postale međunarodni bestseleri. Rado je viđen kao predavač na
najprestižnijim univerzitetima i stručnim konferencijama.
0 коментара