Beogradska žičara: „Dva i po minuta do Ade“, kako to dobro zvuči
15:28Decenija postojanja projekta beogradske žičare
Ovog septembra navršiće se 10 godina od kada
je javnosti predstavljen projekat atraktivne žičare koja je trebalo da poveže
Novi Beograd i sportske terene u Košutnjaku. Direkcija za građevinsko zemljište
i izgradnju Beograda naručila je i finansirala izradu generalnog projekta,
predstudije opravdanosti i idejnog projekta prve faze, što je sprovelo
preduzeće Juginsus iz Beograda.
Pošto
je prodat Mobtel 2006, kreatori takozvanog Nacionalnog investicionog plana
obznanili su da je za potrebe gradnje prve faze u dužini od 995 metara, od
Bloka 44 do Ade Ciganlije izdvojeno 2.700.000 evra. Ali od tada - ni makac.
Prema projektu, žičara je trebalo da poveže
sportski centar na Košutnjaku, preko autobusko-tramvajske okretnice na Banovom
brdu, Makiša i Ade, sa Blokom 44 na Novom Beogradu. Ukupna dužina ove trase je
oko pet km, sa pet predviđenih stanica (terminal u Bloku 44, stanice na Adi,
Makišu i Banovom brdu i terminal na Košutnjaku), 27 stubova i depoa za gondole.
Cena gradnje je procenjena na 14 miliona evra. Bila je predviđena fazna
izgradnja, najpre od Bloka 44 do centra Ade Ciganlije, a posle završetka celog projekta
postojala je mogućnost i produženja trase do Bežanijske kose.
„Izgradnja ove deonice vrlo brzo bi ostvarila
velike efekte, budući da potencijalni broj posetilaca Ade sa Novog Beograda i
Zemuna iznosi oko 45 odsto. Dužina prve faze žičare je 995 metara, obuhvata dve
stanice (početnu na Novom Beogradu i prolaznu na Adi) i privremeni depo za
prihvat gondola na Adi. U prvoj etapi bi se podiglo osam čeličnih stubova,
visine od pet do 35 metara. Vreme putovanja iznosi oko 2,5 minuta, što uz
kapacitet žičare od 2.000 putnika na sat daje izvanrednu pristupačnost. Na
početnoj i prolaznoj stanici planirana je izgradnja pratećih tehničkih
sadržaja, ali i lokala...“, stoji u papirima.
Bilo je predviđeno da gondole imaju osam
sedišta i omogućavaju komforan smeštaj putnika i njihovog ličnog prtljaga.
Mesta bi bilo i za bicikle, rolere i drugu sportsku opremu. „Izgradnja prve
faze, koja će predstavljati funkcionalnu celinu sa definisanim finansijskim
efektima, koštala bi 3.800.000 evra. Cena karte bi bila oko jedan evro, pa bi
se povraćaj troškova očekivao u prvih 10 godina eksploatacije. Izgradnja prve
faze bi trajala oko četiri meseca“, najavljivano je pre desetak godina iz
gradskih struktura. Čak je izračunato da bi na projektu i oko njega bilo
zaposleno 700 ljudi samo tokom prvih godinu dana.
Gde je zapelo? Nenad Bajić iz Direkcije za
građevinsko zemljište objasnio je 2007. da je prva stavka izmena generalnog
plana „što se očekuje u oktobru“, a kada žičara bude ucrtana u najviši
urbanistički akt grada, „sledi regulacioni plan čija izrada i usvajanje traju
od devet meseci do godinu i po dana“. Gorica Mojović, tada pomoćnica
gradonačelnika, uverava da će službenici gradske administracije morati ubrzano
da kompletiraju dokumentaciju i raspišu konkurs za izvođača radova, „jer više
nema opravdanja za odlaganje“.
„Izgradnjom žičare Beograđani će uštedeti oko
sat vremena putovanja, a transport će istovremeno postati uživanje jer će se
grad posmatrati iz najatraktivnije perspektive. Pored unapređenja vizuelnog
imidža grada, žičara će, uz očuvanje ekoloških resursa, smanjiti potrebe za
novim kapacitetima javnog saobraćaja ili parking prostora na samoj Adi.
Direktno će se povezati i aktivirati sportski i komercijalni sadržaji Bloka 44
i Ade, sa podsticanjem gradnje novih, zimskih rekreativnih sadržaja...“. Lepo
zvuči, zar ne? Šteta što i posle deset godina čami na papiru.
Danas, jul 2013.
Žicom do vrha Avale
Pre pet godina pisalo se i o izgradnji žičare
koja bi povezala podnožje i vrh Avale. Prema tadašnjem predlogu Strategije
razvoja turizma Beograda, koji je osmislio tim sa Instituta ekonomskih nauka,
na teritoriji Avale i okolnih sela Beli Potok, Zuce i Brđani mogao da se
izgradi veliki tranzitno-turistički centar koji bi činio motelski etno-kompleks
„Srbija“, auto-kamp, auto-bioskop, sportski tereni, termoakvatički kompleks sa
termalnim vodama i megamarket. Od tog kompleksa bi se žičarom ili šinskim
vozilom išlo do vrha Avale, gde bi se sagradio ski-poligon ili hala i dečji
zabavni centar.
Od Kalemegdana do Velikog ratnog ostrva
Institut ekonomskih nauka je 2008. u okviru
Strategije razvoja turizma grada Beograda predvideo da se već sledeće godine,
2009, otvori velika pešačka turistička zona Kalemegdan - Ratno ostrvo - Ušće,
kao i da počnu pripreme za izgradnju žičare Kalemegdan - Veliko ratno ostrvo.
Do 2018. godine s druge strane Dunava u odnosu na Veliko ratno ostrvo trebalo
bi da bude napravljeno novo ostrvo „Čaplja“ površine 582 hektara sa
sportsko-rekreativnim centrom.
0 коментара