Globalizacija: Svet postaje "ravan"
14:44Kada je Džordž Buš, predsednik Sjedinjenih Američkih Država prošle sedmice zatražio od Kongresa dozvolu da upotrebi vojsku u slučaju širenja epidemije ptičjeg gripa na ovu zemlju, to je samo naizgled delovalo kao unutrašnje pitanje SAD. Nešto ranije, dok su opizicione partije i sindikati u Srbiji dizali galamu oko izmena u penzionom sistemu, jedino neupućeni su mogli da kažu kako je reč o još jednoj domaćoj temi za prepucavanje.
Zašto
bi Buš posezao za vojskom zbog epidemije u Istočnoj Aziji? Zbog čega bi
Koštunica dopustio da mu u parlamentu tresu i onako rasklimanu fotelju oko
izmena penzionog zakona kada je popustio toliko puta do sada? U oba slučaja,
zapravo, moguće je uočiti nešto što je, istovremeno veće i jače od Buša i SAD
(ma koliko to zvučalo neverovatno), o Srbiji da i ne govorimo.
Moćnik
iz Bele kuće postaje nervozan, ako zbog ničeg drugog, onda zbog činjenice da desetine
hiljada ljudi iz njegove zemlje svakodnevo odlazi u i dolazi iz Azije. Ma
koliko da je bitan, to Buš ne može sprečiti sve dok, na primer, u Kini ne
proglase sveopštu epidemiju. Ne može jer to nije Kina iz vremena Maove
„kulturne revolucije” s kojom gotovo da nije bilo kontakta, već zemlja u kojoj
se razmnožavaju milijarde dolara američkog kapitala.
Premijer
iz Nemanjine, baš kao i po pitanju Haga, povodom penzija je morao da se prikloni
jačem carstvu, u konkretnom slučaju to je svakako Međunarodni monetarni fond, a
ne Narodna Skupština koja je samo na papiru alfa i omega srpskog društva i države.
I u ovom primeru se pokazalo kako su spoljni pritisci na našu zemlju toliko
jaki da se, čak i bez ironije, može postaviti pitanje da li sadašnjoj ili bilo
kojoj drugoj vladi uopšte treba parlament.
Ono
što je nama Hag ili Međunarodni monetarni fond, Amerikancima je Al kaida i
ptičiji grip, dakle nešto nad čime nema uticaja, nešto pred čim mora da se
ustukne ili protiv čega se vodi odsudna bitka bez izvesnog ishoda. Iako se
prilike u Srbiji i SAD teško mogu porediti po pitanju bilo čega, u navedenom je
uočljiva ta zajednička nit, ono zbog čega se pobornicima nacionalnog
suvereniteta diže kosa na glavi.
Niti
srpske penzije isključivo zavise od volje vlade i parlamenta u Beogradu, niti svemoćni
vođa Amerike može da bira hoće li njegovu zemlju napasti teroristi ili
epidemija. Sada nije kao pre sto ili dvesta godina kada je jači nasrtao na
slabijeg. Zar je neko jači od SAD? Danas nije moguće prosto se isključiti i
ostati sam u svojoj priči. Mi nismo probali pa smo dobili bombe po glavi?
U
nečem sasvim drugačijem od svega što je čovečanstvo do sada iskusilo, procesu
koji po razmerama prevazilazi širenje svetskih religija, velika geografska
otkrića ili industrijsku revoluciju, jedni su se snašli bolje, a drugi slabije.
Ipak, svet je zapodenuo globalno kolo koje je višestruko i višeznačno opasalo
planetu. Svira se jedan sasvim neobičan moravac (srpski trubači ne drže
instrumente) u kome vas niko ne pita želite li da cupkate. Naravno da želite!
SVE
DEFINICIJE GLOBALIZACIJE
Od mila do nedraga
Filozofi,
politikolozi, socijolozi, pravnici i ini stručnjaci nikako da se slože oko
definicije globalizacije. Razlog je, koliko u činjenici da je reč o
višedimenzijonalnom fenomenu, toliko i u nemogućnosti da se teoretski obuhvate
svi aspekti ovog procesa i, naročito, da se predvidi njgov tok u budućnosti.
Sigurno je jedino da je globalizacija u teoriji stekla vatrene pobornike i
ogorčene protivnike. To je nešto o čemu se priča, piše i raspravlja.
U
zavisnosti iz kojeg ugla je posmatraju, stručnjaci globalizaciju tretiraju kao
potpuno nov fenomen, nepoznat u ranijim fazama civilizacije, odnosno samo kao
novu etapu u razvoju međunarodnih odnosa, s kojom nam imperijalizam i
kolonijalizam stižu u nešto izmenjenoj formi. Bez obzira za koji se pristup
opredeljuju, autori ili veličaju globalizaciju ili je strasno osporavaju.
Laicima,
koji su istovremeno najčešće i skeptici, najprijemčljivijom se čini teza da je
globalizacija, zapravo, samo mit. Ovo viđenje zastupaju aotori koji, manje
više, tvrde da je to tek pojam koji prikriva stvarno stanje međunarodnih odnosa.
Imanuel Volerstein je pre šest godina ustvrdio da je globalizacija maska kojom
se pokušavaju sakriti pravi problemi, pre svega globalna kriza civilizacije
nastala usled transformacije kapitalističkog sistema.
S
druge strane su teoretičari koji priznaju globalizaciju i stoga ih nazivaju
hiperglobalistima. Oni se međusobno razlikuju po tome što su za ili protiv, ali
svi zajedno su pobornici tradicionalnog poimanja međunarodnih odnosa i
pristalice nacionalnog suvereniteta. Smatraju da je država osnovni nukleus za
posmatranje globalnih trendova u politici, ekonomiji i drugim aspektima života,
a neki tvrde da su fenomeni slični globalizaciji postojali i ranije.
Ova
škola mišljenja generalno naglašava tezu da živmo u vremenu sveobuhvatnih
promena, s tim što pristalice tvrde da taj proces, kroz libaralizaciju
ekonomije, slobodu kretanja, razmenu informacija i slično, doprinosi boljitku
celog čovečanstva, dok protivnici ukazuju da smo izloženi agresivnoj
amerikanizaciji (neki upotrebljavaju i izraz mekdonaldizacija) kroz koju se
ostatku sveta nameću zapadne vrednosti.
Sasvim
suprotno, treća škola mišljenja zastupa tezu da je globalizacija autentičan
fenomen modernog doba i da je jedino njome moguće objasniti sadašnja dešavanja
u svetu. I oni se među sobom dele na pristalice i protivnike. Zajedničko im je,
međutim, što priznaju da se trenutno globalizacija ne može precizno definisati
te, naročito, da nije moguće predvideti šta će čovečanstvu doneti u budućosti.
Tri ključa
Tri
ključne stvari desile su se u razmaku od samo nekoliko godina. Sovjetski Savez
i istočni blok su se raspali što je SAD učinilo jedinom velesilom. Nešto
kasnije, Kina se otvorila zbog čega igra sve važniju ulogu na političkom i
ekonomskom planu. Sredinom devedesetih došlo je do komercijalizacije i munjevitog
širenja interneta. Zašto je pobrojano važno za globalizaciju?
SAD
su danas jedina stvarna velesila. Vašington vedri i oblači planetom, bilo kroz
uticaj preko međunarodnih organizacija, ili direktnim zveckanjem oružjem. Kina
je ušla u globalnu arenu na velika vrata, a kako tamo živi šestina svetske
populacije, izvan opštih procesa ostala su samo plemena u Amazonu i još
nekoliko zabiti. Internet je omogućio da svi budu na vezi, da se bombarduju
mnoštvom informacija kroz koje usvajaju univerzalne vrednosti, ma kakve da su.
EKONOMIJA
Kapital ne respektuje
granice
U
vreme velike ekonomske krize tokom 30-tih godina 20. veka, zapadne privrede su
pale na kolena. Ekonomija SSSR-a je istovremeno cvetala jer je bila potpuno
izvan globalnih tokova. Krajem devedesetih, međutim, finansijski kolaps na
Dalekom Istoku doveo je do sunovrata Ruske privrede, od čega se ova zemlja
oporavljala pet godina. Rusi više ne zavise od toga da li će isputniti
„petoletke”, već sada kao i svi ostali strepe od prilika na svetskom tržištu.
Ekonomija
je zaista postala planetarna. Multinacionalne korporacije i vlasnici kapitala
investiraju svugde gde postoji barem tračak sigurnosti da će se uloženo
isplatiti. Koka kola se puni širom sveta, patike Nike se proizvode u Kini,
tojota automobili se prave u Mađarskoj. Nekad se, na primer, verovalo da je
svaki proizvod iz Nemačke pouzdan, robustan i dugotrajan. Danas, međutim,
nemačko je često tek ime, a proizvod stiže odnekud drugde, recimo iz Azije.
Antiglobalisti
tvrde da se iza globalizacije, zapravo, krije opšta kriza tradicionalnog
kapitalizma koji pokušava da preživi u novoj fazi razvoja. Tržište postaje sve
zgusnutije, konkurencija je nemilosrdna, zbog čega opstaju najkonkurentniji.
Kako se produktivnost ne može uvećavati bezgranično, proizvodnja se često
izmešta u nerazvijene sredine gde je radna snaga jeftina, a zakonska
ograničenja (na primer ekološka) skromna.
Skeptici
spram globalnih procesa tvrde da vlade država danas imaju sve manje uticaja na
ekonomske, a time i ostale prilike u svojim zemljama. Kreatori ekonomske
politike u jednoj sredini suočeni su s uslovljavanjem od strane međunarodnih
institucija, kao što je Svetska trgovinska organizacija, Međunarodni monetarni
fond ili Svetska banka. Neretko, ni sami investitori nemaju respekta prema
vladama zemalja u koje ulažu novac.
Ovakvo
stanje vodi ka logičnom pitanju: da li su nacionalne države uopšte potrebne.
One su nastajale u eri industrijske revolucije, kada je trebalo objediniti
usitnjena tržišta. Kako se danas trguje i pazari na planetarnom nivou,
premijeri i njihovi kabineti sve više liče na vlasteline sa svitom iz
pretprošlog veka koji su u svojim oronulim dvorcima govorili „avaj” dok su se
prisećali starih dobrih vremena.
Super dolar
Od
vremena Prvog svetskog rata do danas dolar je izrastao u super valutu. U
političkoj ekonomiji je opšteprihvaćen stav da je američko sredstvo plaćanja
postalo svetski novac. To SAD daje moć ravnu svim bojevim glavama. Možda će u
budućnosti evro postati ljuti takmac, možda će jednom ova ili neka druga valuta
potpuno istisnuti dolar. Ali još uvek „zelenbaći” su globalno sredstvo
plaćanja. Stoga guverner centralne banke SAD može da se frlja milijardama kad
poželi. Koja više, koja manje, u svetu će svi i dalje gladovati za dolarom.
Amerikanci mogu da štampaju pare bez pokrića (do duše ne neumereno) i tako da
kupe kajmak iz celog sveta.
INFORMISANJE
Globalno selo
Kada
je sredinom šesdesetih lansiran prvi telekomunikacioni satelit, desio se
presedan ogromnih razmera. Naime, mogućnost da se televizijski program iz jedne
zemlje vidi širom planete prilično je narušila tradicionalnu predstavu o
nacionalnom suverenitetu. U to vreme radio i televizijski programi su bili pod
čvrstom šapom države, kako na Istoku, tako i na Zapadu.
S
pojavom satelitskih kanala, politička elita u jednom društvu izgubila je monopol
nad istinom. Ranije su, do duše, postojali radio programi za inostranstvo na
kratkim talasima, ali njihova slušanost je bila srazmerno mala, a uređivačka
politika je imala obzira prema bontonu diplomatije. Privatne satelitske tv
stanice su, međutim, počele da serviraju stavove mnogih lobi grupa, koje ove
kanale koristi da bi promovisale svoje interese, često napadajući stanje u
određenim sredinama.
Pojavom
interneta stvar je otišla deset koraka dalje. Fenomen globalne mreže omogućio
je da se rode nebrojani informativni centri, često i anonimni, čiji akteri s
malo ulaganja i mnogo entuzijazma mogu da šire stavove diljem planete. Danas
svi, od rasista do ekstremnih levičara imaju priliku da kažu šta požele bez
preterane bojazni da će nekome odgovarati. Hoće li to neko čuti ili videti,
pitanje je koje ostaje u drugom planu.
Sasvim
je bio logičan zaključak kanadskog teoretičara Maršala Makluena pre nekoliko
decenija da svet postaje globalno selo u kojem svi o sivima mogu sve ili gotovo
sve da saznaju. Bombardovanje Srbije ili rušenje kula bliznakinja u Njujorku
ceo svet je pratio u direktnom tv prenosu. Publika se danas broji milijardama.
A kada se tome doda internet, bez preterivanja se može reći da vesti iz sveta
sve više nalikuju lokalnim hronikama.
MTV fenomen
Početkom
osamdesetih muzička stanicia MTV izazvala je pravu revoluciju. Preko kanala ove
televizije, koja od nedavno emituje i na srpskom, milionska publika je naterana
na homogenizaciju stavova i ukusa. Svi slušaju istu muziku, svi žele da
oponašaju pop zvezde, oblačenje je stiglo do globalne uniforme. Ova stanica je,
uz Holivud, postala oštrica za nametanje kulturnih vrednosti celom svetu.
Licence
Tokom
zadnjih deset godina stigli smo do sasvim novog momenta u svetu televizijske
produkcije. Umesto da proizvode i plasiraju svoje programe, vlasnici najboljih
ideja prodaju autorska prava producentima i emiterima, pa tako u Srbiji imamo
„milionera”, a u Hrvatskoj „milijunaša”. Širom sveta gledaju se isti kvizovi i
rijaliti šoui. Tu su i latinoameričke sapunice, koje su trivijalnije čak i od
nekadašnje „Dinastije”. Njih danas s podjednakom pažnjom gledaju kosooki, crnci
i belci, bogati i siromašni, jedva pismeni i intelektualci. A kada se svemu
dodaju i prenosi najvažnijih događaja uživo, jednolične vesti i reklame za uvek
iste proizvode, ostaje da se konstatuje kako je televizijska publika postala
globalna.
ANTIGLOBALIZAM
Rađa se nova javnost
Radikalni
protivnici globalizacije jurišaju na kordone policije koja obezbeđuje sastanke
šefova najuticajnijih zemalja. Oni razbijaju, ruše i pale. Drugi padaju u žar
akademske rasprave, treći odbijau da kupuju globalne robne marke ili da gledaju
satelitske tv stanice. Antiglobaliste je teško definisati jer je reč o
strukturi bez strukture. Opisujući ih, moždaje najbolje učiniti poređenje sa
širokim narodnim pokretom u Srbiji od pre pet godina.
Režim
Slobodana Miloševića su podjednako strasno rušili i oni koji su mu zamerali što
je navodno izdao Srbe u Krajini i na Kosovu, kao i levičari koji ga krive da je
glavni krivac za raspad nekadašnje Jugoslavije i ratove tokom devedesetih.
Protiv Miloševića su ustale pristalice čvrste ruke i tradicionalnih vrednosti,
ali i liberali i anarhisti u najširem značenju, borci za potpunu slobude,
građanske, ekonomske, seksualne i druge.
Lako
se tih dana u Srbiji padalo u žar rasprave, većina je odbijala da gleda
Miloševićeve televizije. Javno mnenje je prelomilo i Slobi nije bilo spasa.
Prisećajući se događaja od pre tačno pet godina, zapravo ukazujemo na sličan
fenomen, ali u globalnim razmerama. Da li se u naše vreme stvara nešto što čak
ni savremena teroja ne priznaje? Da li smo na pragu nastajanja globalne
javnosti, svetskog javnog mnenja? Da li je ono već stvoreno?
Nauka
kaže da se javnost najpre lomi između nekoliko suprostavljenih ideja, a kad
jedna od njih postaje dominantna, onda oni koji joj stanu na put nemaju šansi.
Do sada se javnost uglavnom bavila unutrašnjim pitanjima jedne zemlje koja su
mogla da pobude njenu pažnju. Ako je i bilo mesta za internacionalne teme, onda
su se one najčešće prelamale kroz optiku kolektivnih intersa nacionalne
sredine.
Međutim,
u eri globalizacije otvaraju se pitanja koja ne zavise isključivo od lokacije
aktera. Da li ste za gej prava? Da li smatrate da treba zatvarati prljave
fabrike zbog zaštite čovekove sredine? Šta mislite o nuklearnoj energiji? Da li
biste zabraili prikazivanje televizijskih sapunica? Odgovori na ova pitanja
više ne zavise od činjenice jeste li Srbin, Amerikanac, Jermenac... Oni se sve
više formiraju na osnovu vrednosti koje stičemo globalno.
Robne marke
Robne
marke su postale jedna od okosnica globalizacije. Vešti stručnjaci za marketing
teraju ljude sa svih meridijana da stvaraju emotivan odnos prema proizvodima
široke potrošnje, pa se danas ne kupuje isključivo da bi se zadovoljila osnovna
potreba, već i da bi se potvrdio ili pribavio status. Bez obzira da li je neko
vatreni protivnik globalizacije, smom činjenicom da je obukao „leviske”, pa čak
i one iz Novog Pazara, ispio flašicu koka kole ili zapalio cigaretu „lucky
strike”, naseo je na štos!
ŠTA
DALJE?
Glokalizacija
Bil
Gejts, vlasnik Majkrosfta i najbogatiji čovek na svetu rekao je pre nekoliko
godina da je njegova kompaniaj izabrala novu devizu: „English, just another
language!” Time je Gejts poručio svetu da će Majkrosoft ubuduće sve više
praviti softver koji je jezički prilagođen lokalnim sredinama, čime je posredno
potvrdio da globalno selo može dobro funkcionisati a da svi ne znaju engleski.
Neki
teoretičari ističu da bi globalizacija mogla vremenom mogla da pređe u novu
fazu, koju nazivaju glokalizacijom - prožimanjem globalnog i lokalnog. U prilog
ovim tvrdnjama idu neke činjenice. Na primer, marginalizovani jezici u Evropi
poslednjih godina doživljavaju pravu renesansu. Sve je više pisanih i
elektronskih medija na baskijskom, škotskom, laponskom. Ljudi kojima su to
maternji jezici, često su bogati i savremeni, ali sada više nego ikada čuvaju
svoje.
Jedan
od gurua savremene Amerike, mislilac Fukojama, izrekao je stogodišnju glupost
kada se raspao Sovjetski Savez. On je tada ustvrdio da je čovečanstvo došlo do
kraja istorije i da će se u budućnosti živeti jednolično, bez velikih
poremećaja u rasporedu snaga i vrednosti. Samo desetak godina kasnije, Njujork
i Vašington su goreli, Avganistan se tresao, Irak je planuo.
Niko,
ali baš niko, ne može predvideti šta će biti sa čovečanstvom u budućnosti.
Možda ćemo se za koju godinu suočiti i sa većim fenomenima od interneta, koji
nas i dalje fascinira svojim mogućnostima. Možda će svet postati čovečniji i
pravedniji. Ili će se civilizacija stropoštati u ambis nalik mitskoj Atlantidi.
Ne pitajte jer odgovora nema. Ako je nešto sigurno, onda je to tek saznanje da
će se, ma šta bude bilo, desiti svima istovremeno.
Reporter, oktobar 2005.
0 коментара