Vizuelni identitet: Nema dobrog brenda bez dobrog logoa

08:45

Logoi kompanije Fijat
Da li ste znali da je jedan od najčuvenijih umetnika 20. veka Salvador Dali dizajnirao logo za brend lizalica "čupa-čups". Trebalo mu je samo sat vremena za logo koji traje 45 godina. A jedan od najčuvenijih logotipa - onaj za Koka-Kolu - rukom je ispisao knjigovođa kreatora najpopularnijeg bezalkoholnog pića. Za džabe. Kreatorka logoa za Najk dobila je za danas globalno prepoznatljiv znak naknadu od - 35 dolara.

Priča je mnogo, ovde smo izdvojili neke. Ali, najpre nešto o logou: to je neizostavni deo korporativnog identiteta koji može da bude realizovan u čistoj grafičkoj formi (simboličko- ikoničkoj) ili u kombinaciji sa rečima (logotip). Bez obzira u kakvom je obliku, njegova važnost je nesumnjiva jer vrši više funkcija: izdvaja kompaniju ili robnu marku od direktne konkurencije, stvara kognitivno-emotivni odnos kod pojedinaca (kupaca ili potrošača).

Logoi kompanije Pepsi
Dakle, uspešne kompanije prepoznajemo, osim po kvalitetnim proizvodima ili uslugama, i po logoima. S druge strane, nije neobično da firme koje dugo traju s vremena na vreme tragaju za "novom svežinom" baš kroz apsolutni redizajn logoa. Između ove dve krajnosti postoji mnoštvo varijacija, gde su promene male, gotovo kozmetičke, recimo da je vizuelno rešenje bilo u skladu sa modom ili pravilima vremena u kojem se promene vrše.

Jedan od najdugotrajnijih logoa je onaj za pomenutu Koka-Kolu. Iako je više puta neznatno redizajniran, u suštini je ostao isti od 1885. kada ga je ručno ispisao Frank Mason Robinson, sekretar i knjigovođa izumitelja popularnog napitka Džona Pembertona. Koristio je takozvani "spencerov rukopis" kojim je ispisan i logo Forda. Kreiranje jednog od najvrednijih logoa nije koštalo ništa.

Veoma uspešan primer je i znak za Najk, proizvođača sportske obuće i odeće koji je 1975. kreirala Šarolin Davidson, i to za samo 35 dolara. Kompanija se kasnije odužila autorki tako što joj je dodeljeno 500 berzanskih akcija koje trenutno vrede oko 600.000 dolara. Sam znak je doživeo nekoliko kozmetičkih izmena tokom godina.

CITAT: Logo je jako važan, jer na
većem delu planete ljudi ne umeju
da čitaju engleski ili francuski, ali svi
mogu da zapamte dobar znak,
Karl Lagerfeld (1932), nemački
modni dizajner, umetnik, fotograf
Sasvim suprotan primer je znak korporativnog i prepoznavanja brenda najvećeg konkurenta Koka-Kole - Pepsija. Najnoviji logo realizovan je 2008, što je koštalo oko milion dolara. Ova kompanija je često u svojoj istoriji drastično redizajnirala logo boreći se za poziciju jedan na tržištu bezalkoholnih pića.

Fijat ima svoju priču. Za nešto više od 100 godina postojanja 10 puta je menjan logo, ali poslednja dva (uključujući i aktuelni) zapravo su povratak na rešenje iz 1925. uz izvesne stilizacije. Zanimljivo je inače da je, izuzev u rešenju iz 1968, u svim izmenama čuvan oblik slova A sa zakošenjem na desnu stranu u njegovom vrhu.

Iz istorije razvoja logoa mogu se "čitati" i promene u duhu vremena. Primer za to je Folksvagen. Kada je firma osnovana 1937, prepoznatljiva dva slova "WV" bila su "okružena" stilizovanom svastikom (nacističkim znakom), što je promenjeno već 1939, da bi se aktuelni znak ustalio šezdesetih godina prošlog veka i od tada su samo menjane nijanse plave boje.

Promena logoa može da košta malo i mnogo, što ilustrujemo sa dva prepoznatljiva brenda iz Velike Britanije. Tamošnji BBC je za redizajn svog logoa 1998. platio 1,8 miliona dolara. Jedanaest godina kasnije vizuelni identitet je menjao i Britiš petroleum, a s obzirom da je novo rešenje trebalo implementirati po pumpama širom sveta, trošak je procenjen na 211 miliona dolara.

Da zaključimo: istorija razvoja vizuelnog identiteta kompanija puna je zanimljivih priča od kojih smo vam ovde ukratko naznačili samo neke. Do logoa se nekada dolazi slučajnošću, a nekada uz angažman najvećih stvaralaca, katkad naizgled sasvim jednostavno rešenje sasvim dobro funkcioniše, a nekada i ozbiljan "rebrending" ne pomaže. Ali, jedno je sigurno: uspešan brend nikako ne ide bez dobrog logoa.

Dobra knjiga:
„Identity Crisis: 50 Redesigns“, Jeff Fisher

Takozvana "kriza identiteta" nije neuobičajna u biznisu. Zbog spoljnih okolnosti (konkurencija, poremećaji na tržištu) ili unutrašnjih slabosti (neefikasnost u poslovanju, pogrešne procene i postupci), firme nekada prosto moraju da "pobegnu" od sebe, tačnije od lošeg nasleđa. Džef Fišer u knjizi "Kriza identiteta: Pedeset slučajeva koji su posle promene doveli do uspeha" analizira izlazne strategije iz ove specifične krize kroz 50 mini studija slučajeva. Obuhvaćeni su svi: od pojedinaca preko lokalnih firmi do multinacionalnih korporacija.

Fišer se ne zadovoljava prostim nabrajanjem uspešnih primera, on pokušava da ukaže na prepreke s kojima se susreću dizajneri i njihovi klijenti kada snaga postojećeg rešenja počinje da bledi. U takvoj situaciji je možda najlakše to konstatovati, a daleko najteže pronaći adekvatno novo rešenje. U knjizi se nalazi više od 400 ilustracija u formatu "pre i posle", iz čega se vidi šta su bila polazišta, a šta uspešna rešenja. Džef Fišer se više od 30 godina bavi dizajnom i redizajnom logoa, a njegovi radovi su štampani u skoro 80 knjiga. Dakle, reč je o znalcu koji ima šta da podeli sa čitaocem na ovu temu.

You Might Also Like

0 коментара