Kakve smo reklame videlu na Super Bowlu: Brus Vilis kao "Japanac", a hipik Dilan američki patriota

08:28

Brus Vilis kao "Japanac"
Super Bowl, spektakl kojim se završava jednogodišnji ciklus takmičenja u američkom fudbalu, godinama unazad je najgledaniji televizijski program u Sjedinjenim Američkim Državama. Tako je bilo i pre dve nedelje, 2. februara, kada su na stadionu Metlajf u Nju Džersiju sastali Sijetl kao predstavnik Nacionalne fudbalske konferencije i Denver iz Američke fudbalske konferencije. Slavio je Sijetl  rezultatom 43-8, što je treća po redu najveća razlika za 48 godina koliko se održava takmičenje. Ovaj događaj prenošen je u desetinama zemalja, u Srbiji preko jednog kablovskog programa specijalizovanog za sport, tako da se može reći da je reč o globalno atraktivnom događaju.

Međutim, nas ovaj put zanima nešto drugo. Tokom prenosa prikazano je više od 60 novih reklama. Logično, pošto je u pitanju najgledaniji program, najznačajniji oglašivači se "tiskaju" da objave svoje najnovije spotove. Iako je cena za 30 sekundi prosečno iznosila četiri miliona dolara, mušterija nije manjkalo. Prodaja je krenula u maju prošle godine, a svi termini za prikazivanje reklama rasprodati su u decembru, dakle dva meseca pre utakmice. Uz napomenu da mnogi ljudi u Americi, ali i širom sveta gledaju Super Bowl samo zbog reklama (gledaoci izvan SAD često i ne razumeju pravila igre), zamolili jednu gledateljku iz Srbije za komentare. Naravno, nju su interesovale reklame.

Bob Dilan kao američki patriota
- Moj lični utisak je da su u kreativnom smislu reklame bile slabije i neupečatljivije nego prošlih godina. Bilo je tu spotova za najpoznatije svetske brendove, ali i nekih za koje smo prvi put čuli (bar što se tiče tržišta van SAD) - kaže Milena Kvapil, associate creative director u Mc Cann Beograd. Napominje da su, posmatrano po kategorijama proizvoda, kao i obično dominirale reklame za automobile, zatim za pivo, hranu I telekomunikacije. Milena identifikuje i četiri trenda koja su vezana za spotove prikazane na ovogodišnjem Super Bowlu, i to učešće poznatih ličnosti u kampanjama, zatim igranje na sigurnu varijantu za uspeh, a to je upotreba životinja i dece u spotovima, te začudni humor.

- Možda najupečatjiviji trend je američki patriotizam. Više to nisu samo zastave koje vijore u kadru, sada je u pitanju vrlo direktan I eksplicitan pristup korišćenju ove emocionalne treitorije koja je očigledno vrlo relevantna za američko tržište. Posebno se izdvajaju dve: reklama za Budweiser u kojoj brend priređuje (stvarno organizovan) “doček za heroje” običnom mladom vojniku koji se vraća kući sa ratišta. Drugi, daleko drastičniji primer je reklama za Chrysler, koja je definitivno najjači utisak ovogodišnje SuperBowl edicije. Prilično čudan izbor glavnog protagoniste - legendarnog pevača Boba Dilana, stavljenog u ektstremno patriotski, bolje rečeno - nacionalistički narativ - kaže Milena.

CITAT: Super Bowl je toliko
moćan da se sa svakom
sledećom reklamom prelazi
na novi nivo zabave,
Vilijam Adams - umetničko
ime"will.i.am" (1975), američki
muzičar,DJ, pisac pesama, filantrop
Ona primećuje da bi se reklama sličnog tipa, rađena iz ugla neke druge nacije, zasigurno našla na udaru kritike i verovatno bi možda bila i zabranjena za emitovanje na američkom tržištu. Delovi teksta kao što su “neka vam Nemci prave pivo, a Azijati sklapaju telephone” ne mogu se pravdati ni sjajnom poentom “mi ćemo da vam napravimo kola”.  Ironično je što je jedna druga zvezda, poznata kao veliki patriota (kako u svojim ulogama tako i u javnim nastupima) – Brus Vilis, nastupio u reklami za japanski brend Honda. Tema za razmišljanje je, ispravno primećuje Milena da li bi patriotski nastrojeni Amerikanac pre kupio kola od Brusa Vilisa ili Boba Dilana koji je bio ikona hipi pokreta.

- Korisćenje poznatih ličnosti, a osim pomenute dvojice, to su bili i Skarlet Johanson, Elen Denegeris, Lurens Fišburn... usled nedovoljno precizne samoironične odrednice u većini reklama ostavljalo je nedoumicu da li su “smešni” efekti bili namerni ili ne. Za razliku od nekih prethodnih godina kada su slavne ličnosti u pravom kontekstu dodavale vrednost reklami (Eminem i Klint Istvud za Krajsler) i samom brendu, ovde je to uglavnom bilo bez nekog dubljeg smisla, ili čak promašeno - kaže naša sagovornica. Kao suprotan primer izdvaja uvek omiljen trend začudnog humora, ovaj put inače manje zastupljen, u reklami za BudLight u kojoj se na satiričan način potencira “preteranost “ oglašavanja. Ističe da su u spotu Arnold Švarceneger i Minka Keli "pametno" iskorišćene.

Za kraj, Milena pominje i "sigurnu varijantu" za uspeh, a to je korišćenje životinja i dece . Utisak je da je su reklame u kojima se ekran prosto “topi od slatkoće” (kao što je Budweiser Puppy Love o drugarstvu šteneta I konja), mnogo manje zanimljive od onih koje imaju ironijsku distancu i začudnost (Audi reklama sa psom “mutantom”).  Takođe bio je prisutan i čest momenat “porodične topline” kako u reklamama za hranu (Cheerios, Doritos), tako i za automobile (gde je često potenciran aspekt sigurnosti vozila). Dakle, ovogodišnji Super Bowl će se prevashodno pamtiti po ubedljivoj pobedi Sijetla.

Dobra knjiga:
The Super Bowl of Advertising

Super Bowl nije samo sportski spektakl u kojem se sudaraju titani američkog fudbala. To je i arena reklamnih spotova, onih koji su najskuplji, koji reklamiraju najpoznatije brendove, u kojima učestvuju najpoznatije slavne ličnosti, za koje se pišu muzičke numere koje često postaju hitovi. Neformalno, reč je o svetskom prvenstvu u TV oglašavanju, pošto sportski događaj gleda skoro milijardu ljudi u svetu, mnogi od njih samo zbog reklama.

Knjiga iz 2003, iako joj nedostaje poslednjih 10 finala, ipak uspeva da prikaže kroz studije slučaja zašto je Super Bowl toliko važan u svetu advertajzinga, ne samo američkog. Dakle, knjiga donosi priče "iza scene" o nastanku nekih od najboljih spotova svih vremena koji su premijerno prikazani na Super Bowlu (kao što je "1984" za Mekintoš računare godine 1984), ali i o primerima koji ne samo da se nisu proslavili, već su ocenjeni kao totalni fijasko.


You Might Also Like

0 коментара