Kakve smo reklame videlu na Super Bowlu: Brus Vilis kao "Japanac", a hipik Dilan američki patriota
08:28Brus Vilis kao "Japanac" |
Međutim, nas ovaj put zanima nešto
drugo. Tokom prenosa prikazano je više od 60 novih reklama. Logično, pošto je u
pitanju najgledaniji program, najznačajniji oglašivači se "tiskaju"
da objave svoje najnovije spotove. Iako je cena za 30 sekundi prosečno iznosila
četiri miliona dolara, mušterija nije manjkalo. Prodaja je krenula u maju
prošle godine, a svi termini za prikazivanje reklama rasprodati su u decembru,
dakle dva meseca pre utakmice. Uz napomenu da mnogi ljudi u Americi, ali i
širom sveta gledaju Super Bowl samo zbog reklama (gledaoci izvan SAD često i ne
razumeju pravila igre), zamolili jednu gledateljku iz Srbije za komentare.
Naravno, nju su interesovale reklame.
Bob Dilan kao američki patriota |
- Moj lični utisak je da su u
kreativnom smislu reklame bile slabije i neupečatljivije nego prošlih godina.
Bilo je tu spotova za najpoznatije svetske brendove, ali i nekih za koje smo
prvi put čuli (bar što se tiče tržišta van SAD) - kaže Milena Kvapil, associate
creative director u Mc Cann Beograd. Napominje da su, posmatrano po
kategorijama proizvoda, kao i obično dominirale reklame za automobile, zatim za
pivo, hranu I telekomunikacije. Milena identifikuje i četiri trenda koja su
vezana za spotove prikazane na ovogodišnjem Super Bowlu, i to učešće poznatih
ličnosti u kampanjama, zatim igranje na sigurnu varijantu za uspeh, a to je
upotreba životinja i dece u spotovima, te začudni humor.
- Možda najupečatjiviji trend je
američki patriotizam. Više to nisu samo zastave koje vijore u kadru, sada je u
pitanju vrlo direktan I eksplicitan pristup korišćenju ove emocionalne
treitorije koja je očigledno vrlo relevantna za američko tržište. Posebno se
izdvajaju dve: reklama za Budweiser u kojoj brend priređuje (stvarno
organizovan) “doček za heroje” običnom mladom vojniku koji se vraća kući sa
ratišta. Drugi, daleko drastičniji primer je reklama za Chrysler, koja je
definitivno najjači utisak ovogodišnje SuperBowl edicije. Prilično čudan izbor
glavnog protagoniste - legendarnog pevača Boba Dilana, stavljenog u ektstremno
patriotski, bolje rečeno - nacionalistički narativ - kaže Milena.
CITAT: Super Bowl je toliko
moćan da se sa svakom
sledećom reklamom prelazi
na novi nivo zabave,
Vilijam Adams - umetničko
ime"will.i.am" (1975), američki
muzičar,DJ, pisac pesama, filantrop
|
Ona primećuje da bi se reklama
sličnog tipa, rađena iz ugla neke druge nacije, zasigurno našla na udaru
kritike i verovatno bi možda bila i zabranjena za emitovanje na američkom
tržištu. Delovi teksta kao što su “neka vam Nemci prave pivo, a Azijati
sklapaju telephone” ne mogu se pravdati ni sjajnom poentom “mi ćemo da vam
napravimo kola”. Ironično je što je
jedna druga zvezda, poznata kao veliki patriota (kako u svojim ulogama tako i u
javnim nastupima) – Brus Vilis, nastupio u reklami za japanski brend Honda. Tema
za razmišljanje je, ispravno primećuje Milena da li bi patriotski nastrojeni
Amerikanac pre kupio kola od Brusa Vilisa ili Boba Dilana koji je bio ikona
hipi pokreta.
- Korisćenje poznatih ličnosti, a
osim pomenute dvojice, to su bili i Skarlet Johanson, Elen Denegeris, Lurens
Fišburn... usled nedovoljno precizne samoironične odrednice u većini reklama ostavljalo
je nedoumicu da li su “smešni” efekti bili namerni ili ne. Za razliku od nekih
prethodnih godina kada su slavne ličnosti u pravom kontekstu dodavale vrednost
reklami (Eminem i Klint Istvud za Krajsler) i samom brendu, ovde je to uglavnom
bilo bez nekog dubljeg smisla, ili čak promašeno - kaže naša sagovornica. Kao
suprotan primer izdvaja uvek omiljen trend začudnog humora, ovaj put inače manje
zastupljen, u reklami za BudLight u kojoj se na satiričan način potencira
“preteranost “ oglašavanja. Ističe da su u spotu Arnold Švarceneger i Minka
Keli "pametno" iskorišćene.
Za kraj, Milena pominje i
"sigurnu varijantu" za uspeh, a to je korišćenje životinja i dece . Utisak
je da je su reklame u kojima se ekran prosto “topi od slatkoće” (kao što je
Budweiser Puppy Love o drugarstvu šteneta I konja), mnogo manje zanimljive od
onih koje imaju ironijsku distancu i začudnost (Audi reklama sa psom
“mutantom”). Takođe bio je prisutan i
čest momenat “porodične topline” kako u reklamama za hranu (Cheerios, Doritos),
tako i za automobile (gde je često potenciran aspekt sigurnosti vozila). Dakle,
ovogodišnji Super Bowl će se prevashodno pamtiti po ubedljivoj pobedi Sijetla.
Dobra knjiga:
The Super Bowl of Advertising
Super Bowl nije samo sportski
spektakl u kojem se sudaraju titani američkog fudbala. To je i arena reklamnih
spotova, onih koji su najskuplji, koji reklamiraju najpoznatije brendove, u
kojima učestvuju najpoznatije slavne ličnosti, za koje se pišu muzičke numere
koje često postaju hitovi. Neformalno, reč je o svetskom prvenstvu u TV
oglašavanju, pošto sportski događaj gleda skoro milijardu ljudi u svetu, mnogi
od njih samo zbog reklama.
Knjiga iz 2003, iako joj nedostaje
poslednjih 10 finala, ipak uspeva da prikaže kroz studije slučaja zašto je
Super Bowl toliko važan u svetu advertajzinga, ne samo američkog. Dakle, knjiga
donosi priče "iza scene" o nastanku nekih od najboljih spotova svih
vremena koji su premijerno prikazani na Super Bowlu (kao što je
"1984" za Mekintoš računare godine 1984), ali i o primerima koji ne
samo da se nisu proslavili, već su ocenjeni kao totalni fijasko.
0 коментара