Motocikli u Beogradu sve popularnija prevozna sredstva: Privlačno i opasno
16:09Motocikli su sve popularnije sredstvo prevoza Beograđana. Razloga je više. Parkiranje dvotočkaša je neuporedivo manji problem od automobila, motociklisti svoja vozila ostavljaju na trotoarima, nema plaćanja, vremenskih ograničenja „zoniranim“ delovima grada.
Skuteri omogućavaju brzo premeštanje s kraja
na kraj prestonice, što ih čini znatno efikasnijim od automobila ili javnog
prevoza. I treći momenat nije nevažan: cena ove vrste individualnog prevoza.
Oni koji dvotočkaše koriste za vožnju od kuće do posla i nazad platiće manje
nego za mesečnu kartu za gradski prevoz, do 2.000 dinara. Ni kupovina, naročito
polovnog skutera, nije skupa. „Skuće“ u voznom stanju mogu da se pazare za par
stotina evra.
Stoga ne čudi podatak da je iz godine u godinu
sve više registrovanih motocikala u Beogradu. Evo i nekih podataka: 2006. u
glavnom gradu je bilo registrovano 4.725 dvotočkaša, sledeće godine broj je
porastao na 6.975, da bi već 2008. bilo registrovano 7.291, odnosno skoro duplo
više nego dve godine ranije. Očigledno, reč je o dramatičnom rastu. Ipak, ne
treba izostaviti podatak da su u velikom broju novoregistrovani motocikali
zapravo polovna vozila koja se uvoze iz inostranstva. Tako je, pre nekoliko
godina, iz Italije uvezen kontigent od više hiljada rashodovanih mopeda koje su
koristili tamošnji poštari, a koji su se kod nas prodavali „na kilo“.
Stoga, ali i iz drugih razloga, vožnja
motocikla istovremeno je i veoma opasna. Prema statistici, motociklista u
Srbiji ima 45 puta veću šansu da pogine od vozača automobila. Ova statistika je
porazna jer u razvijenim zapadnoevropskim zemljama gde otprilike ima deset puta
više registrovanih motocikala, za isto toliko je manje nezgoda. Naročit problem
je glavni grad, gde je i registrovano najviše dvotočkaša. Tokom 2011. u Beogradu
je procentualno učešće broja poginulih vozača motocikala i mopeda u odnosu na
ukupan broj poginulih u nezgodama u činilo oko 10 odsto, a na teško povređene
motocikliste u istoj godini otpadalo je oko 15 procenata ukupnog broja svih
teško poveđenih.
Pokazalo se da su, usled veoma
pojednostavljene obuke i načina dolaska do dozvole, motociklisti često
ugrožavaju sami sebe, naravno i druge učesnike o saobraćaju. Osim toga, i
ostali vozači često ne vode računa o motociklistima, pa su stoga nezgode česte.
Iz tog razloga, krajem prošle godine formirana je Komisija za bezbednost
motociklista pri gradskom Sekretarijatu za saobraćaj. Ova komisija, kao i
aktivisti moto-udruženja, te policija sprovode različite kampanje podizanja
svesti vozača motocikala, ali i ostalih učesnika u saobraćaju o bezbednosti
vožnje na dva motorizovana točka.
Danas, jun 2013.
Parking i u garažama
U većini garaža Parking servisa postoje
parking mesta određena za motocikle. Na primer, u garaži u Ulici 27. marta,
osim mesta za 159 automobila, postoji i 39 za motocikle. Inače, moguće je
obezbediti i mesečni parking za dvotočkaše u garažama Parking servisima.
Parking-mesto za motore košta 1.320 dinara, a ono sa obezbeđenim video nadzorom
1.642 dinara.
Manje stradalih
Prošle godine na putevima u Srbiji pogunulo je
100 vozača motocikala i skutera. Svaka tri dana događao se udes u kome je
učestvovao motor, a više od 300 ljudi je povređeno. Od početka godine do maja
poginulo je četvoro motociklista, što je smanjenje u odnosu na prošli period za
više od 50 odsto. Razlog je i pojačana kontrola policije i edukativne kanpanje.
Ipak, u maju je tek počela glavna sezona, pa će se tek videti koliko su mere za
povećanje bezbednosti efikasne.
Najčešći udesi
Najčešći udesi po tački kontakta su udarac
motocikla u bok vozila, bočni sudari motocikla i ostalih vozila, te udarac
vozila u zadnji deo motocikla, često usled naglog kočenja posle neprilagođene
brzine motocikla.
0 коментара