U laboratoriji za istraživanje i razvoj Njujork tajmsa: Ogledala i oblaci umesto štampe i televizije
14:12
Njujork - Oni koji svakog jutra zbog posla
dolaze na broj 620 njujorške Osme avenije za sebe bi mogli da kažu da su prava
elita. Na toj adresi od 2007. nalazi se sedište globalno poznatog Njujork
tajmsa. Ali zaposleni koji se penju na 28. od ukupno 52 sprata su deo posebne
priče. Otprilike na polovini ovog oblakodera nema za medije uobičajene žurbe
ili žamora koji nastaju usled stresne jurnjave za ekskluzivnim vestima.
Štaviše, atmosfera je sasvim opuštena u radnom ambijentu naučnika u
Laboratoriji za istraživanje i razvoj (RDL) Njujork tajmsa. Jer, pred njima je
sasvim poseban zadatak: neveliko društvance treba da predvidi "kuda ide
ovaj svet", ili barem da nasluti kakve bi mogle da budu navike čoveka u
pogledu informisanja u budućnosti. Vesti će biti dok bude i ljudi, da bi se to
shvatilo nije potrebna laboratorija, ali kako će ih oni
"konzumirati"? Da li će ljudi juriti za vestima ili će biti obrnuto?
Kada je Alvin Tofler 1980. objavio knjigu
"Treći talas" (Third Wave), publici je to možda izgledalo kao još
jedan prilog futurističkoj utopiji jer je autor lepršavo i sa neskrivenim
entuzijazmom nagovestio mogućnosti koje će doneti budućnost, između ostalog i u
pogledu tehnoloških inovacija. Doduše, skoro trideset godina pre njega majstori
naučne fantastike Frederik Pol i Ćiril Kornblut su knjigom "Reklamokratija"
(The Space Merchants, 1952) upozorili da bi Treći kamen od Sunca mogao postati
još manje podnošljivim mestom za život zato što su demokratske kulise samo
izgovor beskompromisne jurnjave za profitom. Da li srljamo prema budućnosti u
kojoj će se čovek transformisati od uloge lovaca za vestima u plen kojeg vesti
sačekuju na svakom ćošku? Istraživači u laboratoriji Njujork tajmsa nisu
opterećeni tim pitanjem. To i nije njihov posao.
Skoro kao u bajci o Snežani: Ogledalo koje
odgovara na postavljena pitanja
|
Nešto kao mikrotalasna rerna, ali nije.
Kockastog je oblika, međutim prozirna je sa svih strana. U nju je upravo
stavljena prava kocka, ona Rubikova. I čim su se vrata zatvorila, providne
zidove zapljuskuju talasi informacija. Šta je Rubikova kocka, čemu služi, kada
je nastala, ko je bio i šta je sve radio njen izumitelj Erne Rubik, koji je
sistem za najbrže uparivanje boja na šest strana... Informativna rerna bi za
svoje korisnike mogla da kuva informativni obrok u kojem kuvar, zapravo
korisnik, na raspolaganju ima veliki stepen personalizacije sadržaja u smislu
da bira u kojem pravcu će da krene: da li da se obavesti o proizvodu zarad neke
"primenjene" svrhe (poslovne, obrazovne, upotrebne) ili da se
jednostavno zabavi. Informativna rerna je zapravo do krajnjih konsekvenci
izvedena demonstracija onoga što se u teoriji već neko vreme naziva
"infortejmentom" - spojem informativnih i zabavnih sadržaja.
Ali, pomenuti artefakti
"pozajmljeni" iz budućnosti možda će ostati ipak samo svedočanstvo
neobuzdane naučne mašte na početku trećeg milenijuma. Mnogo veći izgled da se
prelije u stvarnost ima koncept "oblaka" koji na 28. spratu velike
zgrade sa Osme avenije sačekuje odmah na izlazu iz brzog lifta. Reč je o nizu
ekrana čijom blagom, neagresivnom pozadinom plave boje krstare oblaci belo
ispisanih reči. Koncept "oblaka" već neko vreme je značajna tema u
različitim oblastima, svoje izdanke ima i na socijalnim mrežama, u biznis
modelima. Evo kako "oblaci" funkcionišu kada su u pitanju
informacije: najnovije vesti su razvrstane u grozdove reči koje lebde u
digitalnom prostoru. Iza tih reči se kriju vesti, "hvatanje" neke od
njih (nalaze se na interaktivnim ekranima osetljivim na dodir) omogućava
linearno apsorbovanje. Ali to je samo jedna, i to veoma staromodna mogućnost,
zbog toga i najmanje atraktivna.
Demonstrirajmo to na primeru naše svakodnevice,
tačnije udarnih vesti ovih dana: u jednom od oblaka bi bile reči Srbija,
Kosovo, Evropska unija, datum za pregovore, Angela Merkel, CDU, Beograd,
Brisel, Priština...; u drugom Dinkić, URS, rekonstrukcija vlade, naprednjaci,
finansije, ekonomija...; u trećem: JMBG, beba, lečenje, region, Sarajevo,
demonstracije, Sergej Trifunović, podrška... U zavisnosti od razvoja događaja
udarnu poziciju (i veličinu) bi dobijao jedan od pojmova iz oblaka. Na primer:
ako Srbija za nekoliko dana dobije datum za početak pristupnih pregovora sa EU,
najvećim slovima bi bilo ispisano "Određen datum". Samo taj kontekst
bi bio dovoljan da onaj koji prati određenu temu bude u toku, pojavljivanje
novih odrednica (recimo Dačić u slučaju rekonstrukcije vlade) bi na jednostavan
dodir izabrane reči objasnilo zašto se pojavio novi "entitet".
Zanosne prezenterke sa televizijskih ekrana,
ponosni vlasnici moćnih glasova sa radija možda će stvarno jednom ostati bez
posla. Oduvaće ih vetar budućnosti koji će doneti informativne oblake. Ali neko
će morati da "oblači", a to će biti oni koji su to činili od davnina:
donosioci vesti koje najčešće nazivamo novinarima. Dakle, biće posla za
"sedmu silu". Na kraju krajeva, moćni Njujork tajms ne bi u svoju
velelepnu palatu dovlačio "trojanskog konja" sa naučnicima čiji je
zadatak da iznutra unište medijski biznis. Oni, zapravo, treba da naslute,
možda i da prokrče nove kanale kojima će vesti budućnosti teći. Stoga njihov
posao donosi uzbuđenje gotovo ravno avanturistima iz vremena velikih geografskih
otkrića. A sa ove strane, gde se čekaju vesti o tim otkrićima, drugačije je
utoliko što više nema razloga za nagađanje tipa koliko su ljudi morali da budu
smanjeni da bi stali u radio-prijemnik ili odlaska iza televizora da se vide
leđa onima sa ekrana.
Danas, jun 2013.
Danas, jun 2013.
0 коментара