Kontent marketing: Kupac, a ne kupovina, u prvom je planu
06:25Prolaznik je spreman da odvoji osam sekundi za poruku na bilbordu, 30 sekundi za tv spot, a čak 25 minuta za content poruku
Prolaznik će posvetiti osam sekundi
poruci sa bilborda na ulici, pažnja rezervisana za televizijski spot je do 30
sekundi. A kada je u pitanju kontent marketing, konzument je spreman da odvoji
i do 25 minuta pažnje, kažu rezultati istraživanja koje je krajem prošle godine
objavila Content marketing asocijacija. Istraživanje je izvršeno u Velikoj
Britaniji, u kojoj postoji više od 10 miliona brendova, pri čemu se prosečan
konzument svake godine suoči sa 379.000 robnih marki. Samo na putu od kuće do
posla i nazad, pojedinac vidi, dodirne ili iskusi 170 brendova.
Stoga ne čudi što je u pomenutoj zemlji
tržište kontent marketinga lane premašilo milijardu funti, a to je rast od
deset odsto na godišnjem nivou. Evo i zašto: prema istraživanju 82 odsto
ispitanika voli da čita o brendu ako im tekst nudi relevantne informacije, 57
procenata čita takve sadržaje barem jednom mesečno, 37 odsto posećuje internet
stranice koje su zasnovane na kontent marketingu, a čak tri petine potrošača
razmišlja o konkretnom proizvodu prilikom usvajanja poruka koje su plasirane
kroz ovu formu marketinga.
Šta je kontent marketing? Pojednostavljeno
rečeno, u fokusu nije proizvod, već kupac i komunikacija s njime. Umesto
brenda, plasira se validna informacija (recimo, proizvođač prehrambenih
proizvoda može da kreira internet sajt sa receptima; prodavac foto-opreme
uputstvo kako bolje fotografisati...) Reč je o marketinškoj formi koja je
prilično stara, njeni koreni sežu do kraja 19. i početka 20. veka (fabrika
poljoprivrednih mašina Džon Dir je još 1895. pokrenula magazin koji je
savetovao farmere kako da budu uspešniji - taj magazin izlazi i danas; Mišlen
je 1900. pokrenuo "vodič" za održavanje vozila, putovanja).
U ovome se krije odgovor na neobičan nalaz iz
pomenutog istraživanja da su konzumenti voljni da odvoje čak i 25 minuta za
kontent marketing, dakle znatno više nego za ostale forme. Kao kupci određenog
proizvoda, oni žele da dobiju "proširenu" informaciju o
njegovom korišćenju (ne uputstvo, već priču koja dodatno pojačava svrhovitost
kupovine). Kontent marketing može biti plasiran u različitim formama: kroz
vesti, video, e-knjige, infografike, vodiče "korak po korak",
sekcije "pitanja i odgovori", fotografije, studije
slučajeva...
Stručnjaci iz oblasti takozvanog community
menadžmenta preporučuju kontent marketing, ali istovremeno upozoravaju da ova
forma promovisanja brendova nije nimalo jednostavna. Da bi se došlo do
originalnog i autentičnog sadržaja koji će privući pažnju kupca ili korisnika
kako bi mu na posredan način predstavio proizvod, od nosno usluge, a zatim ga i
motivisao da ih kupi, potreban je veoma ozbiljan, istovremeno i senzibilan
pristup. Ekonomija pažnje (još jedna kategorija u marketinškoj teoriji i
praksi) u izobilju informativnih sadržaja) nalaže veoma promišljeno kreiranje
sadržaja.
Pošto se u prvi plan stavljaju korisnici,
potrebno je razumeti njihove motivacije, što podrazumeva znatno širi kontekst
od odnosa "proizvod-kupac". Zbog toga su neophodni odgovori
na pitanja: šta se nudi korisniku, u kojim životnim situacijama su mu ponuđeni
proizvodi ili usluge, koje informacije su mu potrebne kako bi koristio ponuđeno
u konkretnim životnim situacijama... Baš takav vid identifikacije sa korisnikom
čini kontent marketing drugačijim od drugih oblika promovisanja brend(ov)a. A
rezultat, naravno kada je cela priča dobro zasnovana, jeste: lojalni kupci koji
po principu "od uha do uha" privlače nove kupce.
Dobra knjiga: "The Zen of Social Media
Marketing"
Shama Kabani
Shama Kabani
Za protekle dve godine, od kada se pojavilo
prvo izdanje globalnog bestselera, svet socijalnih medija je prilično narastao
i promenio se toliko da je bilo potrebno drugo, dopunjeno izdanje. Bez obzira
da li koristite socijalne medije ili ne, ljudi već pričaju o vašoj kompaniji
onlajn. Kad je već tako, potrebno je da se uključite, kako biste bili bliže
svojim mušterijama, ali i da biste pronašli nove. Marketing preko socijalnih
medija nije tradicionalan marketing, reč je o nečemu sasvim drugačijem.
Autorka
Shama Kabani pomaže da se to shvati, podučavajući čitaoce u "zenu" uz
koji se doseže marketinška nirvana. Shama Kabani je poznata u krugovima koji se
bave socijalnim mrežama. Održala je brojna predavanja, nositeljka je više
stručnih priznanja. Osnivač je i izvršni direktor kompanije Marketing Zen
Grupa, koja je od 2009. prosečno rasla 400 procenata godišnje. Klijenti njene
firme su istovremeno velike kompanije sa liste Fortune 500, ali i nevladine
organizacije. Pre tri godine uvrštena je među 25 najuticainijih preduzimača
mlađih od 25 godina u Severnoj Americi. Na Univerzitetu Teksas u Ostinu vodi
master studije iz organizacionih komunikacija.
0 коментара