Žak Donzelo: Beograd je šik, ali daleko od bajke
12:58Ovaj vek će pripasti urbanom građaninu, jer će do njegovog kraja svi stanovnici planete živeti u gradovima. Ipak, neke urbane sredine će se bolje, a neke slabije snaći, što će pre svega zavisiti od sposobnosti integracije tri kategorije stanovništva koje već sada žive u tri brzine
Novi Beograd, onaj izvorni, kakav je bio do
pre desetak godina, pravi je primer naselja budućnosti, dakle onakvog kakvome
će težiti stanovnici gradova u decenijama koje dolaze. A pošto kaže da će do kraja veka celokupna
svetska populacija živeti u urbanim sredinama, da li profesor Univerziteta
Pariz u penziji Žak Donzelo, urbanista i sociolog, baca rukavicu u lice
ovdašnjim kolegama koje su godinama tvrdili da je splet blokova između starog
Beograda i Zemuna zapravo velika gradska spavaonica čiji se prvobitni humani
koncept izvrgnuo u suštu suprotnost, prožetu patogenom subkulturom?
Naizgled, po gostu iz najlepšeg grada na
svetu, koji je pre nekoliko dana održao inspirativno predavanje na Kolarčevom
univerzitetu u okviru ciklusa „Razumevanje sveta“ - „Naši gradovi sutra“, a u
organizaciji Francuskog instituta, kompanije Lafarž i Danasa, modernim
graditeljima Novog Beograda bi se moglo poručiti: „Džaba ste krečili“.
Izgradnja sadržaja čija je svrha da se blokovima udahne damar urbane brzine,
upotpunjene kulturnim, zabavnim i komercijalnim sadržajima, nepovratno je otela
Novom Beogradu mogućnost da postane „peri“ naselje, što je jedan sasvim novi
koncept urbanizma.
Da li je bravar bio bolji?
Peri-naselje je, objašnjava Donzelo, naseobina
koja je blizu klasičnog urbanog centra, koja je saobraćajno dobro povezana sa
njim, ali je izdvojena i omogućava svojim stanovnicima da vode miran život,
okruženi zelenilom. Oni koji to sebi mogu da priušte u velikim metropolama, a
to su najbogatiji, beže iz urbanih središta u ta peri-naselja. Da li je onda
onaj grafit iz devedesetih na ogradi gradilišta Beogradske arene, koja je
nagovestila transformaciju Novog Beograda, „Bravar je bio bolji“ bio dalekovid.
Da li su Brozovi urbanisti pre pola veka osmislili naselje budućnosti koje je
nepovratno uništeno?
Donzelo brzo „snima“ specifičnosti i
pojašnjava: Novi Beograd je, zapravo, u prethodnoj deceniji „progutao“
potencijalne stanovnike peri-naselja koja i ne postoje u glavnom gradu Srbije.
Na Zapadu su blokovi jeftinih stambenih zgrada, koji su masovno izgrađivani u
drugoj polovini 20. veka, ili srušeni ili su prepušteni najsiromašnijim
kategorijama, kakvi su emigranti i njihovi potomci ili ona prava, slaboplatežna
radnička klasa koja nije imala kuda da ode. Takva naselja su boljka Zapada,
kaže profesor iz Pariza i priznaje da tamošnja struka, kapital i politika i
dalje nemaju prave odgovore.
- Pošto ti prostori nisu mnogo urbanizovani, u
njima se lako razvija sociopatogena subkultura. Ne postoji socijalna kontrola
koju omogućavaju trgovi, mreža socijalnih institucija. U Francuskoj smo neke od
tih klasičnih blokovskih naselja pokušali urbano da obnovimo, da uvedemo
pomenute strukture, jer su to, zapravo, bili antigradovi. Pokušali smo da
uvedemo socijalnu mešovitost, ali nismo uspeli. Svi koji su mogli otišli su, a
došli su imigranti iz Severne Afrike i oni koji nisu mogli dalje- kaže pariški
urbanista. To su, dakle, svojevrsna geta, rezervisana za odbačene.
Dakle, visoka cena stambenog kvadrata na Novom
Beogradu potvrđuje da je projekat urbane obnove ovog dela Beograda dao i da
daje rezultate. Uz opasku da „domoroce“ ovog naselja, koje su činili pripadnici
povlašćene klase iz socijalizma, ponajviše oficiri i činovnici jugoslovenske administracije,
potiskuje srednja-viša klasa, Donzelo ipak upozorava da smo daleko od bajke.
Ono što su na Zapadu emigranti iz Afrike, Latinske Amerike ili Azije, u srpskim
velikim gradovima su pripadnici domaće ekonomske migracije i velika izbeglička
populacija u divljim naseljima.
Daleko od bajke
- Divlja naselja nisu specifičnost Srbije. U
Turskoj to zovu „kvartovi preko noći“, jer skoro da tako brzo i nastaju. Slična
pojava postoji i u Južnoj Americi, pri čemu ne mislim isključivo na takozvane
favele koje čine kuće od trošnog materijala, već na solidno zidane objekte. U
takvim naseobinama žive ljudi odbačeni od šire zajednice koji se, opet, dodatno
zatvaraju, jer u velikoj urbanoj sredini traže svoje - „solidarnost sela“ -
objašnjava Donzelo. A tako izolovane i samoizolovane sredine podložne su
razvoju krimogenih devijacija koje ih dodatno dehumanizuju.
Po profesoru iz Pariza, današnje gradove, a i
one u budućnosti činiće tri vrste stanovnika: oni nastanjeni u prestižnim
peri-naseljima, „kreativci“ koje privlači gradska vreva u središtima urbanih
celina i „otpadnici“ smešteni u getoiziranim četvrtima. Kao što smo već
primetili, kada je reč o domaćoj urbanoj posebnosti, reč je o divljim
naseljima. I baš je to problem velikih gradova u Srbiji, upozorava Donzelo.
Dakle, kako integrisati taj svet u život jedne urbane zajednice, kako njih
istinski približiti gradu, kako istovremeno omogućiti gradu da ih uključi u
svoj razvoj.
- Beograd je ujedno istorijski grad, on je
šik, visoko kotiran, ali ga istovremeno opkoljavaju „tieći kvartovi“, divlja
naselja sa migrantima i izbeglicama. A baš oni su ti koji menjaju svet,
budućnost pripada migrantima. Zato mnogo toga zavisi od mogućnosti njihovog
pristupa gradu. To je veoma osetljivo pitanje: naterati ih na povlačenje u
sebe, na autoodbranu ili otvoriti grad za energiju migranata. U Francuskoj
nismo želeli da koristimo tu energiju, napravili smo te periferije u kojoj se
razvila socijalna patologija - kaže Donzelo.
Tri brzine
On za pomenute tri kategorije stanovnika
modernih gradova kaže da žive u tri različite brzine. Kreativci u urbanim
centrima su istovremeno građani sveta, uključeni u globalne tokove kada je u
pitanju elitna i popularna kultura, moda, kreiranje ukusa. Čitaju iste knjige,
gledaju iste filmove, imaju zajedničke heroje i antiheroje, bez obzira gde se
nalaze. Stanovnici peri-naselja mogu da ubrzaju i uspore, kako hoće, pošto to
mogu sebi da priušte. Odbačeni, međutim, opstaju u naizgled samodovoljnom, a
istovremeno sve manje humanom svetu omeđenom vidljivim i nevidljivim granicama.
Zapravo, to su tempirane socijalne bombe koje
mogu da eksplodiraju ogromnom jačinom i da zapale svet nekim novim
revolucionarnim talasom, poput onog sa sredine 19. veka koji je baš krenuo iz
Pariza. Samo, s razlikom što je tada dominiralo ruralno stanovništvo, a
sredstva masovne komunikacije su bila u povoju, pa se ipak revolucionarni požar
proširio po čitavoj Evropi. U uslovima kada svi žive u gradovima i kada su im
dostupna sredstva za globalnu komunikaciju, posledice bi mogle biti
nesagledive, možda čak takvih razmera da ponište sva ili mnoga pozitivna
dostignuća civilizacije.
Konkurentnost jednog grada će se meriti
sposobnošću da učini da tri sveta komuniciraju, da prostorni kapital dodano
uveća tako što će omogućiti spoj afiniteta među ljudima. „Ili dozvoljavamo
gradu da se raspadne ili stvaramo društvo kroz grad“, kaže Donzelo. Sa
dobroćudnim profesorskim prekorom podvlači da sutrašnjica nepovratno pripada
gradovima i da toga moraju da budu svesni gradski oci na svim meridijanima kako
bi se sredine kojima kormilare što je moguće bolje prilagodile tendencijama.
Srećni siromasi
Ipak, Donzelo nije pesimista tog kalibra.
Štaviše, on sa priličnom simpatijom gleda na urbanu budućnost. I dok je grad u
18. veku pripadao civilnom stanovništvu, koje je postepeno gradilo svest o
svojoj posebnosti u odnosu na klase koje su ga tlačile, u 19. grad pripada onom
političkom, koje se izborilo za svoja prava kroz strukturiranje političke
javnosti i javnog mnjenja, a 20. stoleće socijalnom građanstvu, koje je uz
pomoć odgovorne države pokušalo da urbane sredine učini što je moguće
humanijima i konfornijima. Naš vek je pak era takozvanog urbanog građanina.
- Gradovi će više biti okrenuti jedni drugima,
bez obzira što se međusobno nalaze u drugim državama ili na različitim
kontinentima, a manje prema državi čiji će se nekada neprikosnoveni suverenitet
svesti na kreiranje što je moguće boljeg ambijenta za razvoj urbanih sredina.
Međusobnu komparativnu prednost imaće oni gradovi koji budu umešniji da
sopstvenu snagu crpu iz integracije tri pomenute kategorije svojih stanovnika -
kaže profesor iz Pariza. To je ključ za budućnost, realna šansa recimo
Beograda, koji je relativno uspešno tokom 20. veka apsorbovao više talasa
pridošlica.
Najlepše gradove su pravili diktatori
- Diktatura Napoleona III je od Pariza
napravila najlepši grad. Činjenica da je on pre toga bio jedan grozan splet
malih uličica gde su se svaki čas dešavale neke pobune. Napoleon III je od svog
urbaniste Osmana tražio da stvori široke bulevare, prelepe parkove,
reprezentativne građevine kako bi viša klasa ostala u gradu, a ona radnička
bila izbačena - kaže Donza. Mnogo je sličnih primera u istoriji. Impresivni
moskovski metro nastao je za vreme Staljina. Setimo se, Hitler je hteo da sruši
ceo Belin i da napravi Germaniju - prestonicu „Novog sveta“.
Od legla nemorala do funkcionalnog urbanizma
- Gradovi su do pre 30 godina smatrani lošim.
U literaturi evropskih i američkih pisaca oni su karakterisani kao mesta gde se
društvo kvari, leglo nemorala koje ugrožava javni poredak i proizvodnju.
Međutim, tokom 20. veka, posebno u prvoj polovini, zahvaljujući kongresima
najpoznatijih arhitekata, razvio se „funkcionalni urbanizam“ koji je umnogome
doprineo boljem izgledu gradova i njihovoj uređenosti u ekonomskom i socijalnom
smislu - naglasio je Donzelo. Kao primer funkcionalnog urbanizma u Srbiji, on
navodi Novi Beograd i predlaže ga kao model za zdrav razvoj drugih gradova u
zemlji.
Povlačenje države
- Ekonomija je u prošlosti bila nacionalno
orijentisana. A kada dolazi do globalizacije, grad postaje skoro važniji od
države. On privlači investitore shodno sopstvenim kvalitetima. Sve se odvija
unutar grada. Ali, za razliku od srednjeg veka, kada su gradovi bili izvan
društva, jer feudalni zakoni nisu imali upliva na gradove, danas je grad
istovremeno čitav svet jer nema zatvorenih granica. Postoji uloga i za državu,
ali njena uloga je da pre svega stvori bolje uslove za razvoj konkurentnosti
gradova. Država upravlja preko grada, a ne protiv grada - kaže Donzelo.
0 коментара