Branko Pavlović: Vlada duva u statistiku
11:14
Nijedna od koncepcija Vlade za restrukturiranje
i privatizaciju javnih preduzeća nije dobra. Zbog toga smo odlučili da Narodnoj
Skupštini polovinom septembra predložimo nacrt zakona kojim bi se javna preduzeća
transformisala na bolji način, podjednako dobar za državu, zaposlene i građane
koji bi tako ostvarili pravo na besplatne akcije - kaže za Dnevnik Branko
Pavlović. Svojevremeno prvi čovek Agencije za privatizaciju sada predvodi tim
stručnjaka koji zastupa prava zaposlenih u javnim preduzećima i akcionara
nekoliko kompanija.
Šta podrazumeva vaš model transformacije i
prvatizacije?
- Model je jednostavan. Trenutno je Republika
Srbija vlasnik celokupne imovine u velikim javnim preduzećima. Predlogom zakona
koji ćemo ponuditi poslanicima, osnovala bi se nova preduzeća na koja bi država
prenela vlasništvo nad imovinom. Na primeru Naftne industrije Srbije to bi značilo
da bi novo preduzeće dalo NIS-u sredstva na korišćenje, a NIS bi plaćao naknadu
to, što sada ne čini prema državi. U tom slučaju, akcionari bi bili u prilici
da se pitaju za sudbinu tih preduzeća.
Da li bi to bila dovoljna garancija za zaštitu
njihovih ineresa?
- Sada kada država proda svoj udeo od 70
odsto, uzme novac, a onda zaposlenima podeli akcije čija je vrednost ugrožena činjenicom
da novi, većinski vlasnik donosi sve odluke samostalno. Po našem konceptu, država
bi i dalje raspolagala sa 70 odsto, a zaposleni i privatnizacioni registar iz
kojeg bi akcije dobili radnici u javnim službama sa po 15 odsto. Kada bi se išlo
u prodaju preduzeća državi bi pripalo 70 odsto novca, a ostatak zaposlenima i
akcionarima. Pošto se prodaje sto odsto kapitala, država bi bila zainteresovana
da postigne što bolju cenu.
Planirate da predložite nacrt zakona Skupštini.
Mislite li da postoji politička volja za usvajanje vašeg modela?
- Vlada je prošle godine stidljivo pominjala
da bi se akcije velikih javnih preduzeća mogle podeliti zaposlenima i građanima.
Onda je preovladao stav da to ne dolazi u obzir, ali kako smo mi rasli oni su
mekšali, najpre preuzevši naš model od 15 odsto za radnike, a onda su
prihvatili isto toliko za privatizacioni registar, namenjen zaposlenim u javnim
službama.
Jeste li opipali puls poslaničkim grupama?
- Planiramo razgovore sa poslaničkoim grupama
od 5. do 15. septembra. Ponudićemo im najbolje argumente koje imamo, a ako oni
imaju bolje spremni smo da ih prihvatimo. Za podnošenje predloga zakona prikupićemo
mnogo više od 15.000 potpisa, koliko je propisano. Mi zastupamo 95.000 radnika
u NIS-u, Elektroprivredi, Telekomu i PTT-u, a možemo podneti i 750.000 potpisa,
što govori koliko je naš predlog ozbiljan..
Svojevremeno ste bili član upravnog odbora
Naftne industrije Srbije o čijoj se sudbini ovih meseci često govori. Šta
mislite o idejama koje su u opticaju?
- Kao član Upravnog odbora, bio sam predsednik
Pododbora za reorganizaciju NIS-a. Mi smo još u decembru 2002. završili model
za transformaciju ove kompanije sa kojim su se složili svi sindikati. Taj model
je bio bolji od onog koji provodi sadašnja Vlada deljenjem NIS-a na segmente
koji se bave gasom i naftinim derivatima. Po konceptu koji se sprovodi u jednom
preduzeću je zadržana proizvodnja i distribucija nafte, što bi po prirodi
stvari trebalo da bude razdvojeno.
Zašto u tom modelu vidite slabost?
- Novo preduzeće koje će objediniti sve
poslove s naftom zadržaće sve loše osobine centralizovanog upravljanja koje
postoje sada. Drugi nedostatak je što je ovaj model još manje transparetan od
prethodnog jer Vlada može preneti ovlašćenja skupštine akcionara bukvalno na
jednog čoveka.
Mislite li da bi bilo pametno prodavati NIS u
stanju u kakvom se sada nalazi?
- Nisam više od godinu dana u toku s papirima
NIS-a. Ipak, nesklon sam ideji da se prodaje nešto što je na niskom nivou.
Dosta je lako sagledati put kojim bi se mogla povećati vrednost rafinerija. U
svakom slučaju nisam za brzu prodaju, čak i kada se performanse NIS-a poboljšaju.
I tada treba dobro razmisliti o prodaji.
Mogu li NIS i Srbija čekati da se poboljšaju pnjrformanse
te firme?
- Stari koncept je predviđao da sami podignemo
konkurentnost rafinerija i drugih segmenata NIS-a. Da je model primenjen 2002.
sada bi već bio završen investicioni ciklus i mi bismo imali najbolje
rafinerije u regionu. U tom slučaju ne bi bila potrebna ograničenja uvoza nafte
jer niko ne bi imao interes da je prerađuje po višoj ceni u inostranstvu.
Da li je NIS imao pare za takav poduhvat?
- NIS je imao resurse za to 2002, ali je država
ispumpala sredstva iz kompanije koja su se akumulirala posle odluke o zabrani
uvoza derivata. Osim toga, NIS je u poslednje vreme suočen sa neralno niskim
cenama derivata, a na teret komppanije padaju i troškovi obaveznih rezervi, što
je jedinstven slučaj u Evropi. U drugim zemljama država o svom trošku čuva
rezerve nafte, a kod nas to čini Naftna industrija.
Zastupate interese malih akcionara u
C-Marketu, gde je na delu igra gluvih telefona između poslovodstva i deoničara.
Slično se dešava i u nekim drugim preduzećima. Ima li šanse da te stvari izađu
na čistac?
- Nenormalno je šta država dozvoljava
pojedinim direktorima. Na delu je potpuno odsustvo pravovremene i oštre akcije,
a bilo bi dovoljno samo na jednom primeru salomiti bahatost direktora, ostali
bi se povukli. To se ne događa i zato ovo što mi radimo jeste pionirski
poduhvat uspostavljanja vlasničkih prava.
Otkuda takvo stanje?
- Ono je lako objašnjivo. Iza svega stoji
jedna nadstruktura kapitala koja je izvan i iznad zakona. Oni su, zapravo,
vladajući sistem koji je u dosluhu sa ostacima starog bezbednostnog sistema. To
je ključna moć u Srbiji koja lomi državne institucije. U takvoj situaciji
političari ne vode državni posao, a njene institucije su samo poluge
neformalnih centara moći, dok su direktori eksponenti interesa jačih igrača..
Kako ocenjujete privatizaciju u proteklih
godinu dana?
- U ovom trenutku Vlada nema ozbiljna rešenja.
Prodaje se ispod cene, što ilustruje primer Knjaza Miloša. Od 155.000 akcija,
koliko je imala država, oni još nisu prodali 90.000 akcija, a sada ih daju po
18.720 dinara, što je mnogo ispod početne cene iz novembra od 23.000 dinara.
Zvaničnici, ipak kažu da su zadovoljni
privatizacijom.
- Kad oni pričaju o uspešnim prodajama, pominju,
na primer, Delta banku. Kakve veze država ima s tim?Oni kažu da se
privatizacija odvija dobro, ali kada bi se efekti analizirali od firme do
firme, videlo bi se da se prodaja odvija ispod cene. Zato vlast beži u globalne
cifre i statistike, izbegavajući priču o pojedinačnim slučajevima koji ukazuju
da se prodaje ispod optimalne cene, odnosno da država nije dobar trgovac
Pojedini ministri ovih dana najavljuju pravi
investicioni bum s jeseni. Da li vam to zvuči uverljivo?
- Mislim da uopšte nema osnova za to. U suštini,
za prodaju su nam ostala još javna preduzeća i ona u kojima su stvari veoma
komplikovane. Od većih državnih firmi koje vrede, tu su samo Telekom,
Petrohemija i PKB. Neće se ništa dramatično dogoditi u ovoj godini jer ne
postoji ništa što bi se dobro moglo prodati.
Dnevnik, avgust 2005.
0 коментара