Još jednom: Nova godina
22:46Gde ćete dočekati novu 2002. godinu? Najluđa noć tek što nije, a većina nas još ne može definitivno da odgovori na ovo pitanje. I tako svake „sezone“ iznova. Donošenje odluke o mestu dočeka Nove godine, te pripreme za istu, za većinu je frustrirajuće iskustvo.
Skupe zabave u
mondenskim mestima, đuskanje po bučnim diskotekama, izbegavanje
petardi po prepunim trgovima ili intimni doček u društvu porodice i prijatelja...
Od kako je pre nekih 400 godina savremena civilizacija „navučena“ na Novu
godinu kao univerzalni praznik, ovaj događaj je postao jedan od najvažnijih
za sve nas.
Međutim, možda
niste znali da tradicija proslavljanja dolaska nove godine seže čak do
Vavilonaca, koji su još osam hiljada godina pre nove ere svečano dočekivali
sledeće leto. Istoričari kažu da su oni slavili 11 dana, priređujući svakojake
bahanalije.
Rano Hrišćanstvo
nije bilo naklonjeno prema proslavi Nove godine, smatrajući svetkovine u
vezi sa njom paganskim nasleđem. Vremenom je Crkva ipak postala fleksibilna
spram ovog običaja, pa se u nekim sredinama smena dve godine obeležava u
znak sećanja na Hristovo obrezivanje.
Za proslavu Nove
godine karakteristični su brojni običaji, od kojih su neki zbog ponavljanja više
stotina godina postali univerzalni. Na primer, svečano zavetovanje: kada
neko tokom predstojeće novogodišnje noći izjavi da prestaje da pije ili puši,
neće učiniti ništa novo. Jer, još su ovde pominjani Vavilonci na prelazu u
novu davali obećavali da će vratiti
dugove iz prethodne godine.
Tradicija
personifikacije dolazećeg leta sa malom decom potiče od starih Egipćana, za
koje je dete bilo simbol novog rađanja.
Antički Grci
su 600 godina pre Hrista praznovali
Novu godinu u čast boga vina Dionizija, noseći dete u košari od pruća, što
beše simbol plodnosti.
Crkva se dugo
bunila protiv učešća dece u proslavi na ovaj način, ali su ona vremenom
prihvaćena kao simbol Hristovog rađanja.
U mnogim
sredinama i danas se održalo verovanje o uticaju prvih trenutaka ili
nekoliko prvih dana januara na ostatak godine.
Već vekovima
uobičajeno je misliti da će nam tokom cele godine od ruke ići ono što dobro
uradimo 1. januara. Većina se ljubi sa bližnjima nekoliko minuta posle ponoći,
kako bi budućnost bila ispunjena poljupcima, kažu etnolozi.
Ponegde je
rasprostranjeno uverenje da će prvi posetilac u novoj godini doneti sreću
ili nesreću kući u koju dolazi. Poželjno je da on bude crnokos i mršav...
Prema verovanju,
važno je i šta će biti na trpezi za Novu godinu. U nekim kulturama je
rasprostranjeno uverenje da konzimiranje onog što je okruglo donosi
sreću u Novoj godini jer predstavlja simbol punog kruga. Zato Holanđani
u najluđoj noći neumereno jedu krofne, verujući da će to doneti sreću.
U Severnoj
Americi, pak, jedu - grašak. To simbolizuje nagoveštaj dobre godine. A
ako je serviran sa svinjskom glavom ili
šunkom, sve će biti još bolje jer sve to zajedno simbolizuje prosperitet. U
nekim sredinama skuvana glavica kupusa nije ništa drugo do prizivanje velikih
para u sledećoj godini. Ponegde i pirinač predstavlja dobar izbor za novogodišnji
obed jer obećava bolje dane svima.
Različiti ljudi -
različiti običaji. Svima je, međutim, zajedničko da slave dolazak nove
godine.
Srbi slave
dvostruko
Rimljani su uveli
pravilo da smena godina nastupa između 31. decembra i 1. januara. Međutim, prošli
su vekovi dok to u većem delu sveta nije prihvaćeno. Na primer, u Engleskoj i njenim
kolonijama, 25. mart je važio za prvi dan u godini sve do 1752.
Pravoslavni Srbi,
osim zvanične, proslavljaju 14. januar kao prvi dan „pravoslavne nove
godine“ - zapravo 1. januar po
julijanskom kalendaru.
Interesantno je
da je posle Prvog svetskog rata zbog nastanka nove države sa velikim brojem
katolika baš Srpska pravoslavna crkva pokrenula inicijativu u pravoslavnom
svetu o prelasku sa julijanskog na gregorijanski kalendar.
Prešli su Grci,
Rumuni... ali ne i Srbi jer zbog nacionalno-verske netrpeljivosti, koja je
buknula u Kraljevini SHS, odluka o prelasku na novi kalendar nije doneta.
Zato što je zemlja okrugla, zato što se neprestano okreće, zato što vreme teče...
Proslavite trideset i pet puta
Zato što je zemlja
okrugla, zato što se neprestano okreće, zato što vreme teče... Nova godina biva
dočekivana 35 puta.
Baš tako: postojanje
35 vremenskih zona razlog je što ljudi sa različitih mesta na planeti Zemlji
dočekuju novu godinu u različitim trenucima, pogrešno verujući kako je ona
za sve došla baš kada je na njihovom satu otkucalo ponoć.
Zapravo,
teoretski je moguće da ista osoba, recimo - baš vi, dočeka Novu godinu svih 35
puta. Za to biste trebali da imate izuzetno dobru kondiciju, te prilično novca
da biste leteli trenutno na svetu
najbržim putničkim avionom „konkordom“. Naravno, trebalo bi da postoji i
kružna avionska linija oko sveta koje za sada - nema.
Takva
ludorija, bar koliko je nama poznato, u stvarnosti nije izvedena na prelazu
između 31. decembra i 1. januara. Ako nešto ne biva u stvarnom
svetu, međutim, ne znači da je
neostvarljivo u virtuelnoj stvarnosti.
Već nekoliko
prethodnih „prilika“, poklonici Interneta iz svih vremenskih zona zajednički
dočekuju Novu godinu na takozvanom „čatu“ - komunikaciji uživo putem svetske
mreže.
Dakle, „usamljena
srdašca“ ne treba da brinu: u novogodišnjoj noći niko ne mora biti sam. Dovoljno
je „otići“ do Interneta gde čekaju milioni potencijalnih prijatelja koji se
takođe nisu „ubacili“ na neku stvarnu žurku.
Uz grickalice
pored kompjutera i dobro vino doček će početi tačno u podne 31. decembra,
kada će čestitke primati slavljenici iz Oklanda na Novom Zelandu i trajati u
naredna 24 časa, sve dok novu godinu ne dočekaju i žitelji iz grada Apia u
Zapadnoj Samoi.
Ljudi kroz vekove računali datume i godine na različite načine
Vreme prolazilo, kalendar se menjao
Dve hiljade
godina pre Hrista, Vavilonci su ustalili mesto u kalendaru za smenu godina.
Dešavalo se to svaki put posle prolećne ravnodnevice, u noći kada bi prvi
put bio vidljiv mesec. Dakle, krajem marta.
I potonje
civilizacije su slavile početak novog leta u martu za koji su verovali da je
najlogičnije vreme za to: priroda se ponovo budi, počinje novi ciklus poljoprivrednih
poslova...
I možda bi tako
ostalo zanavek da 153. godine pre Hrista rimski senat nije odlučio da smena godina biva između
31. decembra i 1. januara kada su u Rimu, inače, na dužnost stupali novi
konzuli.
To s razlogom jer
su razni vlastodršci u svekolikom Carstvu tumačili kalendar po nahođenju,
nasumice proglašavajući nove i završavajući stare godine.
Odluku Senata u
delo je sproveo tek Julije Cezar 46. godine pre nove ere. Da bi tada važeći
kalendar bio usklađen sa astronomskim pojavama, godina 46. je
administrativnom odlukom produžena na 445 dana.
U ranim
civilizacijama vladalo je pravilo da novi mesec počinje one noći kada se na
nebu prvi put pojavi Mesec. Međutim, kako tokom oblačnih večeri nije bilo
moguće posmatrati dešavanja na nebu, ubrzo je primenjeno matematičko proračunavanje.
Tako izračunat
mesec, nazivan sinodički ili lunarni, trajao je 29 dana, 12 sati i 44
minuta. Dvanaest lunarnih meseci je činilo godinu od 354,36 dana, što je
bilo 11 dana manje od takozvane „tropske godine“.
Radi držanja
koraka sa Suncem, lunarni kalendar je proširivan dodatnim mesecom kada je uočavano
da prilično odudara od uobičajenih termina za pojedine poljoprivredne
radove.
Shativši važnost
kalendara, Julije Cezar je naložio astronom u Sosigenu da sastavi
najpouzdaniji mogući. Po julijanskom kalendaru, tako nazvanom u slavu Cezara,
svaka godina je imala 365 dana, dok je
svaka četvrta bivala prestupna sa 336 dana. Pravilo o prestupnoj godini
striktno je počeo primenjivati Avgust Cezar 8 godine nove ere.
Međutim, svakih
385 godina, javljaju se tri prestupne godine. Kao rezultat toga, dolazi do
neslaganja kalendarskih i stvarnih ravnodnevnica. A kako prolećnja
ravnodnevnica određuje Uskrs, katolički papa Grgur Trinaesti je odobrio
kalendar astronoma Kristofera Kalviusa (1537. – 1612.), koji danas važi u
celom svetu. Gregorijanski kalendar, nazvan
po papi, postao je punovažan tako što je iza 4. oktobra usledio 15.
oktobar 1582.
Uvedeno je
precizno pravilo da prestupna godina može biti samo ona koja je deljiva sa
brojem četiri, kao i godine koje završavaju sa dve nule ako su deljive
brojem 400. Na osnovu toga lako je utvrditi da su, na primer, prestupne godine
bile 1600, 1984, 2000, ali ne i 1800. ili 1900. godina.
Od Hrista
Oko 525 godine
nove ere monah Dionisijus Eksigus je predložio, a prihvaćeno je 500 godina
kasnije da leta budu računata od godine rođenja Hristovog koja je označena
kao godina prva ili ano domini – leto Gospoda Boga. Godina pre nje je nazvana
prvom pre Hrista. Danas naučnici smatraju da je godina Hristovog rođenja
pogrešno određna tvrdeći da se on rodio 4. godine nove ere.
Nazivi za mesece poreklom iz Rima
Nekad ih bilo deset
Međunarodna imena
meseci potiču od rimskih naziva. Januar od reči „janus“ koja označava početak
i kraj, februar od „februalia“ – perioda za okajavanje greha, mart od Marsa -
rimskog boga rata, april od reči „aperire“ – otvoriti se, cvetati. Maj od imena
Maia – boginja rasta biljaka, jun od reči „juvenius“ koja znači mladost, jul
od imena Julija Cezara, a Avgust od imena Avgusta, prvog rimskog
imperatora. Naziv za septembar potiče od rimske reči „septem“ – sedam,
oktobar od reči „okto“ – osam, novembar od reči „novem“ – devet i decembar od
reči „decem“ – deset. To zato što je rani rimski kalendar imao deset meseci,
kada je septembar bio sedmi, a decembar deseti.
Nedelja
Vavilonci su
koristili neastronomski sedmodnevni interval za sedmicu, koji su kasnije
usvojili Jevreji. Sedmom danu – Šabatu, dato je religiozno značenje.
Nezavisno od toga, Rimljani su povezali ciklus od sedam dana sa Suncem,
Mesecom, Saturnom, Marsom, Merkurom, Jupiterom i Venerom. Imena dana u
romanskim jezicima potiču od imena ovih planeta.
Dnevnik, decembar 2001.
0 коментара