Sudbina vukovarskog blaga
16:18Umetnički predmeti odneti iz istočne Slavonije tokom poslednjeg rata i dalje u Novom Sadu
Arheološke iskopine nulte kategorije iz Vučedola,
umetnička zbirka Antuna Bauera i predmeti primenjene umetnosti iz istorije istočne
Slavonije, koji su se do raspada bivše Jugoslavije bili izloženi u Vukovarskom
gradskom muzeju i Galeriji umjetnina, već osmu godinu se nalaze u mraku
Petrovaradinske tvrđave i depoa Muzeja Vojvodine. Tu su, odlkom Vlade Republike
Srbije, doneti decembra 1991. pošto su ih prethodno mesec dana skupljali srpski
arheolozi i muzeolozi iz snegom prekrivenih ruševina dvorca Eltz, velelepne građevine
iz 18. veka u kojoj je bio smešten Vukovarski muzej i zgrade Galerije.
- Bio je rat, što svi priznaju. On je bespoštedan,
a mi smo morali da reagujemo kao ljudi od struke pošto muzeji i galerije u
Slavoniji uglavnom nisu bili zaštićeni, ni evakuisani - kaže Radovan Bunardžić,
kustos Odeljenja za arheologiju u Muzeju grada Novog Sada, u čijim je depoima
na Petrovaradinskoj tvrđavi smešteno "vukovarsko blago".
Zbog neadekvatnih uslova za pohranjivanje
slika iz kolekcije Antuna Bauera, one su smeštene u Muzej Vojvodine, a manji
deo umetnina, pohranjen je i u Sremskim Karlovcima. I tako već osam godina, tokom
kojih je nastala i nestala Republika Srpska Krajina, uspostavljen hrvatski
suverenitet nad Vukovarom, postignut sporazum o normalizaciji srpsko-hrvatskih
odnosta.
Opravdani strah ili...
Prema dokumentaciji koju su Parlamentarnoj
skupštini Saveta Evrope dostavile hrvatske vlasti, najstrašniji gubitak za tamošnju
kulturu, dogodio se u Vukovaru. Bauerova kolekcija, koja je sadržala 1.357
hrvatskih slika iz 19. i 20. veka, Vukovarski gradski muzej sa 32.513 predmeta
od praistorije do prve polovine 20. veka i Memorijal Ružička, posvećen
dobitniku Nobelove nagrade za hemiju 1939. rođenom u Vukovaru, pretrpeli su
velika razaranja pošto su zgrade u kojima su se nalazile ove tri kolekcije teško
oštećene ili uništene, dok je Radnički
dom, u kome je 1921. održan kongres Komunističke partije Jugoslavije, potpuno
uništen.
Prema hrvatskim izvorima, eksponati iz
Gradskog muzeja, Bauerova kolekcija, kao i predmeti iz Galerije umjetnina su
posle borbi bili rastureni po celom Vukovaru, da bi kasnije većim delom bili
preneti u Srbiju, ali u velikom broju uništeni i opljačkani.
Ministarstvo kulture i obrazovanja Hrvatske je
još tokom rata informisalo UNESKO i Međunarodno udruženje muzeja o potrebi
povraćaja kolekcije, posle čega je Parlamentarna skupština Saveta Evrope o
ovome pisala beogradskim vlastima. U Strazburu su tad procenjivali da srpske
vlasti, iako su dozvolile stručnjacima UNESKO da pregledaju uskladištene
predmete u Novom Sadu, ne nameravaju da ih vrate u Hrvatsku.
Hrvatska strana je, naročito, isticala bojazan
da će predmeti odneti u Srbiju biti prodati u inostranstvu, o čemu je Ferdinand
Meder, direktor Nacionalnog instituta za zaštitu kulturnih dobara, pisao na
razne adrese po svetu. Zbog toga je
Interpol u Francuskoj blokirao manji deo eksponata, prikazan u Jugoslovenskom kulturnom centru u Parizu
1992. tokom izložbe pod nazivom "Vukovar 1991 - Genocid nad kulturnom baštinom
srpskog naroda", pa su oni u Novi Sad vraćeni tek nedavno.
U "igri" međunarodnog prepucavanja
je čak bio i najčuveniji eksponat iz Vučedolskog nalazišta, Golubica, pošto se
svetom pronela vest da su Srbi odneli ovaj predmet, čija se vrednost može
porediti sa kamenim figurama iz Lepenskog vira. Kada su se strasti smirile,
"otkriveno" je da je Golubica još pre Drugog svetskog rata smeštena u
zagrebački muzej, odakle nikad nije izmeštana.
... političke igrarije
- Sve što smo pronašli, uredno smo popisali i
preneli u Novi Sad. U godinama koje su usledile, iz Hrvatske su pretili da će
nas tužiti i zahtevati sve predmete koji su zavedeni u muzejskom inventaru. Pri
tome, istina je da smo mi spasili čak i inventare. I zaista, neverovatno je sa
profesionalnog aspekta da nisu preduzete nikavkve mere zaštite uoči početka
borbi - kaže BunardžIć.
On tvrdi da su, za razliku od eksponata muzeja
u Iloku, na vreme sklonjenih u podrum odakle ih niko nije dirao sve dok nisu
vraćeni u izložbene vitrine, umetnine iz Vukovara bile potpuno nezaštićene
tokom višemesečnih borbi, iako se ispod dvorca Eltz nalazi pravi lavirint
hodnika.
Među muzejskom dokumentacijom, prenetom u Novi
Sad je i pismo hrvatskog ministra kulture Vlatka Pavletića, koji je 8. avgusta
1991. uoči početka sukoba preporučio da nema potrebe za evakuacijom muzejskih
umetnina. I ondašnji poverenik hrvatske vlade za Vukovar Marin Vidić Bili, 20.
avgusta je prema postojećoj dokumentaciji procenio da "za sada ne treba evakuirati"
muzej u Vukovaru.
- Ostaje nejasno kako je tako nešto bilo moguće,
odnosno, postavlja se pitanje da li je neko mislio da treba licitirati sa
stradanjem Vukovarskog muzeja, koji je trebalo upotrebiti kao politički dokaz
za naše varvarstvo - pita se Bunardžić.
Još u danima dok su umetnine dovožene na
Petrovaradinsku tvrđavu, BunardžIć je sa predstavnikom UNESKO-a, kome je dat
spisak spašenih eksponata, obišao Vukovar. Iako je imao manje primedbe na
uslove čuvanja eksponata, poverenik UNESKO-a je konstatovao da su srpski
muzeolozi obavili dobar posao spašavanjem umetnina iz Vukovara.
Bunardžić smatra da je, sa profesionalnog ali
i civilizacijskog aspekta, odluka Vlade Srbije da se "vukovarsko
blago" sačuva bila ispravna, pošto je tako izbegnuta sudbina mnogih
bosanskih muzeja, čije je eksponate danas moguće kupiti u antikvarnicama širom
Evrope.
- Niko nikad u Srbiji nije rekao da su
umetnine iz Vukovara deo ratnog plena, ili da naša zemlja na bilo koji drugi način
polaže pravo nad ovom kolekcijom. Ovde je samo privremeno čuvamo, pošto će ona
biti vraćena tamo odakle je i uzeta kada se za to steknu uslovi. O tome će odlučiti
političari, odnosno vlade dve države. Dokle ćemo mi, ljudi od struke, voditi računa
da predmeti iz Vukovarskog muzeja budu sačuvani - tvrdi Bunardžić.
Uz konstataciju da su se strasti dobrano
smirile, o čemu svedoče sve češće posete hrvatskih muzeologa Novom Sadu, BunardžIć kaže da sudbina "vukovarskog
blaga" treba da ostane surov primer celom svetu kako umetnost može da
postaje žrtva ratnih surovosti.
Danas, jul 2000.
Dva muzeja
Odmah po završetku borbi za Vukovar, tamo je
obnovljen rad Gradskog muzeja, pošto je Vlada Srbije finansirala pokrivanje
jednog krila dvorca Eltz. Ovaj muzej je učestovao u organizovanju izložbe u
Jugoslovenskom kulturnom centru u Parizu. U međuvremenu, sve do uspostavljanja
hrvatskog suvereniteta nad istočnom Slavonijom, delovao je i "Gradski
muzej Vukovar u progonstvu", čije su glavne aktivnosti bile usmerene na
prikupljanje podataka o "vukovarskom blagu" i njegovom povtarku u na
obale Vuke. Donatori su "prognanom" muzeju poklonili 1.500 umetničkih
predmeta, koji su prikazani na izložbama u Beču, Parizu i Varšavi.
Marksizam-lenjinizam
U požaru, koji je tokom borbi zahvatio većI
deo dvorca Eltz, cela tavanica na kojoj su se nalazili vredni istorijski
predmeti se obrušila. NajvećI deo eksponata sa tavana je tada izgoreo. Samo na
kraju jedne grede, netaknute su ostale biste Marksa, Engelsa i Lenjina, što je
predstavniku UNESKO-a bilo toliko neobično da je za dokumentaciju tražio i
fotografiju "nepomerenih" tvoraca marksizma-lenjinizma.
0 коментара