Šta pokazuje istraživanje Gemiusa o E-trgovini u Srbiji: Vole da naračuju i plaćaju gotovinom
21:12
Skoro polovina internet
korisnika u Srbiji naručuje robu ili usluge sa domaćih sajtova, a to isto preko
stranih portala čini gotovo jedna trećina, pokazuje istraživanje Gemiusa
sprovedeno u prvoj polovini oktobra na reprezentativnom uzorku od 1.050
ispitanika. Mesečne račune onlajn plaća 38,9 odsto ispitanih. Šest od deset
korisnika interneta u Srbiji posećuje onlajn prodavnice, četiri od 10 sajtove
za upoređivanje cena, a oko četvrtine portale koje nude kupone i organizuju
prodajne aukcije. Samo troje od 10 ne čini ništa od navedenog, pokazuju
rezultati prikupljeni sa najposećenijih informativnih portala u Srbiji, alo.rs,
b92.net, kurir.rs, srbijadanas.rs, telegraf.rs i novosti.rs o aktuelnim
trendovima u e-trgovini u Srbiji.
Prosečno po onlajn kupovini, građani Srbije najviše troše
između hiljadu i pet hiljada dinara, njih šest od 10. Kad je u pitanju godišnja
potrošnja, skoro polovina ispitanih (48%) platila je robe i usluge u iznosu
između 10.000 i 50.000 dinara. Tačno pola ispitanika očekuje da će sledeće
godine potrošiti više, 38,8 odsto isto kao i ove godine, a samo jedan od 10
učesnika ankete da će izdvojiti manje. Kad je reč o plaćanju mesečnih računa,
tek osam procenata onih koji su se okušali u onlajn trgovini to ne čini. Između
10.000 i 50.000 dinara plaća čak 37,7 odsto učesnika istraživanja, svaki
četvrti izdvaja od pet do 10.000. Prema istraživanju, mobilne telefone za izmirivanje
redovnih mesečnih obaveza koristi polovina, a preko tablet uređaja račune plaća
tek troje od 10 učesnika ankete.
Najčešće u gotovini
Iako je sve više pristalica elektronske trgovine u Srbiji,
ipak preko polovine građana najviše voli da plaća gotovinom isporučiocu robe
(58%), četiri od 10 upotrebnom kreditnih ili debitnih kartica, troje transferom
novca sa bankovnog računa. Servise za onlajn plaćanje koristi nešto preko
četvrtine ispitanika, a svaki peti najradije plaća kešom u prodavnici. Mobilnom
plaćanju sklono je 14,1 odsto učesnika ankete, a putem SMS poruka 4,3 procenta.
Preovlađuje kupovina garderoba i asesorija, što čini više od
polovine ispitanih, a nešto ispod polovine naručuje tehničke uređaje, plaća
turističke aranžmane i vrše bukiranje. Slede sportska oprema, muzika, filmovi i
knjige, kompjuteri i hardver, pametni telefoni, tableti i gedžeti, igračke.
Trećina ispitanika kupuje karte za pozorište i bioskop onlajn, zatim kozmetiku
i nameštaj. Na listi želja za kupovine ubuduće redosled je sličan, polovina
želi i dalje da preko interneta nabavlja odeću i asesoris, turističke aranžmane
i buking, filmove, muziku i knjige, sportsku opremu, tehničke uređaje.
Šta motiviše, šta su prepreke?
Više od polovine ispitanih na onlajn kupovine motiviše lakše
upoređivanje različitih ponuda, kućna isporuka, odnosno izbeganje odlaska u
tradicionalne prodavnice, te povoljnije cene nego u njima. Nešto ispod polovine
dodaje da su im motivi i to što onlajn prodavnice rade nonstop, što omogućavaju
bržu kupovinu, lakše pronalaženje proizvoda, pružaju više informacija o njima,
a imaju i bolji izbor. Osim nižih cena, što navodi polovina učesnika ankete,
dodatni motivi bi bili popusti za onlajn kupovine, niži troškovi isporuke,
bolji uslovi garancije na proizvode, kao i veći lični prihodi.
Iako 28,6 odsto nikada nije imalo probleme prilikom kupovine
putem interneta, kao prepreke se najčešće navodi da proizvodi ne zadovoljavaju
očekivanja kupaca, da prodavci daju pogrešne informacije ili da podataka nema
dovoljno, da je isporuka skupa i da dugo traje. Inače, istraživanje pokazuje da
tri od 10 korisnika ne zna da domaće banke nude kartice za plaćanje na
internetu
SMS i dalje omiljen
Anketa sprovedena na populaciji uzrasta između 18 i 76
godina pokazuje da je 93,7 odsto građana Srbije svakodnevno na internetu.
Dominira upotreba desktop, odnosno laptop računara (86,3%), slede mobilni
telefoni sa sa kojima na internet odlazi sedam od 10 ispitanika, zatim tableti
(15,2%) i smart tv uređaji (7,3%).
Kad je reč o upotrebi mobilnih telefona, ipak više od
polovine ispitanika ih ne koristi za e-trgovinu. U tom smislu i dalje dominira
korišćenje SMS poruka za plaćanje parkinga, što čini šet od 10 korisnika, nešto
preko polovine telefonima se služi za pretraživanje prodavnica koje žele da
posete, a četiri od 10 preko telefona upoređuju cene. Oko trećine koristi
mobilne telefone za transfer novca sa bankovnih računa, dok svaki četvrti
ispitanik kaže da putem ovih uređaja vrši naručivanje prozvoda ili usluga.
Skoro po trećina učesnika ankete kaže da su najkonforniji oblici mobilnog
plaćanja slanje SMS poruka, upotreba debitnih ili kreditnih kartica, te
transfer sa bankovnog računa. Svaki četvrti bi koristio onlajn servise za
plaćanje. Još je manje onih koji koriste tablet uređaje u ove svrhe, tek četiri
od 10 vrši naručivanje roba ili usluga.
0 коментара