(Ne)kultura sećanja: Izgubljeni među nevidljivim spomenicima
06:10
„Taj krik devojčica i momaka sedamdeset godina mlađih od mene bio je moj urlik, moj protest što je svet takav kakav jeste, moj vapaj za roditeljima, plač za svim mojim mrtvima, za koji ja nisam nikad bio sposoban, očajni, posmrtni krik svih nas svedoka onog Vremena Zla, koji smo zanemeli, jer nismo više znali šta da kažemo ili prosto zbog toga što smo ubijeni, ugušeni, usmrćeni... Neko nas je razumeo, neko me je razumeo.
Hvala, deco.“
Ivan Ivanji o predstavi „Nevidljivi spomenici“ u tekstu „Moj krik iz dečjih usta“, Vreme broj 1274, 4. jun 2015.
Verovatno bi poludeo onaj koji bi pokušao da
broji do šest miliona. Od samog brojanja. A zamislite šta bi tek bilo kada bi
trebalo ubiti šest miliona ljudi. Ili, zamislite da ste ušli u pozorišnu
dvoranu od 185 mesta, a da posle predstave budete jedan od 15 koji će izaći, sa
velikom verovatnoćom da među preostalih 14 ne bude osoba ili osobe s kojom ste
došli u pozorište. Ovo nije smislio autor teksta, preuzeo je kao upečatljive
metafore iz pozorišne predstave o kojoj piše. Jer stvarnost može da se začas
izokrene, pa hipotetički i pozorišna dvorana može da postane „pozornica smrti“
kao što je, recimo, predratno Sajmište, prvi uređeni prostor potonjeg Novog
Beograda, sa velelepnim paviljonima i zabavom za sve (tu je prikazan prvi
televizijski program na Balkanu, imao je čak i „češki toranj za padobranske
skokove“), četiri godine posle otvaranja postao organizovana industrija ubijanja.
Šest miliona Jevreja je stradalo u Holokaustu
tokom Drugog svetskog rata, dva od tri predratna Davidova potomka u Evropi. Omer
između mrtvih i preživelih u Srbiji bio je još strašniji - 9:1 (ili otprilike 170:15
kao u pomenutoj pozorišnoj dvorani). U toj pošasti bez presedana kroz
višemilenijumsku istoriju čovečanstva, Beograd zauzima neslavno mesto. U redu,
ovaj grad po razmerama nije bio epicentar zločina (bilo je u nacizmom
porobljenoj Evropi fabrika smrti sa mnogo većim „kapacitetima“). Ali neslavno
mesto gradu na ušću Save u Dunav svakako sleduje. Možda zato što je u njemu
isprobana prva pokretna gasna komora za ubijanje ljudi - dušegupka. Ili zato
što se šef Gestapoa u Srbiji, Emanuel Šefer, hvalio 1942: „Beograd - jedini
veći evropski grad očišćen od Jevreja, postao je - judenfrei“. A šef okupacione
vojne uprave dr Harald Turner 28. marta 1942. zabeležio: „Gospodin Milan Nedić
će moći da prisvoji istorijsku zaslugu da je za vreme njegove vladavine
jevrejsko pitanje u Srbiji u potpunosti rešeno”. Rešeno tako što je ubijeno 90
odsto predratnih Jevreja.
Danas, više od sedam decenija posle nečasne
epizode iz istorije ovog grada, u kojoj su oberučke uzeli učešće sledbenici
Milana Nedića kojeg ponekad i ponegde još zovu „srpskom majkom“, a većina
tadašnjih Beograđana je saginjala ili okretala glavu, ko nam priča o užasu koji
se dogodio. Nevidljivi spomenici? Prethodnih par meseci najglasniji jesu baš „Nevidljivi
spomenici – Priručnik za čitanje grada“, predstava u kojoj glume 23 učenice i
učenika trećeg razreda Treće beogradske gimnazije, a koja je premijeru imala u
Bitef teatru 27. marta. Predstava je nastala u sklopu nastavnog projekta
upoznavanja sa Holokaustom, koji vode profesorke srpskog jezika Biljana
Bogojević i Jelena Kručičanin, te njihov kolega, profesor istorije Miloš
Bajlovski. Koncept, režija i dramaturgija delo su sestara Jelene i Milene
Bogavac, originalna muzika Atile Antala…
Učenici Treće beogradske i njihovi profesori
deo su regionalnog projekta u kojem učestvuju i srednjoškolci iz Bosne i
Hercegovine, Hrvatske i Mađarske. Ovi sedamnaestogodišnjaci sami su napisali
tekst za predstavu koju čine prepričavanja istorija njihovih porodica u Drugom
svetskom ratu (četničkih, partizanskih), kao i na osnovu građe koju su
prikupili obilaskom nevidljivih spomenika
u Beogradu – Starog sajmišta, Topovskih šupa pored autoputa, ali i konclogora Buhenvald
u Nemačkoj. S obzirom da je reč o unucima, čak i praunucima onih koji su
aktivno ili pasivno svedočili strahotama Velike
klanice, zapanjuje zrelost s kojom deca donose tragičnu priču o kojoj se
decenijama samo šuškalo, koja se stidljivo pominjala u istorijskim udžbenicima,
o kojoj su tiho svedočili nevidljivi
spomenici poput Starog sajmišta koje je danas „cirkus“ svega i svačega,
Topovskih šupa zaraslih u korov, neupadljivog obeliska na Terazijama, malog
spomenika ispred zgrade PMF, na čijem mestu se nekada nalazila zloglasna
Glavnjača.
Ima simbolike u tome što su sestre Bogavac
postavile predstavu u Bitef teatru, zgradi koja je građena uoči i tokom Drugog
svetskog rata, između ostalog i kroz prinudni rad, s namerom da postane nemačka
evangelistička crkva (zbog njenog upadljivog zvonika, „verujući“ prolaznici se
i danas krste, neznajući da tu crkve nikada nije bilo jer investitor prosto
nije stigao da objekat „privede nameni“). Ima simbolike i u tome što su
„Nevidljivi spomenici“ u sredu naveče po prvi put izašli iz Bitef teatra, i
odigrani su u Muzeju istorije Jugoslavije, gde su decenijama itekako bile
vidljive štafete mladosti Josipu Brozu Titu. Dakako, ima i simbolike u tome što
se niko od predstavnika vlasti, recimo iz minstarstava kulture ili prosvete,
iako su bili pozvani, nije „drznuo“ da dođe i pogleda neko od izvođenja
predstave, da pogleda jednu novu mladost Srbije, koja umesto nošenja štafeta
ili nezainteresovanog „blejanja“, buljenja u mobilne telefone, „smaranja“ po
društvenim mrežama, lupa šamarčinu ovdašnjoj javnosti o istini koja se
potiskuje, prećutkuje.
Žrtva, a Beograd, Srbija i njeni građani,
građanke to jesu bili mnogo puta, koja se suviše „zagleda“ u sopstvenu
tragediju, pada u zamku da joj iz vidnog polja nestanu tuđe žrtve, naročito one
u čijim je stradanjima imala nekakvu ulogu. Staro sajmište, Topovske šupe,
Glavnjača, Banjica, Jajinci, Španska kuća, jesu ta „paralelna“ istorija o kojoj
se više ćutalo, nego li govorilo, naročito poslednjih decenija. Jer više se
govorilo, recimo, o savezničkim bombardovanjima Beograda 1944. (po principu „biju
njihovi, a biju i naši“), a niko nije pominjao da je Beograd, osim što je bio
sedište komande Vermahta za Jugoistočnu Evropu, posle Pariza bio drugi na listi
želja nemačkih vojnika za prekomandu zbog mnoštva javnih kuća i odlične zabave,
da su novine u okupiranom glavnom gradu Srbije pisale u leto 1942. o ushićenju
Beograđanki zbog novog modnog hita – sandala od konoplje koje su se „šetale“ na
kupalištu sa desne obale Save, dok su na onoj levoj dnevno u smrt otpremane
stotine nedužnih.
Ohrabruje to što nam kaže profesorka Biljana
Bogojević da se pozivu za učešće u projektu u startu odazvalo 80 učenika Treće
beogradske, da je do kraja istrajalo njih 23. Jer, ne zaboravimo, reč je o
mladima koji u principu uvek imaju „pametnija posla“, ona na koje ih izaziva
njihov uzrast – upoznavanje života kroz zabavu, izlaske, zaljubljivanja,
jogunastost… Ova grupa sedamnaestogodšnjaka, na ponos profesorke Bogojević i
njenih kolega, ali i svih nas, odvojila je vreme i energiju za nešto drugačije.
I sa tim „drugačijim“ predstavljaće Srbiju na završnici projekta „Dvostruki
teret: Učenje o nacionalsocijalizmu i Holokaustu u Evropi“ za nekoliko nedelja
u Novom Vinodolskom, gde će se pridružiti vršnjacima iz Hrvatske, BiH i
Mađarske.
0 коментара