Pičevi – veliki izazov u 2015.
13:24Gostujuć kolumnista: Ivana Parčetić Mitić, osnivač i urednica portala Marketing mreža
Kako bi raspolagali relevantnim podacima, portal Marketing mreža i
agencija MASMI sproveli su istraživanje o stanju struke u kome je učestvovalo
374 profesionalca iz šest država regiona, a ispitanici su stručnjaci iz oblasti
marketinga i odnosa s javnošću, zaposleni u agencijama i kompanijama. Rezultati
sprovedenog istraživanja dodatno su potvrđeni i na panelima održanim u okviru
IZAZOVA 2015.
Pomenuto istraživanje pokazalo je da čak 65 odsto kompanija ne raspisuje
pitcheve odnosno tendere za izbor marketinških, PR i drugih srodnih agencija.
Takođe, zanimljivo je i da se čak 75 odsto ispitanih kompanija izjasnilo da
pitcheve za izbor nove agencije raspisuju radi dobijanja novih ideja, dok je 45
odsto njih reklo da im je osnovni cilj dobijanje najpovoljnije cene.
S druge strane, čak 73 odsto agencija izjasnilo se da su im ideje i
rešenja predložena u toku pitcha „ukradene“ od jednog do tri puta, dok deset
odsto ispitanih tvrdi da je to bio slučaj više od pet puta. Isto istraživanje
pokazalo je i da se čak 82 odsto agencija susrelo sa kršenjem etičkog kodeksa u
toku pitch procesa.
Pored navedenog, rezultati istraživanja pokazali su i da se odabir
agencija, prema odgovorima predstavnika kompanija, vrši prevashodno na osnovu
tima, odnosno ljudi koji rade u agenciji, ali i inovativnih i drugačijih ideja.
Takođe, čak 33 odsto učesnika foruma smatraju da je svaki drugi ili treći
raspisani pitch namešten, a ovakvi rezultati potvrda su neuređenosti procesa
izbora agencija od strane kompanija.
Isti zaključci čuli su se i na panelu „Pitchevi naši nasušnji“ koji je
održan u okviru IZAZOVA 2015. Učesnici panela potvrdili su rezultate
sprovedenog istraživanja o „krađi“ ideja i izneli stav da su se više puta
susretali sa netransparentnim i neravnopravnim procesom izbora agencija,
nerealnim budžetima i rokovima, kao i nejasnim brifovima, ali su se i
predstavnici kompanija i predstavnici agencija složili da je neophodno što
češće razgovarati na ovu temu i ponuditi konkretna rešenja.
S druge strane, učesnici panela upoznali su kolege i sa drugačijom
praksom koju sprovode neke kompanije prilikom izbora agencija. Naime, neki
klijenti, svesni važnosti izbora agencija i smarajući ih svojim poslovnim
partnerima, sami uspostavljaju veoma jasne i transparentne pitch procese, koji
podrazumevaju i njihovo ozbiljno angažovanje i pripremu materijala.
Takođe, jedna od inicijativa da se uredi ova oblast došla je od strane
profesionalnog udruženja IAA Srbija, koje priprema Vodič za pitcheve, dok
Društvo Srbije za odnose sa javnošću planira da do kraja ove godine usvoji
izmene i dopune Etičkog kodeksa, kao osnovnog profesionalnog dokumenta, i da
preporuke za unapređenje pitch procesa u PR industriji.
Imajući sve to u vidu, svi panelisti složili su se da je definisanje
jasnih procedura, postavljanje standarda i unapređenje etičkog okvira, detaljni
brifovi, upoznavanje sa poslovnom filozofijom, otvoren dijalog i partnerski
odnos, neophodni su za bolju komunikaciju između „dve strane“.
0 коментара