SuperBowl 2015: Parada brendova po paprenoj ceni
22:34Ljubitelji američkog fudbala, kako u Sjedinjenim Državama, tako i u svetu, bili su u transu prošle nedelje. Samo u SAD finalni okršaj između Sihoksa i Patriotsa pratilo je u svakom trenutku više od 114 miliona gledalaca. Osim sportskog rezultata (pobedili su Patriotsi), veliku pažnju su privukle i reklame emitovane tokom finala, što je postao svojevrsni supkulturni fenomen. Štaviše, brojni gledaoci ovaj sportski spektakl gledaju baš zbog TV oglasa, a neretko se može čuti da su kratki spotovi zapravo najzanimljiviji deo prenosa. S razlogom, jer je reč o vrhunskim produkcijama čije je emitovanje u nedelju za 30 sekundi koštalo 4,5 miliona dolara. Uzgred, to je rast od celih 75 odsto u odnosu na cenu iz 2005. godine.
U prvim analizama se može čuti kako su
kampanje bile manje avangardne u odnosu na prethodne godine, išlo se na
"siguricu", odnosno na efekte, među kojima je jedan od najvažnijih
bio da se spotovi "zavrte" i na internetu, prevashodno na društvenim
mrežama, da budu predmet komentara, rasprava, da posle velikog finala dosegnu
fenomen virala. Kao nikada do sada, postalo je očigledno da su oglašivači i
kreativni timovi koji su pravili oglase bili koncentrisani na multimedijalne
marketinške strategije.
Reklama za pivo Budweiser je ocenjena kao
najdinamičnija. Mladići u klubu dobijaju ponudu za zabavu. Odlaze na
"skriveno" mesto gde ih čeka gomila raspoloženih ljudi, odlična
muzika i lavirint za video-igricu uživo u kojoj ih kreature jure da ih pojedu.
I flaša piva za one koji izađu iz lavirinta "nepojedeni". Budweiser
je aktivirao situacione sobe u Njujorku, Feniksu, Sent Luisu i Palo Altu, u
kojima je osoblje pratilo razvoj situacije pre, tokom i nakon utakmice u
nedelju i prilagođavao reklame za pivo.
Kompanija „Karneval“, koja se prvi put
reklamirala na Superboulu, prepustila je gledaocima da glasovima uoči prenosa
odaberu koju će od četiri reklame prikazati, što je „kraudsorsing“ taktika.
„Nisan“ je angažovao Jutjub zvezde da snimaju video-spotove koji promovišu onaj
za najnoviji auto ovog brenda, a koji je prikazan na dan utakmice. Tokom
nastupa Keti Peri na poluvremenu utakmice obožavatelji pevačice mogli su da
kupe robu preko Tvitera, Jutjuba, Shazama...
Bilo je i oprobanih "štoseva", koji
su zasnovani na gegu ili emociji: jedna od reklama o kojima se najviše priča je
ona za električno vozilo iz kompanije BMW. Napravljena je zanimljiva paralela
sa nevericom od pre dvadesetak godina spram interneta, uz iluziju da se sada
ponavlja matrica kada su u pitanju električni automobili. Prilično
sentimentalna reklama je za kolekciju Dove, sa završnom poruku "Šta
muškarca čini jačim"... i serijom sekvenci u kojem deca različitih uzrasta
dozivaju očeve...
Veče
kada su padali rekordi
Ovogodišnji
Superboul (finale Nacionalne lige američkog fudbala, ove godine emitovan na NBC-u)
oborio je mnoge rekorde što se tiče praćenosti. Kada je u pitanju televizija, oboreni su
rekordi po mnogim pokazateljima po kojima se meri gledanost. Interesantno je da
je 72% gledalaca koji su u nedelju uveče gledali televiziju u Americi - gledalo
Superboul.
Prvo,
oboren je i rekord iz 2014. godine i kada je u pitanju broj pojedinaca koji su
gledali SB. Naime, ovogodišnje finale u proseku je u svakom trenutku gledalo 114,4
miliona gledalaca, govore prvi podaci agencije Nilsen (Nielsen), čime je to postao
najgledaniji TV događaj u istoriji televizije u Americi. Najveći pik u
gledanost bio je tokom poslednje četvrtine i iznosio je 120,8 miliona
gledalaca.
Takođe,
oboren je i rekord iz 1982. godine kada je u pitanju procenat domaćinstava koja
su gledala ovogodišnji SB i on sada iznosi 49,7% (prethodni rekord iznosio je
49,1% domaćinstava). Rekordan je bio i nastup Keti Peri (Katy Perry) u
poluvremenu – 118,5 miliona gledalaca (oko 3 miliona gledalaca više nego nastup
Bruna Marsa u poluvremenu prošlogodišnjeg finala).
Rekordi su
postavljeni i što se tiče praćenosti na društvenim mrežama (Fejsbuk - 65
miliona korisnika, 265 miliona postova i Tviter - 28,4 miliona tvitova), a rekordan
je bio i prihod od reklama - emitovanje 30-sekundnog spota koštalo je 4,5
miliona dolara.
Sve ovo
govori da je po svim parametrima Superboul najznačajniji TV događaj u Americi i
da iz godine u godinu raste broj ljudi koji ga prati (sada ne više samo na
televiziji nego i preko društvenih mreža). Koliki je interes gledalaca u Americi
za ovaj događaj govori i podatak da, posmatrano po ukupnom broju gledalaca,
prenosi Superboulova zauzimaju prva 22 mesta najgledanijih TV događaja u
istoriji televizije u Americi. Pretpostavka je da će, kada svi rezultati budu
obrađeni, ovogodišnji SB nadmašiti rekord iz 2014. koji je iznosio neverovatnih 167 miliona gledalaca.
Darko Broćić
direktor, Nielsen Audience Measuremen /
Serbia
Reklame
koje su važnije i od sporta
Još uvek
nisu gotove sve analize o Super Bowl-u 2015 koji se desio pre nekoliko dana
koje naša partnerska agencija Magna (US) izbaci tradicionalno posle svakog
Super Bowl-a ali iz analiza iz nekoliko godina unazad vidi se da je Super Bowl
odavno prevazišao i izašao iz sfere sportskog događaja.
Zanimljivo
je da 47% Amerikanaca tvrdi da gledaju NFL Super Bowl isključivo zbog reklama,
a čak 78% tvrdi da je to sportski događaj sa najboljim reklamamu u celoj
godini. Ovakvi podaci su velika potvrda oglašivačima da i dalje ulažu u
prisustvo u Super Bowl-u i da Amerikanci gledaju na Super Bowl kao na
tradicionalni sportski, ali i događaj značajan za reklamnu industriju.
Uprkos
paprenim cenama oglašavanja, sve analize pokazuju da je Super Bowl neuporediv
sa bilo kojim televizijskim događajem u Americi na više načina.
Prvo po
efektu koji reklame postignu, u smislu dosega procenta populacije koji ih vidi,
zatim po tome koliko se publika zadrži ispred TV ekrana u vreme trajanja
reklamnog bloka, dakle reklamni blokovi privlače pažnju i više nego sam Super
Bowl kao i po podizanju imidža brendovima koji se pojave u okviru Super Bowl-a
Novi
rekordi koje Super Bowl beleži u poslednjih par godina se odnose i na aktivnost
koju privlači na društvenim medijima i to je definitivno najispraćeniji
televizijski događaj na društvenim mrežama. Takođe znamo i podatak da cak 78%
gledalaca Super Bowl-a se za vreme trajanja utakmice zabavlja na svom smart
telefonu. Skoro četvritnu vremena gledanja Super Bowl-a provode na razlicitim
aplikacijama na telefonu, prva zanimacija je Candy Crush a Facebook I Twitter su
na drugom i trećem mestu.
Iz ostalih
podataka takođe vidimo koliko je to zaista jako bitan društveni događaj u
Americi. Tako na primer vise od 20% gledalaca Super Bowl ne gleda kod kuće, već
u gostima, u poseti prijateljima ali i na javnim mestima.
Katarina
Kostić
Business
development director Media operations SEE I&F McCann grupa
0 коментара