Đerdapska klisura: Velika dunavska avantura
11:37
Iako je Đerdapska klisura jedna od najznačajnijih
prirodno-istorijskih atrakcija Srbije, ona je malo poznata našim turistima.
Razlog za to se može potražiti u činjenici da domaći putnički brodovi već dugo
ne plove Dunavom. Osim toga, Đerdapska magistrala spada u red težih saobraćajnica
u zemlji, pa njome najčešće prolaze samo oni koji moraju. Ipak, vijuganje
krivinama ovog puta obećava jedinstven turistički doživljaj.
„Čelična vrata”, kako Đerdapsku klisuru načešće nazivaju u inostranstvu, najznačajniji su argument stranih turističkih agencija koje organizuju krstarenje Dunavom. Tokom sezone, od kraja arila do početka oktobra, ovuda prođe nekoliko stotina putničkih brodova. Samo prošle godine u Beograd je, na primer, tako stiglo oko 50.000 turista. Osim naše prestonice i Novog Sada, oni posećuju i Beč, Bratislavu, Budimpeštu, ali „čelična vrata” su atrakcija bez premca.
Za poečetak evo i nekih geografskih činjenica. Đerdap je najduža rečna klisura u Evropi jer se proteže na 96,5 kilometara dunavskog toka. Klisura se, zarpavo sastoji od po tri manje klisure i kotline i dva kanjona, i to „nanizane” sledećim redom: Golubačka klisura, Qupkovska kotlina, klisura Gospođin vir, Donjomilanovačka kotlina, kanjoni Veliki i Mali kazan, Oršavska kotlina i Sipska klisura. Na kraju Đerdapa je jedna od pet najevćih hidroelektrana na svetu.
Kod gradića Golupca, udaljenog oko 130 kilometara od Beograda, priroda je kreirala grandiozni kontrast. Naime, na ovom mestu Dunav je najširi, izuzimajući njegovu deltu, jer je raspon između obala 5,8 kilometara. Pet kilometara nizvodno počinje Đerdapska klisura u kojoj se najveća evropska reka sužava na svega dvestotinak metara, a u Velikom kazanu na samo 147 metara. Od Golubačkog grada će Dunavu trebati skoro 100 kilometara da povrati ravničarsku širinu.
Okolina Golupca obiluje značajnim spomenicima. Svakako, najatraktivniji je pomenuti srednjovekovni Golubački grad. On se nalazi četiri kilometra nizvodno od Golubca, a jedan uzvodno od početka klisure. Grad je često menjao gospodare, njime su vladali i srpski Nemanjići, te Lazarevići. Čini ga kompleks od osam do danas dobro očuvanih kula, visine između 20 i 30 metara. Dok ove tvrđave otvaraju klisuru sa srpske strane, na rumunskoj to čini impozantna stena Babakaj. U blizini Golupca je i manastir Tuman, za koji se veruje da je zadužbina Miloša Obilića.
Kroz Golubačku klisuru put vodi do sela Dobra,
gde se nalazi etno-muzej sa galerojim slika, fotografija i postavkom starih
stvari i alata. Tamo je i crkva Svetog Stefana Prvovenčanog. Nekoliko
kilometara nizvodno od Dobre, Đerdapska magistrala napušta tok Dunava, da bi mu
se vratila u blizini sela Boljetin. Na jednoj od raskrsnica obavezno treba
skrenuti ka Lepenskom viru. Tamo su ostaci praistorijskog naselja koje datira
od pre osam hiljada godina.
Ovde je obitavala jedna od najstarijih
civilizacija u Evropi. Prema legendi, naselje je osnovao jedan od Nojevih
sinova posle velikog biblijskog potopa. Lepenski vir je, zapravo bio središte
za žitelje nekoliko naselja u okolini. Najznačajniji areološki nalazi su ostaci
trapezoidnih građevina i ukrašeni kameni obluci. Originali ovih skulptura čuvaju
se u beogradskom Narodnom muzeju, a na samom lokalitetu su izložene kopije.
Desetak kilometara nizvodno od Lepenskog vira
smestio se Donji Milanovac, koji nazivaju gradom ruža pošto stabljika ovih
mirisnih cvetova ima devet puta više nego stanovnika. Donji Milanovac se ranije
zvao Poreč, a sadašnje ime dobio je sredinom 19. veka po najstarijem sinu kneza
Miloša Obrenovića. Grad je, međutim, dosta stariji. Nastao je na ostacima
rimskog utvrđenja Talijata. Treba videti konak kapetana Miše Anastasijevića čiji
su brodovi ovuda plovili.
Put iz Donjomilanovačke kotline vodi preko
sela Golubinje u kanjon Veliki kazan, iza kojeg sledi Mali kazan. To su
najspektakularniji delovi Đerdapa. Od prizora u ovom delu Đerdapa zastaje dah,
a turisti ne štede svoje foto-aparate. Dužina Velikog kazana je sedam
kilometara, visina okolnih stenja 800 metara, a dubina vode 90 metara. Širina
rečnog toka u Velikom kazanu je samo 147 metara, a u Malom 300 metara.
Odmah nizvodno je i najznačajniji spomenik
antičke kulture u Đerdapu. To je čuvena Trajanova tabla, koja svedoči o postojanju
starog rimskog druma i mosta cara Trajana Augusta Germania. Vidljiva je sa
plovnog puta Dunava. Na rumunskoj strani 2004, posle 10 godina klesanja, završena
je statua dačanskog kralja Decebalusa kojeg je Trajan porazio. Statua je visoka
40 metara i najviša je u Evropi. Rumunskog milijardera i filantropu Konstantina
Dragana radovi su koštali milion dolara.
Desetak kilometara nizvodno je mestašce
Tekija. Smestila se u Oršavskoj kotlini, nasuprot gradu Oršavi u Rumuniji, po
kome ovaj deo toka i nosi ime. Tekija je do Prvog svetskog rata bila važna
stanka na trgovačkom putu koji je vodio prema Temišvaru i Budimpešti. Pošto je
izmeštena zbog izgradnje hidrocentrale, Tekiju čine moderne kuće ukrašene sa
mnogo cveća. Pogled preko Dunava se zaustavlja na Oršavi.
Put iz Tekije vodi ka izlazu iz Oršavske
kotline i do zadnje etape Đerdapa - Sipske klisure. To je svojevremeno bila
najteža deonica za plovidbu na celom Dunavu. Austro-Ugarska je 1896. napravila
kanal, dugačak 1,8 kilometara, kroz koji je brodove najpre vukao tegljač, a od
1916. lokomotiva. Izgradnjom hidrocentrale i prevodnice 1972. na izlazu iz
Sipske klisure, reka je ukroćena. Brana sa graničnim prelazom prema Rumuniji
nalazi se desetak kilometara nizvodno od Tekije.
Oko devet kilometara dalje je Kladovo, gradić koji
je nastao u blizini lokacije rimskog logora Zanesa. Tamo su stari Sloveni
najpre podigli Novigrad, a 1524. Turci grade tvrđavu Fetislam, koja je 1867.
predata knjaževnini Srbiji. Zbog čestog plavljenja Kladovo je na sadašnju
lokaciju izmešteno odlukom kneza Miloša. U ovom gradu treba posetiti Arheološki
muzej Đerdapa i staru čaršiju iz prve polovine 19. veka. U blizini je arheološki
lokalitet Diana.
Dnevnik, mart 2008.
Pre nastanka Đerdapskog jezera nizvodno od
Tekije, a na samom ulazu u Sipsku klisuru nalazio se grad-ostrvo Adakale. Grad
su nastanjivali Turci (ime u prevodu znači „tvrđava na ostrvu”), bilo je dugo
1,7 kilometara, a široko oko 500 metara. Tamo su stradale i dahije iz
Beogradskog pašaluka čije ponašanje je dalo povod za Prvi srpski usanak. Posle
Berlinskog kongresa 1878. ostvro je predato na upravu Austro-Ugarskoj, ali je
ostalo u vlasništvu sultana. Bilo je oslobođeno poreza, a slovilo je za utičišče
krijumčara.
Ostrvo je poslužilo kao inspiracija Moru
Jokaiju, najznačajnijem mađarskom pripovedaču iz 19. veka za novelu „Zlatni čovek”.
Pošto je Turska početkom 20. veka postala republika, stanovnici su 1923 odlučili
da se pripoje Rumuniji, a ne Jugoslaviji. Uoči potapanja na Adakali je živelo
oko 1.000 Turaka. Ključni objekti, kao što je xamija (kojoj je ćilim poklonio
sultan), preseljeni su nizvodno od brane, na Siminansku adu. Stanovnici su, međutim,
uglavnom emigrirali u Tursku.
slika: adakale
Gde zanoćiti
Pošto za obilazak Đerdapa treba rezervisati
barem dva dana, valja razmisliti i o prenoćištu. U Golubcu se nalazi hotel
„Golubački grad”. Nizvodno, u selu Dobra postoji motel. U Donjem Milanovcu je
hotel „Lepenski vir”, inače kategorisan sa tri zvezdice. Šest kilometara udaljena
od Milanovca je galerija „Čovek, drvo i voda” u kojoj je moguće iznajmiti
apartman sa četiri ležaja. U Tekiji se nalazi istoimeni motel, a u Kladovu
hotel „Đerdap”.
Đerdapska magistrala
Najlogičnija maršruta vodi do Požarevca (autoputem iz Beograda ili magistralom preko Kovina i Smedereva). Iz Požarevca se nastavlja pored ostataka antičkog naselja Viminacijuma i pored sela Rama do Velikog Gradišta, kraj kojeg se nalazi Srebrno jezero. Kada se iz Gradišta pređe preko ušća reke Pek u Dunav, već se „oseća” Đerdapska klisura. Ipak, njen pravi početak je iza obližnjeg Golubca, gde se smestio srednjovekovni Golubački grad. Magistrala vodi do Kladova.
0 коментара