Adrian Botan: Kreativnost - nula, prepoznavanje kreativnosti - neprocenjivo
09:51Kreativni direktor agencije McCann Bukorešt u poseti Beogradu
Na upravo
završenom sedmom festivalu The Cup koji je održan u Beogradu, okupila se elita
svetske kreativne industrije. S razlogom jer je The Cup svojevrsni festival
festivala pošto u njegovu selekciju ulaze najbolji radovi sa četiri velika
regionalna festivala: AdFest (Azija i Pacifik), FIAP (Južna Amerika), Art
Directors Club of Europe i Golden Drum (Nova Evropa). Međunarodni žiri
sastavljen od članova žirija regionalnih festivala, koji su prethodno izvršili
selekciju najboljih radova, ocenjivao je samo najbolje od najboljeg iz
kreativne industrije u 2013. godine u celom svetu. Mi smo iskoristili priliku i
sreli se sa jednim od dokazanih kreativaca. Reč je o Adrianu Botanu, kreativnom
direktoru agencije McCann Bukurešt. Naše istočne komšije su prethodnih godina
prosto "poharali" najveće svetske festivale, osvojivši najvrednije
nagrade. U nagrađenim kampanjama svoju kreativnost je potvrđivao i naš
sagovornik. Najpre smo ga upitali kolika je vrednost kreativnosti, a evo šta on
kaže:
- Nula!
Kreativnost nema unutrašnju vrednost zato što ljudi ne znaju kako da je prepoznaju.
Mislim, oni misle da znaju, ali samo misle. Svi su odbacili najplodnije
stvaraoce impresionizma, kubizma, dadaizma kada su se pojavili. Onaj ko je bio pametan
početkom 20. veka mogao je da kupili dela Pikasa ili Sezana bocom pića. Zato, kreativnost
sama po sebi nema vrednost, ima je sposobnost da se prepozna kreativnost.
Šta je pravi cilj
i kolika je relevantnost festivala kreativne industrije i nagrade koje se tamo
osvajaju?
- Ti festivali su
postali svojevrsni poslovni alat. U poslu koji je natrpan sa kreativcima,
festivali pomažu da se prepozna šta je zaista kreativno. Na taj način se uvodi
struktura u to nepregledno more kreativnosti. Ali, ipak, postoji jedan problem:
užasno je mnogo festivala.
Mogu li mala
tržišta, poput Srbije ili Rumunije, mala u odnosu na SAD, Zapadnu Evropu ili
Aziju, da se takmiči sa velikim igračima ? Da vam se čini da često osvajamo
nagrade?
- Ne direktno. Mi nemamo pristup
istim klijentima i velike budžete. U pogledu kreativnosti u starim medijima mislim
da su na Zapadu navikli na nesumnjive prednosti koje imaju: velike budžete, velike
glumce, pisce kao i veliku veštinu. Uostalom, oni su ceo vek ispred nas. Manja
tržišta su sposobna da se takmiče u svetu novih medija koji nastaje iz
digitalne revolucije. U tom okruženju konkurentska prednost je svedena na
minimum. Mi čak ponekad možemo da budemo još bolji , jer ovde struktura i
procesi koji važe u struci nisu toliko čvrsto definisani kao na razvijenijim
zapadnim tržištima. Mislim da nema toliko mnogo nagrada - u proseku dobijamo
nagrade shodno našoj ekonomskoj moći. Naravno, postoje izuzeci.
0 коментара