Istraživanja i analize u marketingu: Istina - kako to zanimljivo zvuči
07:31Prosečna mama u Srbiji veruje svojoj komšinici, ali i guglu, menja pelene, ali i sijalice i živi sa devizom "prljavi sudovi, srećno dete!"
Da li znate šta su najmanji
zajednički imenitelji većine toaletnih ormarića u svetu? Prema istraživanju Truth
Centrala, ekspertskog centra u okviru Mc Canna zaduženog za otkrivanje istina,
u 80 ormarića u koje su "zavirili" autori ove neobične studije,
sprovedene od Kanade do Australije, uključujući i Srbiju, otkrili su: barem
jedan proizvod za negu zuba, sapun i kremu za negu kože. A šta kažete na ovo:
više od 50 procenata mladih radije bi se odreklo čula mirisa negoli tehnologije
(internet, telefoni, računari...).
Slične izveštaje koji se odnose na globalne
fenomene, Mc Cann Truth Central objavljuje na tromesečnom nivou sa ciljem da se
rasvetle nepoznanice o potrošačima, segmentima populacije ili ciljnim grupama
koje su u određenom trenutku aktuelne i zanimljive. E sada, postavlja se
pitanje: kome su potrebni takvi izveštaji i da li se njihova svrhovitost
završava na tome da nas zanimljivi nalazi tek zabave, da ih pominjemo u
neobaveznim konverzacijama sa prijateljima, eventualno da se nad njima
zamislimo.
Kada ovakve informacije dolaze iz Mc Canna,
jedne od najvećih agencija na svetu, sigurno nije reč o pukim zanimljivostima.
Sa 168 centrala širom sveta, Mc Cann Truth Central ima mogućnost pristupa skoro
bezgraničnim izvorima podataka. U svakom istraživanju koje rade učestvuje do 20
različitih tržišta, što obezbeđuje autentičan uvid u globalna dešavanja u datom
trenutku, ali istovremeno i mogućnost shvatanja lokalnih ili regionalnih pojava
specifičnih samo za pojedina tržišta.
- Uspešne marketinške kampanje zavise, kako od
umešnosti kreativnih timova, tako i od strateških planera koji utvrđuju šta je
cilj konkretne kampanje. Ciljevi mogu biti različiti, recimo bolje pozicioniranje
brenda, povećanje prodaje ili otklanjanje problema u komunikaciji brenda ako
ona postoji. Međutim, neizostavan činilac svake uspešne kampanje jeste
prikupljanje relevantnih podataka, sprovođenje kvalitetnih analiza i izvlačenje
pravih zaključaka - kaže Željka Mićić, menadžerka za analize i razvoj u Mc
Cannu.
CITAT: Uspeh sa brendom koji
je izazivač pitanje je pre svega
stanja uma, a ne tržišta,
Helen Redston rukovoditeljka
produkcije u konsultantskoj
kući Eatbigfish
|
Na pitanje da li je njoj i njenim kolegama u
kreativnoj košnici kakva je velika marketinška agencija zapalo da se bave
najdosadnijim posao, Željka sa diskretnim osmehom odgovara odrečno. "Kada
dobijemo projektni zadatak, kada se od nas očekuje da damo odgovore, mi krećemo
u jedan uzbudljiv proces", kaže Željka i dodaje da su nalazi, naročito oni
koji nisu bili očekivani, razlog velikog ushićenja. Osim toga, analitički
pogoni u agencijama na raspolaganju imaju različite "alate" za koje
svakako ne bi moglo da se kaže da su dosadni. -
Jedan od tih postupaka podrazumeva, na primer,
i grupe za maštanje, dakle fokusgrupe čiji bi članovi trebalo bukvalno da
maštaju o određenoj temi. Postoje i drugi "alati" uz koje često
dolazimo do veoma zanimljivih otkrića - objašnjava Željka Mićić. Stoga joj
verujemo kada kaže da njen posao ni najmanje nije dosadan. Štaviše, opaska da
dubinski uvidi do kojih dolazi analitika u marketinškim agencijama često znatno
utiču i na inspiraciju kreativnih timova, nakon napred navedenog dobija na
težini.
E sad, čujte ovo: prema nalazima najnovijeg
istraživanja, koje će biti objavljeno sledeće sedmice, prosečna mama u Srbiji
veruje svojoj komšinici, ali i Guglu, menja pelene, ali i sijalice i živi sa
devizom "Prljavi sudovi, srećno dete!". Mame iz Srbije su uzele
učešće u globalnom istraživanju "Istina o mamama", koje je obuhvatilo
6.800 majki širom sveta i 40 fokus-grupa. Nalazi do kojih su došli istraživači
"crtaju" portret ovdašnje majke na način da moderne tehnologije, kao
i u ostatku sveta, u njenom životu imaju veliki značaj, ali da razlika postoji
u ulozi, tačnije funkcionalnosti te tehnologije za nju.
Biće zanimljivo "suočiti" se sa
nalazima ovog istraživanja za nekoliko dana, ali i pre toga možemo reći da je
reč o dobrom primeru kako je na ozbiljan način moguće prići potrošaču i
njegovim potrebama kroz traženje i pronalaženje relevantnih odgovora. Samo uz
takve odgovore brend i njegov vlasnik mogu da izgrade autentičan (naravno i
uspešan) odnos sa korisnicima. I zato kada vidite reklamu koja na vas ostavi
utisak, kada uzmete učešće u viralnom širenju dobrih marketinških štoseva,
setite se posla kojim se bavi Željka. Bez te karike kreativci i stratezi bi
bili u opasnosti da lutaju, možda i zalutaju.
Istina o brendu
- Mi koji se bavimo brendovima čini se da
čitav radni vek tragamo za istinom koju ćemo integrisati u ono što želimo da
poručimo. Ali uvek ostaje pitanje čija je to istina, potrošačeva, naša...
Međutim, nesporno je da brendovi koji prepoznaju prave istine jesu brendovi
koji donose promene, koji transformišu način na koji njihovi korisnici vide
svet, a često i način na koji žive. Zato što je istina ta koja ima moć promene
- kaže Katarina Pribićević, direktorka za strateško planiranje u Mc Cann
Beograd.
Dobra knjiga:
"Eating the Big Fish",
Adam Morgan
Reč je o pravoj poslastici! E sad, vi koji ste
ljubitelji ribe možda ćete biti blago razočarani kada kažemo da je ovde reč o
knjizi. Ali, svi koji su čitali "Pojesti veliku ribu" daleko od toga
da su bili razočarani. Štaviše! Zato je ova knjiga i postala globalni bestseler
možda i zato što je autor Adam Morgan stao na stranu, ne pobednika, već onih
koji imaju za cilj da postanu pobednici. A da bi velika riba postala najveća
ona mora da pojede onu ili one veće od sebe. Pošto ste shvatili da ovde pišemo
o marketingu, hajde da ukratko objasnimo o čemu je reč u knjizi.
Strategije
koje su utemeljene na osnovu nivoa tržišne dominacije konkretnog brenda mogu
biti liderske (očuvanje dominantne pozicije), čelendžerske (izazivači koji bi
da izvrše "prevrat" na tronu), prateće (praćenje uz neugrožavanje
dominantnih brendova) i strategije niše (traženje bezbednog "meandra"
bez izlaganja mejnstrimu gde vladaju "velike ribe"). Kritika i
publika je veoma toplo prihvatila Morganovo delo koje je doživelo više izdanja,
a među ljudima u marketingu slovi za naslov iz kategorije "pod obavezno
pročitati".
0 коментара