Kada stvarno odlučujemo o kupovini: Magija zvana ZMOT iliti "nulti trenutak istine"
06:58Pre prvog trenutka istine (kupovine) i drugog trenutka istine (ocene proizvoda od strane kupca), postoji i onaj nulti
Šoper marketing je termin koji
ukazuje na multidisciplinarnu oblast koju čine različiti alati za otkrivanje
navika, motivacija i opredeljivanja kupaca prilikom kupovine. Potrošač nije
nužno i kupac (recimo, onda kada roditelj kupuje igračke za decu), deklarativna
privrženost brendu ne mora da se „poklapa“ sa prodajom (dakle, negde se ta
„ljubav“ topi, odnosno emotivno uživljavanje ne rezultira neizostavno
kupovinom). Postoje i kulturološke razlike među sredinama, na Mediteranu su
tako dominantne „pipačke“ navike kupaca, što ukazuje na potrebu neposrednog
sticanja iskustva o proizvodu, na severu Evrope imaju dugu tradiciju posredne
kupovine – na primer preko kataloga.
Sve ove i brojne druge varijacije na temu
opredeljivanja kupaca ukazuju na složen proces koji se ponekad naziva „put
kupca“. Stoga ne čudi što su marketinški stručnjaci razvili dubinske metode za
otkrivanje svih momenata u lancu koji vodi od „inicijacije“ (svesti o proizvodu
ili usluzi) preko njegove kupovine, do stvaranja utiska na osnovu kojeg će se
vratiti – kupiti isti proizvod. Pojednostavljeno, postoje dakle tri faze:
stimulus koji generiše kupovinu, sam čin kupovine koji se naziva Prvim
trenutkom istine (First Moment of Truth) i „evaluacija“ od strane kupca koji
može biti zadovoljan ili nezadovoljan (ovo je sa stanovišta prodavca Drugi
trenutak istine – Second Moment of Truth). Usled otvaranja digitalnih kanala
komunikacije pojavljuje se i Nulti trenutak istine (The Zero Moment of Truth).
CITAT: Kurtoazan tretman
će mušteriju učiniti
hodajućom reklamom,
Džejms Keš Peni (1875-1971),
osnivač američkog
maloprodajnog lanca JCPeni
|
Alan G. Laflej, čelnik velikog
Procter&Gamble-a, svojevremeno je ukazao da se do Prvog trenutka istine
dolazi mukotrpnim radom, u P&G su čak izračunali da se ključni stav kod
kupca o proizvodu generiše u kratkom vremenu koje traje od tri do sedam sekundi
zbog čega je, između ostalog, jako važno gde je proizvod postavljen u
prodavnici (polica „u visini očiju“, deo radnje – „šoprska ostrva“ ispred
kasa...). Drugi trenutak istine se događa kada kupac „sabere“ na osnovu čega
odlučuje hoće li opet kupiti isti proizvod. Pit Blakshov, potpredsednik
Odeljenja za digitalne strategije u Nilsenu, ukazao je i na Treći trenutak
istine (Third Moment of Truth). To je komunikacija kupca sa proizvođačem, čime
se stvara emotivni naboj kod kupca utiskom da je on važan, da odlučuje o tome
kakvo će biti ono što kupuje.
Posebno zanimljiv je takozvani Nulti momenat
istine (Zero Moment of Truth – ZMOT) koji predstavlja studiju koju je Google
sproveo u saradnji sa agenciom Shopper Science (članica IPG Mediabrands
grupacije).ZMOT u obzir uzima digitalne kanale komunikacije kroz koje
potencijalni kupac pribavlja dodatne informacije na osnovu kojih će prodavca
(proizvođača) suočiti sa neizbežnim Prvim trenutkom istine: da li će kupiti ili
neće ponuđenu robu. U današnje vreme kada je ogromna armija kupaca priključena
na internet, taj trenutak istine o (ne)kupovini neizostavno je vezan za
digitalno iskustvo o proizvodu koji se nalazi u tesnoj areni načičkanoj
mnoštvom izbora.
ZMOT-a objedinjuje mnoštvo skupljenih znanja u
marketinški koncept koji je teško obrazložiti na skučenom prostoru. U
najkraćem, ZMOT podrazumeva sve one informacije koje kupac može da stekne kroz
digitalne kanale komunikacije, kroz čitanje (ali i postovanje) komentara o
proizvodima na blogovima i forumima, ocenjivanje (rangiranje), kroz
pozicioniranje među rezultatima pretraživanja (i činjenica da je neki proizvod
visoko plasiran ostavlja utisak), preko efekata viralnog marketinga, kroz
video-spotove na internetu, tvitove čelnika kompanija koji prodaju proizvode
ili prepoznatljivih lica koja ih promovišu…
Što su mogućnosti stvaranja iskustva o
konkretnom proizvodu bogatije kroz digitalne kanale komunikacije, raste i šansa
da će se pojedinac ili grupa preći iz uloge potencijalnih u stvarne kupce baš
na osnovu informacija pribavljenih putem interneta. Po logici, što je
„digitalni otisak“ dublji“ kupovina će biti izvesnija. Nekada se smatralo da
čak 70 odsto kupaca odluku o pazaru donosi u samoj prodavnici. Sama činjenica
da se sve više prodaje i kupuje onlajn, „topi” ovaj procenat. Uspešni brendovi
koji uspeju da pretvore onlajn sliku o sebi u stvarnost, uspeće da ostvare još
veći uspeh. Naravno, niko ne tvrdi da je pronađen Sveti gral uspešne prodaje
proizvoda i da digitalne strategije obesmišljavaju sve one tradicionalne
marketinške „alate“. Ovaj koncept ukazuje na činjenicu da virtuelni svet i te
kako utiče na naše odluke i da oni koji to ne shvate čeka surovi trenutak
istine: katanac na radnji!
Dobra knjiga: "Brand Journalisam", Andy
Bull
Onda kada nisu adekvatna pr-saopštenja, kada
su kreativna rešenja u vidu oglasa već odradila svoje, na scenu stupaju pioniri
sasvim novog zanimanja. Reč je o brendžurnalistima koji su sve traženiji u
marketinškim agencijama. O čemu je reč? Kako kupci sve češće traže mnoštvo
informacija o proizvodima za koje su zainteresovani, dinamično se razvija
takozvani „kontent marketing“ koji čine raznovrsni tekstovi, na primer uputstva
i saveti, komparativne analize, zanimljivosti… Takve tekstove u čijem fokusu je
informativnost, a ne kreativnost, logično najbolje će napisati novinari.
Upravo
izašla knjiga Brand Journalisam je prvi komparativni, praktični vodič za ovo
hibridno zanimanje u čijoj osnovi je tradicionalno novinarstvo, ali sa sluhom
za marketing i pablik rilejšns. Autor Endi Bul je bio visokopozicioniran
urednik u Tajmsu, AOL-u, Independentu, Sandej Ekspresu, ali je radio i kao
brend žurnalista u Amnesti Internešnelu, 20 Senčri Foksu, HSBC-u. Predaje u
Londonskoj školi novinarstva, autor je dobro ocenjene knjige Multimedijalni
žurnalizam. Bul pokušava da objasni, ne samo kako treba da rade brend
žurnalisti, već i da približi čitaocima suštinu ovog atipičnog zanimanja.
0 коментара