Pogled iz Francuske: Naši gradovi sutra
14:14Zar je moguće da zemlja sa tako jakim i dubokim kulturnim pedigreom, kao što je Francuska, ima kulturolo- ške nedoumice. Zar u sredini koja je postavila standarde u svim vidovima umetnosti, pa i u onim likovnooblikovnim, ima potrebe za debatovanjem o bilo čemu. „Ćuti i gradi!“, naizgled bi moglo da se kaže za zemlju koja je svoj urbani i civilizacijski profil gradila sa Versajem, Jelisejskim poljima, Luvrom ili Ajfelovim tornjem. Za zemlju koja je, manje-više, bukvalno ostatku sveta izdiktirala glavne pravce u arhitekturi.
Ali, Francuska ne bi bila to što jeste da se i
oni na prvi pogled najjednostavniji životni problemi ne opserviraju na najvišem,
akademskom nivou. Kada je u pitanju urbanizam i izazovi sa kojima se on susreće
na prelazu vekova i milenijuma, dinamizam je nedvosmislen. Zahvaljujući
Francuskom institutu u Beogradu, kompaniji Lafarž, Arhitektonskom fakultetu u
Beogradu, Kolarčevoj zadu- žbini i listu Danas, domaća publika je kroz seriju
predavanja „Razumevanje sveta - Naši gradovi sutra“ na Kolarč evom univerzitetu
tokom godine stekla uvid u glavne pravce razmišljanja u ovoj oblasti.
Jedan od kapitalnih projekata „Veliki Pariz“
(PVP) trebalo bi da bude realizovan za pet decenija, veoma je kompleksan i
spaja nekoliko hronoloških etapa, objaš njava arhitekta i urbanista Filip
Panre. Još 2001. godine su angažovane gradske vlasti centralnog Pariza da
realizuju projekat zajedno sa perifernim kvartovima koji se graniče sa prestonicom.
Periferni kvartovi i centar odvojeni su kružnim auto-putem, nastavlja Panre, i
dodaje da se pokazalo neophodnim da se obezbedi veza i razmena između ovih
trenutno podvojenih celina.
Od vrha do baze
- U javnoj raspravi učestvuju profesionalci,
od arhitekata do sociologa. Kako vreme odmiče, odnosi izmeđ u opština se
popravljaju i produbljuju. Nisu samo prigradske opštine one koje razvijaju
svoje odnose sa gradom nego i one dalje od njih. Gradonačelnik Pariza i opštine
koje su to želele osnovali su zato udruženje „Pariz metropola“. Ideja se razvijala
spontano i na dobrovoljnoj bazi. U isto vreme, predsednik Republike stvara „Društvo
Velikog Pariza“ - kaže Panre, inače jedan od glavnih savetnika u projektu.
Odluke se donose s vrha vlasti, ali i iz baze,
što izaziva naravno mnoge razmirice, s obzirom na pitanja moći i odnosa snaga.
Ali na kraju, ljudi su se složili oko toga da je pitanje stanovanja i života važno,
objašnjava Panre. Jezgro Pariza ne pripada samo ljudima koji tu stanuju, već
svima, dodaje. S druge strane, pitanja jedne periferije se tiču i ljudi koji žive
u centru i u drugim periferijskim kvartovima. Postoje mesta koja čine zajedničku
baštinu i čak ako ih i ne koristimo, a koja ne moraju biti u centru, kao što su
Versaj ili stadioni.
Zašto postoji geto
Ali, sa projektom „Veliki Pariz“, ne
iscrpljuje se agenda preokupacija kojom se bavi urbanistička struka u Francuskoj.
Štaviše, da je reč o veoma kompleksnom tretiranju kulture stanovanja, svedoči
uključivanje različitih profila naučnika u debatu. Jedan od njih je Didije Laperoni,
veoma uticajni sociolog, profesor na Sorboni koji je, kao i Panre, održao
predavanje u Beogradu. Njegovo izlaganje najviše je bilo usmereno na pitanje
geta danas, a ovom fenomenu posvetio je i najveć i broj svojih dela. Među njima
je i knjiga Urbani geto, koja je 2006. godine šokirala francusku javnost.
Definišući u svojoj studiji ovaj pojam
Laperoni je, između ostalog, izneo tezu da je getoizacija predgrađa u
Francuskoj rezultat politič ke pustoši. Sa ekonomskom krizom stanje se još više
pogoršalo. Zatvaranje društvenih grupa u sebe, umesto konflikta danas stvara
distancu. Geto se, kako navodi Laperoni, oseća u biću ljudi i produkt je
diskriminacije. - Da bi se izvr- šila društvena rekonstrukcija koja bi
objedinila stanovniš tvo, potrebno je politič ko rešenje - kaže Laperoni u
razgovoru za Danas.
- Stanovnik geta je porodič an čovek. Zbog
siroma- štva ljudi se u njemu sve vi- še zatvaraju u sebe i naslanjaju samo na
ono što im je preostalo, a to je najčešće porodica koja im pruža resurse, daje
mogućnost određ enog statusa, identitet. Što su siromašniji i duže žive u getu,
njihovo viđenje porodice je tradicionalnije, što se ispoljava u
autoritativnijem načinu vaspitavanja dece, dok u odnosu izmeđ u muškaraca i žena
postoji veći stepen nasilja nad ženama. Što je veća slika tradicionalne
porodice veće je i nasilje u njoj. U getu pojedinci ne igraju ulogu koju društvo
od njih očekuje, tako da se oni dovode u red nasiljem - kaže.
Slično razmišlja i profesor Univerziteta Pariz
u penziji Žak Donzelo, urbanista i sociolog. Iako smatra da će do kraja ovog
veka celokupno stanovništvo planete živeti u gradovima, on upozorava da odbačeni
stanovnici urbanog geta opstaju u naizgled samodovoljnom, a istovremeno sve manje
humanom svetu omeđenom vidljivim i nevidljivim granicama. To je ona najugroženija
kategorija od tri po Donzelovoj tipologiji, a druge dve su kreativci koji žive
u središtima gradova, te stanovnici takozvanih perinaselja, odnosno visokoudobnih,
šik predgrađa.
Geto se zapravo gradi odozgo, izričit je
Laperoni. To je društveni proces koji stvara različite slojeve, a na najnižem
su ljudi iz geta, koji naravno teže da se od njega udalje. Čak i u samom getu
postoje podgeta među društvenim zajednicama. Najsiromašniju populaciju ljudi čine
oni koji dobijaju pomoć od sistema, „socijalni slučajevi“, što je ujedno i
nipodaštavajući termin. U getu često kažu da su siromašni, ali ističu da nisu
„socijalni slučajevi“. Dakle i u getu se pravi distanca između siromašnog i najsiromašnijeg.
Tako se gradi zatvorenost ljudi.
Konkurentnost
Konkurentnost jednog grada će se meriti
sposobnošću da učini da tri sveta, kreativce, getoizirane i stanovnike perinaselja,
koji žive u tri različite brzine, međusobno komuniciraju, da se prostorni
kapital dodano uveća tako što će omogućiti spoj afiniteta među ljudima. „Ili
dozvoljavamo gradu da se raspadne ili stvaramo društvo kroz grad“, ka- že
Donzelo. Međusobnu komparativnu prednost imaće oni gradovi koji budu umešniji da
sopstvenu snagu crpu iz integracije tri pomenute kategorije svojih stanovnika,
kaže profesor iz Pariza. Laperoni je još radikalniji.
- Potrebno je političko rešenje. Umesto da se
traži da se društveno integrišu, bolje bi bilo da ljudi koji žive u getu
postanu aktivni građani. Umesto da se geto razbija, bolje bi bilo da se njegova
kohezija iskoristi da se napravi politički akter, to jest, protagonista. Trebalo
bi raditi u okviru ovih zajednica tako da se ljudi u njima osete odgovornim i
da reaguju. Uostalom, u 19. veku je nađeno rešenje za radničko pitanje ne tako što
su razbijeni kvartovi, nego tako što su stvoreni sindikati - smatra Didije
Laperoni.
Građanska akcija
Slično misli i Tjeri Pako, filozof i
univerzitetski profesor, koji je u održao predavanje pod naslovom „Odr- živi
grad, šta je to?“. On je ubeđen da bi urbanistička rešenja bila više u skladu
sa željama stanovnika kada bi ih više pitali za mišljenje. „Naš problem je
nedostatak participativne/aktivne demokratije!“, kaže za Danas Pako. U fokusu
njegovog izlaganja, između ostalog, bila je upravo neadekvatnost ovog termina
održivog jer, kako tvrdi, „ne treba razvoj pretvoriti u održivi, nego treba
razviti održivo“.
- Engleska reč sustainable mi se čini
prikladnijom od održivog jer sadrži u sebi smisao podrške (podržati), dok pojam
održivog ne izra- žava kvalitet već kvantitet. Ubeđen sam da će ekološki urbanizam
prevazići urbanizam i da smo na putu ka etici okoline koja se brine o
raznovrsnoj urbanoj sredini i koja brigu i brižnost zamenjuje uređenjem.
Takozvani „odgovorni“ grad, odnosno grad koji pazi na to da poštuje pitanja
okoline, a opstaje u uslovima tržišne privrede, mora neprestano da ima u vidu
„ono dodatno“ o kojem razmišlja kapitalizam i „ono bolje“ o kojem misle struč- njaci
iz ekologije - kaže Pako.
Takozvana „zelena“ informacija nije dovoljno
rasprostranjena, građevinarstvo je nedovoljno obučeno u tom smislu, stanovništvo
nije dovoljno upoznato sa pravim vrednostima da bi se opredelilo za „prave“ mere...
Tek je u povoju svest o ovim pitanjima i treba još mnogo vremena da ljudi
promene svoje stavove i da dođe do formiranja krugova ljudi koji će želeti da
probaju nove načine življenja, solidarne, manje
Najlepše gradove su pravili diktatori
- Diktatura Napoleona III je od Pariza
napravila najlepši grad. Činjenica da je on pre toga bio jedan grozan splet
malih uličica gde su se svaki čas de- šavale neke pobune. Napoleon III je od
svog urbaniste Osmana tražio da stvori široke bulevare, prelepe parkove,
reprezentativne građevine kako bi viša klasa ostala u gradu, a ona radnička
bila izbačena - kaže Donza. Mnogo je sličnih primera u istoriji. Impresivni
moskovski metro nastao je za vreme Staljina. Setimo se, Hitler je hteo da sruši
ceo Belin i da napravi Germaniju - prestonicu „Novog sveta“.
Urbanizam je naša stvar
Što se sadržaja knjige tiče, izdvajam tri
cilja: hronotopični urbanizam (koji uzima u obzir upotrebu mesta u odnosu na
vremenske smene dana i no- ći i godišnjih doba), senzorni/čulni urbanizam (koji
stimuliše svih pet čula i poštuje dimenziju tela u arhitekturi, parkovima,
gradnji...) i participativni/ aktivni urbanizam, koji stvara aktivno građanstvo
još od malih nogu, sa školskim odeljenjima za grad, opštinskim skupštinama
mladih, komitetima kvartova, javnim raspravama na netu, sajberdemokratijom,
pravom glasa za imigrante, idejnim konkursima i slično - kaže Pako.
Nedostatak stanova
- U Francuskoj postoji nedostatak stanova, pre
svega u Parizu, a u pariskoj regiji je ovaj nedostatak još izraženiji. Takvo
stanje povećava cenu stanova i bogatiji ljudi žive u Parizu, a oni drugi dalje
od metropole. Potrebno je graditi 70.000 stanova na godišnjem nivou u periodu
od 25 godina da bi se otklonio ovaj deficit. Do juče se gradilo 40.000 stanova
godišnje i, naravno, ova ideja o izgradnji duplo više stanova nije još uvek
realizovana, ali uspostavljeni su mehanizmi
Rečnik geta
- Dominantna uloga porodice primećuje se i u
siromašnim radničkim porodicama i malim američkim gradovima koji su žrtve
krize. Mlađi muškarci su čak definisani na osnovu porodičnog statusa. Obično
kada ih pitate šta će biti za 10, 20 godina, ne pominju svoju profesionalnu
aktivnost, nego kažu „ja ću biti otac“. Ovu populaciju ljudi u getu i drugi na isti
način opisuju - ne kažu za njih da su radnici, nego očevi i majke. Ovakav rečnik
koristi se i u administraciji - kaže Didije Laperoni.
Od nemorala do urbanizma
- Gradovi su do pre 30 godina smatrani lošim.
U literaturi evropskih i američ kih pisaca oni su karakterisani kao mesta gde
se društvo kvari, leglo nemorala koje ugrožava javni poredak i proizvodnju. Međutim,
tokom 20. veka, posebno u prvoj polovini, zahvaljujući kongresima najpoznatijih
arhitekata, razvio se „funkcionalni urbanizam“ koji je umnogome doprineo boljem
izgledu gradova i njihovoj uređenosti u ekonomskom i socijalnom smislu - naglašava
Donzelo.
Distanca umesto konflikta
Kada su ljudi bogatiji i imaju veću mogućnost
izbora, stvara se distanca koja zamenjuje konflikt. Najsiromašniji su na dnu i što
se više društvo obogać uje to se više ta vrsta bogatijih pojedinaca udaljava od
njih. U Parizu postoji deo grada u kome viša srednja klasa, živi pored
imigranata i siromaš nih. Ali ovde imigranti i siromašni žive kao u getu jer ih
ljudi iz srednjih klasa ne primećuju. Jednostavno, nemaju kontakta s njima.
Prava društvena povezanost među njima ne postoji.
Komisija za stari Pariz
Ovu savetodavnu komisiju osnovao je Alfred
Lamure 1897. godine. Ona broji 55 članova koje imenuje gradonačelnik za jedan
mandat, a okuplja poslanike, predstavnike administrativnih službi, predsednike
udruženja, stručnjake. Komisija se sastaje jednom mesečno u Skupštini grada i
razmatra zahteve za odobrenje dozvola za rušenje podnete gradskoj direkciji za
urbanizam. Razmatraju se razni slučajevi: na mesto stepeništa treba postaviti
lift, jedan izlog zameniti drugim, srušiti zgradu i na njeno mesto sagraditi
kolektivni objekat, na drugom mestu izmeniti krov. Svaki put komisija raspravlja
o potrebi zahtevane promene i daje svoje mišljenje po pitanju nasleđa. To i
jeste njena uloga: da onima koji donose odluke privu- če pažnju na
arhitektonsko i urbano nasleđe ovog izuzetnog grada.
Neodrživo na duže staze
Ova situacija je nestabilna i, rekao bih, pre
svega neodrživa na duže staze. Gradska uprava treba u isto vreme da interveniše
na tržištu nekretnina kako bi se izbegle spekulacije, kao i na izbor materijala
kako bi dala prednost onima koji troše malo energije ili, recimo, na prevozna
sredstva. Kao što vidite, nije lako! U Francuskoj, hipermarketi za građevinsku
opremu uop- šte ne stavljaju u prvi plan ekološke proizvode, a većina majstora
ne savetuje svoje klijente da koriste ekološku gradnju - kaže Tjeri Pako.
Distanca zamenjuje konflikt
Kada su ljudi bogatiji i imaju veću mogućnost
izbora, stvara se distanca koja zamenjuje konflikt. Najsiromašniji su na dnu i što
se više društvo obogać uje to se više ta vrsta bogatijih pojedinaca udaljava od
njih. U Parizu postoji deo grada u kome viša srednja klasa, živi pored
imigranata i siromaš nih. Ali ovde imigranti i siromašni žive kao u getu jer ih
ljudi iz srednjih klasa ne primećuju. Jednostavno, nemaju kontakta s njima.
Prava društvena povezanost među njima ne postoji.
Projekat "Veliki Pariz" Projekat
"Veliki Pariz (PVP)" trebalo bi da
bude realizovan za pet decenija, veoma je kompleksan i spaja nekoliko hronoloških
etapa. Još 2001. godine su angažovane gradske vlasti centralnog Pariza da
realizuju projekat zajedno sa opštinama, perifernim kvartovima koji se graniče
sa metropolom. Periferni kvartovi i centar odvojeni su kružnim auto-putem, a
pokazalo se neophodnim obezbediti vezu i razmenu između ovih teritorija, ali
raditi i na starim saobraćajnicama paralelnim s auto-putem, kao i uspostaviti
tramvajski prevoz za ljude koji žive u centru Pariza i one koji žive u
prigradskim kvartovima. Iniciran je i projekat širih dimenzija kako bi se razvili
i ulepšali kvartovi koji pripadaju delom užem području Pariza, delom
prigradskom. Godine 2004. odlučeno je da se donese novi plan razvoja za regiju
Velikog Pariza, a 2006. Pariz je izgubio u nadmetanju sa Londonom u
organizaciji Olimpijskih igara. Tada su gradonačelnik i predsednik Republike,
iako različitih političkih shvatanja, uvideli da je razlog tome nedovoljna organizacija
francuske prestonice kao velikog grada. S dolaskom Nikole Sarkozija 2007. na
vlast kreće se u odlučniju fazu i godinu dana kasnije dolazi do konsultacija u
kojoj učestvuje 10 timova koji broje od 40 do 60 ljudi. Nadgleda ih naučni
savet kao i tim unutar Ministarstva kulture koji rukovodi projektom, ali i
politički savet koji okuplja gradske i regionalne, kao i opštinske poslanike.
Nekih 600 ljudi skoro godinu dana razmenjuju mišljenja o projektu "Veliki
Pariz". Ovo pitanje, koje je nekad bilo tabu, postaje problem na čijem se
rešavanju aktivno radi.
Naši gradovi sutra ŠTA JE PROJEKAT „VELIKI
PARIZ” URBANIZAM JE PITANJE SVIH NAS KAKO NASTAJE GETO, KAKO GA „SRUŠITI”
Grandiozni vijadukt Mijo preko reke Tern globalna
atrakcija
Jedno od graditeljskih čuda današnjice jeste
most Mijo koji je izgrađen na deonici puta Pariz-Barselona. Sa svojim najvišim
stubom od 343 metra, što je 23 metra više od Ajfelovog tornja, Mijo je najviši
drumski most na svetu. Ova građevina dugačka je 2,5 kilometara, a podignuta je
na brdovitom terenu preko kanjona reke Tern. Most je završen decembra 2004,
posle tri godine i dva meseca gradnje. Koštao je oko 400 miliona evra, a radove
je finansiralo građevinsko preduzeće Eifa, koje je dobilo pravo da u narednih
75 godina ubira mostarinu.
Njegovom izgradnjom rešen je višedecenijski problem
na inače saobraćajnom frekventnom pravcu, u južnom delu Francuske. Most je
projektovao britanski arhitekta Norman Foster. Za izgradnju ovog grandioznog objekta
upotrebljeno je 200.000 tona betona, 36.000 tona čelika i 9.000 tona asfalta. Početak
mosta se nalazi na 270 metara nadmorske visine. Osim što je postao važan objekat
na saobraćajnom koridoru, on je i prava turistička atrakcija pored koje ili na
kojoj se fotografišu mnogi putnici.
Građevinski najpoduhvati prve decenije 21.
veka
Ako se ostvari neobična ideja, 38. most preko
Sene u Parizu mogao bi da bude najoriginalniji u svetu. Akcenat je, umesto na
rešavanje saobraćajnih problema, stavljen na - sreću onih koji ga prelaze. Jer,
rešenje koje je predstavljeno na arhitektonskom takmičenju „Arćtriumphu“, održanom
pre nekoliko meseci u Parizu, podrazumeva da pešaci bukvalno skaču od sreće!
U osnovi, projekat je posvećen užitku oslobađanja
od gravitacije i poskakivanju iznad reke, što bi Parižanima i posetiocima ovog
grada moglo pomoći u oslobađanju od svakodnevnog stresa. Jedno od obrazlož enja
kaže i da bi realizacija ovog projekta dala novi, zabavni pogled na simbol
Pariza, Ajfelov toranj. Dizajn koji potpisuje pariški studio AZC bez sumnje je
vrlo smeo.
Reč je o prvom mostu na naduvavanje,
kombinovanom sa rastezljivim trampolinama. Predviđeno je da bude lociran pored
mosta Pont de Bir-Hakeim. Njegova struktura bi trebala biti napravljena od PVC plovaka
i u osnovi bi trebalo da izgledala kao jedan veliki pojas za plivanje, sa čak
30 metara u preč- niku. Svaki krug ili „pojas“ trebao bi biti ispunjen
trampolinskom mre- žom, a zanimljivo je da bi moduli bili ispunjeni sa 3.700
kubnih metara vazduha.
Pri izgradnji bi se koristili moderni, lagani
materijali. Inače, u Parizu sada ima 37 mostova preko Sene. Zadnji novi most
otvoren je 2006. godine, riječ je o pasareli Simone de Beauvoir, a najstariji
je Pont Neuf,
0 коментара