Pola veka Asteriksa: Kad pravednici šamaraju
21:12Krajem oktobra navršeno je 50 godina od objavljivanja prvog broja popularnog stripa „Asteriks”. Od tada, izdanje je prevedeno na više od 100 jezika, prodato je preko 300 miliona svezaka. Po glavnom junaku nazvan je prvi francuski satelit, jedan asteroid u svemiru, veliki zabavni park kraj Pariza. Priča o inteligentnom Asteriksu i ogromnom Obeliksu „upalila” je širom sveta zato što je na šarmantan način razradila stereotip o borbi dobra i zla i ponudila uvek primamljivu iluziju da naizgled slabiji ipak mogu da pobede
Krajem prošlog meseca, 29. oktobra, navršeno je 50 godina od
objavljivanja prvog broja popularnog stripa „Asteriks”. Iako su i mnogi drugi
crtani, odnosno animirani likovi zašli u godine (Miki Maus je lane napunio 80,
Alan Ford nedavno 40...), godišnjica Asteriksa i njegovog drugara Obeliksa je
svojevrsni zlatni jubilej devete umetnosti. Zato, na primer, ne čudi što je
veliki Gugl pola veka ovog stripa obeležio tako što je njegove junake stavio na
naslovnu stranu svog pretraživača interneta.
„Asteriks” je najuspešniji francuski strip do sada. Iako su izašle samo 33
epizode, ovaj projekat je stekao globalnu popularnost i postao doslovno
mejnstrim u industriji „kvadrata”. Prodato je preko 300 miliona svezaka, rad je
preveden na više od 100 jezika, među kojima su čak i oni koji više nisu živi.
Čitali smo ga i na srpskom, a u nekadašnjoj Jugoslaviji je objavljeno izdanje
na mađarskom. Junaci iz stripa razigrali su se u 11 filmova, od kojih osam
animiranih i tri igrana.
O popularnosti Asteriksa i Obeliksa možda još rečitije govore primeri koji
pokazuju kako se iz fikcije može napraviti iskorak u stvarni život. Prvi
francuski satelit, lansiran 1965, nazvan je Asteriks, isto ime nosi i jedan
asteroid u svemiru. U blizini Pariza 1989. otvoren je zabavni park „Asteriks”
koji je sa 1,8 miliona posetilaca godišnje među najposećenijim mestima u
Francuskoj. Junak po kome je nazvan strip upotrebljen je u kampanji Pariza za
organizaciju letnje olimpijade 1992. Ime Asteriksa je pretvoreno i u brend
čipsa.
Čarobni recept
Strip popularnost duguje veoma
efektnoj razradi stereotipa dobro-zlo. Dobri momci su, naravno, Asteriks i
Obeliks, dvojac iz jedinog sela u Galiji (na području današnje Bretanje) koje
Rimljani nisu uspeli da porobe. Oni su hrabri, časni, domišljati, istovremeno
šarmantni, dok su mrski zavojevači pohlepni, umišljeni i glupi pa im ne pomaže
to što su vojna sila, niti što su civilizacijski nekoliko lestvica iznad Gala.
Stoga čitalac „Asteriksa”, kao i gledalac filmova o dva junaka, prosto ne može
a da se ne stavi na stranu glavnih karaktera.
Gali su naizgled u svakom pogledu
inferiorni u odnosu na Rimljane. Njihovo selo se nalazi na obali mora, a u
zaleđu je okruženo legijama Julija Cezara. Situacija je, dakle, bezizlazna.
Ali, oni imaju druida - vrača i njegov tajni napitak koji im daje vanrednu
fizičku snagu o koju se lomi oružje agresora. U tome se može tražiti još jedan
od razloga globalne popularnosti „Asteriksa” jer on u osnovi poručuje da i nad
„popom ima popa”. A to je nešto što uvek vole da čuju, vide, pročitaju
ugnjeteni svih vrsta.
Veliko finale svetskog prvenstva u
fudbalu 2006. između Francuske i Italije svetska štampa je najavljivala kao
sukob Gala i Rimljana, aludirajući na radnju popularnog stripa (inače, Francuzi
su tada izgubili na penale rezultatom 5-3). Još zanimljiviju tezu plasirao je
ugledni Tajm u svom specijalnom izdanju o Francuskoj, kada su Asteriks i
Obeliks upotrebljeni za ilustraciju svojeglavosti Pariza u međunarodnoj
politici. Korak dalje: otpor fiktivnih Gala Rimljanima neki upoređuju sa
sizifovskom borbom protiv globalizacije.
Umpah-pah
Strip je delo Renea Gošinija
(scenarista) i Alberta Udercoa (crtač). Njih dvojica su radili na „Asteriksu”
do Gošinijeve smrti 1977, otkada je Uderco na sebe preuzeo ceo posao. Dvojac se
upoznao još početkom pedesetih prošlog veka, kada su kreirali lik Umpah-paha,
krupnog i snažnog američkog Indijanca iz 18. stoleća koji u istoimenom stripu
doživljava avanture sa francuskim oficirem i prijateljem Hubertom. Autori su
uspeli tek 1958. da objave ovaj strip, ali tada su već uveliko razrađivali
priču sa Asteriksom.
Umpah-pah je, nema sumnje, bio
inspiracija za sledeći projekat jer Indijanac, takođe borac za dobro, snagu
dobija od pemikana, jela napravljenog od sušenog ili mlevenog mesa,
pomešanog sa mozgom ili mašću od jelena, odnosno medveda. Uderco je Asteriksa
najpre nacrtao kao krupnog ratnika, ali je Gošini imao drugačiju ideju: on je
hteo „mališana” kod kojeg inteligencija dominira nad snagom. Brzo je nađen
kompromis: Asteriks je smanjen, ali je kao pratnju dobio gabaritnog Osteriksa.
Njih dvojica su najbolji drugovi.
Prvi je često živčan, istovremeno pošten i mudar. Drugi je dobroćudan (osim
kada ga zadirkuju u vezi sa veličinom i kad treba tući Rimljane) i neverovatno
snažan zato što je kao beba upao u kazan sa čarobnim napitkom. Dva junaka slave
rođendan istog dana (u epizodama postoje kontradiktorne indicije koliko godina
imaju). Generalno, oni neprestano tragaju za avanturama i ništa drugo ne rade,
mada u nekim izdanjima imaju i druge obaveze. Ponekad se zagreju za „gospe”,
ipak, nisu neki ljubavnici.
Otac i kćerka
Prva izdanja „Asteriksa” oslanjala
su se na karakterističan francuski smisao za humor i stereotipe koje Francuzi
imaju o sebi i drugima, zbog čega su finese bile razumljive samo čitaocima
frankofonskog govornog područja. Istovremeno, prevodioci na druge jezike imali
su težak zadatak (neki u tome vide razlog što strip, na primer, nije doživeo
potpuni uspeh u engleskom izdanju). Vremenom, štosevi su postali univerzalniji,
što je povećalo „čitljivost” stripa i na ostalim jezicima.
Preuzimajući ceo posao na sebe,
Udreco je osnovao kompaniju koja je izdavala „Asteriksa”. On i njegova kćerka
Silvija kontrolisali su 80 odsto firme „Izdanja Albert-Rene”, dok je ostatak
pripao Gošinijevoj porodici. Inače, kada se rad sveo na jednog autora, izdanja
su se proredila, a izdavačka prava na prve 24 epizode zadržala je firma
„Dargud”. Posle osam godina suđenja, 1998. Udrecovi i Gošinijevi su dobili
prava i na ta izdanja, Albertu i Reneovim naslednicima je pripalo po 40 odsto, a
Silviji 20 procenata.
Udreco je najpre bio doneo odluku da
posle njegove smrti niko ne crta strip, ali lane se predomislio. On je prodao
kompaniju, a novi vlasnik je preuzeo i izdavačka prava na dosadašnje epizode.
Gošinijeva kćerka je takođe prodala svoj deo i dala saglasnost za nova izdanja.
Opirala se jedino Silvija Udreco koja je javno napala oca. Ona je ustvrdila da
će Asteriks i Obeliks konačo pokleknuti pred Rimljanima, onim iz našeg doba, a
to su japiji iz sveta biznisa i finansija.
0 коментара