Šoping ture: Pretprazničke kupovine!
19:44U katalozima turističkih agencija postoje aranžmani koji nose imena „siti-brejk”, „metropole”, „jesenja putovanja”. Međutim, kako god da se zovu, reč je o turama koje raspiriju strat i maštu kod nepopravljivih „šopera”. Uoči početka pretprazničkih kupovina, kada se novčanici vade iz džepa češće nego inače, pokušali smo da na jednom mestu kažemo gde se najbolje kupuje u šoping-prestonicama, poput Londona, Pariza ili Rima, ali i u gradovima u koje odlaze ovdašnji turisti, kao što su Prag i Budimpešta
Od
beogradskog Kalemegdana do Slavije, od Trga mladenaca do Dunavskog parka u Novom
Sadu ili od niškog hotela „Ambasador” do ulice Cara Dušana, već nekoliko godina
„caruju” prodavnice brendirane robe. Tranzicija ih je dovela na adrese kojima
su više decenija neprikosnoveno gospodarile državne (sada propale) banke i ex-divovi
domaće ekonomije. Osim toga, dobili smo „Merkator” na Novom Beogradu, „Sad
Novi” i „Nork” u Novom Sadu ili „Kalču” u Nišu, u kojima se POS-terminali ne
„hlade” od jutra do mraka.
Pa
ipak, kada naši ljudi ugrabe priliku i otputuju negde u inostranstvo, u njima
se razbukta ista ona potrošačka strast koja je pre dve-tri decenije slivala
cele reke „jugovića” na tršćanski buvljak Ponte Rose ili do Kapali čaršije u
Istanbulu. Preći granicu, a ne kupiti ništa, to je za ovdašnjeg turistu kao
Guča bez trube. Iako bi ono što pazare verovatno pronašli po prodavnicama u
svojim gradovima, i još bi platili manje nego na strani, srpskim „šoperima” je
jednostavno slađe kad je doneto izdaleka.
Međutim,
mi uopšte nismo posebni po tome. Amerikanci koji su prelazili Atlantik, neće se
libiti da pred prijateljima istaknu kako su se „ponovili” u evropskim metropolama.
Britanci vole da isprobavaju obuću po prodavnicama u Rimu ili Milanu, Italijani
će prevrtati naopačke butike po Parizu, a Francuzi će iz Londona poneti barem
neku „trendi-iskricu”. A šta tek reći za Ruse, za koje se priča da u
najskupljim radnjama po Zapadu izgovaraju ono, gotovo legendarno:
„Odavde-dovde!”.
Dakle,
prekogranični šoping je u krvi ljudima širom sveta. Iako je kod nas ova vrsta
putovanja na lošem glasu zbog prakse tokom devedesetih da se po kobasice i sir
ide u Segedin, ili da se bofl-roba pazari na peštanskom „Šangaju”, reč je o
važnom segmentu globalnog turizma. Stoga je logično što i najbolje agencije u
svetu nude šoping-aranžmane. Naravno, takva putovanja nisu ni nalik truckanjima
po autobusima u kojima klima-uređaj, toalet ili poslužena kafa postoje samo na
sličicama izlepljenim po zadnjem vetrobranu.
Mada
novembar i decembar uopšte ne deluju primamljivo za „dizanje sidra”, pošto
jesen diše duboko, a zima počinje da reži, ovaj period je idealan baš za
šoping-ture. To je doba takozvanih pretprazničnih kupovina kada, recimo, trgovci
na Zapadu generišu i trećinu celogodišnjeg prihoda. Tada sa modnih pista u
butike stižu „krpice” koje će biti aktuelne sve do proleća, proizvođači raznih
„gadžeta” do potrošača doturaju „christmas-edition” (božićna izdanja), u
prodavnicama se izlažu nove igračke i slično.
Pošto
smo do skora slavili „lokalizovane” praznike (Dan Republike, na primer) kada je
umesto masovnih kupovina u prvom planu bivalo nešto drugo (svinjokolj, recimo),
a uoči onih koji su „preživeli” (Nova godina) šoping smo svodili na kupovinu
jelki i paketića za decu, mi još možda nismo u „štosu” kao naše prekaljene
kolege - „kupoholici” sa Zapada. Ali, kako brzo savladavamo lekcije o
potrošačkom društvu, već nekoliko godina dodajemo „gas” po novčaniku baš u ovom
periodu, naročito tokom decembra.
Stari
lisci po ovdašnjim agencijama to su primetili, pa su katalozi ispunjeni gotovo
neodoljivim ponudama. Putovanja su obično kamuflirana pod firmama „jesenje
ture”, „siti-brejk” ili „metropole”, ali u suštini reč je destinacijama koje su
neformalne prestonice za „šopere” iz svih krajeva sveta. Skoro na nivou vica je
način na koji su ispisani programi za ovakve ture: „Prvi dan: Dolazak, smeštaj
u hotel, panoramsko razgledanje dana! Drugi, treći i četvrti dan: Individualni
programi. Peti dan: Povratak”. Jednom rečju: ŠOPING!
Ovde
ćemo vam predstaviti u najkraćim crtama gde sve možete pazariti u globalnim
prestonicama šopinga, kakvi su London, Pariz ili Rim. Koju reč ćemo kazati i o
srednjoevropskim gradovima koji privlače turiste iz celog sveta, pa i iz naše
zemlje, pre svega zbog svojih lepota, ali nisu za podcenjivanje ni kad je u
pitanju dobra kupovina. To su Prag i Budimpešta. Iako nije tako često u
agencijskim katalozima, pomenućemo i Beč koji je za naše pretke pre sto i više
godina bio sinonim za najbolji pazar.
London!
Ovaj grad spada u najskuplje na svetu. Ipak, britanska prestonica je neodoljiva
za „šopere”. Najbolje kupovine se obavljaju u centralnoj zoni koja gravitira
ulicama Oksford i Regent (Oxford & Regent). Još više cene su u ulici
Najtbridž (Knightsbridge), a iznosi za nesvest se izgovaraju u i oko Njubonda
(New Bond). Kovent Garden (Covent Garden) je rezervisan za specijalizovanu
robu, tehničke „igračke” se kupuju na Totenhem Kort Roudu (Tottenham Court
Road), nakit u Haton Gardenu (Hatton Garden).
Pariz
slovi za svetsku prestonicu mode. Kolekcije najprestižnijh dizajnera, ali i
kvalitetna kozmetika, te šik-nameštaj mogu da se pronađu u ulici Rue du
Faubourg Saint-Honore. Skupa gerderoba prodaje se u avenijama Montaigne i des
Champs, a trendi-butici se nalaze i u ulici Rivoli. U ulicama Rue des Francs,
Turen i Rosiers prodaju unikatan nakit i umetničke antikvitete, knjige u
Saint-Germainu. Sve i svašta se pazari u Sain-Ouenu. Bulevar Hausman
(Haussmann) vrvi od „grand magazina”.
U
Rimu se može dobro kupovati na više mesta. Najkomercijalizovaniji je Via
Kondoti (Via Codotti), tamo su butici najznačajnijih brendova u svetu. Kad je
upitanju unikatna, vrhunska moda, obavezno treba otići u deo grada koji se
kolokvijalno naziva „četverougao” (čini ga sedam-osam ulica: Borgognoa, Bocca
di Leone, Tomacelli...). Ljubitelji antikviteta skupljaju se u Marguti (Via
Margutta). Šoperi odlaze do Fratina (Via Frattina), kupuje se oko fontane di
Trevi, kao i u čuvenoj ulici Veneto, „išaranoj” buticima i kafićima.
Idemo
do Praga! U blizini Vaclavskih namesti, centralnog gradskog trga, nalazi se
najznačajnije područje za šoping, posebno u ulici Na Prikope (sve do
Muslebekovog centra, posvećenog poznatom češkom skulptoru). Na maloj razdaljini
su tržni centri i butici sa najboljim robnim markama. Dobar pazar se može
obaviti i u Pariškoj ulici, a ljubitelji umetnina treba da odu do galerija u
Narodni trida. Karakteristične proizvode iz Češke, kao što je kristal i
porcelan, moguće je kupiti u brojnim radnjama u starom gradskom jezgru.
Naš
svet je unazad deset godina u Budimpešti pazario po buvljacima i velikim
hiper-marketima na obodu grada. U besparici, samo smo prolazili glavnom Vaci
ulicom, ostavlajući uzdahe ispred izloga. Vaci je sinonim za najbolju i najskuplju
robu. Na primer, odevni predmeti iz kolekcija najpoznatijih dizajnera, znaju da
budu skuplji nego li u Londonu ili Njujorku. Dobra kupovina se može obaviti i u
okolnim ulicama, kao što je Rakoci na primer ili duž Nađ Koruta (Nagy Korut)
koji vodi od Margaritinog do Petefijevog mosta.
Ako
vas put odvede do Beča, iz kojeg se nekada vladalo velikim prostranstvima,
šopersku terapiju ćete pronaći u ulicama Karntner i Graben (Der Graben -
kolokvijalno „rov”). Reč je o pešačkim zonama, načičkanim buticima sa
skupocenom robom. Mnoštvo zanimljivih izloga nalazi se i u Ringeštrase
(Ringestrassen), putu koji okružuje staro jezgro grada. Mariahilfer (Mariahilferstraße)
slovi za najdužu šoping-ulicu. Alt Viener Flohtmarkt (Alt Wiener Flohtmarkd) je
buvljak na kome se mogu pazariti antikviteti i suveniri.
U
bilo koji od ovih gradova da odete, naoružajte se dobrim raspoloženjem. Cehovi
koje vam ispostave ljubazni prodavci možda će izazvati blaži ili jači potres u
vašem budžetu. Ali, kao i sve ostalo, i to može da se posmatra sa vedrije
strane: kupili ste original, a ne plagijat, imate najnoviji modni detalj ili
dragocenost koja će vam služiti godinama. Naravno, ne zaboravite da u
šoping-ritam udenete i po koji muzej ili kakvu znamenitost. Osim da se kupi, u
pobrojanim gradovima definitivno ima šta i da se vidi.
Bankar, novembar 2007.
Cene aranžmana
Cene
aranžmana za evropske metropole su prilično šarene. Tako, na primr
četverodnevni boravak u Londonu sa avio prevozom i smeštajem u hotelu kategorisanim sa tri
zvezdice (ali, bez vize, obaveznog osiguranja i aerodromskih taksi) košta od
550 evra, pa na više. Slične cene i uslovi putovanja važe i za Pariz. Nešto
jeftinije se može proći ako se izabere četverodnevni aranžman za Rim (od 300
evra, pa na više). Znatno povoljnije su ture do Praga i Budimpešte (autobusom
oko 150 evra, avionom do Praga od 280 evra, pa na više).
0 коментара