Predstavljanje Srbije na CNN: Promašaj po povoljnoj ceni
13:54Rumunska crkva u Đrdapskoj klisuri u promotivnom spotu za Srbiju |
Pre dve nedelje počela je turistička promocija
Srbije na globalnoj televizijskoj mreži Si-En-En sa sloganom „Trenuci za pamćenje”.
Za nešto više od 500 emitovanja dva spota od po 40 sekundi trajanja, plaćeno je
pola miliona evra. Sredstva su obezbeđena iz Nacionalnog investicionog plana,
prva rata je uplaćena krajem decembra, a druga će biti izmirena do kraja
aprila.
Emitovanje spotova, koje su napravili marketinški
stručnjaci Si-En-En-a od dvanaest sati video materijala, izazvalo je oprečne
komentare u Srbiji. I dok su jedni pozdravili početak promocije naše zemlje na
globalnlo najgledanojoj stanici, drugi su zamerili načinu na koji se to čini,
akcentirajući na loš kvalitet spotova.
Iz Turističke organizacije Srbije (TOS), koja
je nosilac ovog posla sa velikom televizijskom kućom, kažu da su kritike
neopravdane. Šta više, čelnik TOS-a Miodrag Popović ocenjuje negativne reakcije
kao zlonamerne uz poruku da je sa Si-En-En-om napravljen odličan posao. Iz
Ministarstva trgovine i turizma kažu da kampanja ima za cilj početno lociranje
Srbije.
Krenimo najpre od činjenice da je za reklamiranje
Srbije na ovoj televiziji plaćeno pola miliona evra. Kada je pre par meseci u
Beogradu objavljen aranžman sa Si-En-En-om, Popović, ali i ministar turizma
Bojan Dimitrijević su kazali da je cena aranžmana poslovna tajna, pa ostaje
pitanje zašto je sada iznos obelodanjen.
Prosta računica pokazuje da emitovanje jednog
spota o Srbiji košta oko hiljadu evra. To je izuzetno povoljno ako se zna da
prikazivanje reklamnog klipa od desetak sekundi u udarnim terminima srpskih
televizija treba platiti nekoliko hiljada
evra. A spotovi koji se emituju na Si-En-En-u traju, rekosmo, po 40 sekundi.
Međutim, da li oni „rade” pravu stvar za
Srbiju, bez obzira što je njihovo emitovanje cenovno povoljno. Oko ovog pitanja
najviše se lome koplja. Reč je o dva video-klipa, od koji je jedan prožet
kantri-sekvencama s ambicijom da se prikažu prirodne lepote naše zemlje, a
drugi je koncentrisan na karakteristične prizore iz srpskih gradova.
U produkcijskom i estetskom smislu, spotovi su
na nivou osamdesetih godina. Kada je reč o poruci, oni prenose malo toga što
karakteriše današnju Srbiju. Prirodne lepote koje se vide u spotovima mogle su
da se pronađu bilo gde na planeti, a mnogo više ne govore ni kadrovi Beograda,
Novog Sada i još nekih gradova. Stručnjaci ocenjuju muziku u klipovima kao
netipičnu za Srbiju.
U spotovima gotovo da i nema ljudi, a
prigovori se upućuju i na činjenicu da su izostale sekvence prepozntaljivih
brendova Srbije, kao što je sabor trubača u Guči ili muzički festival Egzit u
Novom Sadu. A ako je tačnno da je u jednom od spotova snimak rumunskog
manastira u Đerdapu, onda je priča skandalozna.
Iz TOS-a objašnjavaju da ovi spotovi treba da
„otvore” Srbiju gledaocima u svetu, pre svega Amerikacnma koji o našoj zemlji
znaju jako malo. Obrazloženje je da su aktuelni video-klipovi uvod u jednu širu
i masovniju kampanju koja će uskoro početi, te da je Srbija još daleko od
specijalizovanih kampanja koje promovišu određene turističke vrednosti.
Međutim, kada je obznanjen posao sa
Si-En-En-om, visoki zvaničnik ove kuće Rani Rad rekao je novinarima u Beogradu
da će spotovi biti emitovani samo u Evropi, na Bliskom Istoku i u Aziji, ali ne
i u Severnoj Americi, pa priča o tome kako se naša zemlja „otvara”
potencijalnim turistima iz SAD ne drži vodu.
U zaključku možemo reći da je promocija Srbije
na najgledanijoj televizijskoj mreži u svetu pokazala, manje autentična obeležja
naše zemlje, a više ovdašnje naravi. Pre svega, Srbi su se i ovim povodom međusobno
podelili na „dve Srbije”, jednu za i onu drugu protiv. Osim toga, izgleda ni
ovaj put nismo uspeli da ne zarbrljamo. Kakva država, takvi i spotovi!
Dnevnik, januar 2007.
0 коментара