Nebojša Popov: Falsifikuju MIletića!
11:03
Nije privi put da se insrumentalizuje Kosovo,
koje je zaista ozbiljan problem, da se blokira proces slobodnog razmišljanja i
slobodnog delovanja. U takvoj atmosferi nema podsticaja za kritičko preispitivanje
što ostavlja prostor za održanje na vlasti onih koji stoje iza takvih
instrumentalizacija. Sve dotle dok postoje problemi kao što je Kosovo, sve dok
se takvi problemi istinski i celovitno ne sagledaju, oni će opstajati na
vlasti. Tako govori Nebojša Popov, ugledni intelektualac iz Beograda, pokretač
i urednik lista „Republika”.
- Svako ko imalo poznaje kulturnu i političku
istoriju ovog prostora zna da je 200 i više godina uvek bilo dramatičnih
situacija. Ali je uvek bilo ljudi koji su u takvim prilikama jasno videli, ne
samo u čemu je problem, već i gde je rešenje. To su oni tokovi u kulturnoj istoriji
koji su destruisani od raznih ideologija i konačno su gotovo svi zatrti početkom
sedamdesetih u takozvanom obračunu sa „crnim talasom” u kulturi. Tako je nastao
vakum u koji uleću razne inprovizacije, falsifikati i velike obmane.
Šta je suština tih idjea koje su zatirale
razne ideologjie?
- U protekla dva veka javljale su se brojni
proejkti koji su najstajoli da utemelje slobodu građanina i slobodu naroda. To
se zvalo unutrašnja sloboda građanina i spoljna sloboda nezvaisne nacinalne države.
Jedan od prvih, ne računajući Dositeja kao prosvetitelja, bio je Boža Grujović,
Sremac koji je bio profesor Harkovskog univerziteta. On je došao u ustaničku
Srbiju i pripremao je prvi ustav koji je Karađorđe odbacio, rasteravši
ustavotvorce. Danas se još ne zna gde je grob Bože Grujovića koji je umro 1807.
Pretpostavljam da je u Novom Sadu.
Ima li razrušena i osiromašena Srbija snage da
rekonstruiše te ideje?
- Upravo u Novom Sadu nedavno je održana jedna
zanimljiva diskusija povodom izložbe „Javni čas umetnosti”, gde se veliki broj ljudi
kritički interesovao i procenionjivao iskustva iz naše kulturne istorije pre
nego što je vakum uspostavljen, preispitujući šta se dešavalo u kulturi Novog
Sada krajem šezdesetih i početkom sedamdesetih. Na tome se stvara jedna nova
komunikacija kroz koju će postati razumljivo koji je to pluralitet ideja
postojao, dakle ne samo dve strane, dve Srbije, dve Vojvodine, dva Nova Sada.
Koliko je utemljena teorija o postojanju dve
Srbije?Na tome insistiraju neki političari ovih dana.
Konstrukcija o dve Srbije, jednoj naprednoj i
jednoj nazadnoj, dosta je podsticajna,
ali je suviše opšta i neutemeljena jer nema na šta da se osloni. Tokovi na koje
bi se oslonila su destruirani. Zato je sada neophodno kritičko mišljenje koje će
prosuditi i proceniti realne oslonce za stvaranje normalne države o čemu govore
brojni kritičari koji su rušili režim Slobodana Miliševića. Da bi se postavili
temelji za normalnu državu, neophodno je rekonstruisati te glavne ideje,
naravno uz prihvatanje svetskih standarda.
Čini se da smo u Srbiji skloniji proizvoljnim
konstrukcijama nego li ozbiljnim rekonstrukcijama.
- Jedan od najznačajnijih ličnosti naše
kulturne istorije je Svetozar Miletić koji je čitav program delovanja, ne samo njegovog
ličnog, nego i njegove stranke i pokreta, zasnovao upravo na povezanosti
ustavne slobode i slobode narodnosti kao temelj za uspostavljanje demokratske
države. Ipak, neki pokušavaju da falsifikuju njegove ideje, predstavljajući se
navodnim sledbenicima, a čine ono što je suprotno upravo tom glavnom osloncu čitavog
Miletićevog programa - ustavne i narodne slobode, slobode građanina i naroda.
Njegovo učenje aktuelizuju baš oni koji sa
konzervativnih srpskih pozicija ukazuju na stanje međuetničkih odnosa u
Vojvodini.
- Ključna ideja Svetozara Miletića govorila je
o povezanosti idivudualne slobode i slobode narodnosti. Kad se raskine veza
između te dve stvari, onda se može manipulisati pravima narodnosti ili etničkih
zajednica na različite načine i podržavati čak i neke ekstremne, isključive i
agresivne ideologije koje su realno raskinule bilo kakvu vezu sa slobodom
pojedinca. O svemu tome Miletić je pisao i kada se to zaboravi ili ne zna, onda
se danas ne može razmišljati o demokratskom pravu etničkih zajednica koje je u
osnovi Miletićevog učenja.
Ima li nade?
- Pre pet godina bio je veliki rizik
demonstrirati protiv Slobodana Miloševića, ali je on pobeđen. Tada je određen
vrlo jasan pravac: novi ustav treblo je da nas vodi ka normalnom životu i državi.
Propuštena je šansa u ogromnoj podršci naroda i nesumnjivoj većini u Skupštini.
Ali, ako građani u jednom trenutku mogu nešto da urade, u nekom drugom, takođe
kritičnom stanju, verovatno može nešto slično da se desi. To se događa baš onda
kada nastoje da blokiraju mozak i osećanja naroda, pretnjom da svako ko
slobodno i drugačije misli iszdaje nacionalne interese.
Dnevnik, decembar 2005.
0 коментара