Haos na globalnom tržištu nafte: Traži se litar više
14:19Cene na tržištu nafte divljaju već nedeljama, a poznavaoci prilika kažu da na vidiku nema ničeg što bi smirilo stanje. Nafta bi za dva meseca mogla da košta i 50 dolara za barel, a najcrnji scenario kaže da će cena krenula ka neverovatnih 80 dolara
Sredinom sedmice američka sirova nafta koštala je više od 47 dolara za
barel, što je najviša cena za poslednju 21 godinu. Upućeni kažu da je sada
skoro sasvim izvesno da će najdalje za dva meseca barel nafte koštati 50
dolara. Jer, sve su prilike da će globalno tržište još neko vreme biti u stanju
opšteg haosa koji je posledica istovremenog
delovanja nekoliko uzroka.
S jedne strane, izražena je enormna potražnja za naftom u svetu, a naročito
u Kini čija je privreda u silovitom zamahu i Sjedinjenim Američkim Državama
koje su posle trogodišnje recesije na putu potpunog oporavka. Na drugoj strani,
nemiri u Iraku su se podudarili sa štrajkovima u Venecueli, nestabilnošću u
Nigeriji, te problemima ruskog naftnog giganta „Jukos”.
Početkom sedmice dve vesti su nakratko zaustavile divljanje cena. Najpre je
iz Karakasa javljeno da je venecuelanski predsednik Hugo Čavez dobio poverenje
većine na referendumu za njegov opoziv. Čavezova pobeda, iako osporavana u
zemlji i inostranstvu, nagovestila je da će se normalizovati proizvodnja u
Venecueli koja je nedeljama bila paralisana štrajkovima.
Otprilike u isto vreme, iz Saudijske Arabije, zemlje koja proizvodi najveše
nafte u svetu, poručeno je da će isporuke biti maksimalne sve dok se tržište ne
stabilizuje. Na berzama su ovi signali dobro primljeni, pa je u ponedeljak
američka sirova nafta pojeftinila sa 46 na 45 dolara.
Međutim, već u utorak iz Rusije je stigla vest kako menadžment „Jukosa”
razimišlja o proglašenju bankrota usled poreskog duga teškog 3,4 milijarde
dolara. Iako ruska kompanija ostvaruje samo dva odsto dnevne proizvodnje u
svetu, vesti o „Jukosu” i iz „Jukosa” pomno se dočekuju pošto je globalno
snabdevanje najvažnijim energentom ugroženo na više tačaka.
Svakako, najveća kriza vlada u regionu Perzijskog zaliva. U Iraku sukobi
okupacionih snaga i pobunjenika se rasplamsavaju, učestale su sabotaže na
naftnim potrojenjima. Trenutno, irački izvozni kapaciteti su prepolovljeni na
milion barela dnevno. Nad Saudijskom Arabijom i ostalim zemljama Arapskog
poluostrva nadvila se pretnja terorističkih napada, a najizvesnije mete su baš
naftna postrojenja. Zbog toga su povećane bezbednosne mere, što poskupljuje
proizvodnju.
Moćna Organizacija zemalja izvoznica nafte (OPEK), koja još korpu od sedam
vrsta nafte drži u rasponu cene od 22 do 28 dolara, nagoveštava da bi se ovaj
cenovni par mogao uskoro pomaći više. Članice opeka opravdavaju ovakvo
razmišljanje činjenicom da je dolar već hronočno slab u odnosu na druge svetske
valute, pa to umanjuje zaradu jer se nafta prodaje i kupuje uglavnom za
američku valutu. A kako ove zemlje uglavnom žive od nafte, niži prihodi znače i
smanjenje standarda i stagnaciju u razvoju.
Opšte prilike u svetu, naročito one bezbednosne, ne nagoveštavaju ništa što
bi blagotvorno delovalo na cenu nafte u narednim mesecima. Kraj sukobima u
Iraku nije na vidiku, terorističke organizacije prete novim napadima u regionu
Bliskog istoka. Opozicija u Venecueli osporava Čavezovu vladavinu, a za to ima
podršku SAD, pa nisu isključen nastavak nemira u toj zemlji. Kako sada stvari
izgledaju, „Jukos” je na izdisaju, pa su spasonosne isporuke iz Rusije upitne.
Na nestabilnost globalnog tržišta dodatno utiče i činjenica da veliki
prerađivači nemaju dovoljne količine nafte na zalihama, jer je poslednjih
godina prevladala računica da je najbolja nafta koja brzo „menja ruke”. Stoga,
sve se ozbiljnije slušaju upozorenja da bi nafta u doglednoj budućnosti
mogla nekontrolisano da poskupi. Neki
kažu i do 80 dolara za barel.
Sve svetske nafte
U svetu se proizvode različite vrste nafte. Ipak, zbog lakšeg trgovanja,
kvalitet nekoliko najznačajnijih vrsta je merilo za označavanje. Nafta za
oznakom „brent”, koja se vadi iz Severnog mora, generalno je prihvaćena kao
najznačajnije robno ime, prema kome se određuje cena mnogih podtipova na
tržištu. Ova oznaka služi za određivanje cene dve trećine ukupne nafte na
svetskom tržištu.
U Perzijskom zalivu sirova nafta iz Dubaija se uzima kao merilo za cene
ostalih vrsta iz regiona. Cena nafte proizvedene u SAD se određuje prema
„srednjoj zapadnoteksaškoj”, što znači da se ostale vrste nafte novčano
ocenjuju upoređivanjem sa ovim robnim imenom.. Ipak, na njujorškoj merkantilnoj
berzi, generalno se operiše sa „lakom naftom”, a to je svaka nafta u kojoj je
manje od 0,5 odsto sumpora.
Organizacija zemalja izvoznica nafte (OPEK) formira cene proizvoda svojih
članica na osnovu takozvane „korpe”, u kojoj su cene sedam vrsta nafte. Kako bi
kontrolisali koliko članice organizacije proizvode i izvoze nafte (jedni
drugima baš i ne veruju u pogledu pridržavanja kvota), OPEK formira raspon
cena, koji je trenutno između 28 i 30 američkih dolara.
KO SU NAJVEĆI GUBITNICI?
Siromašnima još veće siromaštvo
U Međunarodnoj agenciji za energiju procenjuju da bi sadašnje stanje na tržištu najvažnijeg energenta moglo da smanji za pola procenta rast globalne ekonomije. Ipak, najgore će proći zemlje u razvoju čije zastarele industrije najviše zavise od nafte
Iz Međunarodne agencije za energiju (MAE) nedavno je saopšteno da bi
cenovni poremećaj na tržištu nafte mogao da uspori globalni privredni rast ove
godine. U MAE procenjuju da će rast biti umanjen za pola procenta ako prosečna
cena na godišnjem nivou dosegne 35 dolara za barel, što je za nekoliko dolara
više u odnosu na lanjski prosek.
Analitičari agencije su pre nekoliko dana revidirali procenu globalnih
potreba za 750.000 barela dnevno, pa sada MAE operiše sa potrošnjom od 82,2
milona barela za dan. To istovremeno znači da je dnevni obrt nafte veći za 2,5
miliona barela dnevno u odnosu na prošlu godinu.
Povećanju tražnju za naftom izaziva ekonomski rast, naročito u Kini, ali i
Indiji i nekim drugim zemljama Azije. Uporedo, privrede Sjedinjenih Američkih
Država i Evropske unije su uspešno prebrodile recesiju i sada su u ekspanziji.
Pozitivan razvoj u najjačim ekonomija odrazio se i na privredni boljitak u
mnoštvu srednjerazvijenih zemalja i zemljama u razvoju, pa je potražnja za
energentima opšta.
Naizgled, visoka cena nafte preti da pokvari ekonomske pokazatelje u celom
svetu. Međutim, nije tako. Iako su SAD najveći potrošač, tamo je zavisnost od
nafte sve manja. Naime, stepen iskorišćenosti po barelu je znatno veći usled
primene savremene tehnologije. Osim toga, delatnosti poput informacie
industrije danas su okosnica američke privrede. A oni troše malo nafte.
I druge razvijene sredine, poput EU ili Japana, u znatnoj meri
zadovoljavaju energetske potrebe iz drugih rezursa, poput nuklearnih i
hidrocentrala, a sve su više zastupljeni i alternativni izvori kao što su
energija sunca ili vetra. Tamo, dakle, industrija troši sve manje nafte po
jedinici proizvoda.
Logično je, stoga, da su najnovijim cenovnim divljanjem najviše pogođene
zemlje u razvoju. Njihove „prljave” tehnologije uglavnom pokreće nafta i njeni
derivati. Učešće „crnog zlata” po jedinici proizvoda u ovim zemljama je znatno
veliko, pa se svako povećanje cene najvažnijeg energenta neminovno idražava i
na koštanje finalnog produkta.
Prva i vidljiva posledica u ovakvim zemljama, a i Srbija je takva, ogleda
se u poskupljenju naftnih derivata. To opterećuje budžete vozača, koji zbog
većih izdvajanja za benzin nemaju novac za druge potrebe. Na duže staze, ovakvo
stanje može dovesti, ne samo do usporavanja privrednog razvoja, već i do
stagnacije i smanjenja proizvodnje.
Dodatnu brigu predstavlja međunarodna razmena. Zemlje u razvoju, čije
izvozne proizvode viša cena nafte čini nekonkurentnim, ostaju bez spoljnih
tržiša i neophodnih deviznih priliva. S druge strane, razvijene zemlje, u
kojima ekonomije ne zavise više od naftnih derivata kao nekad, nesmetano izvoze
u nerazvijene sredine, čime jaz postaje sve veći.
Stoga se već čuju upozorenja da divljaanje cena nafte treba što pre
zaustaviti. Jer, ni bogatima ne ide u prilog da siromašni budu još siromašniji.
Osim što će imati manje novca da kupuju robu i usluge iz razvijenih država,
zemlje u razvoju će postati socijalno, politički i bezbednosno nestabilne. A
najnovija poglavlja u istoriji sveta govore da su baš takve sredine izvor
globalnoe nestabilnosti.
Nije im skupo
Na potražnju nafte i njenih derivata u SAD značajno utiče nemsmanjenjena
prodaja sportskih i terenskih automobila koji troše mnogo goriva. Na sadašnju
cenu goriva od dva dolara po galonu utiču i povećani izdaci rafinerija koje
moraju da proizvode različite benzine za pojedine države SAD u kojima ekološki
propisi nisu isti. Ipak, analitičari procenjuju da bi američke vozače panika
uhvatila tek kada bi cena po galonu dosegla tri dolara. Inače, prosečna cena
goriva u SAD je niža u odnosu na mnoge evropske zemlje.
POGLED U BUDUćNOST: NA PUTU NAJGOREG SCENARIJA
Ima li nade?
Ako globalno tržište izdržava trenutnih 47 dolara za barel nafte, izdržaće
i magičnih 50. Cene nafte brzo rastu, ali brzo i srljaju u ambis, kao pre
nekoliko godina kada je barel koštao manje od 20 dolara. Svetske potrebe će se
nekako nivelisati sa ponudom i nova stabilnost će se uspostaviti.
Ali, šta ako se jednom, možda i u bliskoj budućnosti ostvari najgori
scenario koji bi imao nesagledive posledice, ne samo po svetsku privredu, već i
za ljudsku civilizaciju uopšte. Jer, najčešće nismo ni svesni koliko važnu
ulogu ima „crno zlato” u današnjici.
Stručnjaci za bezbednost upozoravaju da je od nekoliko vitalnih sistema na
kojima se bazira savremena civilizacija, onaj energetski najranjiviji. Globalni
sistem snabdevanja naftom, koja je i dalje nezamenjljiv izvor energije,
osetljiv je na najmanje poremećaje, što se ogleda u nestabilnosti cena.
Ove činjenice su svesni i oni koji se ne slažu sa trenutnom raspodelom moći
u svetu, a to se pre svega odnosi na pripadnike ekstremističke organizacije „Al
kaida”. Koordinirane sabotaže na nekoliko ključnih mesta dovele bi čovečanstvo
u stanje sveopšteg kolapsa.
To pokazuje i primer Iraka, gde je dovoljno samo na par mesta prekinuti
centralni naftovod, koji ima dva kraka, i nafte – nema. Ako bi se izvele
sabotaže u Saudijskoj Arabiji, koja je najveći proizvođač u svetu, ili u
postrojenjima još nekoliko zemalja, „crno zlato” bi bezmalo vredelo kao ono
pravo. Već sada cenu nafte opterećuju povećani troškovi bezbednosti.
Stoga ne čudi što su mnoge vlade razvijenih zemalja zainteresovane da ceo
sistem, od naftnih polja do benzinskih pupa bude što bezbedniji. Nije daleko od
istine ocena da je strategija SAD u ratu sa Irakom bila da stave tamošnje
rezerve nafte pod kontrolu, a da je svrgavanje Sadama Huseina bilo samo
izgovor.
Nedavno objavljeni dokumenti iz tajnih arhiva pokazuju da su Amerikanci
razmatrali i opštu invaziju na Bliski istok tokom naftne krize početkom
sedamdesetih godina prošlog veka, kada su Arapi udruženo uveli naftni embargo
Zapadu zbog ratnog pohoda Izraela.
Da li će crpljenje, prerada i potrošnja nafte odoleti sve češćim pretnjama
i nasrtajima „sila zla”, kako ih je nazvao američki predsednik DŽordž Buš?
Mnogo se para ulaže u mere bezbednosti samo da naftovodi ne bi presušili i
sistem za sada funkcioniše. Ali, dokle? Umesto sigurnog odgovora, ostaje samo
nada da se najgore neće desiti.
Stroga štednja
Ako cene nafte nastave da rastu, nije nemoguće da će se u mnogim zemljama
primeniti brojne mere štednje. Setimo se da je u bivšoj Jugoslaviji, sredinom
osamdesetih, važio sistem vožnje „par-nepar”. Ali, šampioni su Britanci, koji
su u jeku velike naftne krize pre trideset godina uveli 12 mera štednje.
Najvažnija je bila odluka o pridržavaju upustava za brzinu, koja je smanjena na
70 milja na sat, a prekršioci su plaćali kaznu od 100 funti. Izračunato je da
su ove mere trebale da donesu uštedu od 700 miliona funti godišnje, ali je zato
vlada pretrpela brojne kritike i izgubila na popularnosti.
POLITIKA I NAFTA
I u klin, i u ploču
Do sada su trojica kandidata za predsednika Amerike izgubila trku jer su njihove partije bile na vlasti kada uoči izbora došlo do poskupljenja goriva. Na tu kartu igra demokrata DŽon Keri, izazivač aktuelnog predsednika DŽordža Buša
U jeku preizborne kampanje za predsednika Sjedinjenih Američkih Država,
dvojica rivala su otovili i temu nafte. Prvi je „nagazio” kandidat tamošnjih
demokrata DŽon Keri, koji je kritikaovao administraciju aktuelnog predsednika
DŽordža Buša za sadašnje stanje.
Keri i inače najviše napada Bušovu ekonomsku politiku, gde je sadašnji
predsednik „najtanji” po uverenju tamošnjih birača. A cene benzina su gotovo
sigurna karta na koju treba upotrebiti protiv partije na vlasti.
Analitičari podsećaju da je predsednik DŽimi Karter izgubio trku za drugi
mandat od Ronalda Regana baš u vreme kada su cene derivata značajno povećane.
Slično je prošao i republikanac DŽerald Ford, koji je seo u belu kuću posle
ostavke Ričarda Niksona. Ford nikad nije nije postao izabrani predsednik SAD
jer ga je, između ostalog, u jeku predizborne kampanje snašlo poskupljenje
benzina.
Kada je na izmaku predsedničkog mandata Bila Klintona cena goriva opet
počela da raste, njegova administracija je „upumpala” deo strateških rezervi na
tržište, nadajući se da će time utrti put za pobedu Al Goru. Pobedio je Buš!
U sadašnjoj kampanji republikanci nastoje da se tema goriva što manje
spominje, naročito u državama na zapadnoj obali, gde je ono i inače skuplje, a
destinacije koje ljudi svakodnevno prelaze od kuće do posla duže u odnosu na
istočni deo SAD.
Iako niko ne tvrdi da će aktuelni predsednik izgubiti sledeću trku za Belu
kuću, analitičari podsećaju da je divljanje cena benzina u SAD jako loš znak za
partiju na vlasti.
Dnevnik, avgust 2004.
0 коментара