Istina o Ameliji uskoro?
23:01Dve odvojene ekspedicije pretražuju Tihi okean u nadi da će rasvetliti misteriju staru šezdeset i četiri godine. Najpoznatija avijatičarka svih vremena nestala je 2. jula 1937. negde iznad Tihog okeana, na pragu ostvarenja želje da postane prva žena koja je obletela planetu Zemlju. Dve ekspedicije će potrošiti ukupno pet miliona dolara da otkriju šta se zapravo desilo sa najseksipilnijom ženom
Amerikanka Amelia Earhart je u svom malom avionu „Elektra“ bila skoro obletela planetu kada je tog 2. jula 1937. nestala je negde iznad Pacifika.
Nekoliko godina
ranije, istorija ju je obeležila kao prvu ženu koja je sama preletela Atlantik.
To joj je donelo svetsku slavu, gotovo istu kao i Čarlsu Lindbergu, prvom čoveku
koji je prešao Atlanski okean u malom visokokrilcu „Duh Sent Luisa“.
Amelijin
nestanak, bio je naročito za Amerikance pravi šok jer je ova letačka diva zbog
hrabrsti godinama bila san miliona muškaraca.
Uprkos opsežnoj
pretrazi, ostaci aviona nikad nisu nađeni. Umseto bilo kakve pouzdane
informacije, o Amelijinom nestanku su godinama ispredane legende. Pričalo se da
su je oborili Japanci pošto je, zapravo, bila na špijunskom zadatku u korist
Sjedinjenih Država. NJeni najveći poštovaoci su decenijama verovali u verziju
po kojoj je, ustvari, velika letačica inscenirala svoju smrt da bi se sa izmenjenim
identitetom sakrila od dosadnih novinara i obožavalaca.
Na početku 21.
veka, čak 64 godine posle nestanka, dve suparničke ekipe naučnika, naoružane
najsavremenijom opremom, krenule su u odvojene potrage. Da je Amelijin kult
opstao decenijama posle njenog nestanka, govori i podatak da će u najnovijim
istraživanjima biti potrošeno pet miliona dolara.
Dva tabora grozničavo
pretražuju Tih okean. Suparništvo ovih timova je očigledno, jer i jedni i drugi
žele da ostanu upamćeni kao pronalazači „Elektre“.
Zahvaljujući navigaciji
satelita, koji su na okeanskom dnu locirali nešto što bi moglo biti krhotina
aviona, članovi ekspedicije Grupe za istraživanje avionskih nesreća (TIGHAR)
tragaju u blizini ostrva Nikumaro, 3.220 kilometara jugoistično od Havaja.
Naučnici koje je
okupila organizacija „Nautikus“, poznata po otkrivanju olupine „Titanika“ i
mnogih drugih tajni mora, nalaze se oko šesto kilometara dalje, u blizini
ostrva Hovland. NJihov adut je specijalna podmornica naoružana najsavremenijim
sonarima, koja je u stanju da se spusti pet kilometara.
THIGHAR će potrošiti
dva miliona dolara za ekspediciju po zabačenom ostrvu Nikumaroro, koje je bilo
ucrtano kao usputna stanica na Amelijinoj mapi. Naučnici su odlučili da je ova
lokacija najverovatnije mesto nesreće, popšto su domoroci godinama tvrdili da
su na jednom od grebena videli olupinu aviona, koju su talasi odvukli na dno
mora.
Na ostvru je
pronađen i grob, iz kojeg je 1941. skelet odnet na Fidži, gde je lokalni doktor
konstatovao da je reč o muškarcu - belcu. Kosti su u međuvremenu izgubljene, pa
istraživačima ostaje da veruju kako je lekar sa Fidžija pogrešio. Svoje nade
oni potkrepljuju podatkom da su posle nesreće na ostrvu pronađene kopče ženskih
cipela kakve su se nosile u ono vreme.
Ostrvo je inače
vulkanskog porekla, a usled stalnih isparavanja temperatura dostiže i sto
stepeni Celzijusovih. I pored teških uslova za rad, do sada su članovi tima
TIGHAR izvršili pet bezuspešnih pretraga.
Stručnjaci iz
„Nautikusa“ su potrošili mesece u rekonstrukciji putanje Amelije Earhart. Za
sada su u toku proračuni strujanja vetrova oko ostrva Hovland.
Tokom
ekspedicije, oni će koristiti super osetvljivi sonar. Zbog potpunog mraka na
dnu mora, video kamere mogu snimiti samo nekoliko metara, dok akustično snimanje
omogućava rezultate miljama unaokolo.
Sonar, koji takođe
koriste geolozi i topografi, radi na principu naizmenične izmene signala
laserske energije. Na osnovu toga kompjuter reprodukuje sliku. Tako će biti
snimljeno 1.500 kvadratnih kilometara.
Tim predvodi Tom
Detviler, koji je pronašao izraelsku podmornicu „Dakar“, koja je bila izgubljena
32 godine. Pored njega, u ekspediciji se nalazi i 10 stručnjaka za sonarno
posmatranje.
Ako pronađu nešto
što bi moglo biti ostatak aviona, Nautikos će na dno mora poslati
specijalizovano vozilo sa kamerama koje će načiniti dodatne snimke kao što je,
na primer, serijski broj aviona, na osnovu čega će biti sigurno da li je rešena
tajna nestanka Amelije Earhart.
Zbog ekstremno
niskih temperatura na dnu okeana, Elektra bi mogla da bude u dobrom stanju.
- Nadamo se da ćemo
pronaći dobro konzerviran avion koji je napravljen od aluminijuma - kaže
Jourdan.
Dorothi Kohran,
kustos aeronautike u Nacionalnom vazduhoplovnom i svemirskom muzeju i
specijalista za istoriju ženske avijacije, smatra da obe grupe zastupaju moguće
teorije, ali da Nautikos ima veće izglede za uspeh.
Tačka na slici
TIGHAR je papreno
platio firmi „Spejs imaging“ da uz pomoć satelita „Ikonos“ napravi seriju
fotografija u lociranoj oblasti. DŽef Glikman, stručnjak za fotografiju, otkrio
je na snimcima neobične tačke koje bi mogle predstavljati ostatke objekta koga
je napravio čovek.
- Teško je na
osnovu jedne ili dve tačke na fotografiji odrediti šta se nalazi na dnu okeana.
To mogu biti uvale nastale usled dejstva talasa ili jednostavno svetlosna
varka. Ali u ovom slučaju, gotovo sam siguran da se radi o predmetu koji je
napravio čovek - kategoričan je Glikman.
Rođena da leti
Amelija je rođena
24. jula 1897. Nije imala ni 20 godina
kada je dobrovoljno postala bol-ničarka
u vojnoj bolnici tokom Prvog svetskog rata.
Dva puta je
preletela Atlanski okean, više puta Severnu Ameriku. Dva puta je po kušala da
preleti svet i oba puta doživljavala nesreće. Prvu je preživela, drugu...
Imala je na hiljade
udvarača. Sve ih je odbijala radi ljubavi prema letenju, sve dok nije
srela DŽordža Putama, izdavača iz NJujorka.
Dnevnik, avgust 2001.
0 коментара