Postoji li Veliko stopalo?
23:47Šepasi sa Himalaja misle da se jeti penje u krajeve zarobljene večnim snegom, ali se i spušta u niže delove nastanjene ljudima. - Posada jednog voza uhvatila je 1884. u Americi saskuaša i dala mu ime Jako
Nekolicina tvrdi
da je videla! Veći deo čovečanstva misli da lažu. Pa ipak, stručnjaci još nisu
spremni da izreknu krajnji sud: ima li ili ne čovek najbližeg rođaka, mnogo
srodnijeg od majmuna, delfina...Postoji li jeti, kako veruju pripadnici naroda Šepa
na padinama Himalaja? Da li je saskuaš izmišljotina ili realnost, što od davnina
tvrde američki Indijanci?U legendama dva naroda, udaljena hiljadama kilometara,
živi vera i strah spram natčovečanskog bića. Stvora većeg od dva velika čoveka
i svog obraslog gustom dlakom.
Šira javnost je
najpre čula za jetija. Major britanske vojske L. A. Vadl je 1889. sa Himalaja
doneo priču o otiscima ogromnih stopala u snegu. Zapisao je Vadl kako Tibetanci
veruju da tragovi pripadaju „velikom divljem čoveku“.Međutim, interesovanje
planetarnih razmera raspireno senzacionalnim izveštajima štampe, usledilo je
tek posle pohoda britanskih avanturista na Mont Everest 1921. Članovi
ekspedicije su, penjući se sa severne strane planine, primetili u daljini neobično
biće. Kada su stigli do mesta gde su ga opazili, zatekli su otiske velikih
stopala, nalik na ljudska.
„Juri, juri niz brdo“
Šepasi,
neizostavni vodiči alpinističkih ekspedicija kroz himalajska bespuća, oduvek su
smatrali da je jeti - čovek-zver. Iako ga u narodnim pričama predstavljaju kao šeprtlju
i plašljivka Šepasi se, zapravo, plaše jetija. Jer, i pored vekovnog „suživota“,
priznaju da su retko sretali neobičnim stvorenjem zbog čega ono za njih do
danas predstavlja nedokučivu misteriju.
Zato, kada žele
da preplaše neposlušnu decu, Šepasi im prete tajanstvenim jetijem. U obaveznu
lekciju odgajanja potomaka spada i nauk o čoveku-zveri i veštini kako da
pobegnu ispred njega.„Juri, juri niz brdo. Jeti će potrčati za tobom, ali će mu
kosa pasti preko očiju od silnog talasanja, te će se saplesti ili zaustati“
govore očevi sinovima naroda šepaskog.
Izraz jeti je,
zapravo, složenica dve reči koje bismo mogli prevesti kao „zver među stenjem“. Šepasi,
koji od svih himalajskih naroda imaju najviše predanja o jetiju, veruju da on živi
u šumskim predelima srednjeg planinskog pojasa.
Često se, tvrde
oni, penje u krajeve zarobljene večnim snegom, ali se i spušta u niže delove,
nastanjene ljudima. Kažu da im krade kokoši i sitniju stoku kada ne uspe da se
nahrani u divljini.„Ne, ne i ne. Jeti ne postoji!“, pobija sve napred predočeno
engleski ser Edmond Hilari. On je predvodio dve ekspedicije na Himalaje, 1951.
i 1961. Nesumnjiv naučni autoritet je prilično poljuljao uverenje o postojanju
jetija jednostavnim povezivanjem otisaka stopala i snežne oluje.Istražujući
ponašanje ljudi na velikim visinama, Hilari je slučajno otkrio otiske. Obavio
je detaljna ispitivanja sa članovima ekspedicije, a onda zaključio da je reč o životinjnskim
tragovima koje je mećava „preobličila“ u velika ljudska stopala.
U prilog
Hilarijevoj tvrdi ide i prava jezička zbrka u govoru Šepasa. Oni imaju nekoliko
izraza za jetija, koji je u svakom slučaju zver, ali može biti i smeđi
himalajski medved ili kakva druga krupna životinja.
Tokom decenija
posle Hilarijevog izričitog „ne“ postojanju jetija, alpinisti su više puta uočavali
tragove velikih stopala. Međutim, nikad nisu ponuđeni dovoljno uverljivi dokazi
da „krov sveta“ nastanjuje čovek-zver.
„Treći čovek“ u Americi
Osim nas i jetija,
kažu Indijanci, postoji i tajanstveni „treći čovek“ u divljini Severne Amerike.
Hoda kao ljudi, zarasto u dlaku kao medved. Domorodci ga nazivaju saskuaš, što
je moguće prevesti kao „šumski divlji čovek “.Belci su imali prvi „bliski
susret“ 1811. kada je kanadski trgovac Dejvid Tompson u oblasti Stenovitih
planina primetio velike tragove u snegu. U leto 1884. lokalne novine u
provinciji Britanska Kolumbija su izvestile kako je posada jednog voza uhvatila
neobično biće nalik na čoveka. Dali su mu ime Jako, a opisali ga kao divljeg i
snažnog. Međutim, u arhivama nema drugih tragova, pa je Jakova sudbina ostala
tajna.
Ovi primeri, kao
i onaj o napadu gigantskih ljudi-zveri na istraživače u državi Vašington, ipak
nisu zaintrigirali nikoga, te su ostali nepoznati široj javnosti. Za razliku od
Šepasa sa Himalaja, belci iz Severne Amerike su većinom smatrali da je priča o
divljem čoveku - laž.Pre tridesetak godina, međutim, „registrovano“ je pojavljivanje
saskuaša širom Amerike.
Oko 9,30 časova
27. septembra 1973. dve devojke iz Pensilvanije su čekale autobus. S druge
strane puta, u žbunju, nenadano su videle ogromno dlakavo biće crvenih očiju.NJihov
vrisak je prestravio Sjedinjene Američke Države. Usledile su prijave o pojavljivanju
saskuaša širom kontinenta.
Džon Niper,
britanski anatom i antropolog, koji je posvetio karijeru dilemi o postojanju
jetija i saskuaša, kaže da je dosta svedočanstava o susretu sa čovekom-zveri
izmišljeno. Ali sve priče, smatra on, nisu lažne.„Ako je samo jedan od tragova
verodostojan, treba da prihvatimo činjenicu: saskuaš postoji!“, govorio je
Niper.
Nakon dužeg
ispitivanja, on je ustvrdio da su misterijozni otisci u snegu, pronađeni tokom
pedesetih godina prošlog veka, bili autentični zbog čega za njega više nema sumnje
da saskuaš postoji. Međutim, Niper nikad nije ponudio dovoljno jake argumente
koji bi ubedili većinu.
Saskuaš, kao i
jeti, ako uopšte potoje, povremeno ostave tek tragove u snegu ili se katkad ukažu
pojedincima čijim pričama jedni veruju, a drugi ne. Mogli bismo zato reći da
dosije „Veliko stopalo – trag neznanca ili olujne mećave“ i dalje ostaje
otvoren za konačan odgovor.Gordan Brkić
Saskuaš na filmu
Argument nad
argumentima u prilog tvrdnji da saskuaš postoji je film koji je snimio Rodžer
Paterson 1967. Pateson je u divljini najednom naleteo na neobično biće. Uključio
je mini filmsku kameru i snimio, kažu mnogi, najtajanstveniji film svih
vremena.
Zabeležio je
stvorenje obraslo dlakom, kako se kreće i povremeno zastajkuje gledajući prema
kameri.Skeptici su kao argument protiv Patersovnovog filma najčešće koristili činjenicu
da ga je ovaj snimio pri brzini od 16 kvadratića filmske trake po sekundi.
Kako je za bolji
prikaz filma mnogo praktičnije snimati pri brzini od 24 kvadrata u sekundi, oni
tvrde da je Patersonov zapis – prevara.
Sam Paterson se
branio objašnjavajući kako je najverovatnije slučajno pomerio prekidač koji je
promenio brzinu snimanja sa 24 na 16 kvadrata u sekundi.
U priču su se umešali
i Sovjeti: oni su specijalnim postupkom utvrdili da je Paterson morao praviti šest
koraka u sekundi da je snimao pri brzini od 24 kvadratića. A to je mnogo brže
od svetskog rekorda u trčanju.
Međutim, stručnjaci
za filmsku animaciju iz studija „Volt Diznija“ su ustanovili da je Patersonov
film, ako je uopšte lažan, najuverljivija ikad napravljena montaža.
Jeti
Najači dokaz u
prilog potojanja jetija je fotografija koju je snimio Englez Antoni B. Voldrig
tokom marta 1986. u indijskom delu Himalaja.Pošto je otkrio tragove velikih
stopala, pratio ih je dok iza jednog žbuna nije ugledao jetija. Latio se foto
aparata kako bi snimio, verovaće kasnije mnogi, istorijsku fotografiju.
Međutim, jedna
naučna analiza je naknadno „pokazala“ kako je Boldrig fotografisao stenu neobičnog
oblika, što sam nije mogao primetiti usled loših vremenskih prilika.
Dnevnik, mart 2003.
0 коментара