Plakat je bio najbrži, najjeftiniji i bolji nego danas

13:30

Vladimir Čeh, osnivač Instituta za istoriju oglašavanja i autor izložbe „Rat i plakati 1914 -1918“

Godina u kojoj obeležavamo vek od početka Prvog svetskog rata donela je Beogradu više poučnih i zanimljivih događaja. Održane su brojne debate i okrugli stolovi, predavanja, prigodne komemoracije žrtvama. Videli smo dve pozorišne premijere, jedan igrani i više dokumentarnih filmova. Za veoma zanimljiv vid obeležavanja tragičnog događaja najzaslužniji je Vladimir Čeh, doajen ovdašnjeg marketinga, osnivač Instituta za istoriju oglašavanja. Posle godinu i po dana priprema, početkom novembra u Muzeju primenjene umetnosti otvorena je izložba „Rat i plakati 1914 -1918“, koju će posetioci moći da vide do 31. januara. A definitivno bi trebali, jer će tako moći da kroz plakat kao komunikacioni medij sagledaju istoriju ispričanu na drugačiji način.

Ova izložba, koja ima tri tematske celine, a to su „Plakat u svetu“, „Srbija na plakatu“ i „Plakat u Srbiji“, donosi i neke novine na naš prostor. Naime, postavka je interaktivna jer je na ćošku kod Muzeja postavljen televizijski ekran, pa je dovoljno stati ispred izloga, mahnuti rukom i listati slike. Knjiga utisaka je digitalna, što znači da utisci mogu otići u svet putem društvenih mreža koje posetilac izabere. Širom grada su postavljeni plakati za izložbu koji prenose zvučnu poruku. Oni koji sa sajta koji joj je posvećen preuzmu aplikaciju, kada u pravcu oglasa koji uoče u gradu okrenu telefon, čuće glas Vladimira Čeha, koji govori deo priče o izložbi. A mi smo otišli do Muzeja primenjene umetnosti, gde smo razgovarali sa Čehom.



Izložba se realizuje u okviru programa obeležavanja stogodišnjice Prvog svetskog rata pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i informisanja. Očigledno, bio je veliki posao pripremiti ovakav događaj.

- Pregledano je oko 8.000 plakata, dobijene su dozvole za reprint i izlaganje od institucija u čijem su posedu, poput Kongresne biblioteke iz Vašingtona, Imperijalnog vojnog muzeja u Londonu, moskovskog Muzeja savremene istorije, iz Austrijske nacionalne biblioteke, Kolorado univerziteta. Imamo plakate iz petnaestak zemalja, svi oni su iste veličine jer nismo hteli da bilo koja od strana u ratu dobije "prednost".  Ključno za celu izložbu jeste da se mi koji smo radili na njoj ne bavimo politikom u vreme Prvog svetskog rata, nego komunikacijskim aspektom alatke koja je bila jedini besplatni masovni medij u tom periodu - plakatom. Drugih alata nije bilo.

Kako ocenjujete plakat iz vremena Prvog svetskog rata?

- Plakat je baš tada doživeo najveći uspon u svom razvoju. Potreba za komunikacijom tokom Prvog svetskog rata je dovela do njegovog naglog širenja, radi prenosa informacije, motivisanja stanovništva jer podesnijeg sredstva nije bilo. Plakat je bio najbrži i najjeftiniji. Treba reći da je blizu 70 odsto plakata koji su izloženi radili najveći umetnici toga vremena. Njihova likovna vrednost objektivno je veća nego što je vizuelna vrednost današnjeg plakata. Baš tada su stvoreni zakoni koji se i danas poštuju kada je grafička komunikacija u pitanju. Odnos teksta i slike, veličina teksta. Kada bismo danas objavili jedan od izloženih plakata za film iz Prvog svetskog rata, a ne bismo rekli kada je nastao, niko ne bi posumnjao da je reč o nekom aktuelnom ostvarenju.

Da li je zlatna era plakata prošla ili još ima svoju ulogu u medijskom sazvežđu?


- Plakat će uvek imati svoju ulogu. Mediji pošto nastanu, nikada ne nestanu, ali menjaju svoju ulogu. Plakat je nastao pre Prvog svetskog rata, bilo ga je krajem devetnaestog veka, recimo to je umetnički plakat u Parizu. Komercijalni nije bio toliko prisutan, ali je i on postojao. Svaki novi medij prolazi kroz tri faze životnog ciklusa. On je najpre informativan, kada služi za prenos informacija. U drugoj fazi koristi se animacija na mediju da bi se plasirala kvalitetnija informacija. U trećoj fazi medij se koristi za manipulaciju. Međutim, ove tri faze mogu da se prepliću, pa se na mediju mogu videti koliko ima informacije, koliko manipulacije i kakva je animacija korišćena za plasiranje. A plakati na ovoj izložbi baš to omogućavaju, da se vidi koliko su i kako korišćene tri pomenute odlike na plakatu iz Prvog svetskog rata.

Danas, dodatak "Marketing&advertajzing", decembar 2014.

_____________________________________________

Pogledajte: Male priče o velikim pesmama

Kako je nastala i zašto je postala popularna pesma "Ja i Bobi Mekgi" (VIDEO) sa tekstom na engleskom i srpskom uz prateću priču

You Might Also Like

0 коментара