Plakat je bio najbrži, najjeftiniji i bolji nego danas
13:30
Vladimir Čeh, osnivač Instituta za istoriju oglašavanja i autor izložbe „Rat i
plakati 1914 -1918“
Godina u kojoj obeležavamo vek od početka Prvog svetskog
rata donela je Beogradu više poučnih i zanimljivih događaja. Održane su brojne
debate i okrugli stolovi, predavanja, prigodne komemoracije žrtvama. Videli smo
dve pozorišne premijere, jedan igrani i više dokumentarnih filmova. Za veoma
zanimljiv vid obeležavanja tragičnog događaja najzaslužniji je Vladimir Čeh,
doajen ovdašnjeg marketinga, osnivač Instituta za istoriju oglašavanja. Posle
godinu i po dana priprema, početkom novembra u Muzeju primenjene umetnosti
otvorena je izložba „Rat i plakati 1914 -1918“, koju će posetioci moći da vide
do 31. januara. A definitivno bi trebali, jer će tako moći da kroz plakat kao
komunikacioni medij sagledaju istoriju ispričanu na drugačiji način.
Ova izložba, koja ima tri tematske celine, a to su
„Plakat u svetu“, „Srbija na plakatu“ i „Plakat u Srbiji“, donosi i neke novine
na naš prostor. Naime, postavka je interaktivna jer je na ćošku kod Muzeja
postavljen televizijski ekran, pa je dovoljno stati ispred izloga, mahnuti
rukom i listati slike. Knjiga utisaka je digitalna, što znači da utisci mogu
otići u svet putem društvenih mreža koje posetilac izabere. Širom grada su
postavljeni plakati za izložbu koji prenose zvučnu poruku. Oni koji sa sajta
koji joj je posvećen preuzmu aplikaciju, kada u pravcu oglasa koji uoče u gradu
okrenu telefon, čuće glas Vladimira Čeha, koji govori deo priče o izložbi. A mi
smo otišli do Muzeja primenjene umetnosti, gde smo razgovarali sa Čehom.
Izložba se realizuje u okviru programa obeležavanja
stogodišnjice Prvog svetskog rata pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i
informisanja. Očigledno, bio je veliki posao pripremiti ovakav događaj.
- Pregledano je oko 8.000 plakata, dobijene su dozvole za
reprint i izlaganje od institucija u čijem su posedu, poput Kongresne
biblioteke iz Vašingtona, Imperijalnog vojnog muzeja u Londonu, moskovskog
Muzeja savremene istorije, iz Austrijske nacionalne biblioteke, Kolorado
univerziteta. Imamo plakate iz petnaestak zemalja, svi oni su iste veličine jer
nismo hteli da bilo koja od strana u ratu dobije "prednost". Ključno za celu izložbu jeste da se mi koji
smo radili na njoj ne bavimo politikom u vreme Prvog svetskog rata, nego
komunikacijskim aspektom alatke koja je bila jedini besplatni masovni medij u
tom periodu - plakatom. Drugih alata nije bilo.
Kako ocenjujete plakat iz vremena Prvog svetskog rata?
- Plakat je baš tada doživeo najveći uspon u svom
razvoju. Potreba za komunikacijom tokom Prvog svetskog rata je dovela do
njegovog naglog širenja, radi prenosa informacije, motivisanja stanovništva jer
podesnijeg sredstva nije bilo. Plakat je bio najbrži i najjeftiniji. Treba reći
da je blizu 70 odsto plakata koji su izloženi radili najveći umetnici toga
vremena. Njihova likovna vrednost objektivno je veća nego što je vizuelna
vrednost današnjeg plakata. Baš tada su stvoreni zakoni koji se i danas poštuju
kada je grafička komunikacija u pitanju. Odnos teksta i slike, veličina teksta.
Kada bismo danas objavili jedan od izloženih plakata za film iz Prvog svetskog
rata, a ne bismo rekli kada je nastao, niko ne bi posumnjao da je reč o nekom
aktuelnom ostvarenju.
Da li je zlatna era plakata prošla ili još ima svoju
ulogu u medijskom sazvežđu?
- Plakat će uvek imati svoju ulogu. Mediji pošto nastanu,
nikada ne nestanu, ali menjaju svoju ulogu. Plakat je nastao pre Prvog svetskog
rata, bilo ga je krajem devetnaestog veka, recimo to je umetnički plakat u
Parizu. Komercijalni nije bio toliko prisutan, ali je i on postojao. Svaki novi
medij prolazi kroz tri faze životnog ciklusa. On je najpre informativan, kada
služi za prenos informacija. U drugoj fazi koristi se animacija na mediju da bi
se plasirala kvalitetnija informacija. U trećoj fazi medij se koristi za
manipulaciju. Međutim, ove tri faze mogu da se prepliću, pa se na mediju mogu
videti koliko ima informacije, koliko manipulacije i kakva je animacija
korišćena za plasiranje. A plakati na ovoj izložbi baš to omogućavaju, da se
vidi koliko su i kako korišćene tri pomenute odlike na plakatu iz Prvog
svetskog rata.
Danas, dodatak "Marketing&advertajzing", decembar 2014.
_____________________________________________
Pogledajte: Male priče o velikim pesmama
Kako je nastala i zašto je postala popularna pesma "Ja i Bobi Mekgi" (VIDEO) sa tekstom na engleskom i srpskom uz prateću priču
_____________________________________________
Pogledajte: Male priče o velikim pesmama
Kako je nastala i zašto je postala popularna pesma "Ja i Bobi Mekgi" (VIDEO) sa tekstom na engleskom i srpskom uz prateću priču
0 коментара