Nabavka ski opreme: Kupovati postepeno, kupovati kvalitetno

15:23

Najteže je onima koji imaju malo ili nemaju uopšte skijaškog iskustva, a hteli bi da se snađu u ovom fantastičnom sportu. Oni često brzopleto kreću u nabavku, razmišljajući sledećom logikom: „Prvo da se opremim, pa ću onda postati skijaš”. Iskusni smučari savetuju da je redosled koraka upravo obrnut: najpre treba ovladati skijaškim umećem sa iznajmljenim rekvizitima, a potom krenuti u postepene i promišljene kupovine. Na tržištu je mnoštvo brendova različitog kvaliteta i cene. Ipak, pošto je skijaško iskustvo u velikoj meri individualno, najvažnije je da oprema bude adekvatna potrebama onoga ko je kupuje


Oni koji su ovladali skijama najčešće kažu da je smučanje jedno od najlepših životnih iskustava. Jezditi belim stazama u ambijentu očuvane prirode okićene zimskim raskošem, disati čist planinski vazduh i sunčati se na „stankama” za odmor, zaista deluje primamljivo. Ali, za taj užitak nije dovoljno skijaško umeće, ma koliko ono veliko bilo. Ruku pod ruku, uz smučarsko iskustvo ide i kvalitetna oprema uz koju će zimovanje proteći bez nerviranja i, što je još važnije, bez telesnih povreda.

A kako izabrati adekvatnu opremu? To pitanje naročito muči početnike koje priča sa nabavkom rekvizita potpuno zbunjuje. Razlozi za to su mnogobrojni. Najpre, postoji na desetine brendova. Kada odu u prodavnicu, oni nisu sigurni da li im vešti prodavci daju iskrene savete ili pokušavaju da im „uvale” robu koja slabije ide, odnosno onu koja je precenjena. Ni konsultacije sa prijateljima često ne otklanjaju dileme jer svako ima svoje skijaško iskustvo koje zna da bude krajnje individualno.

Iskusni skijaši kažu da je najbolje krenuti postepeno. A to znači steći sopstveno iskustvo sa iznajmljenom opremom koja se može rentirati po zimskim centrima ili čak i u većim gradovima (ta varijanta je jeftinija). Kod iznajmljivanja dobro je oprobati se sa rekvizitima različitih proizvođača. Iskreno, mogu se čuti kritike da ovaj pristup nije dobar jer se iskustvo stiče na prilično izraubovanoj opremi, ali i odgovor da će i novokupljena oprema kroz par sezona biti rabljena. Dakle, iznajmljivanje je najbolje za početak.

Kad je reč o kupovini sopstvenih rekvizita, stručnjaci kažu da ne treba štedeti na kvalitetu (to otprilike znači da ne kupujete skije na „akciji” po domaćim supermarketima). Ipak, kako je vrhunska oprema veoma skupa, preporučuje se da se ona nabavlja postepeno. Treba krenuti od skijaških cipela (naravno, podrazumeva se da prethodno imate kakvo-takvo odelo za stazu, rukavice, možda i naočare). Cipele su veoma važne, kako zbog udobnosti skijanja, tako i zbog bezbednosti skijaša.

U slučaju skijaških cipela, postoji nekoliko saveta kojih se treba pridržavati prilikom kupovine. One moraju savršeno da „pasuju”, što znači da cipela treba da dobro fiksira petu i ris noge. Treba izabrati adekvatan broj cipela, nikako veći od potrebnog. Zato u prodavnicu valja krenuti sa zimskim (termo) čarapama i s njima na nogama oprobati skijašku obuću. Još jedan važan savet je da najskuplje cipele nisu obavezno i najbolje za rekreativne skijaše jer su one najčešće namenjene takmičarima, a ne za celodnevni boravak na snegu.

Kako izabrati

Ako želite skije kakve su vozili Ingemar Stenmark ili Bojan Križaj, moraćete da odete na neku od berzi polovne opreme. Jer, takve se jednostavno više ne proizvode. Otprilike, pre desetak godina njih su počele da istiskaju skije tipa „karving”. Reč je o daskama koje su donele revolucionarni dizajn (skija ima „struk” što znači da je uža u sredini, gde je i zakrivljena sa lukom na gore). Ima više podtipova, na primer „easy carver” za početnike, „lady” za žene, „race” za brzu vožnju ili „allround” koji je namenjen svim skijašima.

Za početnike su naročito pogodne „allround” skije, sa kojima se lakše stiče smučarska veština, manje se proklizava i pada. Generalno, „karving” daske su za 10 do 20 santimetara kraće od klasičnih. Kod „allround” tipa preporučuje se da skije budu kraće za oko 15 santimetara u odnosu na visinu skijaša. Kod „lady” ili „easy” tipova skije bi trebalo da su kraće za još pet santimetara, dok bi kod onih „trkačkih” valjalo da su jednake visini skijaša. O ovoj „matematici” ipak se konsultujte sa prodavcem, eventualno i sa instruktorom skijanja. 

Kada je reč o vezovima, veoma je važno da oni pouzdano obavljaju svoja dva osnovna zadatka, a to je fiksiranje cipele za skiju i njeno „disanje” koje sprečava ozbiljne povrede noge (iščašenja i prelome). Zato vezove treba pažljivo izabrati, na izbor utiče starosna dob, telesna težina i konstrukcija, pol, skijaško umeće. Važno je i pitanje konfora, a ono se pre svega odnosi na brzinu „uskakanja” u skije i „iskakanja” iz njih preko vezova. Pomenimo i „liftere” koji idu uz nove „karving” skije (nekad su fiksirani na skiji, a nekad na vezovima). 

Dolazimo i do štapova koje bismo mogli označiti kao kolateralnim žrtvama sve popularnijeg „karving” skijanja, pošto mnogi skijaši neretko odbacuju ovaj rekvizit. Međutim, štap je i dalje veoma važan za većinu smučara, a neizostavan je za početnike. Kod kupovine treba paziti da on bude što lakši, sa težištem što bližim rukohvatu. Dužina štapa zavisi od visine skijaša, a određuje se kada su laktovi pod uglom od 90 stepeni u odnosu na telo. Uticaj ima i položaj skijaša (početnici su ukrućeni, skijaju uspravno, iskusni su povijeni).

Kod izbora ostalih rekvizita (odelo, rukavice, naočare, eventualno kaciga), takođe postoje „cake”. Moguće je nabaviti skijaške kombinezone ili odvojeno pantalone i jaknu. Logično, ova oprema treba da je udobna, topla i da ne propušta vlagu. Najbolje rukavice su one od kože, a one najbolje imaju aluminijumsku ili magnezijumsku foliju radi bolje termoizolacije. Kod naočara je važno da ne magle i da im je ugao vidljivosti što širi. Kaciga treba da bude odgovarajuće veličine (nikako prevelika) i da prekriva uši.

Brendovi

Postoji na desetina proizvođača skijaške opreme. Neki od njih prave više rekvizita, drugi su se specijalizovali za samo za pojedine. Opredeliti se nije nimalo lako jer kod ovakvih kupovina ne važi zlatno pravilo nesigurnih kupaca koje glasi „najskuplje je najbolje”, naročito kada je reč o samim skijama. Jer, smučarsko iskustvo je krajnje individualna stvar, pa prema tome svaki skijaš treba da izabere opremu koja odgovara njegovom umeću, životnoj dobi, polu i drugim karakteristikama (i debljina novčanika je jedna od njih).

Ipak, nije zgorega upoznati se sa postojećim brendovima na tržištu skijaške opreme, što naročito važi za one koji su apsolutni početnici (niti znaju da skijaju, niti su mnogo upućeni u ovaj sport a, eto, voleli bi da se uključe u ceo „cirkus”). Njima gotovo ništa ne znače police načičkane skijama po specijalizovanim radnjama, šta više oni skoro da i nemaju pojma kakve vrste skija postoje, šta je važno kod skijaških cipela (važno je da ne puštaju vodu, ali ne samo to), čemu služe vezovi i slično.

Prvi korak može da bude praćenje tv-prenosa nekog skijaškog takmičenja, kada se može videti šta to voze vrhunski smučari. Tada se veoma lako uočava da većina njih staje na skije svega nekoliko proizvođača. Potvrda ovog zapažanja nalazi se i na sajtu Međunarodne skijaške federacije (FIS). Tamo postoji odeljak za rangiranje brendova prema tome koliko su čije skije osvojile bodova na takmičenjima. Rangiranje se vrši na osnovu toga da li su skije vozile žene ili muškarce, a postoji i zbirna tabela.

U aktuelnoj sezoni prvo mesto na zbirnoj listi (muškarci-žene) i onoj za muškarce zauzimaju skije marke Atomic (na „ženskoj” listi one su na četvrtoj poziciji). Prvoplasirane skije kod žena su Head (treće na zbirnoj i na muškoj listi). U samom vrhu su Rossignol, Voelkl, Fischer, Dynastar. Ovi brendovi su se smenjivali na liderskoj poziciji i prethodnih godina (na sajtu FIS-a postoje liste od 2006. naovamo), dok su do donjeg dela tabele sa 10 pozicija dospevali i mnogi drugi proizvođači.

Osim što izrađuju opremu za vrhunske sportiste, oni uglavnom u svojoj ponudi imaju i skije za sve ostale kategorije skijaša (početnike, uvežbane rekreativce, decu). U velikom broju slučajeva brendovi, osim skija podrazumevaju i drugu opremu, na primer cipele ili vezove, a neki proizvođači su zaokružili ponudu jer nude i ski-garderobu, naočare, rukavice i kacige. U svakom slučaju mogućnost izbora je velika. Zato ponovimo savet stručnjaka: kupujte postepeno kvalitetnu i odgovarajuću opremu koja će vam pružiti užitak i čuvati od povreda.

Bankar, decembar 2008.     

Daska
Sve popularnije je skijanje na daskama. Umesto da staju na klasične skije, pristalice ove vrste uživanja na snegu koriste daske nalik „skejtovima” kakve viđamo kod mladića u urbanim sredinama. Postoji nekoliko vrsta dasaka za skijanje (freeride, freestyle, race, freecarv). Za njih se izrađuju specijalne vrste cipela (tvrde i meke) i vezova (tvrdi, meki i step-in). Snežni „skejteri” izbegavaju kombinezone jer oni otežavaju vratolomije i zato koriste široke jakne sa kapuljačama i pantalone, te duže rukavice koje sprečavaju ulazak snega.






You Might Also Like

0 коментара