Toni Bler poražen na „Evrosongu“
12:05Ne stišavaju se komentari posle „Pesme Evrovizije“ održane prošle subote u Rigi
Spektakularno: Eurosong u Rigi |
Evropa je skovala zaveru protiv Velike Britanije! Ovo je jednoglasan
zaključak pisanja štampe s Ostrva prethodne sedmice, pošto je kao grom iz
vedrog neba doživljen debakl na „Pesmi Evrovizije“, održanoj prošle subote u
Rigi, prestonici Letonije. Nula bodova je najgori rezultat Velike Britanije,
jedne od najuspešnijih učesnica na festivalu koji je ove godine održan 47. put.
Britanska štampa ne traži razloge za neuspeh u nastupu dua „Dženimi“, koji
je predstavljao ovu zemlju, ili u kvalitetu njihove pesme „Crau babeu“ za koju,
i inače, svi tvrde da i nije nešto naročito. Debakl je, ocenjuju britanski
komentatori, „uspeh“ Tonija Blera i njegove laburističke vlade. Nula bodova je
svojevrstan šamar koji je ostatak Evrope uputio zbog Blerove politike prema
ratu u Iraku.
„Tajms“ piše da je razlog za apsolutni neuspeh u vidu zadnjeg mesta cena za
angažman u nedavnom ratu, dok „Independent“ ocenjuje da je zbog toga Velika
Britanija postala nepodobnik za ujedinjenu Evropu, a „Gardijan“ činjenucu da je
ova zemlja jedina ostala bez bodova smatra nacionalnim poniženjem.
U kolevci popularne muzike, iz koje su ponikli „Bitlsi“ i „Rolingstonsi“,
ali i plejada potinjih muzičara sa svetskom popularnošću, od komentara se ne
uzdržavaju ni političari. DŽeremi Korbin, antiratni aktivista u vladajućoj
Laburističkoj stranci, smatra da je neuspeh na fastivalu još jedan dokaz da je
Evropa sita preteranog zbližavanja Londona sa Vašingtonom. I iz sveta estrade
stižu optužbe, pa je tako Niki Frenč izustio kako je plaćena cena za izrazitu
nepopularnost Blera na starom kontinentu.
Kako su javni komentari na Ostrvu rađali jedan za drugim, ministarka za
kulturu u Londonu Tesa DŽouel je ocenila da pevačko nadmetanje ne može biti
pokazatelj raspoloženja evropske javnosti. Da li je tako? Pogođeni neočekivanim
neuspehom, Britanci su ponovovili pitanje koje se već decenijama ciklično
postavlja po celom kontinentu: „Pesma
Evrovizije“ je samo muzičko takmičenje ili je u ceo cirkus prste umešala
politika, tačnije diplomatija.
Evropljani mu zemlju kaznili zbog Iraka: Toni Bler |
I ove godine postoje argumenti za to: Grci su, već po tradiciji, dali
Kipranima maksimalnih 12 bodova, a ovi su im uzvratili istom merom. Zemlje
nekadašnje Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije su se međusobno
častile po kojim bodom, dok su ih ostali redom izbegavali kao što u onoj
narodnoj kiša obilazi oko Kragujevca. Najbolju ilustraciju dala je voditeljka
iz Moskve koja je dodelu 12 poena tamošnjeg žirija predstavniku Ukrajine, inače
zemlji-početnici na ovogodišnjem festivalu i totalnom autsajderu u pogledu
uspeha, objasnila frazom o slovenskoj braći. Međusobno su se častile i
skandinavske zemlje, one na Baltiku, frankofonske…
Iako nas već deset godina nema na festivalu, možda smo baš mi najbolji
primer za paranoju o političkim nameštaljkama na „Evrosongu“. Počevši sa
učešćem 1961, što je više od trideset godina pre od bilo koje bivše socijalističke
zemlje, samoinicijativno smo se iksljučili od 1977. To je objašnjeno uverenjem
da su slabi rezultati naše zemlje posledica njenog socijalističkog i
samoupravnog uređenja, što su žiriji iz zapadnih demokratija kažnjavali malim
brojem bodova.
Međutim, „Pesma Evrovizije“ je prevashodno odlično mesto za promociju
nacionalne kulture, što je i bivša Jugoslavija shvatila posle samo nekoliko
godina suzdržavanja, jer je već 1981. nastupio Vajta sa onom svojom „Nikad te
niko neće voljeti ko ja… Lejla“
Da je tako, svedoči i primer Turske, koja je nakon višedecenijskog
učestvovanja ove godine prvi put trijunfovala. Nacija, koja još slavi
prošlogodišnji uspeh fudbalske reprezentacije na Svetskom prvenstvu u Koreji i
Japanu, egzaltirana je uspehom svojih predstavnika. Jedan od poslanika
tamošnjeg parlamenta, Kursat Tubmen je čak zaključio kako je pobeda turskog
predstavnika dokaz da je evropska javnost spremna da primi Ankaru što pre u
okrilje Evropske unije.
Turska, čiji turizam poslednjih nekoliko leta doživljava bum bez presedana,
očekuje da će pravi poeni za uspeh na festivalu stići sa još više posetilaca iz
cele Evrope, koji će doleteti na brzim i lepršavim taktovima pobedničke pesme.
Da je „Evrosong“ manje muzika, a znatno više politika, dipomatija i biznis,
svedoči njegova istorija. Pre nekoliko decenija, festival je bio najpopularniji
u skandinavskim zemljama, naročito posle pobede švedske grupe „ABBA“ sa pesmom
„Vaterlo“ 1974, u vreme kada se Skandinavlje borilo za sopstveni identitet u
podeljenoj Evropi. Sa padom berlinskog zida, popularnost festivala se spustila
jugoistočno, na zemlje bivšeg socijalističkog lagera, koje za sebe žele što
bolju poziciju u ujedinjenoj Evropi.
A mi, gde smo mi? Zbog sankcija međunarodne zajednice, već deset godina
nismo punopravni članovi „Evrovizije“. Tokom devedesetih, posle Dejtona, naše
odsustvo sa festivala je objašnjavano činjenicom da članstvo u evropskoj
porodici radio-difuznih organizacija mogu imati samo kompanije čije su zemlje
članice Ujedinjenih nacija. Iako smo to postigli pre tri godine, još ne
učestvojemo na „Pesmi Evrovizije“.
Sledeće sezone, posle jedanaest festivala bez nas, pojavićemo se na
predtakmičenju, na kojem će učestovati najslabije plasirani sa ovogodišnjeg
„Evrosonga“, dakle i pomenuta Velika Britanija. Da nije nje i još nekoliko
zemalja, totalnih autsajdera, predtakmičenje bi moglo podsetiti na nekadašnju
„Jugoviziju“, pošto će na njemu učestvovati skoro sve bivše republike SFRJ.
Srbija i Crna Gora, priznajmo to već sada, ne slove ni za kakvu silu u okvirima
najpopularnijeg međunarodnog festivala lake muzike u svetu. Izuzev Lole
Novaković koja je, predstavljajući odndašnju Jugoslaviju 1962. osvojila četvrto
mesto, takmičari iz ove dve republike nisu ostvarili značajnije rezultate. Čak
je i Crnogorac Danijel Popović, 1983. četvrti na „Pesmi Evrovizije“ sa hitom „Džuli“,
nastupao u ime Televizije Zagreb, koja je najčešće pobeđivala na takmičenjima
za jugoslovenskog predstavnika i osvajala najbolja mesta za zajedničku državu
(grupa „Riva“ iz Zadra je pobedila 1989. sa pesmom sličnog naziva sa britanskom
gubitničkom ove godine „Rok me babu“).
Bez jake produkcije pop-muzike naša zemlja, ogrezla u turbo-folku i
kič-densu, gotovu i nema šta da traži na „Eurosongu“. Još ako izbor nacionalnog
predstavnika bude organizovan putem telefonskog glasanja publike, velika je
verovatnoća da će na podijumu negde u Turskoj kojoj je kao pobednici pripala
obaveza da organizuje takmičenje sledeće godine, zaigrati neka od ovdašnjih
folk-diva.
Međutim, kakvi god da smo, bolje je sa Evropom, nego bez nje. Sve zemlje
koje su tokom devedesetih ostvarivale promenjive rezultate, češće one loše, bar
se mogu pohvaliti da su učestvovale. Nama ostaje da se tešimo kako smo bili deo
velike fešte još pre četiri decenije, kada u Moskvi, Varšavi, Pragu i
Budimpešti nisu znali da postoje farmerice ili mini-suknja. Istina je, međutim,
da naše istorijske legende, od Kosova i zlatnih kašika na srpskom dvoru, ne
„piju vodu“ u modernoj Evropi. Zato, dobro je što su nas se setili. Za početak,
hvala i na predtakmičenju.
Dnevnik, maj 2003.
0 коментара