Devedeset godina od prve borbe ratne avijacije Srbije: Vatreno krštenje nad Skadrom

12:16

Naredbom Radomira Putnika, ministra vojnog, 24. decembra 1012. osnovana je Vazduhoplovna komanda. Srbija je sa 12 aviona bila među prvih petnaest zemalja koje su osnovale  vojnu avijaciju i prvih pet koje su je upotrebile u ratovanju. Šesti lovački puk 6. aprila 1941. hrabro branio Beograd, oborivši skoro 50 nemačkih aviona.

Kosta Miletić, prvi komandant vazduhoplovstva
Čudom su se čudili čobani na Trupalskom polju. Nekakve naprave su se uz zaglušujuću buku dizale u nebo, izvodeći na njemu svakojake vratolomije. Bilo je u obližnjem Nišu retkih što su ranije videli putujuće avijatičare iz inostranstva, koji su od grada do grada sa svojim letelicama prikazivali novu veštinu. Ali sada, samo nekoliko godina posle prvog leta braće Rajt u Americi, do neba se vazdigla avijacija Srbije.

Naredbom Radomira Putnika, ministra vojnog, 24. decembra 1912. osnovana je Vazduhoplovna komanda u Nišu. Devet decenija kasnije, baš na niškom trgu koji nosi ime proslavljenog vojskovođe, otkrivena je potkraj prošle godine monumentalna statua mitskog Ikara da svedoči o herojstvu naših letača. Jer, Srbija je bila jedna od petnaest zemalja koje su najpre osnovale borbenu avijaciju, te među prvih pet koje su je upotrebile u ratu.

Ideja o osnivanju vazduhoplovstva nastala je deset godina ranije, kada se sa školovanja u Rusiji vratio kapetan Kosta Miletić. On je tamo, pored drugog, naučio i da upravlja slobodnim i vezanim balonima. Ovaj potonji komandant srpske avijacije, predočio je vojnom vrhu važnost vazduhoplovnih snaga u modernom vojevanju. A u Evropi je tih godina mirisalo na barut, pa je i Srbija počela da se sprema da još jednom brani slobodu.

Po objavljivanju opšte mobilizacije 30. septembra 1912, u osvit Balkanskih ratova, šest prvih pilota je primilo naredbu da se sa školovanja u dalekom Etampu pored Pariza, hitro vrati kući. Bili su to poručnici Jovan Jugović i Miloš Ilić, potporučnik Živojin Stanković, narednik Mihajlo Petrović, te podnarednici Miodrag Tomić i Vojislav Novčić. Nije više bilo vremena za obuku, otadžbina je bila pred ratom! Trebalo je braniti nebo nad Srbijom.

Jedna od prvih letelica srpskog ratnog vazduhoplovstva
Prvu eskadrilu je činilo 12 aviona. Zajedno sa montažnim hangarima, u Francuskoj ih je kupljeno osam, u Rusiji dva. Još dva su zaplenjena od Turaka. Baza je bio aerodrum na Trupalskom polju pored Niša, gde se i danas nalaze elitne jedinice naše vojske. Srbija je bila spremna za rat, istorija je čekala da zlatnim slovima ispiše imenima prvih pilota-junaka.

Vatreno krštenje se dogodilo u martu 1913, prilikom vojevanja srpske i crnogorske vojske za oslobođenje Skadra od Turaka. Grad na Bojani je posle vekovne okupacije nakratko bio zauzet, zahvaljujući i srpskoj avijaciji. Tada je poginuo i prvi naš pilot,  Mihajlo Petrović koji je, inače, prvi i dobio dozvolu za letenje od Međunarodne vazduhoplovne federacije (FAI) pod brojem 979. Nad Skadrom je ostvaren i pravi podvig, kada su Živojin Stanković i Miodrag Tomić ostali punih 45 minuta na visini od 2.200 metara.

Uspehe u balkanskim ratovima, međutim, naši piloti nisu imali kad da proslave. Odmah je usledio Prvi svetski rat, u kome je prvi borbeni let izveden već 13. avgusta 1914. Živojin Stanković i Vojislav Novčić su avionom marke „blero“ izviđali neprijateljske trupe na Savi i Drini tokom Crske bitke. Međutim, pravu veštinu i lukavstvo pokazao je Miodrag Tomić 27. avgusta iste godine, kada je izbegao atak austrougarskog pilota poniranjem. Spasio je glavu i zlatna vrednu letelicu za napadnutu Srbiju.

Pobede na Ceru i Kolubari, prve savezničke u Prvom svetskom ratu, bile su razlog što je francuska vlada odlučila da, kao pomoć, pošalje Sribji eskadrilu od 12 aviona „forman“. Ubrzo, naši majstori su po nacrtima artiljeriskog pukovnika Miodraga Vasića počeli izrađivati avionske bombe. U Požarevcu je 1915. osnovana i prva pilotska škola.

Međutim, znatno jači neprijatelj, koji je udario na Srbiju sa svih strana, doveo je do albanske golgote srpske vojske i naroda. Takvu sudbinu je doživela i naša avijacija. Na Krfu je formirana nova Aeroplanska eskadrila, pod komandom majora Koste Miletića. Maja 1916. piloti se sa tehnikom prebacuju u Mikru pored Soluna, gde je osnovan Centar srpskog vazduhoplovstva. Njemu je prključeno pet francusko-srpskih eskadrila, dodeljenih dva meseca ranije na savezničkoj konferenciji u Parizu.

Domaće vazduhoplovstvo je nastavilo da kuje slavnu povest i posle Prvog svetskog rata. U zemlji su pravljene letelice u više gradova, a među njima i čuveni IK-3, koji je bio jedan od najboljih aviona u Drugom svetskom ratu, ravan nemačkom „Meseršmitu“. Međutim, aprilski slom 1941. učino je da naša avijacija tek zablista poput najsjanije zvezde padalice. Za razliku od drugih rodova vojske, koji su se osuli, a cele jedinice predale bez borbe, ratno vazduhoplovstvo je izvelo više uspešnih akcija.

Pripadnici 6. Lovačkog puka
Malo je poznato da su naši bombarderi napali teritorije Austrije, Albanije, gde su naneli štetu neprijateljima. Ipak, pravu epopeju su stvorili neustrašivi letači Šestog vazduhoplovnog puka koji su 6. aprila otišli na nebo da brane Beograd. Neki su posle iskakakanja padobranom iz pogođenih aviona, kretali sa novim letelicama. U neravnopravnoj borbi protiv 468 nemačkih aviona, našla su se naša 43 lovca, oko 40 protivavionskih topova i 36 protivavionskih mitraljeza. Pa ipak, u ovoj borbi Davida i Golijata, domaći piloti su oborili skoro pedeset nemačkih letelica, a još tridesetak protivavionska odbrana sa zemlje. Šesti puk je dao 11 pilota i celokupnu tehniku za odbranu Beograda.

Hrabro su se poneli i branioci naše zemlje tokom nedavnih napada NATO snaga. Neravnopravni u tehnici, oni su ipak davali sve od sebe da odbrane otadžbinu. Baš kao što je jedan srpski vojnik još 1914. pogotkom iz puške oborio prvi neprijateljski avion u svetskim ratovima, naša protivvazdušna odbrana 1999. je sa neba „skinula“ američko čudo od tehnike – F-117, takozvanog „nedvidljivog“.

Sadašnji čuvari domaćeg neba imali su na koga da se ugledaju. Jer retka je tako slavna i tako duga istorija vazduhoplovstva kao što je i veličanstvena i pozamašna u Srba. Generacije novih letača koje streme u nebo, poručuju ispod statue Ikara u Nišu da će sačuvati sećanje na prethodnike, ali i odbraniti njihovu slavu ako bude trebalo.
Gordan Brkić


Dnevnik, mart 2003.

You Might Also Like

0 коментара