Uvoz polovnih automobila još neizvestan
16:51Odmah po imenovanju novih ministara, Savezna vlada iznenadila vozače
Beograd - Savezna skupština će na današnjem
vanrednom zasedanju u okviru Predloga zakona o dopunama Zakona o
spoljnotrgovinskomj poslovanju najverovatnije izglasati deo kojim se fizičkim i
pravnim licima dopušta uvoz polovnih putničkih automobila, starih do četiri
godine. U materijalu koji je dostavljen poslanicima ne navode se pojedinosti,
koje će Savezna vlada naknadno utvrditi. Tek, saveznoj administraciji je uz
propisivanje uslova, ostavljena mogućnost da zabrani uvoz polovnih utomobila u
slučaju poremećaja u spoljnotrgovinskoj razmeni.
Gotovo nedelju dana posle neočekivane odluke
tek rekonstruisane Savezne vlade, ostaje nepoznato pod kojim uslovima će građani
i preduzeća moći da uvoze polovne automobile. Za sada se zna da će biti moguće
uvesti vozila stara do četiri godine, a nezvanično se pominje da će carina
iznositi 30 procenata od procenjene vrednosti automobila.
Iz Savezne vlade su odluku obrazložili željom
da prikupljena sredstava od carine i drugih dažbina po osnovu uvoza vozila budu
uložena u revitalizaciju proizvodnje kragujevačke "Zastave", a da deo
tog novca bude iskorišćen i za socijalna davanja.
Povodom novosti iz Bulatovićeve
administracije, prvi su se oglasili članovi Poslovnog udruženja uvoznika vozila
i delova, koje okuplja ovlašćene uvoznike i distributere novih automibila.
Naglašavajući da su cene novih uvoznih
automobila u našoj zemlji znatno niže nego, čak, i u zemljama porekla pa su, na
primer, modeli Citroena za 30 procenata jeftiniji u Beogradu nego u Parizu,
uvoznici tvrde da će dve godine staro
vozilo iz Evropske unije koštati koliko i isti model, kupljen nov u
Jugoslaviji.
Predstavnici renomiranih kuća, poput Delte,
Jugocita, Autokomerca, Auto Čačka, izrazili su zato esnafsku kritiku na račun
odluke federalne vlade, ali su svojim sopštenjem pozvali nadležne da u
preciziranju uslova uvoza ugrade i interese ovih firmi.
Uvoznici vozila predlažu zakonsko rešenje
shodno kome bi budući vlasnici polovnjaka u Srbiji do svojih ljubimaca dolazili
posredstvom distributera. Time bi, smatraju u Poslovnom udruženju uvoznika
vozila i delova, građani izbegli višestruko posredovnje usled nemogućnosti
dobijanja viza za putovanje. Organizovani uvoz polovnih vozila bi uticao i na
cenu pošto bi je distributeri smanjili kupovinom velikih kontingenata odjednom.
Uvoznici ističu da bi kupovina uz njihovo posredništvo, kupcima garantovala da
nisu kupili ukradeno vozilo sa "šminkanim" papirima, a bila bi obezbeđena
tehnička ispravnost i garancije proizvođača koje su duže od četiri godine.
Uz svoje želje, uvoznici automobila naglašavaju
da bi njihovo uključivanje u posao omogćilo, kako kontrolu uvoza i odliva
deviza iz zemlje, tako i naplate carina i poreza. Uz predlog da carinske i
poreske stope budu usaglašene sa onima koje važe u susednim zemljama, uvoznici
ističu da dažbine ipak ne bi smele da destimulišu uvoz novih putničkih
automobila.
Sutra: Koliko će koštati, ko će moći da plati?
Posle odluke Savezne vlade da dozvoli uvoz
polovnih automobila (2)
Koliko će koštati, ko će moći da plati?
Beograd -
Već početkom sledeće nedelje, prema nekim najavama, građani bi mogli da
počnu sa uvozom polovnih automobila starih do četiri godine, shodno odluci Savezne
vlade od pre nekoliko dana. Međutim, iako je ova odluka juče dobila podršku
Savezne skupštine u okviru Predloga zakona o dopunama Zakona o
spoljnotrgovinskom poslovanju, još nisu poznati bliži detalji pod kojima će se
obavaljati uvoz.
Od izvora, bliskih Bulatovićevom kabinetu,
ovih dana se moglo čuti kako će carniska
stopa iznositi do 12 procenata, a zajedno sa porezom i ostalim dažbinama,
fiskalna opterećenja neće prelaziti 30 odsto vrednosti automobila.
Čekajući zvanično objavljivanje odluke u Slubžbenom
listu SRJ, raspitali smo se za cene najpopularnijih automobila u Nemačkoj i
Austriji odakle će, za pretpostaviti je, naši građani nabaviti najveći broj
vozila.
Popularni Golf 3, star između jedne i tri
godine, košta između pet i deset hiljada nemačkih maraka, u zavisnosti od
karakteristika i broja pređenih kilometara, dok je model Polo malo skuplji.
Ford fijesta, dizel od 1700 kubika, istog starosnog raspona, u Austriji traba
platit između 4.500 i sedam hiljada nemačkih maraka, dok novi model
"K" star godinu dana, košta sedm hiljada.
Mercedes srednje klase, star između jedne i
dve godine, košta između deset i petnaest hiljda maraka, dok Volvo S, star dve
godine košta oko osam hiljada maraka. Fiatovi modeli, stari do četiri godine u
Nemačkoj i Austriji koštaju između 4,5 hiljada i dvanaest hiljada maraka, u
zavisnosti od pređene kilometraže i preteće opreme. Automobili francuskih
proizvođača Pežo, Reno i Citroen imaju slične cene kao italijanska vozila, dok
su vozila sa dalekog istoka nešto jeftinija.
Ako se za primer uzme vozilo, čija je nabavna
cena sedam hiljada maraka, pa se na to doda oko dve hiljade maraka dažbina državi,
postalja se pitanje koliko Jugoslovena u ovom trenutku može izdvojiti toliko
ili čak više za luksuz zvani polovni automobil.
Prema istraživanju, koje je neposredno pre
poslednjeg rata sprovela beogradska firma Metro market, većina građana je i do
sada vozila polovne automobile, čak njih 64,5 procenata. Veliki broj vozača
postali su vlasnici polovnjaka prošle godine preko Crne Gore, kada je uvezeno
između 150 i 200 hiljada vozila. Pred početak rata, 46 procenta građana je
razmišljalo o kupovini polovnog automobila, kada nije bilo zakonske mogućnosti
za njihov uvoz, ali ni značajnog pada životnog standarda, koji je usledio kao
posledica agresije.
U vreme istraživanja, 67,5 procenata građana
je bilo spremno da za polovni automobil
izdvoji do pet hiljada nemačkih mraka, dok je onih koji tada imali da plate do
deset hiljada, bilo 23 odsto. Gotovo niko ko je upitan nije rekao da bi platio
više od deset hiljada maraka.
Postavlja se, stoga, pitanje koliko će stvarno
građani biti motivisani da kupe polovna kola u inostranstvu, s obzirom da
starosno ogranižčnje utiče da cene budu prilično visoke za platežne mogućnosti
ovdšnjih vozača. A koliko je cena važna, pokazuje činjenica da je ubedljiva većina
ispitanika u anketi firme Metro-market je, baš nju stavila na prvo mesto,
ispred modela automobila, njegove bezbednosti, starosti i dizajna.
sutra: Šta građani misle o visini dažbina
Gradski odbor Udruženja ratnih vojnih invalida
Srbije uputio zahtev vlasti
Neispunjenje zahteva - radikalan protest
Beograd - Gradski odbor Udruženja vojnih
invalida Srbije, uputio je pismo saveznom i republičkom predsedniku,
predsednicima obe vlade i Skupštine, kao i resornim ministrima sa zahtevima da
se obezbedi poštovanje propisa koji regulišu prava ratnih vojnih invalida. Ako
tokom naredne nedelje ne dobijemo odgovor ili nas ne primi neko od nadležnih,
otpočećemo uskoro radikalan protest. Na koji način ćemo negodovati, za sada ne
mogu da kažem. Međutim, budite sigurni, spremamo drastične korake - rekao je juče
predsednik GO URVIS Zoran Pajić na konfereniciji za novinare.
On je naveo zahteve da se omogući zakonsko
pravo na ortopedska pomagala, banjsko lečenje, borački dodatak. Osim toga, članovi
udruženja zahtevaju poštovanje Programa za zapošljavanje, stambeno zbrinjavanje
kao i zakonom propisanu pomoć u školovanju dece. Među zahtevima su i učešće u
privatizaciji ratnih vojnih invalida i članova porodica poginulih boraca,
carinske i poreske olakšice prilikom uvoza opreme za otvaranje novih radnih
mesta. Predstavnici GO URVIS su zatražili da bude podignut spomenik žrtvama
ratova od 1990-1999.
G. Br.
Posle odluke Savezne vlade da dozvoli uvoz
polovnih automobila (3)
Šta građani misle?
Beograd - Samo 2,5 procenata građana smatra
prihvatljivim da dažbine na uvoz polovnih automobila budu 30 procenata, koliko
je propisala Savezna vlada za polovne automobile iz inostranstva, stare do četiri
godine.
Prema istraživnju "Metro Marketa",
rađenom neposredno pre početka bombardovanja, iako ispitanici nisu znali da će
savezna administracija omogućiti uvoz polovnih automobiila, sugerisali su u
najvećem broju da dadžbine ne bi trebalo da pređu više od 20 odsto. Tačnije, u
vreme neuporedivo višeg standarda stanovništva, 15,4 procenata ispitanika je
podržavalo dažbine do pet odsto, njih 10,25 fiskalna opterećenja do 10
procenata, dok ih je 16,9 odsto bilo spremno da plati državi do 15 procenata. U
tom istraživanju, najviše je bilo ispitanika koji su bili spremni da plate do
20 procenata na ime dažbina, njih 21,4 odsto.
Znači, većina ipak smatra da propisana opterećenja
prevazilaze njihove platežne sposobnosti, iako su dažbine sada smanjene gotovo
za polovinu. Podsećamo, dosadašnja carina se kretala od 21 do 41 procenat od
vrednosti automobila, a sada je spuštena na 12 odsto. Procentualno, poreska
stopa je iznosila između 13 i 23 procenta. Posle najnovije odluke Savezne
vlade, nije jasno da li će i porezi biti smanjeni, pošto su tek obznanjeni
carina od 12 procenata i iznos ukupnih fiskalnih troškova 30 odsto. Znači, u
razlici između ove dve vrednosti, može biti smešten porez, gotovo ravan dosadašnjem,
pa je očigledno da kupovina polovnog automobila, starog do četiri godine, i neće
biti povoljna kako je izgledalo u prvim danima pošto je Savezna vlada odobrila
njihov uvoz.
U svakom slučaju, iščekujući početak uvoza
polovnjaka, ni najhrabriji stručnjaci se ne u suđuju da pretpostave koliko će
ovih automobila pronaći nove vlasnike u Jugoslaviji. Ostaje nepoznato i koliko će
država zaraditi po osnovu dažbina, od
kojih je pola predviđeno za revitalizaciju proizvodnje u Zastavi, a ostatak za
socijalna prinadležnosti građana.
Iako zvaničnici tvrde da je tokom prošlogodišnje
obavezne preregistracije vozila u Srbiji, koja su uvežena preko Crne Gore,
legalizovano nešto manje od sto hiljada automobila, prema nekim procenama, samo
prošle godine u Srbiju je preko Crne Gore i Republike Srpske je ušlo između 150
i 200 hiljada polovnih automobila. Time je značajno zasićeno srpsko tržište, a
ono crnogorsko i potpuno zatvoreno, pošto se tamošnja vlada odavno opredelila
za potpunu liberalizaciju uvoza autmobila.
Takva politika je napunila crnogorsku kasu, a
značajan ekstra prihod je stigao zbog sporosti kabineta Mirka Marjanovića da
shvati želje građana Srbije za kupovinom
polovnih automobila iz uvoza. Prema nekim procenama, iz veće republike se zato
prošle godine odlilo 800 miliona nemačkih maraka, a od toga je u crnogorsku
kasu otišlo 300 miliona. Sami prihodi od prinudne preregistracije u Srbiji bili
su znatno manji u odnsu na sredstva koja su se "izmigoljila" iz
srbijanskih džepova u Crnu Goru, Republiku Srpsku i dalje, do posrednika iz
Hrvatske i Muslimansko-hrvatske federacije, koji su dovozili kola.
Sutra: Da li su moguće malverzacije, kako se čuvati
od njih
Posle odluke Savezne vlade da dozvoli uvoz
polovnih automobila (4)
Prevare
i kako ih se čuvati
Beograd - Najverovatnije će građani koji budu
kupili polovna kola stara do četiri godine, shodno odluci Savezne vlade, dažbine
od 30 procenata plaćati po zvaničnom kursu nemačke marke od šest dinara. Tako
bi, naprimer, kupac polovnjaka koji košta 10 hiljada maraka, umesto tri,
stvarno platio hiljadu i po maraka za carinu i porez, pošto je kurs dinara u
odnosu na nemačku valutu dvostruko slabijji.
Za sada nema nagoveštaja da će, niti se zna na
koji bi način poreski i organi carine uspeli da "previde" zvanični
kurs dinara i tako naplate stvarnu vrednost dažbina.
Osim ove "povoljnosti", pred budućim
vlasnicima polovnjaka je izazov da uvezu nova kola kao polovna. Kako stvari za
sada izgledaju, strani automobil izašao tek iz fabrike, smeši se svim našim građanima
po povoljnoj ceni ako uspeju da sačine kupoprodajni ugovor u inostranstvu i
prateću dokumentaciju na tuđe ime, a onda fiktivno auto otkupe za sebe. Tako će
oni uspeti donekle da smanje dažbine, koje bi morali platiti ako bi kupili nov
strani automobil u domaćim prodavnicama.
Međutim, umesto da profitiraju, kupce
polovnjaka bi veoma lako mogla da zaboli glava kada shvate da su kupili ukraden
automobil. Ovo im se najčešće može desiti ako vozilo kupuju na nekoj od
auto-pijaca u Republici Srpskoj ili SRJ.
Ako ova vozila nemaju potpunu i originalnu
dokumentaciju, postoji verovatnoća da su otuđena od pravih vlasnika.
Zato, potrebno je da vozilo poseduje
originalnu vlasničku knjigu sa imenom vlasnika koji vam prodaje kola,
originalne ključeve i odjavu sa odjavnim tablicama. Fotokopija dokumentacije i
narezani ključevi mogu da znače da kola nisu "ispravna".
Pre kupovine moguće je i proveriti da li je
neko vozilo ukradeno kod domaćih agencija za pronalazak automobila, koje pretražuju
kataloge ukradenih kola, dokumentaciju Interpola, kao i baze podataka proizvođača.
Osim toga, moguća je "logička"
kontrola, kada poznavalac može utvrditi da se broj šasije ili upisano godište
ne slaže sa ostalim znakovima na vozilu.
Danas, avgust 1999.
Povodom odluke Savezne vlade o uvozu polovnih
vozila
Što jače i starije vozilo - ušteda veća
Upoređujući cene polovnih automobila, starih do četiri godine, u zapadnoevropskim zemljama sa novim modelima koje prodaju ovlašćeni dileri u našoj zemlji, uočljivo je da su pojedina nova vozila u Srbiji jeftinija nego polovna na zapadu
Beograd - Kupci polovnih automobila starih do četiri
godine moraće da plate carinu od 12 procenata i opšti porez od devet procenata.
Uz ovaj porez, plaća se i onaj u iznosu od tri odsto za železnice i dva
procenta za Vojsku Jugoslavije, a građani Beograda moraće da izdvoje dodatnih
tri odsto na ime gradske takse.
Naročitu uštedu će postići oni koji odluče da
kupe polovno vozilo zapremine motora više od 1.200 kubičnih centimetara, pošto će
tako izbeći opšti porez od 20 procenata za nove automobile iz uvoza i platiti
samo devet odsto po ovom osnovu.
Međutim, upoređujući cene polovnih automobila,
starih do četiri godine, u zapadnoevropskim zemljama sa novim modelima koje prodaju ovlašćeni dileri
u našoj zemlji, uočljivo je da su pojedina nova vozila u Srbiji jeftinija nego
polovna na zapadu.
Tako "audi 6", star godinu dana u
Nemačkoj košta 46,5 hiljada tamošnjih maraka, dok isti ali nov model u Srbiji
treba platiti 44,8 hiljada u istoj valuti. Nov "golf" VI 1,9 TDI u našoj
zemlji košta 21,8 hiljada nemačkih maraka, dok taj model star godinu u Nemačkoj
staje 24,8 hiljada maraka.
Dve naročito popularne marke starih automobila
u Srbiji, osetno su jeftinije na zapadu tek ako su njihovi modeli stariji od
tri godine, što znači da će naši građani uštedu tražiti među polovnjacima
starosti između tri i četiri leta.
Prema podacima domaćeg dilera novih automobila
Autokomerc, kupci popularnog "golfa" će polovan model
"trojke", stare četiri godine, plaćati od 13,1 do 15,2 hiljada nemačkih
maraka. "Četvorke", stare dve ili jednu godinu, koštaju od 19,2 do
24,8 hiljada maraka, u zavisnosti od starosti i kubikaže. "Pasat" košta
između 16,4 i 28,8 hiljada maraka, zavisno od modela i starosti, dok
"polo" star četiri godine košta 12,1, a onaj tri godine 22.9 hiljade
maraka.
Polovni
"audi 3", star do četiri godine, u Nemačkoj košta između 21,3 i 26,5
hiljada maraka, dok model 4 treba platiti od 22,7 do 34,5 hiljada u istoj
valuti. Model 6 star dve godine u istoj zemlji košta između 29,1 i 39,4
hiljade, u zavisnosti od kubikaže i prateće opreme. Najluksuzniji među
"audijima", A8, star četiri godine košta 45, dok jednogodišnjak staje
85,6 hiljada maraka.
Nekada kod nas, a sada i na zapadu popularne
"škode", mogu se kupiti za 6,8 do 9,3 hiljada nemačkih maraka, koliko
košta model "felicija" stara između četiri i jedne godine, dok
luksuzne "oktavije", starosti dva i jedno leto koštaju 18,1 21,4 hiljade maraka.
Danas, 30. avgust 1999.
0 коментара