U Lončarima "bakanskoj automobilskoj prestonici": Rat se ne pominje
15:40U improvizovanim kafanama, uz pi}e, stežu se ruke koje su često, do pre dve godine držale puške, uperene možda i prema onima s kojima se sada sklapa posao
Kola sa registarskim tablicama
Republike Srpske, Muslimansko-hrvatske federacije, ali i sa
hrvatskim, jugoslovenskim, nemačkim, austrijskim i drugim
registarskim oznakama ukrštaju se svakodnevno na velikoj
raskrsnici u Lončarima. Od Tuzle put vodi do Hrvatske na severu, a
od Banjaluke magistralom se stiže u Srbiju na istoku. Semafora nema,
ali se zato tu danonoćno nalaze patrole MUP-a Republike Srpske i
međunarodnih policijskih snaga. Tik, uz samu raskrsnicu, na dve
livade, smeštena je auto-pijaca, koja važi za najveću i
najjeftiniju na Balkanu.
- Odjavljen je, svi papiri su tu. Prešao
je samo 100 hiljada kilometara, a vozila ga je žena, nudi Milan
metalik „golfa“, popularnu dvojku.
Za ovog dizelaša, starog 12 godina,
prodavac je tražio dve hiljade i osamsto nemačkih maraka. Milan živi
u Modriči, u koju je izbegao iz Bihaća pre šest godina.
Demobilisani srpski ratnik nije uspeo da pronađe bilo kakav posao
kojim bi izdržavao brojnu
porodicu. A onda, prošle godine, raščulo se za Lončare.
Dule i Bajazit iz iste ulice
- Dođem subotom rano izjutra, kada
kupim dobra kola od Muslimana i Hrvata koji ih dovoze iz Njemačke,
Austrije ili Švajcarske. Ponekad kupujem i troja kola, koja prodam
istog dana ili u nedelju. Na toj transakciji zaradim dvjesta do
trista maraka. Doduše, ne uspjeva mi svaki put da završim posao, pa
kola odvozim kući. Do slijedećg vikenda ih ocarinim i registrujem
u Republici Srpskoj, na čemu zaradim još stotinu maraka, kaže
Milan.
Pored njega se smestio Bajazit, koji živi
kao izbeglica u Nemačkoj. Rodio se i do rata bio nastanjen u Brčkom,
a sada svakog vikenda putuje iz dalekog Ulma do Lončara, 12 kilometara
udaljenih od njegove kuće. Prošle nedelje, prodavao je „ford
fijestu“, staru 11 godina. Prva cena je bila dve hiljade i šesto
maraka ali, u podne, Bajazit je popustio. Za dve hiljade maraka
„ford“ je postao vlasništvo Duleta, izbeglice iz malog hercegovačkog
mesta, koji je sada nastanjen u Brčkom. Dok su sređivali papire,
ustanovili su da Dule stanuje u ulici u kojoj je nekad živeo
Bajazit.
Posao zaliven pićem
- Rat, jebiga. Vidiš šta su nam učinili,
kaže stari Brčak novopečenom. Pićem su žalili posao, ali stigli i da
ispričaju delove svojih izbegličkih priča.
Vikendom, do Lončara stigne i do trista
vozila namenjenih prodaji, i najveći deo promeni vlasnike.
Prodavci su najčešće Muslimani, izbegli u zemlje zapadne Evrope, a
kupci Srbi iz Srpske i Srbije. Najviše je mušterija koji kola
kupuju za sebe, ali ima i onih koji ih posle registracije
preprodaju.
- Posao je uhodan. Mušterije iz Srbije
i Crne Gore ovde kupe kola. Sa potrebnim papirima odlaze u Crnu
Goru da ocarine i registruju vozila, poslije čega se vraćaju sa
registarskim tablicama. Za to vrijeme kola stoje u mome dvorištu,
priča Bogdan, starosedelac u Lončarima, koji pre dve godine nije
ni sanjao da će položaj njegovog sela biti izvor velike zarade.
Prihod od posla sa kolima varira.
Starija vozila u Nemačkoj koštaju često oko pesto maraka. Oni koji
ih dopremaju iz inostranstva u proseku zarade od petsto do hiljadu
maraka. Deo kolača uzimaju i preprodavci iz Republike Srpske, čija
se dobit kreće u rasponu od dvesta do četiristo maraka. Neki od
automobila završe i na auto pijacama Jugoslavije, gde ih
preprodavci iz SRJ najčešće prodaju sa crnogorskim tablicama.
Većina kola u Lončare stiže sa urednim
papirima. Najvažniji od njih je „bris“, koji pokazuje poreklo
vozila.
Doduše, sumnjičavi kupci pažljivo proveravaju brojeve
motora i šasije, za svaki slučaj. Otvaranje haube, pa cenjkanje.
Kratka proba, pa opet cenjkanje. Na kraju, kao u svakoj trgovini,
cena se ustali negde između želja prodavca i kupca.
U improvizovanim kafanama, uz piće,
stišću se ruke, koje su često do pre samo dve godine držale puške,
uperene možda i prema onima sa kojima se sada sklapa posao. U
metalnim kontejnerima su smešteni službenici ovlašćenih špeditera
iz Republike Srpske, kod kojih se zaključuju formalni ugovori.
U Srbiji nije dozvoljen uvoz i
registracija polovnih vozila. U Crnoj Gori carina za ovakva kola
iznosi jednu nemačku marku za kubik jačine motora. U Republici
Srpskoj, carina je paušalna. Sasvim je uobičajeno da se u ugovor
stavi i trostruko manji iznos od stvarne cene prodaje. Međutim,
prilikom carinjena to ne igra značajnu ulogu. U proseku, da bi
vozilo bilo registrovano u najmlađoj srpskoj državi, potrebno je
- zavisno od tipa i starosti vozila - izdvojiti dodatnih sedamsto
do hiljadu maraka na kupoprodajnu cenu.
Samo ljubavne pesme
Za Lončare se kaže da su balkanska
prestonica automobila, što znači da je ova raskrsnica i mesto
prometa velikih količina deviza. Zbog toga svoju sreću tu traže i
oni koji čak ne zanju ni da voze.
- Tambure, od trešnjinog drveta, samo šezdeset
maraka. Za sevdah dušu dale, prva liga, priča Janko. On sa Perom
pravi i prodaje tradicionalna bosanska svirala. U kola se ne
razume, ali zato po ceo dan svira sevdalinke.
- To privlači mušterije, pa se i proda
po koja tambura. Osim toga, po neku marku daju i prodavci i kupci
auta. Mirko, što drži bife tu pored, svaki dan nam plaća po 20 maraka
i zahteva da sviramo samo ljubavne pesme. On nas je zamolio da ne
pevamo nacionalne, u čemu se svi slažemo. Ljudi gledaju da obave
posao, zbog čega ne stižu da teferiče na nacionalnoj osnovi. Zato
se još nije desio neki ispad ili svađa, kaže Janko.
Joca Rom prodaje pomade
Na drugoj strani livade, pretvorene u
auto-pijacu, je Joca, Rom iz Beograda. On za račun izvesnog doktora
Pavlovića prodaje lekovite masti. Prodavac, iza tezge izlepljene
ćiliričnim reklamama, privlači mušterije putem mikrofona i ozvučenja.
- Lekovite pomade čuvenog doktora
Pavlovića. Leče reumu, išijas, astmu. Atestirano i odobreno.
Pakovanje 30 dinara ili pet maraka, viče Joca. Na njegovu žalost,
pažnju većine prisutnih najviše privlače kola izložena na prodaju.
Kako nedeljni sati odmiču, pijaca
biva sve praznija, pošto kola već odmiču
drumovima do prebivališta novih vlasnika.
Kroz raskrsnicu u Lončarima prošla su
tri patrolna vozila američke vojske. Iza njih se sporo kretao
autobus sarajevskog Centrotransa na liniji Sarajevo - Minhen.
Vozač je davao signal svome kolegi iz autobusa banjalučkog
Autoprevoza, koji je vozio putnike od Beograda za Banjaluku, da
prođe prvi. Banjalučanin je zahvalio kratkim stiskom na sirenu, a
Sarajlija otpozdravio mahanjem rukom.
Danas, maj 1998.
0 коментара