Aja Jung: Brzom lokomotivnom!
22:28Beogradski festival igre za prethodnih 11 godina postao je jedna od najznačajnijih manifestacija te vrste u Evropi. Evo nekih od argumenata koji govore tome u prilog: UNESCO je festival proglasio vodećim plesnim projektom u regionu Jugoistočne Evrope (2006), nakon čega je usledio prijem u Svetsku plesnu alijansu. Godine 2011. festival je dobio priznanje „Zvezda Beograda“ od strane Agencije za evropske integracije. Nemački časopis BalletTanz označio je 2012. godine Beogradski festival igre kao najreprezentativniju plesnu manifestaciju Starog kontinenta. Pre četiri godine održan je pod pokroviteljstvom predsednika Republike Srbije, prethodne tri sezone festival se realizuje u saradnji sa Delegacijom Evropske unije u Srbiji, a ove godine manifestacija će biti održana pod visokim pokroviteljstvom Ministarstva kulture Srbije.
Od 23. marta do 9. aprila dogodiće se i 12.
izdanje, zbog čega je Aja Jung kao osnivač i glavna snaga projekta ovih dana u
velikom poslu. Ipak, zamolili smo je, a ona je pristala da bude sagovornica u
rubrici "3za1". Postavljamo joj pitanja koja se odnose na temu ovog
broja, a to je promocija kulturnih manifestacija s ciljem privlačenja publike.
Uspeh Beogradskog festivala igre, kako među profesionalnim izvođačima, te
stručnom kritikom, tako i kod široke publike, te interesovanje medija (programe
svake edicije u proseku prati preko 18.000 gledalaca, i oko 120 akreditovanih
domaćih i stranih novinara), čini Aju sagovorniciom koja i te kako ima šta da
nam kaže. Dodajmo i to da je projekat privukao partnere koji ga pomažu na
različite načine, što nas dovodi do još jednog važnog aspekta realizacije
vrhunskih kulturnih programa.
Sledi
12. izdanje Beogradskog festivala igre. Po dužini trajanja to je i dalje
"mlada" manifestacija, ali po rezultatima svakako među najvažnijim kulturnim
projektima koji se dešavaju u našoj sredini. Osim lične energije i entuzijazma
koji ste uložili, kako biste još objasnili vanredne rezultate u, inače, učmalom
ambijentu u kojem već godinama obitava ovdašnji kulturni život?
- Verujem da bez brze lokomotive nema ni dobre
kompozicije. Moju kompoziciju čini svega par saradnika, međutim, na svakoj
stanici u zemlji i inostranstvu pronašli smo prijatelje. Publiku, ljude koji su
zavoleli savremenu igru ili postali njeni poštovaoci, donatore, partnere, novinare... Tako je od jednog regionalnog projekta nastao
svetski festival. Verujem da je od presudnog značaja bila moja urođena
upornost, koja ni u jednom trenutku nije zakazala ili posustala pred izazovima.
Receptu bih dodala i rad bez radnog vremena, vikenda i praznika. Uvek je
nevreme za umetnost u Srbiji, i nikada nema dovoljno novca. Pa, ipak nešto smo
pokrenuli, i dokazali da se stvari mogu raditi i sa osmehom, bez obzira na sva
saplitanja i teškoće. Baš kao i kod vrhunskih sportista, modrice i povrede
baletskih igrača su samo njihova stvar.
Igra
kao umetnički izraz kod nas nikada nije imala masovnu publiku. Međutim, barem
tokom dešavanja Festivala, dakle jednom godišnje, Beograd kao da postaje
prestonica vrhunske igre. Očigledno je, publika postoji, ali treba je
motivisati da se odazove. Pretpostavljam da bi to bilo nemoguće bez dobro
osmišljene promocije koja je, kada je u pitanju BFI, primer kako treba da se
radi. A kako vi i vaši saradnici to radite, koliko se oslanjate na pomoć ili
podršku kreativne industrije?
- Nismo imali eksperte iz oblasti marketinga i
PR-a u svom timu, jer nikada nismo imali novca da ih platimo. S druge strane,
nije ni jednostavno u Srbiji pronaći ljude koji bi na profesionalan način
predstavljali najpoznatije koreografe, trupe ili savremenu svetsku produkciju,
kada o tome malo ili ništa ne znaju. Nažalost, mi smo zemlja bez značajne
baletske tradicije, gde se savremena igra razvijala na bazi alternativnog
pristupa kakav nije u poziciji da osigura dobar ishod na blagajni. U Srbiji još
uvek nismo usvojili pravilnu terminologiju kada je umetnička igra u pitanju,
nismo uspeli ni da sasvim izmenimo percepciju, odnosno da se izborimo za ugled
profesije. Zato je uspeh Beogradskog festivala igre mnogo veći u odnosu na
uspeh festivala igre u Veneciji ili Lionu. Stvoren je brend. Ako me pitate za
promociju, rekla bih da se iza njenog osmišljavanja kriju samo instinkt i dobar
osećaj za vreme.
Ono što
je karakteristično za Beogradski festival igre jeste i pokroviteljstvo
najvažnijih državnih institucija, stranih predstavništava, kao i sponzorstvo
velikih, kako domaćih, tako i stranih kompanija koje deluju u našoj zemlji.
Dobar koncept, vrhunski program, renomirani izvođači, sve su to preduslovi za
odziv pokrovitelja i sponzora, ali pretpostavljam da to nisu jedine
uzročno-posledične veze. Šta su po vašem mišljenju (osim pobrojanog) najvažniji
aspekti mobilisanja široke podrške jednoj kulturnoj manifestaciji?
- Profesionalizam, odgovornost, rano i
kvalitetno planiranje, trajanje i istrajavanje. Ako uporedite programe
prethodnih festivala, primetićete da je svaki naredni bio veći, bolji, vidljiviji.
Sigurno je da ne bismo imali podršku da smo ostali tamo gde smo bili pre deset
godina, da nismo rasli, razmišljali, grabili napred. Verujem da je to i razlog
što su naša partnerstva dugoročna. U vremenima kada ni perspektivni brakovi ne
izdrže duže od par godina, mi se možemo pohvaliti višegodišnjim saradnjama sa
najvećim kompanijama u našoj zemlji. Nije lako steći poverenje, baš kao ni
zadržati partnere u vremenu koje ni u svetu nije naklonjeno umetničkoj
produkciji i razmeni. S druge strane, verujem da je danas Beogradski festival
igre za Srbiju i Beograd manifestacija od nemerljivog značaja. Radi se o
projektu koji godinama menja sliku o Srbiji, svakog proleća dovodi preko 400
vrhunskih umetnika i desetine uglednih posetilaca i novinara iz inostranstva...
O Festivalu se piše u vodećim svetskim časopisima, on je prisutan na svim
svetskim skupovima, kao i u stotinama brošura ili monografija trupa koje su na
njemu učestvovale. Pritom, organizacioni
tim festivala nije ni na čijem teretu. Naprotiv. To su samo neki od razloga
koji su učinili da Ministarstvo kulture nedavno odluči da ukine jedan deo
neizvesnosti koji je oduvek lebdeo nad nama. Kvalitet i rezultati su činjenični,
a ogled merenja entuzijazma je trajao predugo. Izuzetno sam zahvalna ministru i
svim njegovim saradnicima na podršci i zajedničkom planiranju promocije
narednog Beogradskog festivala igre.
0 коментара