Sajtovi za socijalno umrežavanje: Viđeni su samo oni koji su se prikazali
13:23
Da zemaljski dani teku čak i na Internetu,
potvrdiće svako ko u prstima ima malo više „čukanja” po tastaturi. Pre nekih
desetak godina kao mala deca (neki su zaista i bili deca) radovali smo se .html
kodu koji je omogućio veb-stranice sa grafikom, zatim su se pojavili prvi
pretraživači, pa je onda klasični čet dobio konkurenciju u instant-porukama i
video-telefoniranju. Stigli su i blogovi, razmena multimedijalnih sadržaja. I
sve to za jednu deceniju u kojoj je Internet stasao od alternativnog kanala za
komuniciranje, uglavnom među akademskim svetom, do globalnog fenomena.
Sajtovi za socijalno umrežavanje su još jedan
od noviteta koji pokazuju da se i na sajber-prostor odnosi protok vremena, da
je on dinamičan i promenjljiv, a ne statičan. Reč je o veb-lokacijama koje su u
svetu već nekoliko godina popularne, a prošle i ove doživljavaju silovit
razmah. Lider među njima, „Maj spejs” (MySpace.com), od lanjskog do ovogodišnjeg
septembra narastao je sa 106 na više od 200 miliona korisnika. NJegov najveći
konkurent „Fejsbuk” (Facebook.com) prošlog meseca je zabeležio više od 42
miliona prijavljenih pojedinaca, a očekuje se da će do kraja tekuće godine
imati celih 60 miliona.
Oba projekta su nastala gotovo istovremeno,
2003. i 2004, naravno u Sjedinjenim Američkim Državama. Iako nepovezane, dve
ekipe su razmišljale istom logikom: kako napraviti internet-lokacije koje će
privući pojedince i izložiti ih jedne drugima. Ideja je, u stvari, bila da se
putem Interneta prevaziđe jednosmerna komunikacija između komunikacionih
centara (vladine institucije, korporacije, mediji) kao kreatora i odašiljaoca
informacija i neznanog broja anonimnih recipijenata. Valja reći i to da nije reč
o inovativnom poduhvatu jer su slični pokušaji postojali i tokom devedesetih.
Ova priča nije ni stvar maldalačkog bunta
(iako su oba projekta pokrenuli uglavnom mladi ljudi), već se iza nje nalazi
jedna od krucijalnih ideja koje se provlače kroz društvenu misao u drugoj
polovini 20. veka, a naročito na njegovoj smeni sa aktuelnim stolećem. Mada je
baš Internet pokazao kako „sajber-gerila” relativno lako može da izađe iz
anonimsnosti i da svojim obznanjivanjem privuče veliku pažnju (čak i gobalnu), što
je u realnom svetu moguće jedino bombama i teorizmom, mreža svih mreža je
pretila da se pretvori u jedno veliko šumljenje u kome je nemoguće razaznati ko
kome i šta poručuje.
Jer, mnoštvo sajtova je stvorilo nepreglednost
koju je već sada besmisleno pretraživati. I tu na scenu izlaze sajtovi za umrežavanje.
Na ovakvim lokacijama svako može da kreira svoje virtuelno ja, a da pri tome ne
zna ni jedan znak programskih jezika, da nema pojma šta su to „skriptovi”,
„tagovi” i slično. Svi koji to žele (doduše, postoji starosno ograničenje koje
se odnosi na maloletnike) mogu da se registruju i ta tako progovore celoj
sajber-zajednici, da se prikažu kako bi drugi mogli da ih pronađu. Oni izlažu
svoje sajber-ja sa tendencijom da se „kompatibilnom” prikažu i u stvarnosti.
Umesto prašume veba, sada postoji unificirani
(mada ne do krajnje mere) način prikazivanja: na izabranom sajtu za socijalno
umrežavanje kreira se nalog, „našminka” se sopstveno „parče” veba i igranka počinje.
Međutim, da sve baš ne bude kao u bajci, ostaje nekoliko (ne)spornih činjenica.
Pre svega, ovakav vid institucionalizacije ipak sputava ili barem omeđava
prikazivanje sebe drugima, odnosno predstavljanje ali i suprostavljanje
sopstvenih ideja sa tuđima. Treba reći i to da su ovi sajtovi ipak pre podređeni
komercijalnom efektu, nego li društvenom povezivanju.
Na kraju, moguće je izvući zaključak iz koga
proizilazi i pravac razvoja. Iako kratka, dosadašnja istorija Interneta
pokazuje da su lokacije za socijalno umrežavanje tek jedna od novina kojoj će
ubrzo zapretiti nešto još novije i aktuelnije. Međutim, ma šta to da bude,
socijalno povezivanje će ostati konstanta. Baš kao što su svojevremeno ograničeni
mejl-nalozi na velikim portalima, a kasnije i blogovi bili preteče za socijalno
umrežavanje u današnjem smislu, tako će i rešenja koja će globalna mreža
iznedriti u budućnosti „usisati” ideje koje su stigle sa „Majspejsom” i
„Fejsbukom”.
Dnevnik, novembar 2007.
Kako je počelo
Preteče sajtova za socijalno umrežavanje su
servisi ranog Interneta, kao što je Usenet, Bulletin board services (BBS),
Arpanet. U današnjem smislu, prvenac je ipak bio „Klasmejts” (Classmates.com),
koji je nastao 1995. na ideji da se povežu ljudi koji su se zajedno školovali
(doživeo je veliku uspeh). Ipak, procvat je usledio 2005, kada je „Jahu”
lansirao svoj servis „Yahoo!360”. Iste godine „NJuz korporejšn” Ruperta Mardoka
kupio je sajt „Maj spejs” za oko pola milijarde dolara. Procenjuje se da
trenutno deluje oko 200 sajtova za socijalno umrežavanje.
0 коментара