Internet i biznis na srpski način: Hokus, pokus - sajt!
10:43
Robert Šiler, teoretičar takozvane „nove ekonomije”
ukazao je pre pet godina na trend posustajanja tradicionalnih oblika privređivanja
pred sve jačom dominacijom informacionih tehnologija u stvaranju kapitala. Ovaj
priznati mislilac je zaključio da informacija kao roba nematerijalne prirode postaje
osnova poslovanja. Ko proda informaciju o sebi, prodaće i ono što proizvodi.
Dvadesetogodišnji Aleksa iz Krnjače, beogradskog
predgrađa, nikada nije čuo za Šilera. Već dve godine izbegava vojnu obavezu u nadi
da će uskoro biti ukinuto čak i civilno služenje vojnog roka, po čemu se ne razlikuje
od vršnjaka. Međutim, izdvaja ga veština i strast u pravljenju internet sajtova.
Kao da mu je čuveni teoretičar nekako došapnuo kuda vodi najbolji put u budućnost.
Ovaj mladić, sin automehaničara, kreirao je dvadesetak
sajtova za preduzetnike iz Beograda. Mesečno održavanje prezentacija naplaćuje po
20 evra i tako prihoduje skoro dve prosečne plate u Srbiji. Dok menja lamele i karburatore,
otac svojim mušterijama ponosno, ali i sa skrivenim ciljem, govori o sinovljevom
umeću. Tako priče iz radionice Aleksi dovode mušterije.
Kaže, mogao bi da održava još 20 sajtova jer je
reč uglavnom o statičnim prezentacijama oko kojih skoro da i nema posla. Gazde plaćaju
za njegov „hokus-pokus” jer su čuli da je dobro imati sajt. Međutim, kako o svemu
znaju jako malo ili ništa, u principu se ne mešaju. Samo izbroje evre za mesečnu
„kiriju”. Dok iz radionice dopire brujanje motora, Aleksa se na spratu bavi „redovnim
održavanjem”.
Prema evidenciji Agencije za privredne registre,
u Srbiji posluje 700 velikih preduzeća, oko 2.000 srednjih, te više od 70.000 malih
firmi. Na to treba dodati i oko 150.000 registrovanih preduzetnika. Udruženje provajdera,
međutim, saopštava da samo oko 28.000 kompanija u našoj zemlji ima prezentaciju
na Internetu. To je oko 40 odsto dok je, recimo, on-lajn prisustvo u EU 80 procenata.
Nikola Marković, predsednik Društva za informatiku
Srbije primećuje da domaće kompanije Internet pretežno koriste za slanje i primanje
elektronskih poruka, a njihovi sajtovi po pravilu sadrže osnovne podatke o preduzeću.
Marković dodaje da je izuzetno malo poslovnih prezentacija na kojima se mogu pronaći
katalozi, cenovnici, a još manje sa opcijama za naručivanje, tehničku podršku i
slično.
- Elektronsko poslovanje nije sistemski stimulisano,
čak se dosta i otežava tako što, na primer, Zakon o elektronskom potpisu čeka na
primenu još od decembra 2004. Šta više, osnovni akt, Zakon o elektronskom poslovanju
nije ni usvojen, a on bi svakako podstakao korišćenje Interneta, između ostalog
i za kreiranje dobrih prezentacija – kaže Marković.
Borislav Miljanović, direktor pi-ar agencije
McCann Erickson smatra da je Internet važno sredstvo komunikacije i to sa različitim
ciljnim grupama. On ukazuje da je za „otvaranje” ostalih kanala radi privlačenja
pažnje javnosti, kao što je predstavljanje na televiziji i u ostalim medijima, potrebno
dosta novca, energije i truda.
U tom smislu, nastavlja Miljanović, internet-sajt
je mnogo jednostavniji. Osim što manje košta, on je kompanijski izlog „na izvolte”.
Umesto da jure pažnju potencijalnih partnera ili mušterija, vlasnici dobrih sajtova
ih privlače. Direktor poznate pi-ar agencije kaže da je ovakva logika u svetu odvano
prihvaćena, zbog čega je kvalitetna internet-prezentacija među stavkama „pod obavezno”.
- Kod nas velike firme imaju sajtove, ali oni nemaju
pravu namenu pošto nisu sredstvo intenzivne komunikacje sa zainteresovanima. Oni za sada postoje najviše zato da se ne bi reklo
kako ih nema. Uglavnom nisu razrađeni zbog čega se ne koristi ni 20 odsto mogućnosi
komunikacije koje nudi Internet. Od potrebnih 10, u Srbiji smo napravili možda samo
dva koraka u tom smislu– kaže Miljanović.
Iako konstatuje da naši privrednici i dalje više
vole da pozovu telefonom nego li da pogledaju prezentaciju, Miljković je ipak optimista
jer veruje da će neminovno povećanje broja korisnika Interneta u Srbiji dovesti
do poboljšanja. On predviđa sličan scenario kao i na polju pi-ar aktivnosti, koje
su procvetale kada su se ovdašnji mediji otvorili pre koju godinu, zbog čega su
oglašivači drešili kese.
Zorica Gluhović, nacionalni koordinator programa
Evropske komjuterske vozačke dozvole (ECDL) za Srbiju i Crnu Goru u prvi plan ističe
informatičku nepismenost. Ona se ne čudi što većina malih i srednjih preduzheća
nema internet-prezntacije jer, kako kaže, menadžeri u tim firmama nemaju svest o
potrebi predstavljanja na globalnoj mreži, a neretko ne znaju ni da uključe računar.
- Globalno gledano, stanje u pogledu predstavljenosti
naše privrede na Internetu je jako loše. Može se čak reći da kod nas razvoj informacionog
društva nije ni počeo, a i oni prvi prvi koraci koji se čine, daju traljave rezultate.
Mladi IT stručnjaci su najbolji lakmus-papir za trenudno stanje. Masovno napuštaju
zemlju jer ovde, čak i kad se zaposle, plaćeni su bedno – kaže Gluhović.
Đuro Vojnović, stručnjak za informacione tehnologije
radi u Privrednoj komori Srbije na razvoju novog internet-portala ove ustanove.
Portal je već pušten u rad, a cilj je da se do kraja godine obogati mnoštvom servisa
za privrednike. Vojnović veruje da će, osim konkretne koristi, ovaj portal biti
i podsticaj domaćim biznismenima i preduzetnicima za kreirnje sadržajnih prezentacija
njihovih firmi.
- Postoje izuzetno kvalitetni sajtovi domaćih preduzeća,
ali oni su retki. S druge strane, većina firmi nema nikakvu prezentaciju, a prevashodni
razlozi su neznanje, ali i troškovi. Cena konekcije na Internet sa veb hostingom
za sajt je oko 2.000 dinara mesečno, što je izdatak koji mnogi preduzetnici ne mogu
da priušte, a ako još ne znaju da to otvara mogućnosti, samo će odmahnuti rukom
– kaže Vojnović.
Slobodan Marković, član Upravnog odbora nedavno
formiranog Registra nacionalnih internet domena Srbije (RNDIS) i član ICAN-a, međunarodnog
tela koje upravlja Internetom na globalnom nivou deli domaće firme u dve grupe kada
su u pitanju on-lajn prezentacije. U prvu i malobrojnu spadaju uspešne kompanije
koje su osmislile interaktivne sajtove, a u drugu one koje imaju loše ili nikakve.
- Veliki je problem što kod nas još ne postoji
razvijena svest o mogućnostima koje pruža Internet. Osim toga, slabe su mogućnosti
za pružanje on-lajn usluga, kao što je elektronska kupovina ili plaćanje. Kada se
na tom polju stvari poboljšaju, biće i više kvalitetnih prezentacija domaćih firmi
– kaže Marković. Kada je u pitanju predstavljanje „biznis tu biznis” stanje je još
gore, zaključuje.
Na kraju, vratimo se samoukom Aleksi. Tata-mehaničar
je pre desetak godina kupio prvi računar za igranje igrica, ne sanajući da će to
biti pelcer za novi porodični biznis. Tatin sin nema nikakvu diplomu, ali zbog toga
se uopšte ne oseća inferiorno. I zašto bi kad je na pragu treće decenije života
ostvario „srpski san”: malo radi, lako zarađuje, za „mušterije” ne brine.
Svetao primer
Nikola Marković, Slobodan Marković i Đuro Vojnović
u glas ističu primere nekoliko firmi koje se bave prodajom komjuterskog hardvera
i softvera. Reč je pre svega o novosadskom PIN-u, beogradskom Komtrejdu i niškom
Pakomu. Sajtovi ovih preduzeća su izrađeni po najvišim standardima, jer kupcima
daju pregled celokupnog asortimana, a poslovnim partnerima omogućavaju on-lajn ugovaranje
poslova.
Dnevnik, avgust 2006.
0 коментара