I beše potop, a posle potopa sledi…
08:44U nameri da „zaokružimo“ godinu iza nas, kao i da nagovestimo šta bi kreativnoj industriji mogla da donese ova koja je upravo počela, potražili smo odgovore od relevantnih sagovornika
Bili su to dramatični dani, nedelje. Poplave su zadesile
veći deo Srbije, pod vodom je istovremeno bio i zapad zemlje (priobalje Save),
i istok (Dunav, Timok), ali i centralna Srbija (Zapadna Morava, Velika Morava).
Bilo je i ranije poplava u našim krajevima, ali dramatične snimke smo bili
navikli da gledamo sa Dalekog istoka tokom i posle monsunskih kiša, ili bliže –
iz Zapadne i Centralne Evrope. I dok bi voda odnosila sve pred sobom na
Tajlandu, u Nemačkoj ili Češkoj, mi kao da smo samouvereno bili ubeđeni da
kataklizmičke razmere elementarnih nepogoda kod nas nisu moguće zbog činjenice
da živimo u klimatski blagom podneblju. Ali, potopljeni Obrenovac, izvaljene
kuće sa temeljima u Krupnju, tone blata na ulicama Svilajnca pošto se voda
povukla. Dodajmo i nadrealne slike Doboja u kojem se vide samo vrhovi solitera,
Slavoniju pod vodom…
Gotovo nagonski, javnost je reagovala humano: što uz
organizaciju vlasti, što kroz inicijative nevladinog sektora, strukovnih
udruženja i kompanija, pokrenut je „kontratalas“ koji je doneo obimnu pomoć,
najpre onu najnužniju, a zatim, kako se voda povlačila, i mnogo toga što je
bilo potrebno da se život normalizuje u sredinama koje su najviše pogođene
poplavama. Između ostalih, svoj doprinos je dala i kreativna industrija kroz
organizovanje kampanja za apelovanje na javnost za pružanjem pomoći, onu
domaću, ali i globalnu. Preko konvencionalnih masovnih medija, kao i digitalnih,
preko društvenih mreža pokrenuta je serija uspešnih akcija, zaposleni u
kreativnim agencijama su paralelno prikupljali materijalnu pomoć. Sve u svemu,
industriju je u prošloj godini obeležio humanitarni aktivizam i reagovanje u kriznoj
situaciji.
- Sinergija i humanost nisu izostale. Najprirodnije je
kad možemo da pomognemo direktno kroz struku i sopstvenu delatnost. Kako se
bavimo komunikacijom, prirodno su mnoge agencije iz naše industrije na ovaj
način apelovale, bilo na podizanje svesti o aktuelnom problemu u zemlji ili
načinima da se neposredno pomogne ugroženima - kaže Olivera Perković,
direktorka agenicije McCann Beograd.
Poentiranje bez
zakucavanja
Veran Matić, osnivač i čelnik Fonda B92, čovek sa višegodišnjim
iskustvom u medijima, ali i sa dokazanim osećajem za prepoznavanje
kreativnosti, ističe jedan drugi aspekt. On kaže da, kada je reč o pokazanom
visokom stepenu empatije, mobilnosti i solidarnosti, uključujući i kreativnu
industriju, to je bilo očekivano, ali nekako i nedovršeno, kratkog daha. „Veoma
često nam se događa da se iz euforije, snažne empatije, strmoglavimo u apatiju.
Razlog za to je slabost institucija, ali i nedostatak sistemskog organizovanja
u svim oblastima“, objašnjava i dodaje da jedino retke institucije i fondacije
imaju dugoročne strategije, i da zbog toga ne posustaju bez obzira na teškoće
koje imaju oko permanentnih aktivnosti koje ne zavise od stepena urgentnosti
ili euforije.
- Nažalost, ja nisam video sinergijske efekte upravo zbog
toga što je bilo jako puno posebnih aktivnosti, a veoma malo ujedinjavanja
snaga, kako je jedino moguće stvarati taj sinergijski efekat, tu korist koja je
mnogo veća od prostog zbira ujedinjenih aktera i njihovih aktivnosti. Na samom
početku imali smo jedan pokušaj da se sve aktivnosti koncentrišu oko državnih
projekata i inicijativa, što je pogrešno jer je to bilo sužavanje polja
delovanja i aktivnosti. Postojala je jedna izuzetna inicijativa koja je imala
veoma veliki potencijal da se sve kreativne marketinške akcije okupe u
jedinstvenoj nacionalnoj kampanji, ali i kampanji koja bi prvenstveno imala za
cilj da aktivira sve svetske marketinške agencije, centrale globalnih agencija
i njihove nacionalne agencije u nizu zemalja sveta – kaže Veran.
On misli da je sa kreativnim potencijalom i izvanrednom
mrežom za koju ne zna da li je neko nekada aktivirao na ovakav način, bilo
moguće postići izuzetne efekte u informisanju sveta, stvaranju empatije prema
Srbiji i prikupljanju pomoći na duži rok, sa mnogo većim brojem raznovrsnih
aktera. Sjajna zamisao propala je onda kada je pobedila odluka da se akcija
veže uz već državne institucije, za centralizovan račun, umesto računa poznate
i pouzdane međunarodno relevantne fondacije, koji bi bio pod dodatnim
kontrolnim, odnosno nadzorom organizatora. Tako je propuštena prilika da se
napravi izvanredan iskorak i model u gradnji institucija zajedništva i solidarnosti
i uspostavljanje čvrstih trajnih mostova sa svetom u oblasti kreativne
industrije i društvene odgovornosti.
Međutim, iako se nije desio sinergijski momenat na način
kako je to Veran priželjkivao, koji je izostao zbog potrebe za brzom reakcijom,
pojedine agencije su itekako dobro reagovale. O tome svedoče i godišnje nagrade
UEPS-a koje su agencije Comunis i McCann dobile za kampanje koje su posticale
na solidarnost sa građanima pogođenim poplavama.
- Konkretno, agencija McCann Beograd je pored donacija,
kreirala oglasnu kampanju u prvim danima nakon poplava, gde smo nizom oglasa
skrenuli pažnju na aktuelan problem inostranoj javnosti, a u kasnijoj fazi smo
organizovali izložbu pod nazivom "Kiša još pada" naših dizajnera i
autora saradnika. Izložba je bila humanitarnog karaktera, prikupljena sredstva
donirana su u dobrotvorne svrhe. Pokrenuta je aktivacija na Facebooku sa upečatljivim
ilustracijama sa apelom za pomoć koristeći hašhtagove #HelpSerbia, #SerbiaFloods. Najdraže nam je kad možemo da
doprinesemo na određen način kroz sopstvenu struku – kaže Olivera.
Po(r)uka
- Ovaj primer treba da bude škola za buduće aktivnosti ne
samo u oblasti elementarnih nepogoda već i kada je reč o promociji vrednosti
naše zemlje - smatra čelnik Fonda B92. Dodaje da je osnovna po(r)uka
prošlogodišnjih nepogoda da kreativna industrija u našoj zemlji ni izbliza nije
iskoristila svoje velike potencijale u mnogo čemu, pa ni u saradnji sa
humanitarnim organizacijama. Primer saradnje Fonda B92 i Saatchi agencije (opširnije
u okviru) pokazuje da imamo sposobnost, a mnogi drugi negativni primeri
pokazuju da nemamo volju, viziju i snagu da prevaziđemo svoje slabosti, pomalo
je oštar Veran.
Šta posle potopa?
A šta bismo mogli da očekujemo od godine koja je tek
počela? Usled teških ekonomskih prilika nezahvalno je prognozirati kakve će
poslovne efekte ubeležiti industrija na kraju 2015. Olivera Perković ističe da
će ova godina za agencije biti podjednako izazovna i zahtevna i dodaje: „Objektivne
okolnosti ne favorizuju rast ni u ovoj godini. Ali to ne znači da ne možemo
biti uspešni. Da bi bili uspešni moraćemo da budemo još kvalitetniji i bolji u
svom poslu. To od nas zahteva inovativnost, veću fleksibilnost i još bolji
kvalitet usluga.“ Postoji jedan drugi aspekt o kojem takođe treba razgovarati: da
li će se industrija u ovoj godini konačno bolje (samo)organizovati? Već možemo
da konstatujemo dobar početak pošto je krenula javna rasprava o Nacrtu zakona o
oglašavanju, koju je sačinila Radna grupa u kojoj su predstavnici Ministarstva
trgovine, Grupacije oglašivača i marketinških agencija pri PKS, Međunarodne
asocijacije oglašivača (IAA), udruženja potrošača, Asocijacije medija...
Samoregulacija i(li) regulacija?
- Pored pitanja samoregulacije struke, i pitanje zakonodavstva koje uređuje oblasti rada kreativne industrije je kompleksno i još uvek traži efikasnija rešenja. Samoregulacija jeste važan osnov, ali bez uređenja ili odlučnije primene određenih zakonodavnih rešenja čini mi se da, u Srbiji, neće biti dovoljna. Iskustva sa drugih tržišta u EU nam govore da na tržištima na kojima zakonska rešenja ne daju dovoljno jak okvir tržište se reguliše kroz samoregulatorna tela, dok na onim tržištima na kojima je oglašavanje veoma precizno regulisano zakonskim okvirima, potreba za samoregulacijom je manja. Kako u Srbiji samoregulaciju još uvek nemamo, a zakoni zasad nemaju jedinstven okvir već industriju regulišu kroz više različitih zakona, što svakako otežava primenu, potreba i za samoregulacijom i unapređenjem zakonskih rešenja je i značajna i hitna – kaže Sanja.
Prvog radnog dana ove godine, 3. januara, počela je javna
rasprava o Nacrtu zakona o oglašavanju koja će trajati do 3. februara 2015.
godine. Iz Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, koje inicira
raspravu, poručuju da će učesnici biti predstavnici državnih organa i
organizacija, kao i svi koji su zainteresovani. Dodaje se da će po okončanju
postupka javne rasprave Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija
analizirati sve sugestije, predloge i primedbe učesnika i sačiniti izveštaj o
sprovedenoj javnoj raspravi. Jedan od razloga za donošenje zakona o
oglašavanju, kako je navedeno na sajtu Ministarstva trgovine, jeste potreba da
dosadašnji Zakon o oglašavanju, koji je bio prvi korak u uređivanju ove
oblasti, nakon deset godina od njegove primene odgovori zahtevima prakse, kao i
dužnosti pravne harmonizacije sa aktuelnom regulativom EU.
- Mislim da će 2015. u tom smislu biti godina novih rešenja. Struku čeka finalna etapa u formiranju samoregulatornog sistema. Srpski ogranak Internacionalne advertajzing asocijacije (IAA) je pokrenuo ovaj proces pre par godina. Nakon izrade kodeksa etičkog oglašavanja i njegovog usaglašavanja sa svim relevantnim strukovnim asocijacijama, došli smo u fazu u kome treba oformiti i lansirati samoregulatorno telo. Za to je potrebna široka podrška, pre svega cele industrije ali i zakonodavca. Zakon o oglašavanju je ušao u javnu raspravu. Za očekivati je da on bude jako brzo i usvojen. Strukovne asocijacije su aktivno učestvovale u izradi novog zakona, što je jako dobro i šalje jasan signal koliko je i jednoj i drugoj strani stalo da se tržište uredi na savremeniji način. Mislim da ćemo dobiti solidan krovni zakon kao okvir u kome će zaživeti i sistem samoregulative – kaže Miloš Simić, predsednik IAA Srbija.
„Sve govori da
smo spremni“
Uz konstataciju da je teško očekivati da ćemo u 2015.
videti bilo kakav napredak na ekonomskom planu, on se zalaže u „investiranje
zarad poboljšanja kvaliteta, a ne da bi se profitiralo“. A sistem regulacije i
samoregulacije je jedna od takvih investicija, dodaje. „Sve govori da smo
spremni. Imamo podršku struke, sve veće razumevanje medija bez kojih
samoregulativa ne može da funkcioniše, dobar kodeks i na kraju, nadam se,
savremeniju regulativu“. Miloš blagu prednost daje samoregulativi uz
objašnjenje da je kao sistem mnogo dinamičnija od zakonskog okvira. Lakše
evoluira i usaglašava se sa vremenom i potrebama. Istovremeno, celokupna struka
kroz samoregulativu dobija novu dimenziju odgovornosti. To je jako bitno pošto
vraća autoritet kreativnoj i medijskoj industriji. „Mi smo u fazi formiranja
samoregulatornog tela u Srbiji. Očekujem da se do kraja godine to telo oformi i
započne sa radom. To je veoma bitno za celu struku“, optimista je.
Dobročinstvo se višestruko vraća
Sve više kompanija sve snažnije razvija društveno odgovorne aktivnosti. U isto vreme, sve je manje novca koji se izdvaja za društveno odgovorne akcije, upravo zbog privrednih problema. „Vezivanje brendova uz humanitarne, plemenite akcije sigurno doprinosi njihovoj većoj popularnosti, verovatno i prodaji, ali kada imate kupce koji u odabiru proizvoda najviše vode računa o ceni, onda se teško na ovaj način mogu postići oba cilja: i snažna solidarnost kroz odvajanja sredstava od svakog proizvoda i prihvatanje istog ponašanja od strane kupca tako što će bez obzira na razlike u cenama takođe doprineti kupovini proizvoda“, kaže Veran. On dodaje da su u boljoj poziciji velike međunarodne kompanije koje imaju globalne programe društveno odgovornog angažmana, pošto su u korporativnu politiku već ugrađena sredstva za ove aktivnosti, jer su pronašli računicu po kojoj izdvajanje za zajednicu nije trošak, dobra volja ili slično, već upravo investicija koja donosi razne dobrobiti kompanijama. „Potrebno je razvijati ovakav način razmišljanja i kod domaćih kompanija, da ono što doprinesemo zajednici višestruko nam bude vraćeno“, dodaje.
- Pitanje regulacije i samoregulacije kreativne
industrije je kompleksno i aktuelno u samoj struci u Srbiji unazad par godina.
Postavlja se pitanje i zašto nam je neophodno ukoliko zdravorazumski i etički
pristupamo radu i ukoliko postoje zakonski okviri koji regulišu oglašavanje.
Iskustva sa drugih tržišta, međutim, govore da je definisanje kredibilnosti
industrije kroz okvire samoregulacije od
značaja i koristi kako za samu industriju, tako i za potrošače, dok kada su u
pitanju zakonska rešenja, u Srbiji i na tom planu postoji prostor za
unapređenje – kaže Sanja Milaković Kolundžija, čelnica agencije Executive Group.
I ona podseća da je nekoliko strukovnih udruženja u Srbiji na različite načine
pokrenulo inicijative ili diskusije u ovoj oblasti, od rada na kodeksu
marketinških komunikacija i oglašavanja do organizacije javnih skupova na
kojima se u javnosti i u samoj industriji diskutuje o ovom pitanju.
Iako ukazuje da već niz godina u samoj kreativnoj
industriji izgleda kao da postoji konsenzus da se uspostavi samoregulacija po
uzoru na rešenja iz EU, odnosno nekih nama bliskih tržišta, konstatuje da i
pored toga još uvek nemamo jedinstveno strukovno rešenje kojim bi se na
efikasan način realizovalo to pitanje. Razlozi za to su kompleksnost oblasti, i
što dobra rešenja traže vreme. Ali, dodaje da iskustva sa tržišta koja se ne razlikuju
mnogo od našeg govore da je to moguće. A da li je baš 2015. godina kada ćemo
konačno uspeti da započete promene zaista i realizujemo? „Kao i u mnogim drugim
oblastima kada je unapređenje struke u pitanju biće nam potrebna snažna
inicijativa i jedinstvena opredeljenost da se to zaista i desi. Ostajem umereno
optimistična da bismo ove godine konačno mogli rešiti to pitanje“, kaže Sanja.
Potencijali na
čekanju
- Ukoliko posmatamo kreativnu industriju u najširem
smislu, gde pored oglašavanja imamo i muzičku, filmsku industriju, izdavaštvo i
slično, govorimo o ne tako maloj privrednoj grani. Prema nekim istraživanjima,
ovo je sektor koji i u kriznim uslovima na tržištu beleži određeni rast, duplo
više od proseka ulaže u inovacije, zapošljava visokoobrazovane mlade kadrove.
Dakle, moglo bi se reći, perspektivan i značajan sektor za privredu Srbije. I
pored toga ovo je sektor koji u oblasti regulative traži još dosta pažnje.
Regulatorna pitanja od oglašavanja preko zaštite autorskih prava u Srbiji deluje
da su rešena samim tim što postoje doneti zakoni. Međutim, efikasnost
postojećih zakonskih rešenja i naročito njihova primena ostavljaju prostora za
značajna unapređenja, upozorava čelnica Executive Group.
Veran Matić dodaje da se unutar same kreativne industrije
jako malo međusobno sarađuje, povezivanja, udruživanja su potisnuta u drugi
plan, konkurentnošću koja zanemaruje opšte interese struke. Tako godinama ne
može da se osnuje asocijacija elektronskih medija i marketinških agencija,
istraživačkih agencija kako bi se ustanovili određeni standardi koje će svi
poštovati, kako bi se stvorila bolja situacija kada je reč o budžetima, cenama,
dakle esnafskim pitanjima. Od toga svi gube, a najviše potencijal kreativne
industije, smatra čelnik Fonda B92. I ne zaustavlja se na tome, već upućuje
prilično jak verbalni ukor predstavnicima države zbog branše u kojoj formalno
ne radi, ali sa kojom decenijama deli profesionalnu sudbinu:
- Kreativna industrija u našoj zemlji još uvek nema
status industrije, još uvek se ne shvata onoliko ozbiljno koliko privređuje,
proizvodi BDP-a, a još manje kada je reč o vizijama privrednog razvoja naše
zemlje. Mislim da ima naznaka deklarativnosti, ali nema ozbiljnog temeljnog
pristupa oslanjanja na razvoj kreativne industrije kao oslonca u budućem
razvoju zemlje. Kada bi se bar deo energije koja je posvećena Železari u
Smederevu usmerio u kreativnu industriju, imali bismo veoma brzo efekte mnogo
značajnije od onih koji se najavljuju od privatizacije same Železare. Kada je
reč o medijskom biznisu, tržište je godinama u padu i to se snažno odražava na
kreativnu industriju, dok su prognoze takođe loše. Šteta, jer u kreativnoj
industriji se krije izuzetan potencijal koji nema adekvatne podsticaje od
strane države.
Dobra knjiga:
Sto ideja koje su promenile oglašavanje
Naslov: 100 Ideas That Changed Advertising
Autor: Simon Veksner
Izdavač: Laurence King Publishing (6. januar 2015)
jezik: engleski
Bukvalno – još vruća! Knjiga koja je izašla iz štampe 6. januara zavređuje pažnju već zbog svog naslova. Reč je o svojevrsnoj hronici ideja koje su oblikovale kreativnu industriju, a čije uticaje u većoj ili manjoj meri osećamo svakodnevno. „100 Ideas That Changed Advertising“ nudi fascinantan uvid u srž i inače stalno promenljive industrije koja nikada ne miruje. Sadržaj knjige je organizovan hronološki, što daje dobru preglednost. Ali, naizgled „linearno“ pripovedanje uopšte ne umanjuje uzbudljivost ideja koje su preko noći izazivale kreativne revolucije, donosile talase kreativnosti, na kojima se zapravo događala neprestana evolucija advertajzinga.
Autor Simon Veksner, inače kreativni direktor u DDB Sidnej, vodi nas kroz ključne ideje koje se nalaze iza ovih promena, od razvoja prvih oglasnih formata i istorije brendiranja, preko kreativne revolucije šezdesetih godina prošlog veka do digitalnog doba. Gledajući unapred, knjiga uzima u obzir i najnovija razmišljanja o dosezanju nove publike, uključujući i koncepte kao što su neuromarketing i bihejvioralna ekonomija. Knjiga je takođe bogato ilustrovana konkretnim primerima iz istorije oglašavanja. U svakom slučaju, ovo štivo se čini veoma prikladnim, kako za one koji su već u kreativnoj industriji, tako i za sve one koji zbog prirode svojih poslova ili znatiželje žele da bolje razumeju ovu dinamičnu profesiju.
Mali pojmovnik: Etički marketing
Pojam koji se odnosi na primenu univerzalnih etičkih
principa u marketinškom procesu. Ukratko, etički marketing obuhvata filozofska
načela, formu moralnog stava o konkretnoj marketinškoj kampanji ili pitanju
koja je predmet moralnog preispitivanja. Etički marketing generalno doprinosi
većoj društvenoj odgovornosti kompanija (CSR) i podizanju svesti zajednice o
važnosti ovakvih napora privrednih subjekata. Uspostavljanje marketinške etike
doprinosi društvu kratkoročno i dugoročno.
Da li ste znali:
Nemogućnost pristupa internetu čini stresnim čak 57 odsto
ispitanika na globalnom nivou, pokazuje najnovije istraživanje Agencije
Universal Media „Wawe 8: Jezik sadržaja“ koje je sprovedeno u 65 zemalja,
između ostalog i u Srbiji, i obuhvata 1,3 milijarde aktivnih korisnika
interneta u svetu
Istraživanje sprovedeno na uzrastu od 16 do 56 godina
pokazuje da čak 43 odsto šesnaestogodišnjaka želi da bude poznato na internetu,
dok je takvih među onima koji imaju 56 godina samo 15 odsto. Blogeri su uzor za
46 odsto od ukupnog broja 50.021 ispitanog.
0 коментара