Da li je moguće u zemlji "fiće", "keca", "juga": Supersportski auto iz Srbije*
13:32AQOS projekat je stvoren sa ciljem da iz korena protrese automobilsku industriju. Činjenica da je napravljen u Srbiji čini ga dodatno inovativnim i intrigantnim; AQOS projekat je automobilski manifest nove poslovne filozofije, poručuju samouvereno ljudi koji stoje iza ove neobične ideje...
Predmet želje zvani "automobil" je
u poslednjih sto godina konvertovao svetsku ekonomiju u auto-centričnu.
Hiperprodukcija je uljuljkala proizvođače u masovnu proizvodnju konfekcijskih
automobila i samim tim otvorila prostor za pozicioniranje novih brendova i
novih igrača.
Međutim, u Beogradu je upravo osnovan - AQOS, koji njegovi
pokretači najavljuju kao jedinstvenu, provokativanu, i potpuno drugačiju
perspektiva savremene automobilske industrije.
AQOS Technologies bi trebalo da bude uključen u međunarodno tržište visoko-tehnoloških proizvoda, za šta će
konkurisati na osnovu istraživanja u oblasti dizajna, predznanja o tradiciji i
filozofiji gradnje automobila, pridružujući tome velika individualna iskustva
i znanja.
Kompanija je rezultat rada grupe nezavisnih profesionalaca
iz različitih oblasti: projektovanja, inženjeringa, tehnologije, arhitekture.
Glavna preokupacija biće im, najavljuju, istraživanje u svim aspektima auto
industrije, dizajn inovativnih delova automobila i dizajn (proizvodnja)
ograničene serije visoko performantnih sportskih automobila.
Vođa tima je glavni dizajner Saša Milovančević. On je već postigao
značajne uspehe u dizajniranju postojećih automobila i sarađivao je sa najvećim
svetskim proizvođačima. Tim se sastoji od domaćih i stranih eksperata iz Velike
Britanije, Nemačke i Italije.
Osnivači kompanije se nadaju da će stvoriti jak i autentičan AQOS
brend (robnu marku), čiji identitet ne bi trebalo da se zasniva na agresivnoj
marketinškoj kampanji, već na samom sebi.
AQOS program je zamišljen u pravcu originalnosti dizajna, kao i raskid od
uobičajnih imitacija u automobilskoj industriji, sa mogućnošću da parira
konkurenciji. AQOS program je zasnovan na konceptualnim rešenjima već
postojećih klasa automobila kao i na formiranju novih klasa automobila kao odgovor
na nove tržišne tendencije, poručuju ljudi koji stoje iza ovog poduhvata.
Intervju: Saša Milovančević, vođa tima i glavni dizajner
Prototip na nekom od svetskih sajmova ove ili sledeće godine
Treba imati na umu da je tržište u ovih sto i nešto više godina edukovano i da je sve manje podložno besmislenim marketinškim sloganima i imuno na prolazne trendove koji se uporno serviraju. Lestvica poverenja tj. zadovoljenja tržišta je poslednjih godina dramatično podignuta na viši nivo i tu pojavu smatram odličnom.
Prvi AQOS-ov automobil kao svetsku premijeru videcete na nekom od automobilskih sajmova krajem ove godine ili pocetkom sledece u formi koncept - prototipa. Sledeca etapa promocije odigrace se na čuvenoj trci u Le Mans-u gde ćemo svoja rešenja sa radošću uporediti sa konkurencijom. Godina u kojoj će se to desiti biće rezultanta naše nespremnosti da kompromitujemo kvalitet izrade. Trenutni presek situacije nam govori da AQOS treba očekivati u punom sjaju za dve do tri godine, kaže Saša Milovančev, vođa tima i glavni dizajner u projektu AQOS.
Zašto
dizajn automobila?
Kulminacija tenzije između
funkcije i estetike u auto dizajnu oduvek je predstavljala za mene neodoljivu
privlačnost kojoj se nisam mogao ni hteo
odupreti. Kompleksnost procesa na harmonizaciji mehaničkih, ergonomskih
i aerodinamičkih elemenata sa estetikom, kao i filozofskih i socioloških
stavova unutar percepiranog ekonomskog efekta, izazov je prvog reda naspram
koga svaka druga oblast dizajna (bez ideje o omalovažavanju) samo je kvalifikaciona predigra za ovu
disciplinu.
Šta je suština dizajna (automobila)?
Suština auto dizajna je u surovoj
istrajnosti traženja odgovora na prethodno pomenute zahteve u okviru prvog
pitanja. Tehnička svesnost i potkovanost se podrazumeva, dizajn počinje onog
trenutka kada bez logičkih odstupanja treba tehniku učiniti lepom. Pohotljivost
i sebičnost lepote je često u tom procesu suprotstavljena tehnici.
Harmonizacija i pronalaženje balansa, veze i razumevanja te dve pojave je
zapravo suština dizajna, u kojoj se dizajn pojavljuje kao artikulator svih
tehničko- tehnoloških procesa. Kada se približite ili dođete do nje (suštine
dizajna), tehnika vam postaje lepa a estetika postaje veoma matematična
(geometrijski definisana). Smiraj koji
tada osećate je znak da imate dizajn i da ste sa svojim poslom na „TI“.
U kojoj meri je je etika osnov
umetnosti, odnosno dizajna?
Kada imate moral etika je
nepotrebna, ali važi i obrnuto sa malim modifikacijama. Daljim produbljivanjem
ove teme završili bismo u teološko-filozofskoj ravni razgovora koju sažetost
forme intervjua ne trpi. Ukoliko je reč konkretno o etici auto dizajna, kao
osnovni etički problem nameće se problem brze smenjivosti, tj. zamenjivosti
postojećeg dizajna a što može da se shvati
i zapravo kao nezavršenost
dizajna (što i ne bi bilo pogrešno) . Neoliberalni ekonomisti bi to vrlo rado
pravdali ubrzanjem tj. ponavljanjem profitnog ciklusa, ali poslednjim
dešavanjima zapravo iskustvima svetske ekonomije i taj koncept je
kompromitovan. Da pojasnim, pohlepa se ne isplati.
Filozofija življenja?
Ne možete da date ono što nemate.
Svako stvaralaštvo po svojoj prirodi je sebično i tek kada postigne svoje
zadovoljenje postaje darežljivo za opštu stvar, a u retkim slučajevima i za
kompletnu civilizaciju. Morate uhvatiti najbolji deo svoje psihe, izbalansirati
duh i telo do tačke kada kvalitet te spoznaje možete da transferišete u delo, tj. misli u liniju i površinu odnosno
formu, i da satisfakciju tog procesa ne devalvirate bilo kakvim životnim
kompromisima koje bi ugrozile savršenost pomenutog procesa.
Uticaj drugih oblika umetnosti na
kreaciju super sportskih automobila?
Svaka epoha, ili dekada kada je
reč o auto dizajnu, ima svoje mikrozakonitosti koje utiču na stvaralačke
procese u njoj. Isprepletanost socioloških doktrina i ekonomskih odnosa često
određuju umetničke tokove kao i različite percepcije na istu temu. Automobilski
dizajn po tom pitanju je jako senzibilan i kao takav veoma je podložan
trenutnom trendu i jakoj interakciji sa ostalim tokovima umetnosti (moda,
arhitektura, muzika). Da li je era elektronske muzike bila preteča i uvodnik u
eru električnih automobila prepustimo istoriji umetnosti, ali je sasvim sigurno
da je odradila mentalnu predigru i adaptaciju za nešto novo što u tom trenutku
nije bilo izvesno.
Presek stanja automobilske industrije
(ne samo kroz prizmu automobilskog dizajna)?
Stogodišnjica auto-industrije
odavno je prošla i zamor u procesu stvaranja automobila je sveprisutan. Samo
velika i nepresušna potreba tržišta za „suvozemnim četvorotočkašem
kontrolisanim voljom vlasnika“, ideju o
automobilu drži na reanimacionom stolu. Odgovor na tu potrebu, u kojoj ima
strasti i logike, treba tražiti (u novom pristupu načinu rešavanja
problema) novim dizajnom tj. novom
formom koja će prepakovati tradicionalne poglede na tehnologiju materijala i
samog pogona. To je jedan pravac. Drugi pravac, ne manje tačan, jeste da trenutna tehnološka postignuća treba
filigranskom preciznošću reinstalirati u koren ideje o automobilu kao fenomenu
dvadesetog veka koji je predstavljao simbol slobode (nezavisnog kretanja) i
lepote koju istinski automobilski zaljubljenici u trenucima entuzijazma čak
porede i sa lepotom žene. AQOS će oba pomenuta pravca tretirati svojim
delovanjem.
Šta je potrebno za nastanak novog brenda
automobila, tj. kada se rađa novi brend?
Rađanje novog brenda počinje onog
trenutka kada osetite moć
dominacije nad automobilom u
kome sadašnje vreme već posmatramo sa istorijske distance, tj. kada se
uspostavi novi logički algoritam koji artikuliše sva manifestna pitanja vezana
za filozofiju gradnje automobila i njihovu tehničku realizaciju. Smisao i pun
efekat novog brenda je moguć jedino ako se momentum dešavanja sinhronizuje sa
razumevanjem civilizacijskih potreba. U tom trenutku i u tom slučaju imamo
efekat tržišnog vakuma koji usisava novu ideologiju novog brenda. Senzitivnost
akcije i reakcije je krajnje uzbudljiv proces i odličan je test za nervni
sistem učesnika igre. Podrazumeva se da je u temelju procesa znanje, strast i
bezrezervna ljubav koja će vas odvesti u posvećenost i rizik iznalaženja
rešenja na sve izazove koji vas očekuju na tom putu. Istine radi, treba
pomenuti dozu lične ludosti i hira koji vas vodi u pravcu preuzimanja
odgovornosti za ishod akcije, ali tako je bilo oduvek kroz istoriju stvaranja
novog.
U čemu je suštinska razlika između
AQOS-a kao brenda u nastajanju i postojećih brendova automobila?
U povišenoj čulnosti AQOS
brenda, procesom aktiviranja svih mogućih mentalnih receptora kroz čin vožnje AQOS
automobila i filozofskih svetonazora o životu.
AQOS postoji zbog
onih čijem ukusu postojeća dostignuća u auto industriji nisu dovoljna, koji
odabir marke automobila doživljavaju kao čin determinacije svoje ličnosti i pre
svega onih koji znaju i vole da voze automobile složenog karaktera. Tenzije
suprostavljenih karakteristika, o kojima sam govorio na početku ovog razgovora,
biće dovedene do svog vrhunca i one će biti nosioci satisfakcije klijenata i
nas koji radimo na stvaranju proizvodnje AQOS-a
Da li je danas moguće napraviti profitabilan biznis
pozicioniranjem novog brenda automobila na globalnom tržištu?
Egzaktan odgovor na to pitanje dacemo nakon zavrsetka
punog ciklusa koji se sastoji od predstavljanja prototipa, njegove proizvodnje i plasmana na trzistu. AQOS-ov ulazak u trku sa etabliranim brendovima čin je našeg stava
da je to i moguće. Uostalom, svaki biznis je profitabilan ako je vaša
performansa u njemu dominantna u odnosu prema konkurenciji.
_______________________________________________
* Tekst (neznatno urednički prilagođen) i intervju u integralnoj formi dobio sam putem e-maila od strane tima AQOS
0 коментара