Da li je moguće u zemlji "fiće", "keca", "juga": Supersportski auto iz Srbije*

13:32

AQOS projekat je stvoren sa ciljem da  iz korena protrese automobilsku industriju. Činjenica da je napravljen u Srbiji čini ga dodatno inovativnim i intrigantnim; AQOS projekat je automobilski manifest nove poslovne filozofije, poručuju samouvereno ljudi koji stoje iza ove neobične ideje...

Predmet želje zvani "automobil" je u poslednjih sto godina konvertovao svetsku ekonomiju u auto-centričnu. Hiperprodukcija je uljuljkala proizvođače u masovnu proizvodnju konfekcijskih automobila i samim tim otvorila prostor za pozicioniranje novih brendova i novih igrača.

Međutim, u Beogradu je upravo osnovan - AQOS, koji njegovi pokretači najavljuju kao jedinstvenu, provokativanu, i potpuno drugačiju perspektiva savremene automobilske industrije.


AQOS Technologies bi trebalo da bude uključen u međunarodno tržište visoko-tehnoloških proizvoda, za šta će konkurisati na osnovu istraživanja u oblasti dizajna, predznanja o tradiciji i filozofiji gradnje automobila,  pridružujući tome velika individualna iskustva i znanja.

Kompanija je rezultat rada grupe nezavisnih profesionalaca iz različitih oblasti: projektovanja, inženjeringa, tehnologije, arhitekture. Glavna preokupacija biće im, najavljuju, istraživanje u svim aspektima auto industrije, dizajn inovativnih delova automobila i dizajn (proizvodnja) ograničene serije visoko performantnih sportskih automobila.

Vođa tima je glavni dizajner Saša Milovančević. On je već postigao značajne uspehe u dizajniranju postojećih automobila i sarađivao je sa najvećim svetskim proizvođačima. Tim se sastoji od domaćih i stranih eksperata iz Velike Britanije, Nemačke i Italije.

Osnivači kompanije se nadaju da će stvoriti jak i autentičan AQOS brend (robnu marku), čiji identitet ne bi trebalo da se zasniva na agresivnoj marketinškoj kampanji, već na samom sebi.

AQOS program je zamišljen u pravcu  originalnosti dizajna, kao i raskid od uobičajnih imitacija u automobilskoj industriji, sa mogućnošću da parira konkurenciji. AQOS program je zasnovan na konceptualnim rešenjima već postojećih klasa automobila kao i na formiranju novih klasa automobila kao odgovor na nove tržišne tendencije, poručuju ljudi koji stoje iza ovog poduhvata.


Intervju: Saša Milovančević, vođa tima i glavni dizajner

Prototip na nekom od svetskih sajmova ove ili sledeće godine

Treba imati na umu da je tržište u ovih sto i nešto više godina edukovano i da je sve manje podložno besmislenim marketinškim sloganima i imuno na prolazne trendove koji se uporno serviraju. Lestvica poverenja tj. zadovoljenja tržišta je poslednjih godina dramatično podignuta na viši nivo i tu pojavu  smatram odličnom.


Prvi AQOS-ov automobil kao svetsku premijeru videcete na nekom od automobilskih sajmova krajem ove godine ili pocetkom sledece u formi koncept - prototipa. Sledeca etapa promocije odigrace se na čuvenoj trci u  Le Mans-u gde ćemo svoja rešenja sa radošću uporediti sa konkurencijom. Godina u kojoj će se to desiti biće rezultanta naše nespremnosti da kompromitujemo kvalitet izrade. Trenutni presek situacije nam govori da AQOS treba očekivati u punom sjaju za dve do tri godine, kaže Saša Milovančev, vođa tima i glavni dizajner u projektu AQOS.

  Zašto dizajn automobila?

Kulminacija tenzije između funkcije i estetike u auto dizajnu oduvek je predstavljala za mene neodoljivu privlačnost kojoj se nisam mogao ni hteo  odupreti. Kompleksnost procesa na harmonizaciji mehaničkih, ergonomskih i aerodinamičkih elemenata sa estetikom, kao i filozofskih i socioloških stavova unutar percepiranog ekonomskog efekta, izazov je prvog reda naspram koga svaka druga oblast dizajna (bez ideje o omalovažavanju)  samo je kvalifikaciona predigra za ovu disciplinu.

 Šta je suština dizajna (automobila)?

Suština auto dizajna je u surovoj istrajnosti traženja odgovora na prethodno pomenute zahteve u okviru prvog pitanja. Tehnička svesnost i potkovanost se podrazumeva, dizajn počinje onog trenutka kada bez logičkih odstupanja treba tehniku učiniti lepom. Pohotljivost i sebičnost lepote je često u tom procesu suprotstavljena tehnici. Harmonizacija i pronalaženje balansa, veze i razumevanja te dve pojave je zapravo suština dizajna, u kojoj se dizajn pojavljuje kao artikulator svih tehničko- tehnoloških procesa. Kada se približite ili dođete do nje (suštine dizajna), tehnika vam postaje lepa a estetika postaje veoma matematična (geometrijski definisana).  Smiraj koji tada osećate je znak da imate dizajn i da ste sa svojim poslom na „TI“.

U kojoj meri je je etika osnov umetnosti, odnosno dizajna?

Kada imate moral etika je nepotrebna, ali važi i obrnuto sa malim modifikacijama. Daljim produbljivanjem ove teme završili bismo u teološko-filozofskoj ravni razgovora koju sažetost forme intervjua ne trpi. Ukoliko je reč konkretno o etici auto dizajna, kao osnovni etički problem nameće se problem brze smenjivosti, tj. zamenjivosti postojećeg dizajna a što može da se shvati  i  zapravo kao nezavršenost dizajna (što i ne bi bilo pogrešno) . Neoliberalni ekonomisti bi to vrlo rado pravdali ubrzanjem tj. ponavljanjem profitnog ciklusa, ali poslednjim dešavanjima zapravo iskustvima svetske ekonomije i taj koncept je kompromitovan. Da pojasnim, pohlepa se ne isplati.

Filozofija življenja?

Ne možete da date ono što nemate. Svako stvaralaštvo po svojoj prirodi je sebično i tek kada postigne svoje zadovoljenje postaje darežljivo za opštu stvar, a u retkim slučajevima i za kompletnu civilizaciju. Morate uhvatiti najbolji deo svoje psihe, izbalansirati duh i telo do tačke kada kvalitet te spoznaje možete da transferišete  u delo, tj. misli u liniju i površinu odnosno formu, i da satisfakciju tog procesa ne devalvirate bilo kakvim životnim kompromisima koje bi ugrozile savršenost pomenutog procesa.

Uticaj drugih oblika umetnosti na kreaciju super sportskih automobila?

Svaka epoha, ili dekada kada je reč o auto dizajnu, ima svoje mikrozakonitosti koje utiču na stvaralačke procese u njoj. Isprepletanost socioloških doktrina i ekonomskih odnosa često određuju umetničke tokove kao i različite percepcije na istu temu. Automobilski dizajn po tom pitanju je jako senzibilan i kao takav veoma je podložan trenutnom trendu i jakoj interakciji sa ostalim tokovima umetnosti (moda, arhitektura, muzika). Da li je era elektronske muzike bila preteča i uvodnik u eru električnih automobila prepustimo istoriji umetnosti, ali je sasvim sigurno da je odradila mentalnu predigru i adaptaciju za nešto novo što u tom trenutku nije bilo izvesno.

Presek stanja automobilske industrije (ne samo kroz prizmu automobilskog dizajna)?

Stogodišnjica auto-industrije odavno je prošla i zamor u procesu stvaranja automobila je sveprisutan. Samo velika i nepresušna potreba tržišta za „suvozemnim četvorotočkašem kontrolisanim  voljom vlasnika“, ideju o automobilu drži na reanimacionom stolu. Odgovor na tu potrebu, u kojoj ima strasti i logike, treba tražiti (u novom pristupu načinu rešavanja problema)  novim dizajnom tj. novom formom koja će prepakovati tradicionalne poglede na tehnologiju materijala i samog pogona. To je jedan pravac. Drugi pravac, ne manje tačan, jeste da  trenutna tehnološka postignuća treba filigranskom preciznošću reinstalirati u koren ideje o automobilu kao fenomenu dvadesetog veka koji je predstavljao simbol slobode (nezavisnog kretanja) i lepote koju istinski automobilski zaljubljenici u trenucima entuzijazma čak porede i sa lepotom žene. AQOS će oba pomenuta pravca tretirati svojim delovanjem.

  Šta je potrebno za nastanak novog brenda automobila, tj. kada se rađa novi brend?

Rađanje novog brenda počinje onog trenutka kada osetite moć  dominacije   nad automobilom u kome sadašnje vreme već posmatramo sa istorijske distance, tj. kada se uspostavi novi logički algoritam koji artikuliše sva manifestna pitanja vezana za filozofiju gradnje automobila i njihovu tehničku realizaciju. Smisao i pun efekat novog brenda je moguć jedino ako se momentum dešavanja sinhronizuje sa razumevanjem civilizacijskih potreba. U tom trenutku i u tom slučaju imamo efekat tržišnog vakuma koji usisava novu ideologiju novog brenda. Senzitivnost akcije i reakcije je krajnje uzbudljiv proces i odličan je test za nervni sistem učesnika igre. Podrazumeva se da je u temelju procesa znanje, strast i bezrezervna ljubav koja će vas odvesti u posvećenost i rizik iznalaženja rešenja na sve izazove koji vas očekuju na tom putu. Istine radi, treba pomenuti dozu lične ludosti i hira koji vas vodi u pravcu preuzimanja odgovornosti za ishod akcije, ali tako je bilo oduvek kroz istoriju stvaranja novog.

U čemu je suštinska razlika između AQOS-a kao brenda u nastajanju i postojećih brendova automobila?

U povišenoj čulnosti AQOS brenda, procesom aktiviranja svih mogućih mentalnih receptora kroz čin vožnje AQOS automobila i filozofskih svetonazora o životu.
AQOS postoji zbog onih čijem ukusu postojeća dostignuća u auto industriji nisu dovoljna, koji odabir marke automobila doživljavaju kao čin determinacije svoje ličnosti i pre svega onih koji znaju i vole da voze automobile složenog karaktera. Tenzije suprostavljenih karakteristika, o kojima sam govorio na početku ovog razgovora, biće dovedene do svog vrhunca i one će biti nosioci satisfakcije klijenata i nas koji radimo na stvaranju proizvodnje AQOS-a

 Da li je danas moguće napraviti profitabilan biznis pozicioniranjem novog brenda automobila na globalnom tržištu?

Egzaktan odgovor na to pitanje dacemo nakon zavrsetka punog ciklusa koji se sastoji od predstavljanja prototipa, njegove proizvodnje i plasmana na trzistu. AQOS-ov ulazak u trku sa etabliranim brendovima čin je našeg stava da je to i moguće. Uostalom, svaki biznis je profitabilan ako je vaša performansa u njemu dominantna u odnosu prema konkurenciji.
_______________________________________________
* Tekst (neznatno urednički prilagođen) i intervju u integralnoj formi dobio sam putem e-maila od strane tima AQOS

You Might Also Like

0 коментара