Šest decenija Kojota i Ptice trkačice: Legenda o (ne)uhvatljivosti
12:34Ovih dana navršava se 60 godina od kako su u mašti Čaka Džonsa rođeni Vili E. Kojot i Ptica Trkačica, akteri jednog od najpopularnijih crtaća. Osnovno pravilo da šeprtljasti vuk ne može da uhvati i pojede dugonogu pticu zvanično nikada nije iznevereno, što do danas frustrira najveći deo publike. Ipak, glasine kažu da Kojot u nekoliko navrata nije ostao praznih šaka
Da li je Vili E. Kojot pojeo
Pticu Trkačicu? Priča se da jeste, ali to verovatno nikada niste videli.
Pernata kometa u čeljustima dozlaboga smotanog vuka obesmislila bi matricu
jednog od najuspešnijih crtaća svih vremena čiji su junaci ove godine dogurali
do šest decenija postojanja. Ipak, pročitajte ovaj tekst do kraja ako želite da
saznate da li je Kojot baš stalno bio hude sreće, odnosno da li je Trkačica
ostala neuhvatljiva. Možda ćete se iznenaditi!
Kada je nešto tako popularno i
dugoveko kao što su avanture dvoje animiranih suparnika, onda je razumljivo što
je priča o njima i oko njih veoma slojevita. Kojot i Trkačica rođeni su 1948. u
mašti režisera Čaka Džonsa, a scenarista Mičel Malteze je razvio priču i
napisao prvih 16 od ukupno 45 epizoda. Legenda kaže da su se Džonsu na glavu
bili popeli infantilni crtaći o mačku koji lovi miša, on je hteo energičnije
likove u surovijem ambijentu.
U „Vorner bradersu“ su imali
sluha za ideju. Prva epizoda prikazana je bioskopskoj publici septembra 1949.
Od polovine pedesetih godišnja produkcija se ustalila na jednu do dve epizode u
trajanju od po šest-sedam minuta, a 1962. snimljen je i animirani film od skoro
pola sata. Maksimum je dosegnut 1965, kada je objavljeno 11 nastavaka, ali već
sledeća godina (pet epizoda) bila poslednja u kontinuitetu tokom „bioskopske”
ere.
Zbog velike popularnosti, kojot i
trkačica su oživljavani u više navrata. Tako je Džons 1979. i 1980. snimio još
dve epizode za televiziju, kao i jednu 1994, a drugi autori nastavke objavljene
pre osam, odnosno pet godina. Dva lika su se odvojeno pojavljivala u drugim
crtaćima „Varner bradersa“ iz ciklusa „Looney Tunes“ (osim njih, tamo su
smešeni Duško Dugouško, Patak Dača...), ali i u mnogim drugim animiranim
serijama, doduše kao epizodisti.
Pravila
Radnja crtaća smeštena je u
ambijent nalik pustinji na jugozapadu Sjedinjenih Država. Džons je hteo da
kojot, kojeg je kreirao inspirisan pisanjem Marka Tvena, i dugonoga ptica jure
po prostranstvu nalik stvarnim staništima ovih životinja. Filozofija crtaća
zasnovana je na nekoliko veoma prostih, ali „gvozdenih“ pravila. Neka od njih
su tako očigledna, a za druga nije sigurno da li su bila posledica odluke ili
su prosto proizašla iz scenarija.
Prvo i najvažnije pravilo je da
Kojot nikada ne može da uhvati Trkačicu. Međutim, sa druge strane, ptica nikad
ne sme da povredi kojota. Zapravo, nikakva spoljna sila ne može da naudi
Viliju, za to su „zaduženi“ njegova nesposobnost ili nepravilno korišćenje,
odnosno nepouzdanost pomagala za hvatanje Trkačice. Osim šeprtljavosti i loše
sreće, Kojotov najveći neprijatelj je gravitacija koja ga neprestano vuče u
provalije.
Poenta vratolomija nije da on
bude povređen, već što više ponižen. Međutim, autorima je naročito bilo stalo
da simpatije gledalaca budu na strani Vilija. Taj princip je važio uvek i
nikada nije izneveren. S druge strane, ni Trkačica nije bila svemoćna kao što
je možda izledalo: ona je uvek morala da bude na putu zato što joj to
proizilazi iz imena (Road Runner). Inače, Trkačica je bila zadužena za jedini oblik oglašavanja kroz
karakteristično „bip, bip“.
Kojot je gotovo isključivo morao
da koristi pomagala kompanije ACME koji, ili zakazuju, ili ih on nepravilno
upotrebljava. Ime firme je sastavljeno od prvih slova rečenice koju bismo sa
engleskog mogli da prevedemo kao „Kompanija koja sve pravi“. Proizvodi ACME
viđani su i u drugim crtaćima „Vorner bradersa“, a firma je izmišljena kako bi
se izbegli sudski sporovi sa stvarnim kompanijama koje prave naprave korišćene
u crtaćima.
Ipak
uhvaćena
Najvažnije
pravilo u crtanom filmu bilo je da Kojot nikada ne sme da uhvati Pticu
Trkačicu. Pošto su autori, međutim, simpatije publike okrenuli prema Viliju,
često su se čule kritike da je on izložen preteranim poniženjima. U SAD je
svojevremeno formirano udruženje pobornika Kojotovih prava. Bilo je više
zahteva da on konačno ulovi Trkačicu. Ali, kako bi to bila negacija osnovne
ideje, Džons je pristao na polovičan kompromis.
U
specijalnoj epizodi, emitovanoj na TV-u 1980. Vili je uspeo, ali kako? U jednoj
od jurnjava, Trkačica i Kojot ulaze u dugački levak. Na izlasku su oboje
patuljasti i tada Vili zviždukom upozorava pticu da nešto nije uredu. Oni se
okreću, vraćaju se kroz cev, ptica dobija normalnu veličinu, a Kojot ostaje i
dalje mali. Jedva uspeva da „zagrli“ jedan od njenih prstiju. Potpuno je
zbunjen, ne zna šta da radi.
Priča se
da su postojale nezvanične epizode ovog crtaća u kojima Kojot, ne samo da
hvata, nego i slasno jede Trkačicu. Navodno, jedan takav animirani film je
prikazivan američkim vojnicima uoči odlaska na ratiše u Vijetnamu, kada je
postalo izvesno da će tamo pobediti komunisti. Osnovna poruka je bila da je
preokret ipak moguć. Međutim, nikad nije dokazano da je takav crtać bio prikazan
vojnicima, pa je priča ostala na nivou spekulacije.
Takođe,
postoje indicije da su studenti animacije na nekim američkim univerzitetima
šezdesetih i sedeamdesetih pravili sopstvene epizode ovog crtanog filma, u
kojima je osnovno pravilo potpuno preokrenuto: Vili uvek hvata i jede Trkačicu.
Navodno, ovi filmovi su prikazivani na studentskim sedeljkama, ali nikada nisu
dospeli do javnosti jer su se budući animatori plašili da će ih stići ogromni
odštetni zahtevi, a karijera biti zapečaćena.
Poruka
Kao i u
slučaju drugih proizvoda industrije zabave koji su stekli kultni status, i ovaj
crtani film je ostavio značajan trag na popularnoj kulturi. Štosevi viđeni kod
Kojota i Trkačice su često „preslikavani“ u druge animirane filmove. Na primer,
u epizodi „Simpsonovih“, kada Homer juri Barta, obojica se na momente
„zamrzavaju“, a ispod njihovih likova se pojavljuju kvazi naučna imena na
latinskom, što je često rađeno sa Vilijem i Trkačicom.
Ovaj
crtani film je doživeo i neanimirana izdanja. Tako su se njegovi likovi još
pedesetih pojavljivali u stripovima. Pravljena su specijalna televizijska
izdanja, na primer edukativna serija za decu „Električna kompanija“
sedamdesetih. Trkačica i Kojot su bili junaci i video igrica. Oni su
učestvovali i u reklamnim kampanjama, ptica često u onima vezanim za
automobile, a Kojot je, između ostalog, devedesetih promovisao „pepsi“.
Osim u
popularnoj kulturi i u sferi marketinga, ovi junaci su bili inspiracija za
„učitavanje“ najrazličitijih značenja. Na primer, na početku kampanje za
sranačku nominaciju na predsedničkim izborima u SAD, koji će se dogoditi
sledećeg meseca, anonimni korisnici Interneta su pisali da je Hilari Klinton
nedostižna „ptica-trkačica“ za Baraka Obamu. Ishod nadmetanja unutar američke
Demokratske stranke, međutim, bio je drugačiji.
Od
brojnih zapažanja izdvajamo ono koje kaže da osnovnu poruku ovog crtanog filma
šalje Kojot, kao animirana personifikacija običnog čoveka u neprestanoj
jurnjavi za boljim sutra, za materijalnim dobrima, društvenim statusom. Čovek-kojot
veruje da dosezanje željenog donosi vrhunsku sreću. A sreća je - Trkačica, koja
je nekako uvek na dohvat ruke, ali ipak večno neuhvatljiva.
Ekonomist, oktobar 2008.
0 коментара