Naliv pera: Lakoća pisanja

20:40

Naliv-pero nemačke firme Montblan nazvano„Misteri mastarpis” ukrašeno je sa 840 dijamanata, pa procenjena vrednost od 730.000 američkih dolara nije iznenađujuća. Međutim, pera prvoklasnog kvaliteta i vrhunskog dizajna mogu da se kupe i za manje od 1.000 dolara. Kao u svemu drugom, i ovde se zna ko je ko: najprestižniji brendovi su Montblan, Parker, Kros i Voterman. Pomalo arhaične, ove pisaljke nude neprevaziđenu lakoću pisanja, a svojim vlasnicima donose i epitet osoba dobrog stila

Kažu da su dovoljne tri sekunde da bi se stekla predstava o osobi koju prvi put vidimo. Još je zanimljivije što postoji velika verovatnoća da su tako brzo doneti zaključci tačni. Ali, to i nije naročito teška „igra”. Kada iz najnovijeg „mercedesa” izađe osoba u skupom odelu, kada u odsjaju sunca na njenoj ruci „bljesne” prestižni „roleks”, šta nam to govori? Da gledamo nekoga veoma uspešnog. A da li taj gospodin uspešni ima stila? E, to je već drugo pitanje koje zahteva detaljnije posmatranje.
Poenta je u tome da, kada količina novca ne postavlja limite nije teško izabrati najbolji automobili, garderobu ili sitne „dodatke” poput satova, naočara, nakita. Svi znaju šta je klasa. Stil se, međutim, ne kupuje. „Ili jesi, ili nisi laf”, da parafraziramo popularnu tv-reklamu. Oni koji ga imaju, stil neguju. OK, budimo pošteni i priznajmo: debljina novčanika itekako može da pripomogne, ali bogatstvo ne podrazumeva dobre manire. Baš zato se i u visokim krugovima lako prepoznaju pravi „lafovi”, i „lafice”, naravno.
Uredu, razumemo se, ali kakvu vezu sa svim tim ima naliv-pero? Prikažimo to ovako: naliv-pero = dobar stil, i to barem iz dva razloga. Prvo, ono ima istorijsku patinu koja se vuče još od 10. veka. Kada vidimo ovakvu pisaljku, pomislimo kako je starinska i otmena, za razliku od jeftine „sintetike” u šta spada hemijska olovaka ili flomaster. Drugi adut naliv-pera ogleda se u činjenici da ga koriste malobrojni „frikovi”. Oni su odbacili hemijsku olovku, a onu „oslikanu” (sa reklamom ili logo-znakom) preziru. Zato su definitivno ljudi od stila.
Ignorisanje sveprisutne hemijske ne podrazumeva nikakvo odricanje, ako ste pomislili da je to cena koju moraju da plate ljubitelji naliv-pera. Šta više, njegova upotreba omogućava konfornije pisanje jer nema potrebe za pritiskanjem na papir kao kod hemijske olovke. A lakoća pisanja donosi lepši rukopis. Kao benefit pomenimo i paletu mastila u najrazličitijim bojama. Kvalitet današnjih naliv-pera se podrazumeva pa je verovatnoća da će se, recimo, mastilo razliti po džepu sakoa jednaka šansi da asteroid padne na vaš trpezarijski sto.

Brendovi

Treba, naravno, imati na umu da nisu ni sva pera ista. Ona koja nam dolaze sa Dalekog istoka mogu da se nabave za bagatelu, ali i služe po principu „koliko para, toliko  muzike”.  Zato treba tražiti kvalitetnija naliv-pera čija cena ipak može da bude pristupačna (na primer, par hiljada dinara). Oni koji bi da uz kvalitet dobiju i prestiž opredeljuju se za brendirane pisaljke, a tu dileme nema:  Montblan (Montblanc), Parker, Kros (Cross) i Voterman (Waterman) su vrh ponude kada je o naliv-perima reč.
Montblan je nemačka firma za proizvodnju pisaćeg pribora osnovana 1909. Naliv-pera koja nose znak bele šestokrake zvezde zaobljenih vrhova odlikuje izuzetan oblik, prefinjeni dizajn i, naravno, odličan kvalitet. „Meisterstuck” je najstarija i najpoznatija serija naliv-pera ovog proizvođača, pokrenuta dvadesetih prošlog veka. U potonjim decenijama pojavile su se i druge edicije. Povodom stogodišnjice od osnivanja firme trenutno je aktuelna ograničena serija od 15.000 naliv-pera sa cenom od oko 500 evra po komadu.
Ona narodna, malo prepravljena „po naliv-peru se čovek poznaje” najpre bi se mogla primeniti na vlasnike ekskluzivnih pisaljki iz Parkerove radionice. Verovatno su bogati i imaju prefinjen ukus! Koristili su ih najznačajnije ličnosti 20. veka (njima je, između ostalog, ozvaničen kraj Drugog svetskog rata). Postoji više serija Parkerovih naliv-pera, kao „Duofold” (1921), „Vakumatik” (1932), „51” (1941), „Džoter” (1954), „Sonet” (1993). Najpopularnija je edicija „Duofold”.
Pera iz Krosa, osim zbog kvaliteta, zaslužuju epitet najboljih zbog jedne zanimljive karakteristike. Konstrukcija metalnog vrha omogućava prilagodljivost pera njegovom korisniku, a ne obrnuto. To znači da vlasnici Krosovih proizvoda mogu da računaju na krajnje individualan stil pisanja. Od prvih decenija 20. veka do danas pokrenuto je više serija od kojih su najpoznatije „Tovnsend platinum”, „Tovnsend sterling silver”, „Tovnsend tango blek laker”.
Voterman ima najdužu tradiciju u proizvodnji naliv-pera. Kompaniju je u Njujorku 1883. pokrenuo Luis Voterman, inače službenik osiguravajuće kuće, koji je pokušavao da usavrši naliv-pero. Godinu dana kasnije on je patentirao prvu potpuno funkcionalnu pisaljku ove vrste. Proizvodi iz Votermana su od početka uvek bili u samom vrhu po kvalitetu. Pokrenuto je mnogo serija, a najpopularnije su „Edson”, „Hemisfera”, „Čarlston”, „Fils”, „Ekspert”, „Harmonija”, „Ici et La”…

Cene

Strastveni kolekcionari naliv-pera ne pitaju za cenu. A ona može biti izrazito visoka. Zajedno sa poznatim francuskim juvelirom Van Klifom, Monblan je ponudio pero „Misteri mastarpis” po ceni od 730.000 američkih dolara To je najskuplje naliv-pero svih vremena, ukrašeno sa 840 dijamanata. Sledeći po visini cene je „Modernista dajmond” švajcarske kompanije Karan. Ova pisaljka ukrašena je sa 5.072 dijamanta i sa 96 rubina, ima zlatni vrh. Prodata je za 265.000 dolara. 
Kompanija Viskonti je svojevremeno ponudila ograničenu seriju „Ripl H.R.H.”. Pera su izrađena od belog zlata i dijamanata, imaju dvobojni zlatni vrh. Koštaju 57.000 dolara po komadu. Iz ove kompanije je i pisaljka „Zabranjeni grad” sa zlatnim detaljima i dijamantima. Cena je 42.200 dolara. Među unikatnim perima su i ograničene edicije firme Grajson Tigh. Prodaju se po ceni od 22.000 do 24.000 dolara. Nešto jeftinija su pera iz ograničene serije (50 komada) italijanskog OMAS-a, koštaju 16.500 dolara.
Na gornjoj granici u grupi ekskluzivnih naliv-pera koja ipak ne koštaju čitava bogatstva je „Piruet beli” firme David Oskarson po ceni od 4.900 dolara. Kartijerova „La dona menažerija” iz limitirane serije od 888 komada staje 4.000 dolara. Iz radionice S.T. Dupon je izašla ograničena edicija od 1.929 naliv-pera i hemijskih olovaka (svaki komad je ručno dorađivan po 160 sati). Cena je 2.400 dolara. Proizvođač Graf fon Faber-Kastel ponudio je za 2.000 dolara pisaljku koja je, inače, lane proglašena naliv-perom godine.
Prvoklasna naliv-pero ipak ne moraju da imaju ni tako visoke cene. Veoma kvalitetna, a prestižna moguće je kupiti i za manje od 1.000 dolara. Tako se pera iz ekskluzivnih serija poznatih proizvođača pronalaze po ceni od 300 do 900 dolara. Ne treba zaboravljati da, pored pominjanih, postoje mnogi drugi brendovi sa proizvodima nesumnjivog kvaliteta. Dakle, razmislite o naliv-peru ako ga već nemate. Ono će vam otkriti lakoću i lepotu pisanja. A potraga za onim koje baš vama „leži” može biti neočekivana mala avantura.

Petraš i Penkala
Prvo pero sa rezervoarom za tečno mastilo napravljeno je u 10. veku po nalogu egipatskog kalifa, ali je ubrzo zaboravljeno. Ova pisaljka će doživeti silovit razvoj tek od prve polovine 19. stoleća, a važnu ulogu u tome će odigrati ljudi sa naših prostora. Rumun Petraš Poenaru u Francuskoj 1827. patentira naliv-pero sa zamenljivom patronom. U drugoj polovini veka pero je dodatno usavršeno što je doprinelo širenju njegove upotrebe. Doprinos razvoju je dao i Mađar Teodor Kovač koji je izumeo filter za mastilo.

Nama je najzanimljiviji Slavoljub Edvard Penkala, tvorac prvog pera sa čvrstim mastilom, preteče hemijske olovke. Od oca Poljaka i majke Holanđanke, ovaj izumitelj i preduzimač posle studija u Beču i Drezdenu, doseljava u Zagreb gde rođenom pridodaje ime Slavoljub. Zajedno sa partnerom osniva fabriku naliv-pera i olovaka koja je svojevremeno bila najveća na svetu (danas Tvornica olovaka Zagreb). Posle smrti 1921. njegovi naslednici prodaju patente nemačkom Pelikanu. Penkala je izumeo i termofor.

You Might Also Like

0 коментара