Revolucionarni nasleđe i turizam: Od megalomanskih svetilišta do zaboravljenih krajputaša
14:32
Fruška gora, Kosmaj ili Kadinjača za
vreme druge Jugoslavije nisu bili tek obični toponimi. Tamo su
odlazile, iz današnje perspektive, hiljade neobičnih hodočasnika.
Neko sa strane je i u to vreme mogao da misli kako su Jugosloveni
ljubitelji prirode, kako možda svetkuju paganska staroslovenska
božanstva i kultove. Ali ne, oni su organizovano, jedni sa puno
entuzijazma, a drugo bez mnogo volje, obilazili spomenike partizana i
njihovih bitkaka iz Drugog svetskog rata.
Titov režim je megalomanski gradio
grandiozna obeležja po čitavoj bivšoj Jugoslaviji. Uzor su
verovatno bili sovjetski boljševici koji su spomenicima revoluciji,
Lenjinu, Staljinu premrežili po prostranstvu najveću zemlju koja je
ikada postojala. Iako to jugoslovenski komunisti nikada nisu
priznali, oni su se ugledali i na Karađorđeviće koji je za svoje
vladavine takođe „spomenikovali” (kompleks na Oplencu, spomenici
na Avali ili u Skoplju na primer).
Istorijski još dalje je mađarski
primer iz 19. veka, kada je obeležavano 1.000 godina od dolaska
Ugara u njihovu današnju postojbinu. Mađari su predano gradili po
svom delu Austrougarske, a neki od tih spomenika i danas postoje na
teritoriji Srbije. Na primer, kula Gardoš u Zemunu ili ogromna slika
„Bitke kod Sente” u Skupštini opštine Sombor su posvećeni
mađarskom jubileju. O grandioznosti te posvećenosti najbolje
svedoči Trg heroja u Budimpešti.
Ali, postoji jedna krucijalna razlika
između ovih i spomenika koje su pravljeni u dve Jugoslavije. Mađari
su gradili u spomen svojim precima, a Alksandar Karađorđević,
kasnije i Tito u sopstvenu slavu. I tragično stradali kralj i maršal
sa svojim saradnicima imali su, u suštini, isti motiv, a to je bilo
učvršćavanje koncepta „integralnoj Jugoslovenstva”
(Karađorđevići), odnosno „brastva i jedinstva” (komunisti) u
nacionalno šarolikoj zemlji.
Danas, kada više nema Jugoslavije, ta
obeležja su srozana na džinovske krajputaše, zarasle u travu,
išarane grafitima, opkoljene otpacima. Nema više ni masovnih poseta
đaka i radnika, vojnika i učesnika omladinskih radnih akcija. Pošto
su ti spomenici građeni veoma solidno, tako da bi mogli da odole
milenijumima, u izvesnom smislu oni podsećaju na engleski Stonhendž
koji nemo prkosi vremenu još od doba praistorijskih izmaglica.
Međutim, Stonhendž je postao
prvorazredna turistička atrakcija ikao još nije pouzdano poznato ko
ga je i u kakvu svrhu gradio. Naši grandiozni spomenici, kako u
Srbiji, tako i u ostalim republikama nepostojeće SFRJ (Tjentiše,
Mrakovica, Makljen...) kao da više nikoga ne zanimaju. Današnje
vlasti ne vole da ih povezuju sa komunističkim nasleđem, pa uopšte
ne pokazuju interes za revitalizaciju spomeničkih kompleksa iz
socijalističke ere.
A to bi moglo lepo da se unovči, ako
je suditi po primerima iz inostranstva. Recimo, u nekadašnjem
Istočnom Berlinu zgrada ozloglašenog Štazija (tajna služba
Nemačke Demokratske Republike) pretvorena je u muzej koji privlači
na hiljade posetilaca. U tom gradu je turistički valorizovano 40
godina postojanja Berlinskog zida. U Rusiji, pak, i dalje brižno
paze na svoje spomenike, a njihovu posvećenost herojima SSSR-a
„konvertovali” su u obeležja „Velikoj otadžbinskoj vojni”.
Kod nas, spomen na Tita, njeogovu
revoluciju i NOB još se dobro drži samo u malobrojnim „džepovima”,
kao što je hrvatski Kumrovec (rodno mesto nekada „najvećeg sina
naroda i narodnosti”) ili njegov grob na beogradskom Dedinju. Sve
drugo, a osim spomenika, to su i brojne Titove vile i letnjikovci od
Vardara do Triglava, uglavnom je prpušteno hudoj sudbini. Neki od
tih objekata su stradali u ratu, drugi su neuspešno privatizovani,
treći propadaju jer nema ideja šta je činiti sa njima.
Da bi revolucionarni turizam mogao da
donese zaradu i pristojne plate onima koji bi bili angažovani u toj
priči, svedoče baš primeri „džepova”. Možda niste znali, ali
Kuća cveća i kompleks u kojem je smeštena i danas je jedan od
najposećenijih muzeja na području nekadašnje Jugoslavije. Prošle
godine Titov grob na Dedinju obišlo je 138.000 „hodočasnika” iz
zemlje i sveta. Zbog održavanja „Pesme Evrovizije” u Beogradu,
ove godie se očekuje više od 150.000 posetilaca.
Objekat koji je sagrađen 1974. kao
Titov radni prostor, za posetioce je otvoren 1982, od kada je kroz
njega prošlo više od 18 miliona ljudi. Tokom devedesetih,
memorijalni kompleks je gurnut na marginu pa je, na primer 2000.
godine zabeleženo samo 20.000 posetilaca. Međutim, posle političkih
promena te godine, ideologija je ustupila mesto istorijskoj struci te
su na razne izložbe, poput proletošnje posvećenje srebru iz Titove
kolekcije, na Dedinje stizale reke posetilaca.
Baš primer Kuće cveća, čija debela
knjiga utisaka se popunjava za tri meseca (u arhivi čuvaju sve od
prve), pokazuje kako se revolucionarno nasleđe može prodati i
strancima. Većina turista koji kroz Srbiju plove Dunavom na velikim
rečnim brodovima, odlazi na Titov grob. Procenjuje se da će do
sredine novembra u savsko pristanište uploviti više od 400
luksuznih lađa, sa oko 55.000 turista. Oni čine znatan deo od 200
do 600 posetilaca koji svakog dana posete Kuću cveća.
Nerealno je očekivati da se svi
spomenički kompleksi iz perioda druge Jugoslavije turistički
valorizuju, ali neki, naročito oni koji se ističu po svojoj
monumentalnosti bi mogli da dožive novu mladost kroz revitalizaciju.
Delimično, to je na neki način učinjeno sa fruškogorskim
spomenikom ili onim na vrhu Kosmaja, u čijoj blizini rade
ugostiteljski objekti koji privlače izletnike i putnike na
proputovanju preko ovih planina.
Ali, da li bi moglo i više od toga?
Zašto spomen kuće koje se često nalaze pored takvih objekata ne bi
mogle da se pretvore, recimo u škole prirode. Verovatno bi privatni
investitori našli interes da u tim spomeničkim kompleksima grade
smeštajne kapacitete i druge sadržaje. Pošto je uglavnom reč o
urbanistički dobro osmišljenim i lepo sređenim prostorima, takvi
spomenici bi uz manja ili veća ulaganja mogli da postanu destinacije
za odmor, rekreaciju, zabavu.
Možda bi se vatreni pobornici i
poštovaoci NOB-a i Tita u početku ljutili, ali bi i oni valjda
„omekšali” kada bi shvatili da bi na „švedski sto” tih
modernizovanih kompleksa mogla da se provuče i „porcija”
revolucije. Zašto da ne? Pa i u sred Oplenca, gde je grandiozni
mauzolej Karađorđevića, već decenijama radi hotel. Ipak,
najverovatnije će ovi spomenici da „odstoje” još neko vreme,
recimo dok ne stasaju naši nalsednici koji će možda biti
maštovitiji i preduzimljiviji.
Dnevnik, oktobar 2008.
Stazama revolucije
U svetu pokušavaju da žive od
„revolucionarnog turizma”. Na primer, u Južnoj Americi je pre
nekoliko godina promovisan Čegevarin put koji vodi do njegovog
gubilišta u Boliviji. Ovaj projekat je dobio podršku i međunarodnih
humanitarnih organizacija zato što bi mogao da podigne životni
standard u siromašnim krajevima kojima je jezdio Če. Kod nas bi, na
primer, mogla da se napravi tura „Titovim stazama revolucije” po
imenu nekadašnjeg takmičenja na kome su dokazivali osnovci.
0 коментара