Ivo Visković: Jedan zarez menja sve
14:22
Promena samo jednog zareza u Sporazumu
o stabilizaciji i pridruživanju traži saglasnost svih 27 zemalja
članica Evropske unije, pa bi otpočinjanje novih pregovora Srbiju
moglo da dovede u situaciju višegodišnjeg čekanja novog SSP-a,
kaže za „Dnevnik” Ivo Visković, profesor međunarodnih odnosa
na Fakultetu političkih nauka u Beogradu i nekadašnji ambasador
Srbije i Crne Gore u Sloveniji. Visković objašnjava da bi ideja
Demokratske stranke Srbije da se u postojeći Sporazum ugradi
rečenica kako je Kosovo deo Srbije dovela do velike podele unutar
Evropske unije zbog čega bi pregovaranje sa našom zemljom bilo
paralisano. On pretpostavlja da zemlje koje su priznale Kosovo ne bi
prihvatile zahtev Srbije, i u tom slučaju ne bi ništa bilo od
SSP-a.
Da li bi ratifikacija SSP-a u srpskom
parlamentu, što se poinje kao mogući kompromis za formiranje vlade
SRS-DSS-SPS, uopšte imala smisla ako bi bila obustavljena saradnja
sa Haškim tribunalom? Za to se zalažu neke od stranaka iz
potencijalne koalicije.
- Sam ugovor ima dva dela, jedan koji
je odmah stupio na snagu i drugi koji mora čekati ratifikaciju u
zemljama potpisnicama. Ovaj prvi se odnosi na trgovinske odlakšice,
što omogućava prelazni mehanizam, ali i to može da se suspenduje
ako ne bude pune saradnje sa Haškim tribunalom zbog insistiranja
Belgije, a naročito Holandije. Svakako, ne sme se zaboraviti da
postoje drugi delovi ugovora koji nemaju prelazni mehanizam i bez
pune ratifikacije oni neće moći da se primenjuju. Ova priča
podseća na situaciju u kojoj se nalazila Jugoslavija osamdesetih
godina, kada smo sa Evropskom zajednicom potpisali sporazum, ali je
tri godine trebalo da ga prihvate neke zemlje. Sada se očekuje brza
ratifikacija u članicama EU i bilo bi krajnje besmisleno da mi ne
uradimo svoj deo posla.
Mislite li da bi vlada koju bi činile
tri pomenute stranke imala volje i snage da pogura Srbiju u pravcu
Evropske unije?
- Baš i ne vidim kako bi vlada tih
stranaka bila istrajna po ovom pitanju, jer približavanje EU
podrazumeva i neke stvari koje su mimo njihovih političkih programa.
Verujem da su političari te tri stranke svesni da se moraju
sprovesti reforme radi ulaska u EU. Međutim, teško je predvideti
šta su oni spremni da prihvate kao realnost, a na čemu će
tvrdoglovo insistirati zbog svojih ideoloških orijentacija. Neću da
budem nekorektan pa da tvrdim da ta koalicija ne bi radili na
približavanju Uniji, ali je činjenica da je za to potrebna odlučna
volja. U postizbornim razgovorima ovih stranaka ima protivurečnih
stvari i zato nisam ubeđen da bi oni uspešno radili na
priključivanju EU kao što bi to činila koalicija sastavljena od
snaga koje su otvoreno proevropski orijentisane.
Dimitrij Rupel, ministar inostranih
poslova Slovenije koja trenutno predsedava Evropskom unijom, nedavno
je kazao da će ulazak Srbije u EU zavisiti od dobrosusedskih odnosa
sa zemljama regiona, uključujući i Kosovo. Kako treba tumačiti
takvu izjavu?
- Mislim da je reč o ličnom stavu
Dimitrija Rupela koji, nije nikakva tajna, već godinama podržava
nezavisnost Kosova. Iako tu izjavu ne treba potpuno ignorisati, ja
joj ne bih pridavao veći značaj. Rupel je izrazio dominantno svoje
mišljenje, a možda i mišljenje Slovenije, što nije obavezujuće
po Srbiju. Tačno, Kosovo je priznala većina članica Evropske
unije, ali nisu sve. Dok je tako, nama ne može biti nametnut nikakav
uslov u vezi sa priznavanjem nezavisnosti Kosova za ulazak u Uniju.
Rupelova izjava je veoma delikatna, ali ona ne mora samo da se odnosi
na Srbiju. Pitanje je da li slovenački ministar na taj način vrši
pritisak na članice EU koje nisu priznale Kosovo. Što se tiče
Srbije, postavljanje dodatnog uslova za ulazak u EU nije realna
stvar, čak ni u nekoj sagledivoj budućnosti.
Kako vidite zahtev potpredsednika vlade
Božidara Đelića Evropskom parlamentu da bude smenjen izvestioc za
Srbiju Jelko Kacin zbog toga što se on otvoreno stavio na stranu
kosovskih Albanaca?
- Srbija samostalno ne može da donose
odluku o smeni Jelka Kacina, ali je legitimno da takvo pitanje
postavi u Evropskom parlamentu. Doduše, nisam siguran da bi zahtev
bio uvažen jer to zavisi od mnogo stvari. Ali sama činjenica da
zemlja traži smenu onoga ko o njoj izveštava Evropski parlament za
realne političare je signal da treba traži bolje rešenje. Nije
svejedno da li čovek koji je izvestilac ima ili nema normalne odnose
sa vladom zemlje o kojoj izveštava, a može se postaviti i pitanje
objektivnosti njegovog izveštavanja. Mislim da nije dobro što je do
ovog spora došlo, ali ako Srbija zatraži smenu Jelka Kacina, onda
će neko u Evropskom parlamentu o tome morati da razmisli.
U autorskom tekstu koji je nedavno
objavljen u prvom broju „Evropskih svesaka” postavljate dilemu da
li Srbija uopšte ima pravu spoljnu politiku. Da li bi
spoljnopolitička orijentacija mogla da postane jasnija posle
formiranja nove vlade?
- Problem nepostojanja jasne
spoljnopolitičke strategije u ovom trenutku je posledica
podeljenosti društva u Srbiji. To je veliki, dubok problem. Proces
na kome treba da se stvara jasna i konzistentna inostrana politika u
Srbiji nije preciziran, a pitanje je i može li biti kada postoje
stranke i grupacije sa izrazito različitim pogledima po pitanju
spoljne orijentacije. Loše je za Srbiju ako bi takva situacija
potrajala jer je jako teško zadovoljiti spoljne državne interese
ukoliko ne postoji usklađenost kod kuće. Ja sam svestan da u mnogim
zemljama nije realno očekivati apsolutnu saglasnot, osim po nekim
pitanjima kao što je kod nas Kosovo. Međutim, bilo bi jako važno
da se stvori jaka većina koja će utvrditi spoljnu strategiju za
duže vreme, kako ona ne bi zavisila od toga ko će činiti vladu.
Dnevnik, avgust 2008.
0 коментара