Bebe poznatih: Unosno poziranje
13:07Polovinom jula javljeno je kako su Anđelina Žoli i Bred Pit dobili najmanje 11 miliona dolara za prve fotografije njihovih tek rođenih blizanaca. Od početka godine još nekoliko poznatih parova unovčio je dolazak na svet svojih prinova
Prošlog
meseca mediji su preneli kako su Anđelina Žoli i Bred Pit dobili najmanje 11
miliona dolara za objavljivanje prvih fotografija njihovih blizanaca, rođenih
polovinom jula. Vest je dobila globalnu pažnju, mada nije bila neočekivana.
Nedeljama pre porođaja šuškalo se kako glumački par prima primamljive ponude za
fotografisanje, spominjala se suma između 15 i 20 miliona dolara. Dakle, jedino
što je bilo nepoznato pre dolaska blizanaca na svet je količina novca za
njihovo premijerno poziranje.
Glumački
par Žoli-Pit već je imao iskustvo u ovome. Za fotografiju njihovog prvog
biološkog deteta, devojčice Šajlo, od magazina „Pipl” dobili su 4,1 milion
dolara, a za sliku lane usvojenog dečaka Paksa iz Vijetnama dva miliona od
„Pipla” i „Heloa”. Iako je rečeno da će novac od fotografisanja blizanaca biti
poklonjen u dobrotvorne svrhe (isto je učinjeno i sa prihodom od fotografisanja
Šajlo, kada je prihod prosleđen afričkim fondacijama za decu), par Žoli-Pit je
do sada definitivno najviše zaradio na ovom neobičnom biznisu.
Ali,
oni nisu jedini. Od početka ove godine zabeleženo je više slučajeva prodaje
fotografija novorođenčadi. Za slike blizanaca pevačice Dženifer Lopez, koje su
objavljene u „Piplu” marta ove godine, plaćeno je šest miliona dolara. Magazin
„OK” platio je tri miliona za prvu sliku sina glumca Metjua Mekonahija, koji je
rođen početkom jula. „OK” je u junu dao milion i po za sliku kćerke glumice
Džesike Albe, a milion za fotografiju bebe Džejmi Lin (sestra Britni Spirs).
„Pipl” je platio milion sliku ćerke Nikol Riči, rođene u januaru.
Očigledno,
reč je o astronomskim sumama koje dosežu ili prevazilaze transfere vrhunskih
sportista, odnosno honorare za koncerte najpopularnijih pevača. A primeri koji
slede pokazuju kako kontroverzni biznis postaje sve unosniji. Pevačica Gvin
Stefani prodala je u junu 2006. magazinu „OK” fotografije svoje bebe za 575.000
dolara, a Britni Spirs, i dalje jedna od najintrigantnijih pop-zvezda,
naplatila je u novembru 2005. sliku svog novorođenčeta 500.000 dolara.
Profitabilno
Fotografije
kupuju tabloidni magazini, prvenstveno u Sjedinjenim Američkim Državama i u
Velikoj Britaniji, koji su fokusirani na sve što je u vezi sa zvezdama
šou-biznisa, od njihovih profesionalnih uspeha i neuspeha, do skandala i
trivijalnosti. Osnovni razlog za pomamu spram fotografija novorođenčadi je sve
jača konkurencija. Uz odavno etablirane magazine, kakav je pominjani „Pipl”, na
tržištu su i noviji listovi (na primer u SAD, to su As, Tač, Lajf Stajl, OK).
Zato je utakmica žestoka.
Ipak,
podizanje tiraža nije primarno. Procenjuje se da najekskluzivnije priče ili
fotografije, u kakve spadaju snimci beba poznatih ličnosti, uvećavaju prodaju
za 300.000 do 500.000 primeraka. Novac koji se tako zaradi ni izbliza nije
dovoljan da pokrije milionske sume izdvojene za fotografije, a o eventualnom
profitu nema ni govora. Međutim, izdavači na umu imaju drugu računicu. Ovakve
fotografije učvršćuju prestiž nad konkurencijom i jačaju uticaj kod čitalaca, a
što je još važnije, kod oglašivača.
Sa
druge strane, postavlja se pitanje, zašto slavni pristaju na ponude. Poznavaoci
prilika u svetu šou-biznisa kažu da zvezde višestruko profitiraju. Sume u igri su
zaista ogromne, a pretpostavlja se da znatan deo tako zarađenog novca ne odlazi
u dobrotvorne svrhe kao što se priča. U vezi sa tim, može se čuti i pomalo
cinično zapažanje: kada već imaju toliku želju za dobročinstvom, zašto
jednostavno ne napišu čekove. Jedan od motiva je i što slavni prodajom
fotografija skidaju dosadne paparace sa grbače.
Ipak,
ne iznose sve zvezde svoju novorođenčad pred fotografske objektive, barem ne za
pare. Nikol Kidmen je ponudu odbila sa obrazloženjem da tako nešto nije
prikladno. Sa druge strane, Sara Džesika Parker i njen suprug su besplatno
pozirali ispred porodilišta sa bebom. Tom Kruz i Keti Holms, pričalo se,
povukli su slike svoje bebe pošto je među tabloidima izbio pravi rat - oni su
se besomučno utrkivali u ponudama, pa je ovaj par na kraju odustao.
Počelo sa Lusi
Još
sa pojavom masovne štampe, u drugoj polovini 19. veka, priče o poznatima su
bile veoma popularne. U to vreme, čitaoci su prosto „gutali” storije o
pustolovima, o ratnim herojima. Početak filmske ere izbacio je u prvi plan
glumce, najpre nemog, a zatim i zvučnog filma. Ipak, priče o njima uglavnom su
stizale do sporednih, najčešće trač rubrika. Masivna pažnja medija bila je
rezervisana za kraljevske familije i porodice državnika (najzahvalnija je bila
plemićko-holivudska kombinacija: princ Ranier od Monaka i glumica Grejs Keli).
Kada
je reč o bebama poznatih, presedan se dogodio pedesetih godina 20. veka.
Glumica Lusi Bal je ostala trudna po drugi put u sred emitovanja serije „Ja
volim Lusi” na televizijskoj mreži CBS. U to vreme bilo je nezamislivo da se
trudnice pojavljuju na televiziji, pa je Balova morala da bira: ili da prekine
snimanje, ili da „zatalasa”. Ovo drugo joj je pošlo za rukom pa su autori
adaptirali scenario: Lusil je postala trudna i u seriji. To se publici dopalo.
Na naslovnoj strani TV-vodiča 3. aprila 1953. izašla je fotografija njene bebe.
Ako
se izuzme slučaj Balove, čije novorođenče je do naslovne strane ipak došlo usled
spleta okolnosti, smatra se da je prinova pevačice i glumice Šer bila prva koja
je dobila veliku medijsku pažnju zbog popularnosti roditelja. U septembru 1976.
u „Piplu” je objavljena fotografija na kojoj su Šer, njena beba Elijah Blu,
starija kćerka i suprug Greg. Inače, Goldi Havan ne priznaje ovaj „istorijski”
podatak, tvrdeći da je ona sa svojim Oliverom Hadsonom bila prva, pošto je
tekst o njima izašao u maju 1976, duduše za vreme trudnoće.
Tokom
osamdesetih godina bebe nisu tako često stizale do naslovnih strana. Izuzetak
je bila princeza Dajana koja je istovremeno bila plemkinja i pop-ikona, kao i
prinove Lise Meri Prisli i Sibil Šepard. Ali, sve do kraja devedesetih,
godišnje su se objaviljivale dve-tri udarne priče koje su se odnosile na
novorođenčad poznatih. A 2005. samo o porodilji Britni Spirs i njenoj bebi
objavljene su tri ekskluzivne storije. Evo još jednog podatka: „Pipl” je od
1976. objavio 28 bebi-naslovnica, od čega polovinu posle 2000. godine.
U simulakrumu
Francuski
mislilac Žan Bodrijar svojevremeno je skovao sintagmu „simulakrum simulakruma”
koja, pojednostavljeno rečeno, označava stvarnost generisanu od strane medija.
Zavedena publika olako odbacuje istinsku realnost, prepuštajući se „čarima” medijskog
simulakruma. Stvarno je i postoji samo ono što beleže i prenose glasila. Obični
ljudi sve manje haju za svoje sopstvene živote, a tako strasno se „uživljavaju”
u bitisanje poznatih. Zato su i bebe globalnih zvezda „stvarnije” od anonimne
dečice koja nam se smeše u parku.
Interesovanje
za osobe iz sveta šou-biznisa nije novo, ali ambijent jeste. U eri Interneta i
Fejsbuka, masovnog konzumiranja pop-sadržaja (muzike putem MP3 plejera,
video-klipova posredstvom Jutjuba) i rijaliti-programa poput „Velikog brata”,
svi smo mi nekako na „ti”. Sve je na izvolite, sve je otkriveno, razgolićeno. I
kada već tako olako stupamo u komunikaciju sa neznancima bez obrzira gde se oni
nalaze, ne vodeći računa da li su njihovi identiteti stvarni ili lažni, onda
nam slavne ličnosti deluju kao „rod rođeni”.
Ipak,
slikanje tek rođene dece za astronomske honorare uglavnom izaziva kritike, bilo
da je reč o sociolozima, bilo o običnim ljudima koji svoje misli „seju” po
blogovima i forumima na Internetu. Slavni roditelji već na rođenju „žigošu”
svoje bebe (setimo se pravila da mediji ne „čačkaju” u privatnost, ni u članove
porodica poznatih sve dok ih ovi ne „predstave”). Posle nema izgovora tipa: „Ne
dirajte mi dete”. Ovih dana neko je upitao i da li će ta deca, kad odrastu,
tužiti roditelje i da li će tražiti pare koje su zaradili na rođenju.
Poznavaoci
tabloidne scene u SAD ipak kažu da je balon pred pucanjem i da su fotografije
blizanaca Žolijeve i Pita možda dostigle maksimalan iznos. Oni to objašnjavaju
činjenicom da je sve više poznatih beba, odnosno da je sve manje aktuelnih pop-starleta
koje se nisu porodile. Publika će se zasititi (mada, ona je po pitanju ovakvih
priča skoro nezasita), a i javne kritike koje dolaze sa različitih strana
verovatno će naterati redakcije da koliko-toliko smire loptu. Ipak, svi se
slažu, prinove poznatih ni u budućnosti neće biti obične vesti.
Ekonomist, avgust 2008.
0 коментара