Alternativni pogon: Alhemija jeftinog kilometra

13:08

ALTERNATIVNI POGON
Alhemija jeftinog kilometra

Svojevremeno su u Nemačkoj testirali autobus na zamajac. Kao kod onih dečjih igračaka na navijanje, zamajac bi zavrteli na početnoj stanici, a autobus bi nakon nekoliko kilometara stigao do poslednje. Sve skuplja nafta i zagađenje okoline razlog je što se užurbano traže alternativni pogoni za vozila. Iako na vidiku još nema rešenja koje bi revolucionarno izmenilo transport, priča je daleko odmakla od „zezalica” kao što je bio autobus sa zamajcem

Gordan Brkić

Da li ste znali da Novosađani nekad nisu morali ići u Beograd da bi se vozili tramvajem? Po najvećem vojvođanskom gradu jurila je „trčika” (narodski naziv za šinski prevoz), sve do šezdesetih godina prošlog veka. Tada su gradski oci odlučili da tramvaj zamene autobusima jer je gorivo bilo veoma jeftino. Danas, kada nafta obara cenovne rekorde, stanovnici Novog Sada kao jedinu alternativu automobilima i autobusima imaju „biciklove”, a od legendarne „trčike” ostao je samo vagon-restoran u centru grada.
Nafta bi već do kraja godine mogla da preskoči cenu od 200 dolara za barel. Ako tako ne bude u narednih šest meseci, desiće se tokom sledeće ili najkasnije 2010. godine, kažu eksperti za energente. Iz današnje perspektive, kada se barel plaća nešto manje od 150 dolara, to verovatno izgleda mnogo. Ali, prisetimo se, pre samo nekoliko godina planeta se tresla od predviđanja da bi barel mogao da premaši „magičnih” 50 dolara. Izgleda, era jeftine nafte je prošla zbog čega ćemo morati da se naviknemo na sve skuplje gorivo.
Ili, možda postoji alternativa koja bi smanjila zavisnost od „crnog zlata”? Realno, na vidiku još nema rešenja što stvara zebnju, naročito kod vozača kojima se pod kožu zavukla navika da olako sedaju u svoje točkaše. Ali, homosapiens ne miruje! Sve više se koriste alternativna goriva, a punom parom se radni na inovacijama koje će vožnju možda i sačuvati od zone (pre)skupog luksuza. Šta će od toga zaživeti, teško je predvideti, ali je izvesno da je traganje za jeftinom vožnjom postalo alhemija današnjice.
Sva rešenja koja su trenutno u igri svode se na tri osnovna koncepta. Jedan podrazumeva upotrebu alternativnih goriva sa ciljem da se kilometar učini što manje zavisnim od cene barela. Ovakva strategija se već primenjuje, kod nas se vozi na plin, drugde se gorivo meša sa biodizelom ili etanolom. Drugi koncept je baziran na hibridnom pogonu (dva različita izvora energije), a treći, najhrabriji (i sa neizvesnim izgledima za uspeh) teži ka potpunom odbacivanju nafte kroz traganje za novim načinima pokretanja vozila.

Alternativna goriva

Kombinovana vožnja nije novost. U bivšoj Jugoslaviji se vozilo na plin još sedamdesetih godina („recept” je stigao iz susedne Italije, rezervoar se punio propan-butanom iz boca za kućnu upotrebu, i to veoma primitivnom tehnikom). Otprilike u to vreme, u Brazilu su počeli da voze na alkohol (etanol dobijen preradom šećerne trske). Zanimljivo, u Rusiji su pokušali da smanje zavisnost od nafte (iako je poseduju u ogromnim količinama) proizvodnjom metanola, ali je krajnji rezultat bilo loše, a veoma toksično gorivo.
U nekim evropskom zemljama, među kojima je i Srbija, danas se masovno koristi tečni naftni gas (TNG) ili jednostavno - autogas. On je jeftiniji i čistiji od benzina ili dizela. U Italiji više od 1,5 miliona vozila može kombinovano da vozi na TNG i na benzin, u Poljskoj se taj broj približava milionu. Na autogas voze i mnogi Holanđani, Norvežani, Francuzi... Kada je reč o našoj zemlji, tačnih podataka nema, ali se procenjuje da više od 150.000 vozila pokreće TNG.
Brazilci su vremenom posustali kada je u pitanju upotreba alkohola, zato što je njegova proizvodnja bivala sve skuplja, a nafta sve jeftinija. Ali, od kako su najveći proizvođači automobila pre četiri-pet godina predstavili vozila sa motorima koji mogu da koriste obe vrste goriva, kao i njihove mešavine u bilo kom omeru, vožnja na alkohol u Brazilu doživljava renesansu. Brazilci su čak počeli i da izvoze etanol, naročito u Sjedinjene Države gde se sve više koriste goriva smešana od naftinih derivata i alkohola.
Već neko vreme često se pominje biodizel. Kada je prva rafinerija za proizvodnju ovog goriva otvorena u Srbiji, rečeno je da je to isplativ biznis ako barel nafte pređe cenu od 50 dolara. Ako je tako, onda je biodizel trenutno „zlatna koka”! Međutim, na nedavnom samitu G8 u Japanu, koji je okupio lidere najmoćnijih zemalja, organizovani su protesti protiv proizvodnje biodizela jer masovno pretvaranje poljoprivrednih proizvoda u gorivo preti povećanju gladi u svetu. U mnogim zemljama biodizel se meša sa naftinim derivatima.

Hibridni pogon

Za razliku od pobrojanih rešenja, koja podrazumevaju uporebu alternativnog goriva, hibridno vozilo je koncept sa dva paralelna sistema pogona. Reč je o davno viđenom rešenju, na primer kod mopeda koje je moguće pokretati pedalama ili motorom, odnosno elektro-dizel lokomotivama. Kad je reč o hibridnim automobilima, već se proizvode i prodaju modeli sa paralelnim pogonom na gorivo i na struju. Najpoznatija je „tojota-prijus”, koja se može videti i na našim ulicama.
Šta donosi ovaj koncept? Sa njime se smanjuje zavisnost od goriva, a ukupni troškovi vožnje se smanjuju. To se postiže niskom cenom prvih kilometara. Globalno posmatrano, većina vozača dnevno ne prelazi više od 40 do 50 kilometara (tu staje odlazak na posao i povratak kući, vožnja dece do škole i nazad, poeta hipermarketima). Ako bi se ova rutinirana maršruta ili barem njen veći deo izvozao na struju, a baterije punile kod kuće noću, za vreme niže tarife (kada je struja jeftinija), onda bi izdatak za gorivo bio znatno smanjen.
Kada se baterije potroše, motor kojeg pokreće gorivo preuzima pogon vozila. On je u pripravnosti i za vreme vožnje na struju, jer priskače u pomoć kada treba naglo ubrzati vozilo radi preticanja, prilikom savladavanja velikog nagiba i slično. Rad motora sa unutrašnjim sagorevanje omogućava i dopunjavanje baterija. Prelazak iz jednog u drugi režim rada je automatizovan, pa putnici to skoro da i ne osete. Mnogi proizvođači automobila rade na razvoju ovog rešenja i uskoro bi hibridna vozila mogla da postanu masovna.
Međutim, nije sve „proleće i cveće”. I dalje  se traga za baterijom čiji kapacitet bi omogućio što dužu vožnju (zbog nepostojanja takve baterije još nema masovne proizvodnje električnog vozila za prevoz putnika). S druge strane, tu je i ekologija. Ma koliko to čudno zvučalo, masovna upotreba struje za pokretanje hibridnih vozila mogla bi da poveća zagađenje životne sredine i da doprinese efektu „staklene bašte”. Manje nafte znači više struje, a to za sobom vuče njenu povećanu proizvodnju i sagorevanje uglja u termocentralama.

Nova energija

Upotreba vodonika kao pogonskog goriva predstavlja potpunu alternativu nafti, a kao nusprodukt, umesto zagađenja, dobija se vodena para. Honda je nedavno predstavila i prvi model koji pokreće ova vrsta goriva, doduše sa elektro motorom (još jedan hibrid). Međutim, tehnologija je skupa. Vodonik u specifičnom stanju, pogodnom za rad automobilskog motora, nalazi se u gornjim slojevima atmosfere i to u ograničenim količinama. Masovna veštačka proizvodnja je i dalje neisplativa, a krajnji proizvod je manje efikasan od naftinih goriva.
Pogon na gorive ćelije je još jedna alternativa sadašnjim motorima na unutrašnje sagorevanje. One bi elektrohemijskim reakcijama proizvodile struju koja bi pokretala vozilo. Za razliku od baterija, u kojima se čuva struja iz spoljnog izvora, uređaj za gorive ćelije bi generiosao energiju za pogon. U teoriji ovaj koncept nagoveštava velike mogućnosti, ali je u praksi kilometar vožnje na gorive ćelije i dalje je skup. Zbog toga se trenutno na više mesta u svetu, i na različite načine, obaraju troškovi.
Već su napravljeni prototipovi vozila koja uspešno voze samo na vazduh, a nusprodukt je čist, hladan - vazduh. On se sabija u rezervoare koji mogu da izdrže pritisak do 300 bara (prave se od kompozitnih materijala koji ne mogu da eksplodiraju). Jedno punjenje (proces traje oko tri minuta) omogućava i do nekoliko stotina kilometara ekstremno jeftine vožnje. Osim motora koji je nalik konvencionalnom (sa klipovima), razvijen je i model bez ikakvog trenja. Problem je što ovi motori za sada ne mogu da rade na niskim temperaturama.
Na kraju, pomenimo i solarnu energiju. Prototipovi vozila koje pokreće sunčeva svetlost pojavili su se pre više decenija, ali bilo je reč o skupim igračkama (uglavnom su služili za međusobno utrkivanje). Trenutno, aktuelan je švajcarski projekat Solartaksi. Reč je o vozilu sa baterijom koju puni solarni panel u prikolici (solartaksi je vuče). To omogućava 400 kilometara vožnje bez punjenja baterija iz električne mreže. Prema rečima autora, koji je lane vozilom obišao planetu, ono bi moglo masovno da se proizvodi po ceni od 6.000 evra.


 Ekonomist, jul 2008.

You Might Also Like

0 коментара