Najskuplji automobili: Luksuz i prestiž po paprenoj ceni

13:15

Američki magazin „Forbs”, specijalizovan za najrazličitije rang-liste, „postrojio” je aktuelne modele automobila na osnovu nekoliko kriterijuma. Po ceni, ubedljivi lider je „bugati vejron 16,4” jer za njega treba izdvojiti 1,4 miliona dolara. U „Forbsu” su se pozabavili i pitanjem troškova vožnje, održavanja, odnosno popravki i u tom smislu najskuplji je „mecedes G55”, naslednik terenca koji je u svom voznom parku imala nekadašnja JNA. I po pitanju troškova osiguranja prednjače „mercesesovi” modeli


„Živi bili automobili!”. Ovaj marketinški slogan, svojevremeno upotrebljen u Srbiji, verovatno najbolje pristaje ljudima koji netremice menjaju bogastva za luksuzna kola. Nedavno je, kaže priča, jedan kupac u Sjedinjenim Državama pozvao telefonom dilera skupocenih automobila i upitao ga da li je kasno da promeni boju na naručenom „bentliju”, inače vrednom preko 300.000 dolara. Kada je dobio odrečan odgovor, jednostavno je rekao: „Ništa onda, doterajte mi još jedan, ali neka taj drugi bude u boji koju želim.”
Magazin „Forbs”, specijalizovan za rang-liste najrazličitijih vrsta, „postrojavao” je ove godine automobile na više načina. Lista koja definitivno mami najviše uzdaha, okupila je trenutno najskuplje četverotočkaše na svetu. Međutim, u „Forbsu” su otišli i nekoliko koraka dalje, pa su se pozabavili i temama koje ne tretiraju samo ekstravaganciju, već i neke više prizemne činjenice. Tako je, između ostalog, objavljeno i rangiranje najskupljih vozila za vožnju i održavanje, kao i onih za koje osiguravajuće kuće uzimaju najviše novca.
„Bugati vejron 16,4” je najskuplji automobil na svetu. Za ovg četverotočkaša treba izdvojiti okruglo 1,4 miliona dolara. Cena podrazumeva brzinu od 407 kilometara na sat i ubrzanje od nula do 100 kilometara za 2,5 sekundi. Automobil, težak 1,88 tona, napravljen je od najskupljih materijala, a u njega je ugrađena poslednja reč tehnike. Na takozvanim „crash-testovima”, na kojima se ispituje bezbednost putnika u slučaju udesa, dobio je maksimalnu ocenu. Godišnja proizvodnja je ograničena na nekoliko desetina primeraka.
Po ceni, iza skupocenog „francuza”, sledi italijanski „pagani zonda rodster”, koji je duplo jeftiniji. Košta „samo” 670.000 američkih dolara. Za „SSC ultimejt aero”, koji se proizvodi u Sjedinjenim Državama, treba platiti oko 650.000 dolara, švajcarski „leblank mirabeu” košta oko pet hiljada dolara manje. Koju hiljadu iznad ili ispod 550.000 dolara potrebno je izdvojiti za američki „salen S7” i „koenigseg CCR”, auto čija proizvodnja je organizovana u Švedskoj. Ovih šest automobila, dakle, skuplji su od pola miliona dolara.
Međutim, reč je uglavnom o sportskim mašinama za trkaće staze koji se retko viđaju na drumovima. Zato su u „Forbsu” odlučili da naprave „životniju” listu, sa automobilima namenjenim za „redovan” saobraćaj. Naravno, ni ovo rangiranje nije moglo da prođe bez apsolutnog šampiona „bugatija”, koji je istovremeno „i žena, i zver”. Za razliku od drugih skupih „sportista”, ovaj brend bašini prestiž još od 20-tih godina prošlog veka i zato je neodoljiv za skorojeviće kojima je ulično „poziranje” draže od trkaćih staza.
Na ovogodišnjoj listi specijalizovanog magazina, slede dva modela povezana sa „Dajmler Bencom”. Model „SRL 722”, razvijen u saradnji „Mercedesa” i „Mek Larena”, košta oko 480.000 dolara. Oznaku je dobio po trkaćem „merdži” iz 1955, koji je triumfovao na stazama po Evropi (ali je odveo u smrt 82 gledaoca prilikom nesreće na trci „24 sata La Manšta”). Kupovina ovog super-automobila podrazumeva članstvo u „SLR” klubu, odnosno obuku za brzu, ali i bezbednu vožnju na probnoj stazi „Paul Ričard” u južnoj Francuskoj.
Superluksuzni „majbah 62S” je sve skuplji, trenutno košta oko 430.000 dolara. Nosi ime po fabrici prestižnih automobila osnovanoj pre tačno sto godna u Nemačkoj („Majbah” je, između ostalog, tokom Drugog svetskog rata pravio motore za tenkove „tigar” i „pancer”). Kao i brend „mercedes”, i „majbah” je u vlasništvu je „Dajmler Benca”. Kupci mogu da personalizuju „62S” u oko dva miliona varijanti, što onemogućava postojanje istovetnih modela. Luksuzu doprinose kožni enterijer, skupoceni drveni detalji i mnoge sitnice.
Po ceni „majbahu” za petama je „rols rojs drophead” koji košta 412.000 dolara. Reč je o kabriolet verziji modela „fantom”, predstavljenom 2003. Automobili ovog britanskog proizvođača (koji je sada u vlasništvu nemačkog BMW-a), sinonim su za prestiž, luksuz i udobnost. Aktuelni „fantom” zapravo je sedma generacija najcenjenijeg brenda u automobilskoj industriji. Kabriolet verzija, predstavljena ove godine, spoj je savremenih tehnologija i odličnog dizajna, naročito enterijera.
„LP640” je najnovije dostignuće fabrike iz malog sela pored Bolonje, koju je početkom šezdesetih osnovao proizvođač traktora Ferućio Lamboriđini, navodno zbog pokravenog kvačila na svom „ferariju” i svađe tim povodom sa Enzom Ferarijem, osnivačem istoimene fabrike. Model iz „Lamborđinija”, firme koja je sada u vlasništvu nemačkog „Audija”, košta oko 360.000 dolara, a za te pare se dobija se 640 konjskih snaga, 340 kilometara na sat i ubrzanje od 3,4 sekunde od nula do 100 km/h.
Preostalih pet na „Forbskovoj” listi najskupljih automobila su luksuzni konkurent „majbaha” i „rols rojsa” - „bentli azur” (337.000 dolara), zatim sportski „ferari 599” sa cenom od 280.000 dolara. Sledi „aston martin volante” koji pronalazi vlasnika za 175.000 dolara, „porše 911 turbo kabiolet” od 136.500 dolara i 10.000 jeftiniji „maserati kvatroporte”. Sve ove automobile odlikuju izuzetne performanse. A da je cena ipak relativna kategorija, govore dugačke liste čekanja za neke od ovih modela.

NAJVIŠI TROŠKOVI VOŽNJE I ODRŽAVANJA
Žedni motori, skupi delovi

Na listi najskupljih automobila za održavanje nalazi se 10 modela za 2007. koji koštaju malo preko, odnosno ispod 100.000 dolara, što znači da je verovatnoća da ćete ih videti na putu ili u gradu ipak veća nego u slučaju pripadnika ekskluzivnog kluba najskupljih kola na svetu. U „Forbsu” su sastavili listu na osnovu podataka firme „Vicentrik” (Vincentric) iz Detroita, specijalizovane za analize u oblasti auto-industrije. Istraživanje je bazirano na podacima iz SAD.
Metodologija koja je primenjena u „Vicentriku” podrazumeva troškove redovnog održavanja i popravki, kao i izdatke za gorivo u toku pet godina po trenutnim cenama u Americi. Za obračun je uzeto 25.000 pređenih kilometara godišnje sa realnim omerom gradske i vožnje po otvorenom putu. Istraživači su prihvatili fabričke podatke o voznim karakteristikama automobila, te aktuelne cenovnike redovnog održavanja i rezervnih delova kod američkih servisera.
Prvi na listi najskupljih vozila za održavanje je „mercedes G55” (naslednik čuvenog terenca koji je nekadašnja JNA uvozila pod markom „puh”, a koji se i danas nalazi u sastavu mnogih armija). Aktuelni model košta 108.000 dolara, a za pet godina vožnje i održavanja treba izdvojiti 26.500 dolara. Dve i po tone tešku grdosiju pokreće motor od 493 konjske snage zbog čega je trošak za gorivo pozamašan. Ovo vozilo, prema „Vicentriku” iziskiva i najveće troškove oko popravki.
Sledi BMW „M6-kupe”. Ovaj atomobil košta oko 102.000 dolara, a za pet godina vlasnik će dodatno potrošiti 24.500 dolara. Iako proizvođač nudi besplatano održavanje, zbog „žeđi” izuzetnog motora koji pokreće vozilo, M6 je zauzeo drugu poziciju. Treći je „Audijev” RS4. Ovaj model košta oko 66.000 dolara, a procenjeni izdaci za pet godina korišćenja su 22.600 dolara, najviše zbog visokih troškova održavanja. Četvrti je američki „kadilak XLR-V” koji košta oko 100.000 dolara, a za troškove tokom pet godina treba platiti 22.350 dolara.
Sledi „infiniti QX56”, prostrani auto iza kojeg stoji poznati proizvođač „Nisan”. Ovaj automobil treba platiti oko 53.000 dolara, a za troškove 23.000. „Land rover superčardž” po preporučenoj ceni proizvođača košta 93.600 dolara, a za trškove tokom pet godina treba dodati malo manje od 22.000 dolara. „Volvo XC90 sport” (košta oko 50.000 dolara) nosi izdatke od oko 20.700 dolara, „jaguar XJR” (84.000 dolara) za pet godina traži dodatnih 20.350 dolara, a „porše 911 GT3” (107.500 dolara) će za isto vreme potrošiti oko 19.400.

NAJSKUPLJA OSIGURANJA ZA AUTOMOBILE
Polisa kao novi auto

„Forbs” je objavio i listu automobila sa najskupljim polisama osiguranja u SAD. Pravljenje redosleda po ovom kriterijumu bilo je znatno komplikovanije jer osiguravajuće kuće imaju različite kategorije za obračun polise. Tako, recimo, nije nemoguće da račun za osiguranje automobila koji vredi pola miliona dolara bude manji u odnosu na vozilo deset puta jeftinije. Razlog za to je što jeftinije vozilo redovno „švrćka” po putevima, za razliku od skupocenih unikata, pa je verovatnoća udesa znatno veća.
Kao kriterijumi, u obzir se uzima i mesto boravka vlasnika automobila (grad ili selo, više ili manje naseljeno područje), stanje puteva, statistika za model vozila po pitanju kvarova i učešća u nezgodama. Pojedina osiguravajuća društva u SAD su „personalizovala” polise, pa se dešava da dva vlasnika istih automobila plate različitu cenu. To se dešava zbog „vozačke istorije” nosilaca osiguranja. Ako su često plaćali kazne za saobraćajne prekršaje ili su učestvovali u nezgodama, polisu će platiti više.
Na listi najskupljih osiguranja za automobile, prvi na listi su „Mercedesovi” modeli iz klasa SL, S i CL. Prodajna cena ovih autmobila je nešto iznad 120.000 dolara, a cene polisa osiguranja za jednu godinu su oko 21.500 dolara. Slede tri modela iz BMW-a. Osiguranje za „alpinu B7” (košta 115.000 dolara) staje oko 20.000 dolara, za M6 (cena 102.000 dolara) polisu treba platiti 18.500 dolara, a za M5 (82.500 dolara) oko 16.200 dolara. „Mercedes” G klase (košta 95.600 dolara) sobom nosi osiguravajući trošak od 17.780 dolara.

Na listi su i dva modela iz „Audija”, polisa za S8 i A8 (cena ovih modela je oko 92.000 dolara) košta 17.350 dolara. Za „kadilak” XLR, koji se može kupiti za 87.900 dolara, polisa košta oko 17.000 dolara. Nekoliko hiljada od „kadilaka” skuplji „porše 911” ima za za dvadesetak dolara jeftinije osiguranje. „Jaguar” sa oznakom XK košta 83.300 dolara, a za njegovu polisu godišnje treba platiti oko 16.000. Hiljadu dolara skuplji „land rover” ima za „stotku” jeftinije osuguranje. 

Ekonomist, septembar 2007.

You Might Also Like

0 коментара