Da li je vešstačka svest moguća: Odbrana i zaštita od robota i kompjutera
13:02Ubrzano propadanje mozga događa se između 80. i 90. godine, ali je znatno sporije nego što se mislilo, rezultat je istraživanja profesora Gerharda Rota sa Univerziteta u Bremenu.
Ako bi se razvoj računara nastavio dosadašnjim
tempom, oko 2020. kompjuteri bi mogli potpuno da preuzmu mnoge složene poslove
i tako ostave čoveka po strani. Na primer, prema nekim predviđanjima oni će za
15-ak godina samostalno pilotirati putnič kim avionima, a ljudi neće čak ni
kontrolisati let. U još daljoj budućnosti stanje bi moglo da izmakne kontroli,
pa futuristi prognoziraju da će se oko 2150. u osnovnim školama izučavati
predmet Odbrana i zaštita od robota i kompjutera. Đaci će učiti kako da
bezopasno neutrališu i isključe mehaničke sprave.
Da bi ovaj jezivi scenario postao stvarnost,
možda je potreban kopernikanski obrt u sferi informatič ke tehnologije. Možda će
taj kamen međaš čovečanstvo ugledati kada napravi računare koji su svesni svog
postojanja. E, tu se lome koplja među sadašnjim naučnicima. Dok jedni kažu da
je to gotovo izvesno, drugi tvrde da nema ni teoretske šanse. Kompjuteri, ma
koliko da su moćni u obradi informacija, nikad neće postati svesni svog postojanja,
kažu ovi drugi. Jer svest nije isto što i sirova informacija, dodaju.
U ovoj priči najpre moramo ukazati na ključnu
razliku izmeđ u inteligencije i svesti. Bez obzira na činjenicu da savremeni računari
munjevito procesuiraju ogroman broj podataka, skeptici tvrde da oni ne poseduju
čak ni ve- štačku inteligenciju. Jer, inteligencije nema ako nema svesti o njoj.
Ti superkompjuteri u milisekundi mogu da izbiflaju celokupnu istoriju čovečanstva,
ali ne mogu da procene da li je Hitler bio dobar ili loš. Ne mogu ni da ispričaju
šalu, namerno prevare korisnika, da se zaljube, maštaju. Nisu svesni sebe,
drugih, kao ni svoje socijalne uloge.
Neverne tome najviše ističu argument da svest
nije informacioni proces, pa se ne može ve- štački sintetizovati. Osim toga,
ona se ne može meriti informacionim procesima, već jedino i isključivo samom
svešću. Ne- što poput one pouke za decu o jabukama i kruškama koje se ne
sabiraju. Zapravo, stvar je mnogo kompleksnija, tačnije suštinske je prirode.
Ovoj temi su brojni naučnici posvetili karijeru, a svoje najpopularnije izdanje
do- živela je u filmu „Matriks”. Poznavaoci bi, doduše, dodali - na prilično
trivijalan način.
Svest je, uz svemir, energiju i vreme, osnova
svega. Neki čak veruju da će se u budućnosti dokazati kako je svest „majka” i
za tri preostala pojma. Da je ona metavrednost koja obuhvata sve ostalo i stoga
nije odrediva bilo čime. Zapravo, potpuni je ignorabimus - nešto što je zauvek
nedostupno saznanju. Gde se, u stvari, svest nalazi? Pretpostavka da je ona u
na- šem telu, tačnije mozgu, za mnoge naučnike je tek profana nabuloza. Oni
tvrde da je naš mozak, telo i sve ostalo zapravo u svesti. Da nje nije, zar bi
bilo bitno što postoji sve ostalo? Zar bi neko znao da išta postoji?
Kao što rekoše u „Matriksu”, mi živimo u
virtuelnoj realnosti. Medijum te realnosti je svest koja naše postojanje svodi
na ravan u kojoj sebe vidimo kao subjekte, a sve drugo kao objekte (materijalne
i nematerijalne). Oboje (subjekat i objekat) su unutar svesti, ali ni jedno od njih
nije njen izvor.
Svest se ne nalazi ni u stvarnosti. Ona je
zapravo fabrikat ralnosti ali je, istovremeno, realnost njen deo. Za razliku od
„Matriksa” ozbiljni naučnici tvrde da svest nije do- šla niotkud (prosto
postoji), da je niko nije stvorio (ono što prosto postoji je nestvorivo), niti
je iko kontroliše. Svest je istovremeno ispunjena prazninom i punoćom saznanja
i zato je fundamentalna poput svemira. Ali za razliku od kosmosa, koji nema
iskustvo o samome sebi (čovek trenutno tako misli), svest je svesna sebe same.
Dodajmo još i to da je svest nemerljiva i nesvodljiva u najbukvalnijem smislu.
Ona nije „jedna” (u smislu da svi samosvesni dele istu, metasvest), ona nije ni
„mnoga” jer je nebrojiva bez obzira na to što bi se, bar teoretski, sve misleć
e moglo prebrojati. Ona ne podleže kategorijama kao što su količina, težina i
slično. Ona se s nama rađa i umire i ne stvara se naknadno.
I tu je kraj, bar što se tiče nas koji smo osuđeni
da nikada ne saznamo šta je ona zapravo. A kad je reč o samosvesnim
kompjuterima, slobodno možemo reći: „Nema šanse!” Pa zar neko veruje da će ljudi
pronaći čarobnu kombinaciju čipova na parčetu silikona i tako kreirati svest.
Takva vera bi podsećala na srednjovekovno traganje za kamenom mudrosti. Ako
kojim slučajem jednog jutra neki kompjuter i „progleda”, to će biti verovatno
zasluga čovekove greške i petljanja naslepo, kao mnogo puta do sada, a ne
proizvod svesnog htenja. Kako god bilo, nemojte plašiti svoje unuke „odbranom i
zaštitom od robota”. Verovatno će i njima biti suđeni matiš, srpski,
istorija...
Umiranje mozga zapravo po- činje rođenjem. Kod
novorođen- čadi svaka nervna ćelija ima 25 hiljada vlakana koja je povezuju s
ostalim nervima. Trogodi- šnje dete ima samo 15 hiljada vlakana jer preživljavaju
samo ona koja redovno primaju nadraž aje. Sakupljanje iskustava i učenje u
prvim godinama života znači trošenje, a time i smrt nervnih vlakana u kori
velikoga mozga. Kod odraslih, ćelije umiru iz sasvim drugih razloga. Recimo,
potpuno pijanstvo ubija navodno na hiljade nervnih ćelija, ali Gerhard Rot to
ne smatra toliko tragič nim
- Čak i
ako bi svakodnevno umiralo hiljadu ili deset hiljada neurona, to nije ništa ako
imate stotine milijardi malih sivih ćelija. Mozak mo- že da kompenzuje gotovo
sve, ako nije suviše star. Ipak, osećajnost najbrže opada. Protiv toga se i ne čini
puno, jer pad emocionalnosti je jedan snažan socijalni činilac stabilnosti.
Mala deca svaki dan žele nešto drugo, mladi isto, ali jednom se ipak smiruju i
postaju predvidljivi. Smanjenje emocionalnosti možda je i prednost za
stabilizaciju dru- štva. Kognitivni razvoj čoveka doseže vrhunac s 30 godina,
zatim lagano opada. Ali se to u starosti kompenzuje stručnim znanjem. Dakle, to
smanjenje uopšte nije toliko dramatič- no koliko se misli – objasnio je
profesor Gerhard Rot. Sve dok je naš mozak u formi ostajemo i duševno aktivni,
a najnovija istraživanja pokazuju da je to moguće i u dubokoj starosti.
Između 80. i 90. godine života zakazuje odlaganje
štetnih supstanci iz mozga. Nakuplja se otpad od belančevina i stvaraju se
gomilice koji ometaju poruke između nervnih ćelija. Mo- ždana smrt je uglavnom
posledica nedostatka kiseonika, do čega dolazi, recimo, usled prestanka rada
srca. To se događa u nekoliko faza, mozak ne umire odjednom. Prvo se zaustavljaju
sve aktivnosti kore velikoga mozga i gubimo svest. Kada prestanu da rade delovi
mozga koji upravljaju čovekovim disanjem i krvotokom, on umire, ako te funkcije
ne preuzmu aparati.
0 коментара