Rat i mir jedne bube

07:16

Hitler je još 1933. obznanio da će svaka nemačka porodica voziti „narodni auto”. Ferdinand Porše dobio nemoguć zadatak da načini kola jeftinija od 1.000 maraka. Ratnu „bubu” saveznici otimali od Nemaca jer je bila najizdržljivija. Kad bi prvi put otvorili prtljažnik, vozači u Americi mislili da su im ukrali motor iz auta


Hitler sa saradnicima gleda jedan od prvih primeraka "bube"
Buba na legendarnom Vudstoku, zenitu hipi pokreta i borbe protiv rata
Ne prave više „narodni automobil”! Prošle srede „Folksvagen” je obustavio proizvodnju klasične „bube” u meksičkom gradu Pueblu, poslednjoj iz niza fabrika koja je izrađivala ovo vozilo, pošto je prodaja pala ispod granice isplativosti. Najodanije pristalice, nepopravljivi „buboholičari” koji i ne pomišljaju da kupe konfornija kola, kažu da je proizvodnja zapravo prestala zato što je ovaj automobil napravljen da služi vlasniku dok je živ. A takvi nisu po volji proizvođačima.
„Kafer”, „betl”, „bug”, „fuska”, „kokoinale”, „pulguita”, „buba”..., desetine jezika ima svoju reč za „tepanje” legendarnom vozilu koje je odavno ušlo u istoriju, obeleživši 20. vek kao nijedan drugi masovni proizvod.  Nema automobila koji je trajao toliko dugo. „Buba” je prešla put od ideološke relikvije do ikone pop-kulture, paradoksalno sjedinivši nacizam i hipi pokret.
Tačno pre 70 godina iz glave Adolfa Hitlera izašla je ideja o „narodnim kolima”. Na otvaranju Salona automobila u Berlinu 1933. kancelar je u prvom obraćanju javnosti obećao da će svaka nemačka porodica imati vozilo. Sledeće godine Hitler je tražio od nemačkih proizvođača da naprave automobil jeftiniji od 1.000 rajh-maraka. Tako je počela „buba”, kao ideja iz glave po zlu čuvenog firera.
 Udruženje nemačkih proizvođača automobila (RDA) potpisalo je 22. juna 1934. ugovor o konstruisanju „folksvagena” - „narodnih kola ” sa austrijskim inženjerom Ferdinandom Poršeom. Ocu modernog automobilizma plaćeno  je 20.000 rajh-maraka sa obavezom da za 10 meseci isporuči tri prototipa. Ali, vozila su isporučena tek u oktobru 1936. jer su konstruktori morali nebrojano puta da pojednostavljuju auto kako konačna cena ne bi premašila 1.000 maraka.
Po ugovoru RDA i Poršea, „buba” je trebalo da dosegne brzinu od 100 kilometara na čas i da troši osam litara benzina na toj razdaljini. Poršeov inženjer Franc Reimspas je zato konstruisao četverocilindrični „bokser” motor, koji je sa nekim izmenama ugrađivan u „bube” sve do pre nekoliko dana. Pošto su prvi prototipovi prešli 50.000 kilometara test-vožnje, RDA je naručila još 30 komada. Oni su vozili 2,4 miliona kilometara bez većih kvarova.

Snaga kroz zabavu

Međutim, Hitler je bio besan! Iz RDA su ga ubeđivali da nije moguće proizvesti auto po ceni nižoj od 1.000 maraka. Firer nije hteo da čuje ni za izmenu Poršeovog dizajna, pa je posao ustupljen Nemačkom radničkom frontu (DAF). Godine 1937. počela je izgradnja fabrike i celog grada u podnožju dvorca Volfsburg. Prilikom postavljanja kamen-temeljca, Hitler je rekao da će se novi auto zvati „Kraft durch freude” (snaga kroz zabavu) ili KdF.
Ferdinand Porše prikazuje Hitleru svoje rešenje

Nacisti su organizovali posebnu štedionicu u koju su građani nedeljno uplaćivali po pet maraka sa ciljem da, kada ulog dosegne 990, dobiju KdF. Uslovi za kupovinu automobila štednjom bili su strogi, pa je ugovor raskidan ako bi štediša preskočio samo jednu ratu. Postojao je i štedni program za decu, koja su uplaćivala po pet maraka mesečno.
Do kraja 1938. u „Belrinsku banku” je uplaćeno 110 miliona rajh-maraka, ali zbog potonjeg rata, ni jedan od 336.668 štediša nije dobio automobil. Prevareni građani su tužili „Folksvagen” 1950. Jedanaest godina kasnije je postignut dogovor da fabrika svima vrati po 100 dojče-maraka, ili da odobri popust od 600 onima koji su još želeli „bubu”.
Ratna verzija: Kubelvagen
Tokom Drugog svetskog rata fabrika u Volfsburgu je pravila vojnu opremu.  Porše i njegov sin Feri su razvili vojnu „bubu” -„kubelvagen”, koji je bio toliko dobar auto da su saveznici štampali upustva za upravljanje na engleskom, kako bi njihovi vojnici mogli da ih voze kad ih zarobe. U jednoj od nekolicine klasičnih „buba” napravljenih pre završetka rata, firer se u aprilu 1945. vozio kraj sve bližeg Istočnog fronta, kako bi osokolio svoje borce. Bio je to poslednji „đir” velikog vođe.

Šest od deset

Saveznici su već 1945. odlučili da organizuju proizvodnju jer je od 17.109 stanovnika Volfsburga, 9.000 radilo u fabrici. Za tu namenu britanski major Ivan Hrist je dobio 20 milina maraka, ali je do kraja godine proizvedeno samo 58 vozila, i to od postojećih delova. Stoga je sve mirisalo na zatvaranje fabrike, kada je početkom 1946. postavljen ultimatum o proizvodnji 1.000 vozila mesečno.
Britanci uveli masovnu proizvodnju
Hrist je pozvao u pomoć bivšeg oficira Britanske kraljevske avijacije Ričarda Berzmana, koji je imao iskustvo sa masovnom proizvodnjom automobila u američkom „Dženeral motorsu”. U martu su proizvedene 1.003 „bube”, a godišnja produkcija je okončana sa 10.020 primeraka. Vozila su u to vreme dodeljivana po prioritetima, najpre britanskoj vojsci, policiji, vatrogascima, lokalnim vlastima.
Heinc Nordof, bivši upravnik u „Opelu”, postavljen je na čelo firme 1948. Te godine prodaja je drastično porasla zbog uvođenja nove valute, dojče-marke i promene stare sa omerom 15:1. Među 10 automobila na drumovima Nemačke, šest su bili „folksvageni”. Tada je „buba” izvožena u Holandiju i Belgiju, a od 1949. je sklapana u Irskoj i Brazilu. Nordof je 1953. poslao stotinjak komercijalista da organizuju posao u Sjedinjenim Američkim Državama. Prodato je 6.343 komada. Dve godine kasnije prodaja dosegla 28.097 vozila, čime je „buba” postala najprodavaniji strani auto u SAD.
Početak izvozda u SAD
Na samom začetku mirovnog pokreta protiv rata u Vijetnamu, početkom šezdesetih, „bube” su bile preplavile Ameriku. Vozili su ih direktori, ali i vodoinstalateri, čak i anonimna domaćica koja je na nekoj bezinskoj pumpi vrisnula kad je otvorivla prednju haubu, misleći da su joj ukrali motor. Osim što je bila jeftinija od većine američkih automobila, „bubu” je pratio glas da je izuzetno izdržljiva i pouzdana. Karakterističnim zvukom motora, neobično postavljnog straga i oblikom karoserije, „buba” je skretala pažnju gde god da se pojavila. A baš to su trebala „deca cveća” dok su špartala od Pacifika do Atlantika, ubeđujući Ameriku da Lindon Džonson i Ričard Nikson uludo šalju hiljade mladića u smrt.
I tako, „bube” su stigle do Vudstoka 1969, gde su doživele vrhunac svoje slave. Tačno trideset godina ranije, Hitler se šepurio pored ovog automobila, ponosan na ostvarenje ideje o „narodnom automobilu”. Za te tri decenije, „buba” je prevezla čovečanstvo od berlinskog Salona automobila, kada je zlosutno mirisalo na sveopšti rat, do jedne američke poljane na kojoj je izrečen najveći poklič miru u 20. veku.

Dnevnik, avgust 2003.

Poslednja "buba"

Najprodavaniji auto

Milioniti primerak „bube” proizveden je 1955. Rekord od 15.007.034 primerka vozila, koji je do tada držao američki „ford T”, „buba” je dostigla 17. februara 1972. Povodom tog događaja, proizveden je jubilarni „veltmeister” (svetski prvak). Kupci su te godine dobijali prigodne medalje. Iako je u svetu prodato 30 miliona „tojota-korola”, odnosno 24 miliona „golfova”, „buba” je ipak najprodavaniji automobili, pošto je bez većih izmena proizvedeno 23 miliona primeraka. Činjenicu da je na svetskom izboru automobila veka, organizovanom 1999, „buba” ipak zauzela tek četvrto mesto, mnogi su shvatili kao kaznu zbog umešanosti Hitlera.






Ben Pon: Holanđanin koji je smislio bubukombi




Na Salonu automobila 1939. u Berlinu, predstavljen je KdF. Tada je holandski trgovac Ben Pon sa Hitlerom lično ugovorio izvoz u svoju zemlju, ali je zbog rata posao propao. Pon je 1946. došao u Volfsburg da bi ponovo organizovao posao. Sledeće godine prodao je pet primeraka kod kuće, što je bio prvi izvoz iz posleratne Nemačke. Do 1952. u Holandiju je izveženo 10.000 „buba”. Pon je 1949. krenuo u SAD sa jednom „bubom” kako bi ispitao tamošnje tržište. Međutim, doživeo je fijasko, pa je morao da proda automobil kako bi skupio pare za kartu do kuće. Inače, Pon je svojevremeno dobro razumeo potrebe tržišta, pa je skicirao izgled „bube-kombija”, koji je „Folksvagen” uspešno proizvodio.

You Might Also Like

0 коментара