Istina o Ameliji uskoro?

23:01

Dve odvojene ekspedicije pretražuju Tihi okean u nadi da će rasvetliti misteriju staru šezdeset i četiri godine. Najpoznatija avijatičarka svih vremena nestala je 2. jula 1937. negde iznad Tihog okeana, na pragu ostvarenja želje da postane prva žena koja je obletela planetu Zemlju. Dve ekspedicije će potrošiti ukupno pet miliona dolara da otkriju šta se zapravo desilo sa najseksipilnijom ženom



Amerikanka Amelia Earhart je  u svom malom avionu „Elektra“ bila skoro obletela planetu kada je tog 2. jula 1937. nestala je negde iznad Pacifika.

Nekoliko godina ranije, istorija ju je obeležila kao prvu ženu koja je sama preletela Atlantik. To joj je donelo svetsku slavu, gotovo istu kao i Čarlsu Lindbergu, prvom čoveku koji je prešao Atlanski okean u malom visokokrilcu „Duh Sent Luisa“.

Amelijin nestanak, bio je naročito za Amerikance pravi šok jer je ova letačka diva zbog hrabrsti godinama bila san miliona muškaraca.

Uprkos opsežnoj pretrazi, ostaci aviona nikad nisu nađeni. Umseto bilo kakve pouzdane informacije, o Amelijinom nestanku su godinama ispredane legende. Pričalo se da su je oborili Japanci pošto je, zapravo, bila na špijunskom zadatku u korist Sjedinjenih Država. NJeni najveći poštovaoci su decenijama verovali u verziju po kojoj je, ustvari, velika letačica inscenirala svoju smrt da bi se sa izmenjenim identitetom sakrila od dosadnih novinara i obožavalaca.

Na početku 21. veka, čak 64 godine posle nestanka, dve suparničke ekipe naučnika, naoružane najsavremenijom opremom, krenule su u odvojene potrage. Da je Amelijin kult opstao decenijama posle njenog nestanka, govori i podatak da će u najnovijim istraživanjima biti potrošeno pet miliona dolara.

Dva tabora grozničavo pretražuju Tih okean. Suparništvo ovih timova je očigledno, jer i jedni i drugi žele da ostanu upamćeni kao pronalazači „Elektre“.

Zahvaljujući navigaciji satelita, koji su na okeanskom dnu locirali nešto što bi moglo biti krhotina 
aviona, članovi ekspedicije Grupe za istraživanje avionskih nesreća (TIGHAR) tragaju u blizini ostrva Nikumaro, 3.220 kilometara  jugoistično od Havaja.

Naučnici koje je okupila organizacija „Nautikus“, poznata po otkrivanju olupine „Titanika“ i mnogih drugih tajni mora, nalaze se oko šesto kilometara dalje, u blizini ostrva Hovland. NJihov adut je specijalna podmornica naoružana najsavremenijim sonarima, koja je u stanju da se spusti pet kilometara.

THIGHAR će potrošiti dva miliona dolara za ekspediciju po zabačenom ostrvu Nikumaroro, koje je bilo ucrtano kao usputna stanica na Amelijinoj mapi. Naučnici su odlučili da je ova lokacija najverovatnije mesto nesreće, popšto su domoroci godinama tvrdili da su na jednom od grebena videli olupinu aviona, koju su talasi odvukli na dno mora.

Na ostvru je pronađen i grob, iz kojeg je 1941. skelet odnet na Fidži, gde je lokalni doktor konstatovao da je reč o muškarcu - belcu. Kosti su u međuvremenu izgubljene, pa istraživačima ostaje da veruju kako je lekar sa Fidžija pogrešio. Svoje nade oni potkrepljuju podatkom da su posle nesreće na ostrvu pronađene kopče ženskih cipela kakve su se nosile u ono vreme.

Ostrvo je inače vulkanskog porekla, a usled stalnih isparavanja temperatura dostiže i sto stepeni Celzijusovih. I pored teških uslova za rad, do sada su članovi tima TIGHAR izvršili pet bezuspešnih pretraga.

Stručnjaci iz „Nautikusa“ su potrošili mesece u rekonstrukciji putanje Amelije Earhart. Za sada su u toku proračuni strujanja vetrova oko ostrva Hovland.

Tokom ekspedicije, oni će koristiti super osetvljivi sonar. Zbog potpunog mraka na dnu mora, video kamere mogu snimiti samo nekoliko metara, dok akustično snimanje omogućava rezultate miljama unaokolo.

Sonar, koji takođe koriste geolozi i topografi, radi na principu naizmenične izmene signala laserske energije. Na osnovu toga kompjuter reprodukuje sliku. Tako će biti snimljeno 1.500 kvadratnih kilometara.
Tim predvodi Tom Detviler, koji je pronašao izraelsku podmornicu „Dakar“, koja je bila izgubljena 32 godine. Pored njega, u ekspediciji se nalazi i 10 stručnjaka za sonarno posmatranje.

Ako pronađu nešto što bi moglo biti ostatak aviona, Nautikos će na dno mora poslati specijalizovano vozilo sa kamerama koje će načiniti dodatne snimke kao što je, na primer, serijski broj aviona, na osnovu čega će biti sigurno da li je rešena tajna nestanka Amelije Earhart.


Zbog ekstremno niskih temperatura na dnu okeana, Elektra bi mogla da bude u dobrom stanju.
- Nadamo se da ćemo pronaći dobro konzerviran avion koji je napravljen od aluminijuma - kaže Jourdan.

Dorothi Kohran, kustos aeronautike u Nacionalnom vazduhoplovnom i svemirskom muzeju i specijalista za istoriju ženske avijacije, smatra da obe grupe zastupaju moguće teorije, ali da Nautikos ima veće izglede za uspeh.

Tačka na slici
TIGHAR je papreno platio firmi „Spejs imaging“ da uz pomoć satelita „Ikonos“ napravi seriju fotografija u lociranoj oblasti. DŽef Glikman, stručnjak za fotografiju, otkrio je na snimcima neobične tačke koje bi mogle predstavljati ostatke objekta koga je napravio čovek.
- Teško je na osnovu jedne ili dve tačke na fotografiji odrediti šta se nalazi na dnu okeana. To mogu biti uvale nastale usled dejstva talasa ili jednostavno svetlosna varka. Ali u ovom slučaju, gotovo sam siguran da se radi o predmetu koji je napravio čovek - kategoričan je Glikman.

Rođena da leti
Amelija je rođena 24. jula 1897.  Nije imala ni 20 godina kada je dobrovoljno postala bol-ničarka  u vojnoj bolnici tokom Prvog svetskog rata.
Dva puta je preletela Atlanski okean, više puta Severnu Ameriku. Dva puta je po kušala da preleti svet i oba puta doživljavala nesreće. Prvu je preživela, drugu...
Imala je na hiljade udvarača. Sve ih je odbijala radi ljubavi prema letenju, sve dok nije srela  DŽordža Putama, izdavača iz NJujorka.

Dnevnik, avgust 2001.

You Might Also Like

0 коментара