Jedini novosadski most juče rastavljan i sastavljan: Dan koji je podsećao na proleće
17:17
Novi Sad - Barža broj tri na pontonskom,
jedinom mostu u glavnom gradu Vojvodine,
počela je da se pomera nizvodno u 11 časova i 15 minuta, da bi se već u
pola dvanaest zaustavila pod uglom od devedeset stepeni u odnosu na obalu.
Detonacije se nisu čule, sirene nisu zavijale,
pa ipak osam meseci posle, ponovio se trenutak od kojih Novosađane hvata jeza:
suva veza između dva dela grada je presečena kao i 27. aprila, kada je srušen Žeželjev
- tada jedini preostali od tri gradska mosta. U sred decembra, građani su se
podsetili na ratno proleće.
Više stotina znatiželjnika sa obe strane
Dunava je jučerašnje prohladno prepodne provelo pored reke, kojom su jurili
remorkeri - kao osice oko glomazne konstrukcije mosta na bažama. Malo dalje,
nizvodno, u pravilnom raporedu, kretali su se jedan za drugim privatni čamci,
prevozeći građane koji su baš juče morali preko vode.
Zvanično je objašnjeno da se most rasklapa na
jedan dan kako bi bili isprobani uređaji, ugrađeni da bi rastavili most u slučaju
pojavljivanja leda u reci ili zbog kakve druge potrebe.
Nezvanično, pak, gradom kolaju priče kako se
uoči zime u most ugrađuje ono što nije za vreme gradnje - tokom lepih
ranojesenjih dana, kada se završavalo najnužnije kako bi bili ispoštovani
strogi rokovi koji su postavljeni u Direkciji za obnovu zemlje. Osim toga, kroz
otvorene dveri juče su prošli i novoizgrađeni brodovi u novosadskom brodogradilištu
put svojih naručilaca, što se pominje kao još jedan od razloga za veliki
poduhvat na reci, koje se ovih dana zbog hladnoće i pecaroši klone.
Jedanaest i četrdeset i pet: barža broj dva,
ona sa novosadske strane, kreće nizvodno.
Nošena strujom vode, kao i barža sa petrovaradinske strane, ona klizi u
okomit položaj u odnosu na deo mosta, fiksiran za obalu.
Tačno u podne, remorkeri “Jelica” i
“Paragovo”, sa nizvodne strane mosta prolaze kroz njegove otvorene
"kapije". Na obali, komešanje, neverica.
"Uspelo je", komentarišu rukujući se
građani i radnici, koji su odlučili da rastavljanje konstukcije posmatraju sa
kopna. Za to vreme na baržama su ostali samo oni koji su bili potrebni da
nadgledaju i pomažu proces odvajanja.
Oni su tu došli još prekjuče sa zadatkom da za
nešto više od jednog dana rastave, ali i sastave novosadski most na baržama.
Nezvanično smo saznali da u osvit nedelje
poslovi nisu obećavali, zbog čega je nizvodno pripremljena skela Vojske
Jugoslavije, koja je jutros trebalo da krene sa prevoženjem ljudi i tereta u
slučaju da most ne bude sklopljen.
Ipak, u podne, sa prvim zracima sunca, sve je
izgledalo izvodljivo. Ruski veliki putniči brod “Volga” i još tri ogromna
plovila, kakva se retko viđaju na Dunavu, prošli su montažno-demontažni most na
baržama - ponos naših konstruktora i građevinara.
Oko dva sata popodne, i najuporniji građani su
otišli kućama zbog nedeljnog ručka. Na baržama je ponovo bilo kao u košnici, pošto
su radnici još jednom žurili da ispoštuju strogo utvrđen rok: dve obale moraju
biti spojene do 5 časova u ponedeljak.
Posle uspešnog rastavljanja i sastavljanja pontonskog mosta
Prošli misteriozni brodovi
Preksinoć u ponoć, pet časova pre roka, most na baržama je bio ponovo sklopljen posle razdvajanja proteklog vikenda. Akcija rasklapanja je izvedena radi ugradnje mehanizma za efikasnije rasklapanje u slučaju pojave leda na Dunavu, ali i zbog prolaza nekoliko brodova.
I dok je cela operacija prošla savim efikasno,
bez ikakvih problema, nedoumica je stvorena u vezi sa brodovima koji su prošli
između delova mosta.
Tokom jučerašnjeg dana smo pokušali da saznamo
nešto više, ali smo naišli na zid ćutanja. Sagovovornica u novosadskom
brodogradilištu nam je, čak rekla, kako u ovom preduzeću znaju ono što nas
interesuje, ali o tome ne žele da govore. Brodogradilište smo pozvali pošto se
prethodnih dana u gradu pričalo da će uz ukrajinsku "Volgu", dveri
mosta proći tri, za strance izgrađena, broda u Novom Sadu.
Nezvanično, saznali smo da su misteriozni
brodovi, koji su prošli kroz jedini novosadski most, izgrađeni u slovačkom
brodogradilištu Komarno.
Nekoliko brodova, koji se grade u domaćim
brodogradilištima za naručioce iz inostranstva, trebalo bi da isplove ka
vlasnicima narednih meseci. Među njima je najveće plovilo dugo 110 metara, koje
u apatinskom brodogradilištu završavaju za kupca iz Norveške. Ovaj brod bi na
plovidbu put Crnog mora i, dalje, do
Skandinavije, trebalo da krene za mesec
dana zbog čega će, nezvanično saznajemo, uslediti novo rastavljanje novosadskog
mosta.
Ugrađivanjem potrebne opreme, ovo će biti moguće
uz pomoć poluautomatskog mehanizma, koji će čeličnu kapiju na reci otvarati za
dva sata.
Danas, decembar 1999.
0 коментара